Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 4182 ggr
Hanna-B
0

2 katter i en etta?

Nu är det snart dags för mig och pojkvännen att flytta hemifrån = jag får äntligen skaffa katter. Vi hade från början tänkt oss försöka hitta en hyreslägenhet, och isåfall en tvåa. Men det verkar svårt att få någon som inte ligger helt off, så nu har vi börjat kika på att kanske köpa en bostadsrätt istället.

Problemet är alltså att ifall vi köper en lägenhet, kommer vi förmodligen inte att ha råd med en tvåa. Jag är ganska orolig att två stycken kat-4 katter inte riktigt skulle få plats i en etta.
Lägenheterna vi kollar på är på mellan ungefär 20 och 35 kvm.

Vi kommer med största sannorlikhet att platsbygga en loftsäng. Jag har också gjort klart för pojkvännen att isåfall kommer jag att sätta upp hyllor som går som en trappa upp till loftsängen, ett takhögt klätterträd, och några korgar upphängda på väggen som katterna kan både klättra på och ligga i.

Vad tror ni andra? Blir det för litet för två katter + oss, eller skulle det kunna funka? Hur många kvadrat tycker ni det krävs? Vad kan man mer göra för att göra lägenheten "större" för katter?

Siameshona
0

Kan ju bara tala för mig & de 3 gamla"katterna jag då hade. När vi separerade för massa år sen, flyttade jag till 35kvm. Katterna såg ut att få stela ben. Dock fick jag denna lgh.av min hyresvärd som låg vägg i vägg med exet(ja,ja inte kul för min del) men för killarna. varje dag släppte jag in dem där.De rusade som galningar på 140kvm. Hemma såg de apatiska ut. Man kunde ju aldrig göra ngr ruscher. Men det var mina killar:)

Nilla
0

Jag tycker personligen att 20-35 kvm låter litet. Även om ni har kattställning och loftsäng, så blir det ingen yta för katterna alls. Visst kan man flytta in med sina katter i en sådan liten lägenhet en kort övergångsperiod, men inte permanent.

Det är risk att ni går varandra på nerverna. Det kan sluta med att ni gör er av med katterna, för att de är för "jobbiga och krävande"…eller så sparkar du ut sambon. FörvånadSkrattande

Ta hellre den rymliga lägenheten som ligger lite "off", där får både katter och människor plats.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Avenacattery
0

Hej,

Spænnande att fkytta ihop och boa med mer!!!

Jag och min ex bodde på 20-30 kvm. tillsammans med två katter. Det var nog værst før mig egentligen. Jag pallar inte med att bo trångt ;). Klart att katterna trivdes bættre nær vi sedan køpte ett hus och allt men katterna fann sig i sina 30 kvm de också.Visserligen tog vi ut dem i solen då och då och såg till att "motionera" katterna en del. Hon, mitt ex, var riktigt bra på att stimulera katterna med lek och gos nær jag var tvungen att jobba sent eller så.

Skulle i førsta fall vara rædd før ert førhållande ,om ni klarar av 30kvm, mer æn jag egentligen ær før katterna. ;) Men ni løser nog alla probem som dyker upp på vægen.

Se bara till att stimulera katterna med en massa gos och lek så ska nog allt gå fint! :)

Lycka till!

EvelynKatt
0

Jag bodde själv med Zaza och en annan katt (av alldeles fel ras) på 35 kvm, men jag har redan sagt mitt om att det verkar vara litet för två människor att bo så trångt. Mina katter verkade klara sig ganska bra, men min tant är ganska lugn och en ragdoll är knappast en aktiv katt. Jag skulle definitivt inte gå på en lägenhet på under 35 kvm om ni ska vara så många.

nelliots
0

Riktlinjerna från jordbruksverket säger 10 kvm per katt. Två katIV-katter klarar sig på ganska lite yta i min erfarenhet. Det handlar ju om vad de är vana vid oxå. Glad Jag hade tidigare 4 katter på 52 kvm. No probelmas.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Kattass
0

Jag håller med, satsa på en större lägenhet lite "off". Alternativt vänta med att skaffa katter, tills ni bor annorlunda och har större ytor. Tror verkligen att katterna mår bäst av att bo där det finns hyfsat gott om utrymme.

