fråga om sjukdom
HEJ jag undrar om ni känner till nåt om det här. För tredje gången har jag åkt till vet med Cameo. Det börjar med kräkningar, sen vill han inte äta, mår illa och blir uttorkad. Hos vet blir han röntgad o kontraströntgad.Blodprov tas visar inget. Får ligga 1½ dag med dropp och får penicillinsprutor. När jag hämtar honom är han pigg o alert igen. Vet vet inte vad det beror på. Jag vet att hans immunförsvar är nedsatt, kan det bero på det? Har nån av era katter råkat ut för samma.

Hmm… sålde en kattunge som fick ungefär liknande symtom i nya hemmet men även dålig i magen. Han var frisk när han flyttade här ifrån.
Efter knappt två veckor fick han flytta hem igen då de nya ägarna inte orkade med en sjuk katt… Massor av prover togs och han låg inne på dropp flera gånger. Till slut trode vet. att det var psykologiskt då de inte hittade några fel på honom.
När han kom hem piggnade han till efter några dagar men de kvar varande kattungarna blev också lite dåliga i magen.
Fick aldrig veta varför han var sjuk…
Hoppas ni hittar felet på din kisse! Du har ingen farlig växt hemma han tuggar på?

Jag har inga farliga växter hemma. Om det är psykologiskt vad kan man göra då? Cameo är ju lite av en kung över de andra katterna. Han är den som verkligen tar plats. Men han var ju klen och sjuk som liten.
Ja, förra året hade en av mina illamående och kräkningar, men han har inte nedsatt immunförsvar som din. Men det kanske är till någon hjälp ändå så jag drar det lite snabbt:
Han mådde illa, och hade också diarré, och ville inte äta. Nästa dag fortsatte han kräkas och inget jag petade i honom fick stanna kvar. Han blev uttorkad och fick feber så jag åkte till hans vet.
"Gör ALLT" sa jag, för jag trodde verkligen att han var väldigt sjuk. Och det var ju ett allvarligt tillstånd.
Så han blev utredd under dagen med undersökningar och provtagningar och fick dropp. När jag hämtade honom så hade han piggnat till. Det var gaser i magen. Inget annat.
Han fick ordinerat paraffinolja och en magmedicin som heter Andapsin. Det räckte med magmedicinen 2 ml 2 ggr/dag i bara ett par dagar om jag inte minns fel.
Jag vet inte vad han ätit som han blev så gasig av, men han väljer noga vad han ska äta nu och jag låter honom vara petig. Bara han inte blir sjuk igen.
Vad han inte äter är tex burkmat och de flesta kattfoder. Han äter torrisar från Mjau, Royal och Acana. Mat i påse från Friskies, ICA, Lidl (Opticat?) och Royal. Rått nötkött, räkor, rå fisk, kyckling och mejeriprodukter.
Hoppas ditt problem är lika lättlöst
Det är kanske något i hemmet eftersom det upprepas. Avmaskat? Drontal är bra annars. Nästa gång han mår illa så kan du ju prova att ge Andapsin så slipper han kanske kräkas och bli så uttorkad. (Jag antar att vet ger antibiotika "för säkerhets skull" men att proverna inte visar något så han får ingen behandlig med sig hem.)
Du kan maila runt lite och fråga andra veterinärer också. Här är min; www.solsidansdjurklinik.se
Uppfödaren kanske har något tips?

#3 Kan du berätta vad Andapsin är för preparat?
Bra mot gasbildning är annars Sempers kolikdroppar (finns på apoteket). B-vitaminer hjälper tarmarna att jobba och stärker hela kroppen, löser avföringen vid förstoppning tillsammans med annat lösande som tex messmör. Man kan också ge paraffinolja, både till små och stora katter, det fungerar som glidmedel i tarmen men tas inte upp av kroppen.
Räkor är inte bra mat för katter, kan ge allergiska reaktioner som håravfall och klåda.
Snäll mat för magen är rått lammkött och kyckling (kontrollerad kött, helst ekologiskt).
Här är Andapsin http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19861212000077&DocTypeID=7&UserTypeID=2
Jag kunde ge Pepcid också, men det gjorde jag inte. Bara Andapsin.
Han fick i 2 dagar, och han kräktes inte mer efter att han kommit hem. Och han vågade äta och dricka direkt.
LillFrank klarar nog inte konserveringsmedel av något slag. Egentligen är han väldigt tålig och har ingen allergi (inga fel alls på honom) utan det var mer att han inte tålde något av allt det som ingår i några kattmatsprodukter. Eller kombinationen.
Förr blev han dålig av Royal siamese, men nu sedan innehållet är ändrat kan han äta det.
Räkor funkar bra och all fisk utom konserverad, kyckling ibland, men han föredrar nötkött, och det är ju lättsmält. Ingen äter lamm här och inga inälvor heller.
Gaserna var inget han gick omkring rapade eller pruttade ut. Han bara kräktes, fick diarré och feber. Om dom fiser eller har uppstötningar så kan man ju gissa att dom behöver något mot gaser, men jag trodde han var väldigt sjuk. Man lär sig 

Tack för era svar.Vet har hört av sig, dom tror att han har Forl. Så jag måste kontakta en tandläkare. Hon skulle ta reda på nån som är bra. Dom hade glömt att de sett en kindtand som inte såg bra ut. Det känns inte speciellt roligt om jag måste ta bort tänder på honom. Men jag har läst att han kan klara sig bra utan. Nu återstår bara väntan att få tid.

Vad tråkigt att höra
, men kanske samtidigt skönt att få en förklaring till att han mått som han gjort. Hoppas allt ordnar sig till det bästa för honom/ kram