Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 4476 ggr
hecajon
2009-02-28 16:55
0

Kissproblem

Molly började med att ha svårt att kissa, hon har alltid kissat stora klumpar men nu såg jag för ca 2veckor sen att hon krafsade och ville kissa men inget kom ut på många försök, tillslut pep hon lite också, efter ett tag kom det en jätteklump igen. Rådfrågade då min veterinär som ville ha ett kissprov, det visade på lite förhöjt pHvärde(pH7),men ingen direkt påvisan om urinvägsinfektion, 1/4 C-vitamintablett dagligen var rekommendationen, det blev bättre men inte jättebra, fick en egen provsticka hem som visade på pH 5 efter 9dagar.

Igår så började min kastrat hona Moa(som alltid kissat små klumpar) pipa när hon kissade och gick oftare än hon brukar.

Sen idag så upptäckte jag att tom med gravida Maja har ett annorlunda kissbeteende, mindre och oftare.

HJÄLP!!! Vad är fel?

Det jag vet är skillnaden hemma innan problemen uppdagades var att jag gett Maja och Moa Bilanx och Mjau torrfoder istället för PRO Plan aftercare som godismat och att jag blandat JWB med RC Exigent som huvudfoder

Nu går alla på C-vitamin tillskott och sen får de endast JWB Adult och kitten(pgav att Maja är gravid) som huvudfoder, Gourmet mousse som mjukmat och sen Maja och Moa får PRO Plan Aftercare som godis. Sen har jag ställt ut extra vattenskålar i andra rum.

Vad kan jag mer göra?

kalindas
2009-02-28 18:02
0

Konstigt att alla fått samma symtom nu…Obestämd
Antingen är det fodret eller måste det vara någon skit som smittar. Som du fått in. Men vad sätter sig enbart på urinvägarna?

/Elisa

hecajon
2009-02-28 18:19
0

#1 Så tänkte jag med i första, vad kan jag fått in? Jag har ju inte varit med katterna någonstans på länge

Men samtidigt så måste jag ju testa med att återgå till ursprungsfodret.

Ingen av dem se sjuka ut eller beter sig sjukt ut förutom toalettbestyren, full fart och medvedslös matteSkrattande

kattkompaniets
2009-02-28 21:38
0

C-vitamin kan hjälpa ,  det surgör urinen så bakterier inte kan leva i den miljön. men kvarstår problemet så ring veterinären

C-vitamin finns  i små tabletter på apoteket att köpa, tror det är 100 tab. i en burk. ge en tablett om dagen / katt

kattkompaniets
2009-02-28 21:39
0

jaha ser att du redan kör med c-vitamin

Nayak
2009-02-28 22:01
0

Stackars dom Rynkar på näsan Jag skulle göra lådan kliniskt ren och byta sanden. Kolla om dom är bajsiga i rumpan, tvätta där och dom tvättar väl varandra kanske (?) och bakterierna far runt. Det är inte bara e.coli som orsakar uvi. Det finns andra också.

Jag skulle be att få antibiotika medan veterinären gör en odling, för så där kan dom inte ha det. Min erfarenhet är att katter klagar inte över smärta i onödan.

Typiskt att det ska hända på helgen också…

hecajon
2009-03-01 05:25
0
# 5 Lådan är väldigt ren och fint bajs har de alla tre, och som sagt Molly hade ingen direkt påvisad urinväginfektion när hon testades, tror att det är något annat som är felet men vad?

Ursäkta storleken på texten ovan, går ej att fixa

Nayak
2009-03-01 09:13
0

Hej igen, ja det var rejäla bokstäver Skrattande

1. Snabbtest visar inte alltid rätt, så det kan ändå vara uvi. 2. Om urinen inte varit i blåsan tillräckligt länge så innehåller den kanske inte bakterier, så det kan ändå vara uvi…

Det är ju lätt att få hjälp för om det bara är uvi. Annars kanske dom "bara" har ont magen efter foderbytet och springer på toa därför.

Om dom har urinvägsproblem så borde dom hålla på och slicka onormalt mycket…E.coli kommer lättare om dom är lösa i magen, fast dom kan krypa in ändå. Och så finns det ju vanliga hudbakterier som också kan växa till.

Om problemen är i urinvägarna och orsakas av foder med för högt mineralinnehåll eller PH-värde, så skulle jag ta bort torrfodret helt. Jag vet inte hur lång tid det tar för gruset att bildas. Det kanske går snabbt? Urinstopp av grus är ju farligt också och honkatter kan få det. Då sitter dom och det kommer inte en droppe.

Jag har så bekvämt med veterinärer, men har man inte det så blir man nog extra orolig?

Håll magarna varma, för det kanske är tarmkänsla dom knorrar för. Dom känner sig nödiga och så kommer det bara lite kiss istället.

Så tarmar eller urinvägar?

Stackars små! Och stackars dej också, jag skulle ringa veterinären igen.

tuska
2009-03-01 09:17
0

När alla dina katter har besvär med kissningen så tror jag att det är något som vetten ska hjälpa dem med, tala med honom igen.

