Att starta en mjölkbar
Godmorgon… Jag är helt slut. Har inte sovit en hel natt sedan i tisdags för en vecka sedan. I natt blev det ingen bättring på nattsömnen.
Tintin hade ingen mjölk när vi kom hem så jag har stödmatat, flyttat in kattungar under magen, lirkat in tuttar i kattungemunnar och stödmatat igen.
I går kväll vid 23 fick de äntligen börja dia. Jag lyckades inte vakna första gången klockan ringde så jag har matat 1 gång i natt.
Lilla svarta var mer intresserad av mat från mig än paddan.
Jag har vägt dem mycket tätt för att förhoppningsvis kunna se om de fått i sig ngt alls.
Viktutveckling svarta: 112 -> 106 -> 110 g nu på morgonen.
Viktutveckling padda: 110 -> 98 -> 116 g nu på morgonen.
Klämde prövande på ett juver och fick äntligen se en vit droppe.
Peppar peppar…
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Usch vad jobbigt det lät. Stackare! Håller tummarna här att allt går som det ska.
Snart har du nog 2 små tjockisar där hemma tror jag!

Ja det blir inte alltid som man tänkt sej..Jag förstår att du är alldeles slut när du inte får den sömn du behöver..
Men du ska nog se att dom börjar tutta för fullt & att Tintin får igång mjölken så dom blir runda & trinda..
håller tummar & tår att det ska gå bra för er…
Jag tror snart dom får mat av mammakatt, en droppe som du sett bådar ändå gott.
En snittad mamma är det väl oftast lite problem med innan alla hormonerna lagt sej på plats. Hoppas du snart får sova och ta det lungt.
Vet hur jobbigt det är när inte mjölken fungerar som den skall. Gucci hade dock mjölk men inte med tillräkligt med näring så kattungarna gick inte upp som de skulle så jag fick stödmata dem från början och fram till de började äta själv, hoppas dock att du slipper detta.
Försök att läggga till kattungarna så mycket som möjligt så att mjölken rinner till och försök se till så att de diar på alla fungerande tuttar och att de inte bråkar om en och samma då det lätt kan uppstå sår från deras klor när de river på mammans mage.
Lycka till.

Uj, vad du måste vara trött! Men det låter ändå som att det håller på att vända nu. Grattis till de små förresten 
Gör som en del sa ovan att försök att få dem dia på mamma så mycket som möjligt. Skulle tro att det räcker att stödmata 3 ggr per dag max. I nuläget är det viktigast att mammas tutte är godast och att hennes mjölk fungera.
Brukar ju inte komma så mycket mjölk ur en katt som man ser. Inte de katter jag haft i alla fall.
Är de dåliga på att suga så fick jag tipset av Barbor på Zamirs för något år sedan. Att lägga ett par smulor druvsocker på tungan och lite på spenen. Det brukar göra susen. :-)
/Elisa
Da vi hadde snitt kom ikke melken skikkelig før kattungene var over 2 uker. Katten fikk oxytocin også,men det er ikke alle den virker på.Lurest å gi 1-3 doser med dette med en ca 3 timers mellomrom max 1 uke etter fødsel. (dette kan også hjelpe å tømme en livmor,dersom det ligger igjen noe små-puss)
Selv måtte jeg på jobb,og jeg ønsket melken skulle komme.Så jeg gav kattungene melk jevnt hele døgnet,minus når jeg var på jobb og minus 4-5 timer om natten,for sove måtte jeg også. Men kattungene hadde null problemer med å drikke,og dem drakk ofte 6 ml i et måltid når dem fikk mat,og dem la på seg over gjennomsnittlig i døgnet,så ingen her var noen gang for små i forhold til alder heller. Det kullet det gjaldt sugde melk på sprøyte fra første forsøk,så jeg trengte ikke diskutere den biten med dem heller,heldigvis.
Når man kommer i en slik situasjon,så er det et dilemma,for ungene trenger jo mat,men man vil jo melken skal komme naturlig også.
Kan hende jeg hadde "flaks",men det ble ihvertfall en fin ordning for meg og mammapus.De timene jeg ikke kunne hjelpe til,da ble melkebaren stimulert mens dem tuttet alt dem kunne.
Jeg har kun et snitt på min erfarenhet,så ikke sikkert det opplevels sånn i fremtiden,at det skal bli like enkelt neste gang. Og det finnes jo dem med snitt som får melken i gang med en gang også.
Når de 2 første ukene var over,da kunne alt gå som normalt,jeg fikk normal søvnen tilbake,og resten ble bare kos.
Men det er også viktig at mamman spiser godt hele tiden,spes får i seg mye væske,for å produsere/opprettholde melkeproduksjonen. Alle mine hunnkatter får hovedkost bløtmat i hel-die perioden,og ingen er magre av den grunn.
Lykke til,jeg håper melken kommer naturlig på dine også til slutt.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Min son kom på en ganska genial idé när vi fick en liten bebis som var så matt och svag att hon inte ens gick att stödmata; han lade henne vid en tutte och tog hennes små tassar och började trampa åt henne. Och snart började hon trampa lite själv och så kom mjölken.
Alldeles nyss såg jag att BÅDA bebisarna dia. Jag vågar knappt tro att de är sant… Håll tummarna för oss!
**Kattungar till salu!
Tummar hålls!
Grattis till bebisarna.
#9 Ja, duktiga bebisar
Dom var kanske lite slöa efter narkosen först.
Håller tummarna extra hårt,

Alla tummar och tassar som finns håller vi för er
Vi håller alla tummar, tassar och tår här.

#8 smart son du har!
TS grattis & lycka till, hoppas det fortsätter åt rätt håll!
#9 Å så flott. Krysser fingrene for at det kommer i gang skikkelig nå
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Ohh vad härligt =) Kom igen nu Tintin och de små hejja!
Jag fortsätter att stödmata framför allt den svarta, som diar minst, varannan timme. Tack för allt stöd. Det skönt med hejarop när man känner sig lite uppgiven emellanåt. 
**Kattungar till salu!
Här hålls det tummar också.
Paddan har gått upp 10 g till 124 g i natt och den svarta 2 g till 106 g. Hoppet lever.
**Kattungar till salu!
Hurra så bra, häng i!!!! 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
#20 Det var jo kjempebra. Selvom den svarte ikke hadde gått opp mye så har den jo tydelig fått seg litt melk i løpet av natten.
Supert!
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Hoppas du har nån som kan ge dig en smoothie och se till att du får energi du också!

Vad skönt att det går åt rätt håll med de små..
Här hålls det också tummar,tassar & tår..