Siames iFokus

Siames

Etikettberättelser
Läst 3986 ggr
nelliots
2009-04-25 02:02
0

Stamnamn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det är så kul med stamnamn och hur de kommit till så jag skulle vilja att ni berättade det här. Jag börjar.

Min allra första katt var huskatten Eliot som jag fick 1996 av min väninnas föräldrar. Han lever och har hälsan hemma hos min mamma, som även har tagit över min första siames Bella.

När jag flyttade till Gbg vände jag mig till Djurskyddets katthem i Mölnlycke för att hitta en kompis till Eliot och kom hem med en vit-svart harlekinföken som jag döpte till Nellie. Nellie var gammal redan då och dog av njursvikt 2003.

Nellie och Eliot blir tillsammans Nelliot -> S*Nelliot's Skrattande

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Mockfjardingen
2009-04-25 02:56
0

S*Mockfjärdingens kommer ifrån den lilla byn Mockfjärd där jag är uppvuxen. Det är ett litet vackert samhälle längs västerdalälven i västra dalarna som jag alltid kommer att känna mig fäst vid, oavsett vart jag bor. Därför är jag en Mockfjärding och mina katter kommer att bli S*Mockfjärdingens avkommor…

Någon gång har jag ångrat att jag valt namnet då det inte är anpassat till engelskan med Ä och allt, lite annorlunda, men nu är det som det är. Jag är trots allt en Mockfjärding…

hannele44
2009-04-25 09:29
0

S* Tibetan house kommer av att den första sortens yoga som jag lärde mig -och senare instruerar i ,heter just Tibetansk yoga…och mina katter är så coola som man kan tro att yogar är just det dom gör ;)

kalindas
2009-04-25 10:29
0

Det var mamma som valde mitt stamnamn, då jag tog över det efter henne.
Mamma var väldigt intresserad av Indien vid den tidpunkten (hade ett halvindiskt fosterbarn) och gillade namnet Kalinda.
Så hon valde Kalindas. När jag började föda upp så valde lilla snåla mig att ta över namnet gratis. Flört
Tyckte samtidigt att det var ett fint och lite ovanligt stamnamn..Glad

/Elisa

Helenaf76
2009-04-25 10:30
0

S*Heartwarmers´kommer ifrån "hjärtevärmare" som katterna är samt från min son som har ett medfött hjärtfel.

Zandrinos
2009-04-25 12:09
0

Vi hade på den tiden en oriental med namnet Alexander. Vi kallade honom Sander, därifrån kom vi på namnet Zandrino`s

ramithi
2009-04-25 12:30
0

Nå vi skulle ha stamnavn så tenkte vi på å bruke navn på der huset vårt er eller fjelltoppen bak huset. Men så satt vi en kveld og tok en bokstav eller to bokstaver fra navnet fra våre navn og til de dyra vi hadde i huset her. Å derfor ble det Ramithi. De navna er Randi, Mitra (vår avdøde hund), også Mathilda (vår avdøde papegøye), Missi (vår avdøde huskatt), Trixi (vår avdøde huskatt) og min mann Harry og de andre bokstavene måtte vi sette inn for å få til et ord utav det.

Tror dette var alt.

[hakkapelitta]
2009-04-25 13:02
0

Sötsaker.. eller, cupcakes, är en slags muffin med frosting och dekorationer på. Tänk er en chokladmuffin med vit frosting och ett körsbär på toppen, så har ni en Cupcakes-katt, mumsig och söt, med 'frosting', dvs vitfläck hihi Flört

[lisme]
2009-04-25 21:03
0

Vi spekulerte mye på mange forskjellige muligheter, men fant aldri navnet med stor N, det navnet som bare faller rett på plass. Vi diskuterte navn sent og tidlig, i ukedagene og i helgene, lekte med bokstaver, stedsnavn og andre navn men ingen "smakte" rett. De var for kjedelige, for gjennomsnitts, kopier av andres, uten personlighet og vi mente at for oss ville det være feil å linke stamnavnet vårt til et sted siden vi garantert kom til å flytte flere ganger.

En tidlig desembermorgen var jeg og Finn-Ove (samboeren) på tur til Høyskolen i Bodø der vi begge var studenter. Vi begynte å snakke om mulige navn men vi følte begge at vi ikke kom noen vei. Etter å ha kommet opp en lang og bratt bakke, åpnet landskapet seg opp og vi så lys etter å ha kjørt mange km i stummende mørke bortsett fra lysene fra bilen. Da sa jeg " tenk at det skal være så vanskelig å finne et navn da! Det kan jo bare være et uttrykk sånn som bekmørtna" - og da falt alt på plass.

