Siames iFokus

Siames

Etikettofftopic
Läst 2031 ggr
kalindas
0

OT: Jobbig kväll/natt

Måste få gnälla av mig lite…
Varit kovakt/robotvakt sen i lördags och allt har flutit på perfekt. Inga larm mitt i natten och alla kossor friska.
Så därför bestämde någon som vi kan kalla Ödet att allt skulle trassla till sig samma dag. Skrikandes
Först upptäcker jag att en kviga som enligt semin papprerna ska kalva om en månad ser väldigt kalvfärdig ut. Jovisst! Enligt datorn ska hon kalva nu och inte den 26/4 som det stod där!
Sen så hittar jag en kossa som ligger konstigt på bädden. Fötterna som en groda. Kollar upp henne. Ingen feber, ätit lite och vägrar resa sig!
Troligtivs har hon fläkt sig.

Kommer går dit nu i kväll.
Kvigan står och gungar och jag kan bara hoppas att hon väntar till i morgon eller har en lätt födsel utan komplikationer.
Kossan försökte resa sig, men fick inte ihop sina ben och fläkte sig ännu mer! Stackarn råmade av smärtan och benen ligger på var sida om henne. Gråter
Själv kan jag i nuläget inte göra någonting och grubblar hur jag ska fixa hennes ben i morgon. Risken är tyvärr stor att det bli nödslakt!
Ska försöka sova nu. Men kan nästan lova att roboten kommer larma i natt. För ska det jävlas så gör det det regält!
Får se vilken scen som möter mig i morgon.
Håll tummarna att det "bara" är kossan som blir problemet då!

/Elisa

Helenaf76
0

Låter inget vidare det där. Håller tummarna att natten varit lugn så du fått sova lite och att kossorna "uppför sig väl" *kram*

Bokskogens
0

Håller tummarna att natten har gått bra!
Blev det någon kalv?

Nilla
0

Det låter besvärligt. Jag vet att bönder väntar i det längsta, men jag tycker du ska ta dit veterinären!

Kon som fläkt sig, ska inte behöva lida. Hon kanske har någon form av hypokalemi och behöver en kalkinfusion? Veterinären vet säkert direkt vad det rör sig om och kan bota eller ta bort henne. Inte ska hon väl behöva ligga och vänta på nödslakt? Gråter

Lycka till! Skriv och tala om hur det går!

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Siameshona
0

Mkt nu. Hoppas mamma Mu får en fin unge & att den andra koan ej behöver lida.Usch. men Fläkt vad betyder det?

Liljekatten
0

Vad jobbigt! Hur har det gått, Elisa?

kalindas
0

Ingen kalv i natt. Så jag hoppas att hon kniper igen till på söndag.

Tyvärr blir det nödslakt på kossan som fläkt sig. Hon hade inte rört sig i morse och benen ligger fortfarande i ett smärtsamt läge. Ville inte äta eller dricka vatten och det är ett bevis på hur ont hon har.
Har begagnat smärtstillande. Men vet inte om jag kan ge det pga av karens på kossan.
Så nu ligger hon och väntar på att bli skjuten. Hade kunnat skjuta henne själv, men vet inte riktigt hur man gör då man sticker henne efteråt.

Pratade med veterinären i morse och när jag förklarade hur det var så sa han att jag skulle ringa nödslakten. Detta för att minska lidandet för henne.

Får hoppas att det inte tar allt för många timmar till för henne. En tröst är i alla fall att hon inte är dräktig.

/Elisa

Ninja
0

Åå stackars ko.. måste göra ont. Gråter 

Så typiskt att allt ska ske på en gång speciellt när det är en vakt som ser efter dom.

kalindas
0

Jo jag tror hon har väldigt ont tyvärr…

/Elisa

Zandrinos
0

Stackars kossaGråter

Ninja
0

Måsta vara fruktansvärt jobbigt att inte kunna göra något! Bara vänta.

Nilla
0

Usch. Det är hårt att vara ko. Hoppas att nödslakt kommer fort. Gråter

hecajon
0

Vad jobbigt att inte kunna göra något när man vill och vet vad som behövsGråter/Kram

Nayak
0

Stackars ko! Och stackars dig att behöva tänka på köttkarens när du har medel och vill ge. Usch vilket dilemma.

kalindas
0

Nödslakten har inte kommit ännu! Obestämd
Nu åker den andra anställda hem så jag får väl hoppas de dyker upp innan midnatt.
Kvigan kalvar nu i alla fall…

/Elisa

Nayak
0

Huu, kan du inte ta dit en viltvårdare att avliva kon? Stackars ko. Fast då blir du väl ersättningsskyldig. Prova en Halal, nej usch det var ett dåligt skämt.

kalindas
0

Hon är död nu.
Skjuta henne hade jag kunnat göra själv. Men det är att man måste sticka dem som är problemet. Måste träffa halspusårdern.

/Elisa

Nilla
0

Stackars dig, vilken jobbig dag. Skönt att kon fick fara till himlen. Gråter

HasseH
0

Men usch vilken dag. Hoppas du mår bra i alla fall.

Vad betyder det att en ko har fläkt sig?

kalindas
0

Ingen fara med mig. Man blir tyvärr härdad av att jobba med produktionsdjur.

Fläkt sig innebär att kons bakben spretar ut åt sidorna. Man kan väl säga att hon halkar och gjort en regäl spagat.
När 600kg ko ramlar så och inte får ihop benen igen, så är det kört.

/Elisa

Nilla
0

#19 "Min ko" har fått en liten kalv idag. Tjuren ville ta ihjäl den och stångade den lille nyfödde mot vår damm. Jag och grannen lyckades få tag på kalven till slut och fick in mor och barn i stallet.

Sedan fick jag flytta tjuren till en annan hage. Nu är det lugn och ro och lite mysigt pyssel med den lille. Hon är sååå söt! ( Rödkulla)Kyss

kalindas
0

Rökullorna är fina. Men väldigt små..Flört
Sovmorron i morgon. Första gången på 8 dagar.

Dvs om inte arbetsgivaren ringer och skäller på mig för jag råkade förstöra en port (och ev. taket) med lastaren i dag. Skäms
Typiskt mig! Skrikandes
Kollade på ensilagekniven (vill inte snitta fler kor) och glömde kolla var resten av lastan var. Böjde taket lite…
Fast han borde väl vara härdad efter 7 år av tabbar…Obestämd

/Elisa

Zandrinos
0

Dom flesta kor har så vackra och snälla ögonKyss

utom tjuren hos NillaFörvånad, tur att du kunde rädda den lille kalven

#21 har du körkortTungan ute

kalindas
0

Du är välkommen att komma förbi och köra lastarn genom en dörr när du vill…FlörtTungan ute

/Elisa

Zandrinos
0

Nej tackSkrattande

Nilla
0

Ja, Rödkullorna är små och söta. Tjuren verkar bara växa på längden och på frampartiet. Jag tippar på en vikt på ca 800 kg nu vid 4 år. Hans nacke går inte av för hackor… Skrattande

Nu ska jag ut och titta till den lille och ge mamma ko lite frukost, sedan bär det iväg till jobbet igen. Ha en bra dag!

Nilla