Siames iFokus

Siames

Etikett: kattungeprat
Läst 1869 ggr
Mona22
0

vad tror ni om denna lilla siames?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har kikat lite smått på denna,vad tror ni? en 6veckors brunmaskad siames. kanske svårt att avgöra utseende då jag bara har 2 bilder men ni kanske kan ge någon kommentar Oskyldig

Mona22
0
Juliette-
0

Ser ut att vara en lovande liten bebis. Ska du bli dess nya hem? S?t som bara den med. Tycker den ?r fin :)

Mona22
0

tackSkrattande. eventuellt flyttar hon hem till mig, det är inte 100% säkert än.

lite svårt att veta hur öronen ska vara på dom, då alla ser igentligen olika ut. :)
ska se om jag kan få fler bilder.

Labolinas
0

Den ser fin ut, har helt ok bredd i basen på öronen men risken finns att det får något högt satta öron då den inte har någon större bredd på huvudet också har den lite för runda ögon för min smak gillar dock att den inte är så mörk i pälsen. Nu är jag väldigt kritisk så du skall absolut inte ta min kritik på största allvar då jag gillar siameser med väldigt bra typ så jag tycker om att ställa ut dem, det viktigaste av allt är vad du själv tycker och inte vad andra tycker och att det är en trevlig katt och är du inte intresserad av utställning så behöver du ju inte fundera på typen alls.

hannele44
0

Jag tycker den ser fin ut-och huvudet kan ju bredda sig när den växer…

Mona22
0
#4 det är bra att få lite kritik. i mina ögon är hon hur söt som helst. kommer prova ställa ut henne och se vad domaren tycker. det här med höga öron, har sett på utställningar att vissas nästan står rakt upp medans andra rakt ut, vet inte riktigt hur det ska se ut förutom att det ska vara en triangel Tungan ute
#5 hoppas på det om det gör att hon ser bättre ut Skrattande
undrar varför det blir tjock textObestämd har inte klickat i den.
Labolinas
0

# 5 Tror inte att det kommer att bredda sig mycket som jag önskar att de har, dessutom så har den inte någon speciell kulle enligt mig därav att jag kan tänka mig att öronen troligtvis kryper upp, men som sagt det är en smaksak. Så här vill jag att de skall se ut för att jag skall "tror" att öronen kommer få en fin placering. Denna tjej är 6 veckor på bilden

Domarna gillar då öronen är lågt placerade, ju bättre placering desstu bättre triangel.

Zandrinos
0

Jag tycker katten är helt okej. Det är inte bara huvudet, som ska stämma, övriga delar på kroppen ska ha rätta proportioner, sen ska man inte bara haka upp sig på öronen. Jag är personligen inte förtjust i dumboöron.

Labolinas
0

#8 Som tur är så har vi ju alla olika smak när det gäller typen på katten

cerwinvegas
0

jag tycker hon är sötGlad

En del vill ha flygplans öron medans andra tycker att andra saker är viktigare…

Hälsan, helheten & personligheten  hos katten är det viktigaste tycker jag

Vi alla har olika smak & tur är väl det…här är ett kort på min lilla Fanny som inte har sådana öron men hon har så mycket annat som jag bara älskar..

Lycka till om det nu blir denna söta katt eller någon annan goding..

Rovardotters
0

Hon ser fin ut, varifrån kommer hon? Vad heter hon?

[hakkapelitta]
0

Jag tycker den ser helt okey ut. En söt liten katt. Kanske ingen utställningsstjärna men en fin siamestös är det. Skrattande

ossilian
0

#10 Hälsan, helheten & personligheten  hos katten är det viktigaste tycker jag.

Amen!!

Labolinas
0

Bara för att jag gillar typade katter så betyder inte det att jag bortser från det självklara, trodde alla strävade efter att katten har en god hälsa, mentalitet m.m , tyckte inte det fanns någon andledning att skriva detta då jag tog för givet att alla vill ha detta på sin/sina katter.

yahtzeecats
0

Hej, tycker det känns lite konstigt att en annans kattunge bedöms såhär offentligt. Är uppfödaren med på forumet…?