Blåskatarr och urinvägsinfektion är ju inte samma sak, en katarr visar inga bakterier, men vita och blod i urin kan påvisas samt täta trängningar

Viktigt tror jag är att byta till det gammla fodret för Ph värdets skull.

hecajon
2009-03-01 11:30
0

#7 Hej igen, eftersom det var Molly som testades så hade urinen varit blåsan i ett ca dygnSkäms, hon har ju helt annat problem än de andra småskvättarna.

Ingen av dem slickar sig onormal mycket och de har fått dela värmefilt med mig i nattSkrattande vare sig jag ville eller ej, den egna dög ej!

Ska ringa veterinären imorgon bitti och rådfråga mer och ev testa de andra, men jag tycker redan nu att det har bättra sig efter vissa foderstopp/byten och C-vitaminkuren

kalindas
2009-03-01 11:55
0

Tror ju som vi pratade om innan att det kan vara blandningen RC och JW som är felet.
JW tror jag är helt OK då den innehåller tranbär. Men att blanda in det andra fodret kan trasslat till foderstaten (ko-språk) och gett problem.

Men kolla med veterinär för säkerhetsskull. Kanske en dos med vetrimoxin inte hade varit helt fel?

/Elisa

Nayak
2009-03-01 20:28
0

#9 En med grus och 2 med uvi eller en med uvi och en med bara dräktighetskissträngningar, kanske.

Vet någon hur snabbt det kan bildas kristaller?

Nu blir jag PH- och mineral-påmind och det var faktiskt bra. Att bli påmind om att det är inte bara gamla kastrerade hankatter som får grus, men hur snabbt kan det komma?(Jag måste börja kolla all färdigmat bättre, fast dom får inte så mycket.)

Hoppas ni får hjälp som hjälper snabbt, Hecajon!

hecajon
2009-03-02 13:27
0

Alla svara bra på C-vitamin kuren och foderrestriktionerna. Molly kissar direkt men stort som vanligt, Moa kissar direkt och piper inte längre men lite och ofta som vanligt, Maja funderade jag också på om det kanske var graviditetsträngningar som du #11 var inne på som gjorde att hon kissar ofta. Jag kommer inte ihåg sen förra gången hur hon betedde sig men magen börjar bli ganska stor trots att det är över en månad kvar. Man blir ju lite nojig när alla ser ut att ha problemSkrattande

Zandrinos
2009-03-02 13:43
0

Skönt att det ordnade upp sig. Nu kan du bara vänta på Majas bebisarKyss

Nayak
2009-03-02 14:35
0

Skönt! Man blir orolig ja…Skrattande

hecajon
2009-03-20 16:36
0

Lite uppdatering:

Gravida Maja mår toppen på alla sätt, tom kisserietGlad

Moa kissar utan problem som hon ska fortfarande sen återgång till kastratfoder+JWBGlad

Men "lilla" Molly blev hela tiden mindre bra igen med kisseriet när jag slutade med C-vitaminkurerna. Igår var hon hos veterinären som gav henne lugnande och tappat henne på ett sterilt kissprov som även ska odlas i ett dygn, sen gjorde hon även ett ultraljud för att kolla njurar mm.

Första kissprovstestet via sticka visade lite antydan på urinvägsinfektion, lite protein, lite blod och en till som jag inte vet vad den heter(överst på stickan) ultraljudet påvisade inga problem med njurar och inga stenarGlad

Idag så fick jag då svaret på odlingen: Visade ytterst lite påväxt på Streptokocker men dock, hon fick Antibiotiokakur på 10dagar med Synulox, sen efter ca 3veckor ska jag ner med ett kissprov igen för att se om detta har hjälpt.

kalindas
2009-03-20 16:59
0

Får hoppas att hon blir bättre med detta…Glad

/Elisa

Nayak
2009-03-20 21:46
0

Synolux brukar funka snabbt Skrattande

hecajon
2009-03-31 15:27
0

Lite uppdatering igen:

Imorse var det dags för sista Synulox tabletten, Mollys kissklumpar har minskat under denna tid och hon har inte verkat ha några problem med att få ut det heller, men i morse så gick hon där igen och krafsade i lådan och försökte kissa utan att få ut någotFörvånad

Under antibiotikakuren har jag inte gett C-vitamin tillskott

Hur går jag vidare nu? Några bra tips?

(Redan inbokat att jag ska ner om ca 1vecka och kolla urinstatusen igen hos veterinären efter antibiotikakuren)

Kan man ge C-vitamin dagligen till en katt utan att det skapar andra problem? Isåfall vilka?

Jag maler ner tabletterna och blandar ner i hennes mjukmat och det äter hon utan att protestera, och det gjorde ju gott för hennes kiss tidigare.

Fortfarande inga problem med de andra två tjejernas kisseriGlad

kalindas
2009-03-31 16:06
0

C-vitamin är ingen fara att överdosera. Det som kan hända är att de blir lite sura i magen/urinen. Det senare är ju det du vill få henne att bli…
Konstigt att det inte går över..Obestämd

/Elisa