Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 3985 ggr
ossilian
2009-04-15 13:46
0

Svår allergi

Det har nu konstaterats att min man lider av svår kattallergi och har åttioprocentig lungkapacitet som en följd av det. Rådet från läkaren var okänsligt och typiskt - gör er av med katterna snarast möjligt. Vi är helt förtvivlade och försöker samla information från alla tänkbara håll.

Läkaren nämnde att det är själva katturinen som är mest allergen. Känner någon igen det? Vi har för flera år sedan levt med en katt som aldrig använde lådan, han gjorde sina behov ute, den katten reagerade inte min man emot. Kanske har det ett samband med avsaknaden av urin inomhus?

I dagsläget har vi tre katter; orientalerna E och Blondie samt huskatten Munchi. Vi är oerhört fästa vid dem alla tre och det känns som en förlust utan dess like att inte få leva med dem. Jag har ju levt med katt i hela mitt liv och ser just nu bara ett svart hål framför mig. Samtidigt är naturligtvis min mans hälsa prioritet ett, att inte kunna andas ordentligt är inte värdigt.

Är det någon här inne som också lider av svår allergi men ändå klarar att leva med katt? Hur har ni gjort? Vilka mediciner fungerar? osv…

cerwinvegas
2009-04-15 14:13
0

usch vad hemskt…både för er & katterna om ni måste placera om dem.

Det är klart att hans hälsa är prio ett..

När jag hade britter & aby på 90-talet blev min son allergisk & jag fick placera om katterna..Idag känner han inte av katterna men han var inte super allergisk så jag vet inte hur det är just för dom som är det..

Själv har jag också allergi mot katter,kände av britterna & aby men jag har kunnat leva med det..

Dessa kat 4 katter har jag aldrig känt av..& det är jag överlycklig för…

Hoppas verkligen att ni hittar en lösning..

tuska
2009-04-15 14:23
0

Är din man allergisk bara för katter???? eller är allergin kopplat till den här årstiden så det kan vara en kombination av mycket allergenframkallande ämnen. Läkare är väldigt snabba på att säja gör dej av med husdjuren

känner många som är mera känslig för sina husdjur den här årstiden som får ta cortisonspray och luftrörs vidgande spray och allergitabletter. 

Själv har jag inte mer till lungkapasitet men där får jag skylla mej själv (nikotinSkäms)    jag använder alla dessa preparat vid förkylningar då mina  lungor blir helt kaputt.  

Om jag är allergisk mot mina husdjur vill jag inte vetaTyst

jag får undvika alla lösningsmedel och starka dofter, då brukar det gå bra, utan cortisonspray vissa perioder kan jag inte vara utan.

Siameshona
2009-04-15 14:31
0

Jag testades för ca 5år sedan & det visade sig att jag bla var allergisk mot hund & katt. Då hade jag 3 katter. Har ju fortfarande 2 katter. Det är en skräck att detta skulle utvecklas & bli på "riktigt"

Hoppas verkligen "gubben"bara har vårallergi, så ni kan behålla era älsklingar!!!!

Zandrinos
2009-04-15 14:58
0

Läkarna är väldigt snabba med att skylla allerigin  på katten. För att vara helt säker, så ska man göra ett riktigt blodtest.

Kan ju också vara pollenallergi.

Hoppas det ordnar upp sig med snuviga mannen.

ossilian
2009-04-15 15:41
0

Tack för era svar!

Det är just bla blodtest som gjorts och som visade på enbart kattallergi. Så någon tvekan om det finns inte, tyvärr. Snuvig är han inte utan det är astmatiska symptom, han får helt enkelt svårt att andas.

Nu har jag googlat runt lite och funnit att det finns några alternativbehandlingar som visat sig vara mycket effektiva. Ska forska vidare.

Vi måste hitta en lösning, för ett liv utan katt är så svårt för mig att föreställa mig. Gråter

Rovardotters
2009-04-15 15:41
0

Som andra skriver här är man oftast allergisk eller åtminstone känslig mot fler än ett ämne om man väl har utvecklat allergi. Att hålla så rent som möjligt med hjälp av speciella dammsugarfilter och miljövänliga trasor o dyl är en framkomlig väg (försöka klara sig utan parfymerade kemiska medel). En del brukar bada sina katter en gång i veckan och inte låta dem sova i sängen/vara i sovrummet, det brukar fungera bra om man väl vänjer katterna med det, helst när de är små förstås. Det man menar är att det är katternas saliv man är allergisk emot, men det är klart att det finns urin i saliven när de tvättar sig, har dock aldrig hört att det just är urinen? Man kan använda oparfymerad tvål från apoteket när man tvättar katterna: PH-eucerin, den har rätt PH-värde och lämnar inga kemiska spår som man kan reagera på.