Liljekatten
2009-04-25 21:27
0

Jag har ingen story om hur jag kom på mitt stamnamn. Jag heter ju Lilja i efternamn så därför tyckte jag att Liljekattens passade. Jag var bara 17 år då så i år är det 25 år sedan jag fick det godkänt. Nästan lite jubileum faktiskt. Glad

Nilla
2009-04-25 23:34
0

Jag hade flera andra förslag som jag ville ha. S* Mahayana´s var mitt förstahandval, men det fick jag förstås inte. Det blev till att skicka in 10 nya namn och det var sååå spännande när beskedet kom:

S* Marble & Silk´s

Jag minns att jag utbrast…"- Åh neeeej, inte det! " Skrattande

Namnet kom jag på när jag stod och stekte pannkakor. Vit marmor + mjukt silke, två eleganta motsatser. Namnet var bara utfyllnad, men idag känns det som ett självklart val. 

Marble = marmor

&

Silk - siden, silke

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

HasseH
2009-04-25 23:39
0

Kul att läsa om era stamnamn!!

Min favorit är dock fortfarande S*Kattlådans!!

Nilla
2009-04-25 23:43
0

#11 Javisst är det fräckt! Undrar varför ingen nappar på det…Tungan ute

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

hoffens
2009-04-26 14:11
0

Mitt stamnamn kan jag tacka min son för. Mattias spelade hanboll bla i eliten. Mattias smeknamn blev Hoffen och på hemmamatcherna satt barnen och skrek Hoffen. Då tog jag det som stamnamn med baktanke att han skulle bli JÄTTE intresserad och fortsätta med katter. Han var med på några utställningar och tyckte det var tråkigt. Nu är han gift med en som är allergisk mot katt, hans fru sitter i bilen när de har vägarna förbi.

Bokskogens
2009-04-26 14:20
0

S*Bokskogens kommer från att jag är uppväxt i Bokenäs mellan Uddevalla och Lysekil. Vi har en del bokskogar där och tycker att det är så otroligt vackert!
Har ju flyttat ifrån Bokenäs själv men mamma och pappa bor kvar och det är ju dom som har kattungarna så. *ler*

Nizeli
2009-04-26 21:08
0

Mitt stamnavn som er (N)Nizeli er rett og slett de 2 første bokstavene i navnene mine,altså Nicole Zenker Lind.Glad

Nayak
2009-04-29 22:58
0

Jag hamnade i lite tidsnöd eftersom jag plötsligt fått en kull som var helt välskapt och levande! Oj, efter mina strapatser så kunde jag inte tro det var sant.

In med ansökan. Avslag. In med en till och kanske ytterligare en, jag minns inte, men nu ska ni få höra: Jag lyckades få ett stamnamn som bröt mot varenda regel, tror jag. Det var verkligen inte meningen och jag insåg det inte på ett bra tag  Foten i munnen

Me-Na-Yak; "Me" är engelska och jag tänkte "Jag" NaYak är en geografisk plats, en pytteliten ö dit jag åkt för att snorkla. Bara en bergstopp som sticker upp ur havet, men så himla mäktig ändå. Båtkillen förklarade på sin knaggliga engelska att "Na Yak" betyder "Little jacket" och drog i sin tröja.

Nayak är också ett ganska vanligt efternamn…

Jag vill nu erkänna det ofrivilliga fusket! Om det fortfarande gäller att man inte får ha geografiska namn eller familjenamn. Jag hade inte en tanke på det faktiskt Oskyldig 

"Jag-lilll-jackan" Skrattande

Himmeltinden
2009-04-29 23:55
0

Mitt stamnavn (N) Himmeltinden`s som jeg også har som kennelnavn. Kommer av fjellkjeden i Lofoten hvor jeg bodde tidligere. Høyt og majestetisk ruver disse fjellene. Og jeg har alltid elsket naturen og liker godt en fjelltur sammen med hundene. En majestetisk katt skal også ha et majestetisk navn.

Bildet er av fjellkjeden Himmeltindene på vestvågøy i Lofoten. En perle på vår jord ;)

cleo
2009-04-30 10:56
0

min första tanke på stamnamn var mitt namn då det kunde passa på dessa  katter Cleopatra's men det gick inte för det var redan upptaget då jag ringde Sverak och kontrollerade:o) så då fick jag tänka till. ett lätt namn som man kom ihåg, inga å,ä eller ö ville jag ha.. så kom det! katterna ger och ger så mycket underbart till oss alla så det blev S*Jackpott's som blev mitt förstaval på min inskickade skrivna stamnamnsansökan och idag är jag glad att mitt namn var upptaget.

hecajon
2009-04-30 16:29
0

#9 Det som jag tycker blev det perfekta var att din dotter skaffade stamnamnet Liljetassen´s, så klockrent braGlad

Har funderat på att skaffa stamnamn senare, inget akut nu eftersom jag fortfarande bara är fodervärd, men sen: om man får avslag på sina förslag måste man då betala avgiften igen när man kommer med nya förslag?