Hur som helst, här kommer mina tips: 1. bestäm dig för hur viktig typen är - eller rankar du kanske andra egenskaper högre, såsom avelskvalitet - har mamman lätt att föda, näringsrik mjölk etc - allt sådant är viktigt om du vill prova att ta en kull efter henne senare.

2. Bestäm dig för om du tycker om föräldrarna typmässigt?

3. i så fall kolla om föräldrarnas typ finns också hos katterna längre bak i stamtavlan, då är det mer sannolikt att den nedärvs. Och betänk då att om just denna katt inte har den typen fullt ut så kommer hon kunna nedärva den med rätt hane

4. Titta på bilder på mamman och pappan i samma ålder, det är ett superlätt sätt att se - liknar denna kattunge någon av dem när de var lika gamla som hon är nu? Och verkar hon utvecklas i samma riktning som den föräldern (eller båda). Ja, då kan man ju tippa att den kommer likna sin mamma/pappa som vuxen, även om man aldirg kan svära SÄKERT. Mer säkert blir det om samma parning gjorts tidigare, då kan du titta på  de äldre helsyskonen från den tidigare kullen - hur såg de ut i samma ålder, finns det någon som liknar henne, och hur blev den som vuxen?

Avenacattery
0

#15 delar din uppfattnikng om både råd och diskutionen i øvrigt.

ossilian
0

#15 En till som delar din uppfattning! Väldigt bra formulerade och användbara råd när man är i kattköpartankar.

cerwinvegas
0

#15 ännu en till som delar din uppfattning

#14 självklart förstår jag att prio 1 är hälsan för dej som för  andra uppfödare..

[hakkapelitta]
0

Yahtzeecats satte ord på mina funderingar. Tycker det känns lite olustigt att lägga ut en bild på en katt som inte är ens egen ännu och fråga vad folk tycker. Huruvida typen är si eller så är något du egentligen borde ta med kattens uppfödareFlört

Labolinas
0

#18 Menad inte att låta vresig utan ville bara säga att även jag vill ha hälsosamma katter.

cerwinvegas
0
#20 jag uppfattar dej inte som vresigSkrattande

klart att du vill ha & har hälsosamma katter..det är inget snack om den saken..

& det är heller inget fel att skriva vad man tycker om för typ av katter ..

Nilla
0

#15 Jag håller med om, att det känns fullständigt fel att bedömma en katt som ännu inte är köpt. Själv skulle jag ta mycket illa vid mig, om någon av mina ungar diskuterades på allmänt forum.

Behöver man tips och råd inför ett kattungeköp, rådgör man med vänner och uppfödare privat.

Jag tror att vi kan enas om att hon är en jättefin tjej och att vi fortsättningsvis för liknande diskussioner utanför Siames iFokus? Basta. Glad

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

ElisaCosmos
0

Jag kan inte bedömma en kattunge så utan att veta stam o hur föräldrarna ser ut o hur stammen utvecklas mm..Men som den ser ut just nu tycker jag att hon ser jättesöt o sund ut..Olika stammar utvecklas ju olika o vissa drar öronen uppåt o vitta neråt..När jag väljer en kattunge så tittar jag mest på föräldrarna..MVH

Mona22
0

nu var det länge sen jag var här. klart jag frågat om tillåtelse att lägga ut bilder,detta är en kompis till oss och hennes första sia/osh kull och hon tyckte det kunde vara kul att höra vad andra tyckte.

jag är också lite sugen på en av hennes orientaler. vad tror ni om henne? hon har bredare mellan öronen och lite bättre profil.

Mona22
0
HasseH
0

Jag tycker hon är jättesöt! Fast jag vet inget om utställning & avel jag.

Vad heter uppfödaren?

Nilla
0

#24 Jag upprepar: vi diskuterar inte andra uppfödares kattungar på sajten. Önskar uppfödaren visa upp sin kull och få respons på ungarna, är hon hjärtligt välkommen att presentera dem själv. Flört

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Mona22
0

¤24 okej ,fattade det som att det var okej om jag hade tillåtelse men då var det inte det.Glad

ossilian
0

#28 Din kompis kanske kan lägga in en tråd själv (och gärna med en eller två bilder på den röde kullbrorsan Kyss)

Mona22
0

#29 ska se om det går att ordna Skrattande hade jag velat ha en hane hade jag definitivt tagit den Oskyldig