Är man pollenallergisk (som jag) är det mycket värre i stan än på landet där jag bor nu. Det beror på att föroreningarna sätter sig på pollen och förstorar/förändrar dem och därmed retar de mer. Jag behandlar mig med astma- och allergimedicin i perioder. Jag är i första hand mögel- och dammallergiker och även pollenallergiker och jag tål inte vissa kemikalier (tex formaldehyd som fanns/finns i smink och dyl). Jag kan ibland känna av små kattungar (det gör ganska många, även de som inte är allergiska mot katt) men är inte allergisk mot mina vuxna katter. Min pappa, min ena bror och min dotter är också allergiska mot pollen och även mot pälsdjur men alla har hund, min dotter har dessutom tre katter och mina föräldrar har haft fem katter tidigare utan problem och de behandlar sig med allergimediciner i perioder, det funkar bra.

Jag tror det handlar om vilja också när det gäller allergi; att vara lite smart med städning och i det vanliga vardagslivet. Nu har jag egen och andras nära erfarenheter att tala utifrån så jag vet att det går. Antingen älskar man eller så gör man det inte, men älskar man katter och inte kan leva utan dem då anpassar man sig…Flört

Mikaelan
2009-04-15 17:09
0

Min pojkvän säger att han känner av sin allergi när han byter lådan. Han har sagt att han tror att det är sanden. Men det låter ju mer logiskt att det är urinen, som du säger.

Jag har läst om en luftrenare som finns at köpa. Kanske det kan vara någonting!? Hoppas det ordnar sig för er.

Ninja
2009-04-15 17:41
0

Vid pälsdjursallergi är det proteiner (äggviteämnen) i både djurens saliv, hud och urin som man vanligen reagerar på. Dock har jag ingen erfarenhet själv av att någon med djur ska vara allergisk, så har inga tips.. vet att en del med lättare allergier kan klara sig med receptfria preparat från apoteket, men det fungerar väl inte vid svårare allergi.
 Väldigt trist, kan inte föreställa mig hur det skulle vara att tvingas leva utan djur.. Gråter

Hoppas ni hittar en annan lösning!

Nayak
2009-04-15 17:45
0

Jag är allergisk mot diverse, men har en jättemodern läkare som aldrig sagt åt mig att sluta ha katt. Istället håller han mig updaterad om nya rön och det funkar bra. Försök att inte få panik för det kan gå att få bukt med. Kan gå. Ibland så blir det ju ohållbart. Men jag har blåst 100% nyligen och har också 3 katter. Fast jag skulle hellre ha bara 2.

Först så tar jag 4 allergitabletter/ dag. Loratidin för närvarande. Det finns en som heter Aerius (svindyr) också om man blir trött av Loratidin(Clarityn tex). Om jag blir dålig så tar jag en Tavegyl och 5 Betapred. Om jag blir jättedålig och svullnar så tar jag 1 Tavegyl, 15 BetaPred och en adrenalinspruta.

Till vardags så funkar det med bara Loratidin, om jag kommer ihåg att ta dom… Och ibland så behöver jag något extra.

Jag vädrar, städar och badar katterna. Och så har jag en täckt jättelåda med massor av strö.

Usch så trist. Lycka till!

Nenya10
2009-04-15 19:16
0

C-vitamin lär kunna hjälpa mot astma och för ett tag sedan hörde jag på tv om någon forskare/läkare som förespråkade stora doser C-vitamin under en längre tid. Jag tror att det var 5 gram om dagen under ett antal månader. Tyvärr minns jag inte hur länge man skulle hålla på. C-vitaminterapin hade bl a botat astma.

Astmatiker har lägre nivåer av C-vitamin i blodet än icke astmatiker.

Engelsk forskning har visat att om man dricker te och särskilt grönt te ger det färre astmaangrepp. Det verkar bero på att te innehåller mycket antioxidanter. Undersökningen visade också att deltagare med astma som åt ca 50 gram citrusfrukter dagligen, halverade risken för att få astmasymptom jämfört med astmatiker som inte åt citrusfrukter alls.

Inom alternativmedicinen finns det behandlingar mot allergier och om jag skulle drabbas så hårt att det stod mellan att omplacera mina katter och hundar skulle jag testa allt som verkar vettigt.

Nayak
2009-04-15 19:20
0

Jag glömde en sak; jag hade några allergiutbrott nyligen. Min läkare sa att det var troligt att det berodde på en värktablett som jag tagit och som gjort mig "nedsatt". Jag slutade ta den medicinen (Celebra) och blev normal igen.

Finns det något som tillkommit i hans närhet som blivit "droppen" för hans immunförsvar?

Han kanske skulle klara katterna om den faktorn försvann. Kan vara vad som helst. Fryst fisk (för den kan bli dålig under transporten), spenat, soja, hälsokostpreparat, någon krukväxt som möglar i jorden, te med blommor i, hudcreme, dunkuddar, pollen såklart.

Sanera allt ordentligt. Ett jättejobb och mattorna är värst. Man blir allergisk av urin, saliv och hudutsöndringen. Så han får sluta pussa tassar (om han nu hållit på med det tidigare Skrattande)

För några år sedan,en vinter, så tog jag mycket Bricanyl, en astmamedicin som vidgar luftrören, och sen gick det över och jag har aldrig behövt ta igen.

Det verkar som om det liksom kommer och går och jag lever helt normalt. Det är liksom inget hinder för mig. Så katt i kombination med något annat verkar utlösa allergin.

