Siames iFokus

Siames

Etikett: offtopic
Läst 1054 ggr
cleo
0

kunde gått riktigt illa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Måste också få ur mig en hemsk dag/morgon

I onsdags small det så det dånade i hela byn och jag trodde det var en explosion i huset.

Det var blixten som flög in i mitt telejack, vilken dundersmäll och fy vad rädd jag blev. jacket smälte likaså sladdarna till modemet som smälte och modemet blev svart. proppen till telefonen har jag fortfarande inte hittat sen det flög ut väggen och jag har letat men fortfarande spårlöst försvunnet. två dagar sedan och här luktar fortfarande bränt.

så dator, telefon modem och lite smått blev totalförstört hos mig (modem och nätkort hos syrran) men så slog det mig vilken tur vi har som lever för vad är materiella saker mot katterna. Usch tanken är hemsk att de kunde brunnit inne

För en av mina grannar blev smällen värre då de är utan hem nu, då deras hus brann ner (men inga dödsfall som tur var)

ja naturens krafter är otroligt obehagliga när man kommer lite för nära måste jag säga.

Min snälla systerson som jobbar på telia kom givetvis och lagade min ledning snabbt och bra, lat som jag varit så stod nya datorn fortfarande i sin kartong på golvet så nu fick jag tummarna loss att börja använda denFlört

bild på hur illa det gick för en av mina grannar

hecajon
0

Fy vad otäckt, vilken tur i oturen att allt gick så pass bra ändå.

Zandrinos
0

Fy tusan! Så liten man är när naturen slår till…tur att det inte började brinna hemma hos dig.

Synd om grannen.

cleo
0

Ja fy.. min största skräck nånsin är att vi ska brinna inne. förra veckan tog jag ner nylongardinerna då jag håller på att måla om karmarna så allt har en mening.. kommer aldrig att sätta upp hängande gardiner i närheten av ett telefonjack för vilka enorma krafter det är frågan om när blixten slår ner.

ja jag kan bara tänka mig hu det skulle vara at förlora sitt hem och tänker på att jag förmodligen aldrig hunnit rädda alla mina katter då jag har två våningsplan.. Har två brandsläckare men ska faktiskt införskaffa fler så det finns i varje rum så att man lätt kommer åt dem för det är en otrolig billig livförsäkring.

Rovardotters
0

Vilken tur du hade i oturen.

Helenaf76
0

Oh fy! Attans vilken tur i oturen du hade!!

MijmuPix
0

Hu, fy tusan vad läskigt! Vilken tur att ni klarade er!

Bokskogens
0

Fy bubblans va obehagligt!
Vilken tur att ni klarade er så bra som ni gjorde! Mardrömmen att inte hinna få ut djuren ur ett brinnande hus!
Bara att få fram transportburarna!

Nilla
0

Ja, usch vad otäckt! Om du målar med linoljefärg, så glöm inte att lägga trasor och penslar i en burk med vatten. Det kan nämligen självantända… Förvånad

Man behöver verkligen fundera över, hur man ska göra om det börjar brinna. Fixa brandvarnare, skumsläckare och ha kattburarna nära tillhands.

Kram från Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Vilket skräcksenario!Förvånad
Det är min värsta mardröm att det ska hända. Blixten har slagit i huset här en gång. Men som tur var hände inget!

Tänker varje år att jag måste skaffa brandsläckare.
Brukar ligga och fundera brandutrymningsvägar. Hundarna borde vara ganska enkelt. Men jag kan ju inte slänga ut katterna på gården!
För dej med två våningar och så många katter hade det ju varit omöjligt att rädda alla. En riktig mardröm!

/Elisa

hecajon
0

Har också funderat över hur man ska göra om det börjar brinna. Eftersom jag bor i lägenhet och bränder i flerfamiljshus ofta sprids via vinden så har jag ställt transportburarna i garderoben nere i lägenheten istället, katterna är ju mina viktigaste ägodelar att få med sig ut. Men brandsläckare har jag inte, dumt nog, köpt ännu, det får det bli ändring på i det snaraste. Brandvarnare har jag 2st iallafall.

Avions
0

Usch vad otäckt!Förvånad

Zandrinos
0

Jag har kattburarna framme i kattrummet, flera  brandvarnare och pulversläckare mitt i huset…hoppas dom två sistnämnda aldrig behöver komma till användning.

cleo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja usch.. det här blir ett uppvaknande.

Jag har funderat många gånger och man har inte så många minuter på sig när det väl tar fyr.. tror det är 3 minuter sen är det dags att lämna skeppet om man inte fått kontroll på elden.. så hur mycket hinner man?

För många år sedan höll jag på att brinna inne med min hund, men det var han som räddade mig, hade aldrig vaknat om det inte varit för att han bet mig i armen.. efter den upplevelsen så är det min största skräck…

Telefonjacket ser ganska misshandlat ut och en liten påminnelse om vilken änglavakt  som vi måste haft. har hysteriskt gått och kramat alla katter om och om igen.

så skaffa brandsläckare och skjut det inte till framtiden för man vet aldrig när något händer.

Juliette-
0

Gud s? illa det kunde g?tt. Tur i oturen. Hoppas ni slipper ?ska o blixtar nu

cleo
0

ja dessvärre är det tredje gången i huset på 6 år så jag tror blixten har en GPS hit.. men denna gången blev värre än de andra gångerna som bara slog ut modem och telefon & nätverkskort.

så då blev det inga synliga brännskador

SacredSouls
0

Oj så skummelt. Stakkars dere og så fælt for naboen Gråter

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nayak
0

Hu så läskigt! Undrar varför blixten väljer just den platsen och hoppas grannarna har en plusförsäkring.

Jag hyrde ett hus där blixten gillade att slå ner precis utanför. Både i marken och i en hög björk. Men så slog den ner i min adapter till laptopen och då fick jag nog. Det fanns massor av platser runt omkring som blixten borde ha valt, men det var kanske elfel i huset som attraherade. Usch.

Om man sover och det börjar pyra så dör man nog snabbt av gaserna. Usch igen.

[hakkapelitta]
0

Fy så otäckt. Tur att ni klarade er.

alltidsiames
0

Vilken tur att det inte blev värre!

Jag vill också tipsa om brandfilt som är super att ha hemma som ett komplement till släckare och varnare.

Min Feng (Lizabo´s Anemon) är dotter till Jackpott´s Babe och hälsar till släkten.

Liljekatten
0

Usch och fy vilken upplevelse du har haft! Och stackars dina grannar som fick hela sitt hus och hem förstört. Tur ändå att de klarade sig. Hoppas att de inte hade några djur som fick sätta livet till.

Ja, man får verkligen sig en tankeställare när man läser om sånt här. Man har ju tänkt tanken ibland på vad som skulle hända om branden bröt ut här hemma. Vi har ju inte så många katter, men tänk om de blir rädda och gömmer sig.Förvånad Man har ju inte tid att leta efter dem och vill de gömma sig så lyckas de ju oftast. Hua….