Rovardotters
2009-04-30 17:01
0

Min dotter heter Ronja, hon föddes för ganska precis 25 år sedan, innan filmen om Ronja Rövardotter. Jag trodde hon skulle få vara ganska ensam om namnet men efter filmen blev det rätt många Ronja i Sverige. Jag heter Marie och när jag växte upp fanns det alltför många Marie och Maria och det hoppades jag att hon skulle få slippa och så många Ronja i hennes ålder finns inte, de flesta är yngre.

När vi skulle välja stamnamn för 8 år sedan var hon med och önskade och det blev ganska självklart att välja namnet Rovardotters. Vi tog bort prickarna över o:et eftersom vi ville vara Internetanpassade och därför att katter trots allt är rovdjur, så det kändes mer riktigt. Jag har ibland funderat på att ändra stamnamnet (lägga till prickarna) men hur det än är så känns det ändå rätt som det är. Det finns de som kallar oss för Rövardotters och det gör inget men det är egentligen fel.

Lindus72
2009-04-30 21:05
0

#19 Nej du behöver bara betala avgiften en gång som tur är…. jag fick skicka in flera ggr o allt stod helt still….

Mitt förstaval var Önzkekatten´s med tanke på att min första älskade Siames heter Önzka, men det gick inte… som sagt efter hur mga inskickade förslag som helst så blev det S*Golden Siamz , gyllene siameser… för dessa siameser e verkligen ngt speciellt!!!!! Håller ni meeee???

Skrattande

Mvh Linda

HasseH
2009-05-01 23:04
0

#19, jag trodde hecajon var ett stamnamn! Varför inte ta det om det blir aktuellt?

Nayak
2009-05-01 23:13
0

#22 Trodde jag också Skrattande ("Jag lilla jackan", jag skrattar varje gång jag tänker på mitt)

Liljekatten
2009-05-02 17:33
0

#19 Jo, vi ville visa att vi hör ihop liksom. Glad Stamboksföraren kollade också upp innan att det var okey för oss att hon tog det namnet just för att det var så likt vårt, men jag tycker inte det gör nåt om vi blandas ihop. Hon har ju ingen uppfödning nu då hennes enda hona är kastrat nu. Men det kommer kanske senare. Hon har ju definitivt kattintresset (undrar vad hon fått det ifrån? Obestämd)Skrattande.

HasseH
2009-05-02 22:53
0

#23 "jag lilla jackan" - ytterligare ett utfall av din härligt knäppa humor?!!! Skrattande

Nayak
2009-05-03 01:08
0

#25 Javisst! Undrar om jag blir av med det nu…Foten i munnen

SacredSouls
2009-05-03 11:25
0

En av mine morsomme favoritter er et av forslagene Nilla hadde på sin søknad. Jeg ler hver gang jeg tenker på det: S*Tant Brun's Skrattande

Mitt kommer fra de hellige tempelkatter i siam + at jeg synes Sacred er et så nydelig ord.Hellige sjeler..det kunne liksom ikke bli noe annet her og det var også førstevalget mitt.

Nå har jeg rotet frem søknaden min og andre forslag jeg hadde var:

Sacred Saga's (jøss jeg var visst halvsvensk her allerede)Skrattande

Sanaya's (Origin: Indian 
Meaning: Eminent; Distinguished)

Suprema's (Origin: Indian 
Meaning: Loving)

Maiya's
(Origin: Japanese 
Meaning: Beautiful forever)

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

nelliots
2009-05-03 16:37
0

#27 Mitt förstahandsval var Mia Bella's. Mitt förnamn och namnet på min första siames som på italienska betyder ungefär "min vackra". Det var tyvärr upptaget, men jag är väldigt nöjd med S*Nelliot's.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

EvelynKatt
2009-05-03 21:21
0

Oh, jag kommer inte ens ihåg vilka namn jag hade uppe som förslag, men Angels Co. kom långt ned på listan. Typ sjätteplats.
Enda skälet till varför det fick vara med på listan var för att jo ja, det var ju fint, men det var mitt ex förslag, baserat på namnet på den CS-klan han spelat i en halv evighet. Hela klanen använde sig av nick som var direkt länkade till Guds änglar.
Oavsett hur mitt ateistiska medvetande skriker att mitt stamnamn inte borde vara baserat på något som har med gud att göra så är jag nöjd. Det kommer en dag då jag kanske överväger att döpa en kull efter en drös änglar… vi får se.

farahdiba
2009-05-11 17:28
0

ÄNTLIGEN!

Har jag fått mitt stamnamn! Efter flera vändor(valde tydligen bara upptagna namn!).Kom beskedet idag. Det blev S*Velut Lunas ,ett namn stom stog lååångt ner på alla listor men nu känns det riktigt bra!

Namnet kommer från en pampig sång jag gillar: O fortuna, en textrad är Velut Luna=like the moon.Fint tycker jag!

Jag är väldigt glad att jag äntligen fått mitt namn!

kalindas
2009-05-11 18:08
0

Grattis!

/Elisa