Man kan ju prova akupunktur också. Hoppas ni får bukt med det.

Nilla
2009-04-15 19:25
0

Det var tråkigt att höra. Jag har hört folk med kattallergi som blivit helt besvärsfria genom akupunktur. Kanske det kan vara något?

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

ullisen
2009-04-15 19:40
0

Kan det inte vara så att det är dammet i kattlådan som irriterar? En bekant till mig som är allergisk har köpt en sibirisk katt som hon peppear peppar tål. Om de (enligt henne)säger man att det beror på att de saknar en körtel vid svansroten som andra katter har. Körteln rör de vid när de ska tvätta sig o sprids via saliven till pälsen. Är så fallet borde det underlätta om man badar av katterna ofta. Även sett sprayer från djurbutiker på nätet som sägs ta bort partiklar som orsakar allergier. Låter för bra för att vara sant men kanske värt att pröva. Lycka till Glad

[lisme]
2009-04-15 20:55
0

# 13  Jeg er blitt fortalt at årsaken til at sibirkatter kan fungere hos allergikere er at de mangler et enzym i spyttet sitt som de andre rasene har og som dermed mange allergikere reagerer på. Det er mange forskjellige teorier ute og går…..Obestämd

Min samboer er allergisk mot katt, og han har astma. MEN han reagerer ikke på våre katter!! Derimot kan han reagere om vi har en kattesand som støver mye. Når vi er hos andre med katt, reagerer han som regel og spesielt hvis de har det varmt inne. Vi har en innetemperatur som ligger på 20 grader mens mange andre har mye mer enn det. Det han har opplevd er at katter som er skitne (ikke så rart Flört), stressede katter, utekatter og katter i varme hus gir ham et skikkelig astmaanfall. Som gutt og tenåring kunne han ikke være sammen med katter i det hele tatt. Han bruker Aerius i vår og sommermånedene fordi han er allergisk mot andre ting også, og så bruker han en astmaspray ved behov. Han er dessverre ute nå og kan ikke hjelpe meg med navnet på sprayen, og jeg klarer bare ikke å komme på navnet…. Skäms  Må komme tilbake til det

[lisme]
2009-04-15 21:09
0

Medisinen (sprayen) min samboer bruker heter Symbicort Flört

Nayak
2009-04-15 21:20
0

#14 Jag tycker också det känns väldigt olika av olika katter.

Vi har en cortisonspray som heter Pulmicort som avser att läka luftvägarna från inflammationen. Bricanylen bara vidgar precis som Ventoline. Så först skulle jag ta Bricanyl och därefter Pulmicort. Fast jag struntade i den sistnämnda för jag tyckte det räckte med att vidga lite…

(Blev lite svampaktig i munnen av Pulmicort Tungan ute)

ossilian
2009-04-16 02:37
0

Tack för alla intressanta svar!! Det var mycket info att ta in och känns väldigt hoppingivande. Jag tror att vi kommer att lösa detta, det får ta sin tid.

Kom precis nu hem efter ett arbetspass, när jag satte nyckeln i dörren och hörde de tolv kattassarna unisont springa nerför trappan för att möta mig, greps jag av sådan tacksamhet över mina tre livsglada musketörer. Vänskapen som man ju faktiskt har med envar av dem, kan jag bara inte leva utan. Jag vet att även Martin känner detsamma.

Får ta och läsa era tips och funderingar mer noggrant i morgon efter en god natts sömn.

Tack alla igen för stöd och råd!

hoffens
2009-04-16 03:05
0

Symbicort inehåller två sorter, cortison och ett som vidgar lufrören. Har själv ca 30 % kvar av mina lunger, har haft pulmicort o brikanyl. Har nu Symbicort, Ventolin och spiriva.

Rovardotters
2009-04-16 11:49
0

Jag vill tillägga att inomhusluften (ventilationssystem, luftfuktighet mm) påverkar en astmatiker extremt mycket. Jag vet inte hur ni bor men om ni inte redan bor på landet så skulle jag rekommendera er att flytta ut till en röd stuga på landet med torpargrund och naturlig ventilation (självdrag) och mindre luftföroreningar (än i stan). Gärna med vedeldning för det ger en naturlig genomluftning hela tiden. Jag är mycket mindre allergisk nu när jag bor så här än vad jag har varit på mycket länge och har inte haft astmakänningar någon gång trots att jag jobbar i stan. Kolla noga så det inte finns mögelangrepp där ni nu bor, mögel kanske inte är så vanligt att man testar emot men det kan vara det som utlöser en allergi och då blir det bara mer och mer om ni bor kvar i samma miljö. Jag blev själv allergisk när jag jobbade i en mögelangripen lokal (skola).

kattguld
2009-04-16 13:04
0

Gräsligt. Har inget tillägga till alla råd här ovan. Mer än att jag innerligt hoppas ni hittar en lösning som gör det möjligt för din och din man att ha kvar era älsklingar.

hoffens
2009-04-16 18:29
0

Vad andvänder du för kattsand? Eldningspellet och katturin får jag svårt med andningen.