Men för att äntligen få flytta hemifrån och kunna ha två katter är det absolut värt att bo lite "off"!! SkrattandeSkrattande

Lycka till!!

AmandaWvW
0

min erfarenhet är att katter verkligen kan gå både varandra och sina ägare på nerverna om de inte får tillräckligt med stimulans, visst. Men understimulering kan absolut undvikas på andra sätt än med stora ytor. mina katter tycker om att sitta i fönstret och titta på fåglar och harar och vad som kan tänkas kika förbi och sen vi byggt balkong har deras livskvalité förbättrats markant, det kanske du ska överväga. om de dessutom har förmånen att ha sina ägare hos sig med allt vad det innebär med lek och kel kan det mycket väl sluta väl med lyckliga katter, men det betyder att du kommer vara mycket uppbunden.

om du flyttar hemmifrån nu kanske du är som jag, i tjugoårsåldern, och den katt jag köper nu kommer antagligen vara med mig när jag gifter mig, skaffar barn, hon kommer fira min trettioårsdag och med lite tur fyrtioårsdagen med. det är alltså i väldigt många och stora frågor som jag kommer att få ta viss hänsyn till att jag kommer ha katt, då känns första bostadsköpet som ett väldigt litet spörsmål, inte sant? anpassa dig så mycket du verkligen kan efter dina katter om du är säker på att du vill ha dem. att inte bo centralt till förmån till större ytor och en balkong borde väl vara en relativt liten uppoffring?

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Hanna-B
0

Tack för era svar!
Jag vill absolut att mina katter ska må bra, det är därför jag frågar er här. Det verkar som om de flesta tycker att det är för liten yta. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att bo lite utanför stan om det krävs för att få skaffa mina efterlängtade katter. Tyvärr har min pojkvän en lite annorlunda uppfattning, har vill jättegärna bo i stan. Dessutom är isåfall hans föräldrar vi lånar pengar av, och de vill helst att lägenheten ligger centralt, så att risken att värdet sjunker inte är så stor.
Jag får försöka bearbeta honom, låter det som. Tungan ute

Balkong är såklart ett jätteplus. Sen kommer vi ju vara hemma en del, vi kommer att plugga båda två. Och när vi är klara med pluggandet flyttar vi nog, så..
Och ja, jag är säker på att jag vill ha katter! Skrattande Annars skulle jag aldrig ge upp en lägenhet mitt i stan. Flört

Hur stort tycker ni att det behöver vara, då?

Fliris
0

Jeg har to siamesere på 45 kvadrat. For min del går det helt fint. Kattene får heller ikke være på soverommet og har innfunnet seg med en leilighet på ca 35 kvadrat. Jeg har faktisk ikke anpasset den så veldig bra heller iogmed at vi bare har planlagt å bo her i et år. Kattene virker "litt" understimulerte til tider, men jeg er sikker på at om jeg hadde anpasset leiligheten så hadde de ikke blitt det. Jeg syns det høres supert ut å ha kurver og hyller på veggene, loftseng etc. Så lenge samboeren din ikke er negativt innstillt til katter så går det nok greit (min er ikke det og blir fort irritert om kattene er for masete). Pass også på å kastrer før de blir kjønnsmodne, så blir de ikke unødvendig stresset - les masete. Om du gidder kan du jo tilogmed ta dem med ut i sele en eller to i uka. Man finner alltid en løsning på det.

Hanna-B
0

Tack för svaret Fliris!

Katterna kommer att kastreras, förhoppningsvis tidigt. Min sambo tycker att katter är lite läskiga i början, men det brukar släppa när de börjar gosa med honom. Flört Han har erbjudit sig att gå ut med dem i sele då och då, och det kommer jag också att göra.

Vi har börjat kika lite mer på lägenheter från 35 kvadrat nu, får se om vi hittar något. Jag hoppas verkligen det, jag vill inte behöva ge upp min dröm! Rynkar på näsan

Fliris
0

Katter vender seg jo ganske godt til omgivelsene og kommer garantert til å trives så lenge miljøet er lagt tilrette for dem. Men jeg hadde kikket på større leiligheten uansett, 35kvd er virkelig lite for to mennesker. Lykke til!

hannele44
0

Att du lägger in den här frågan här tyder på att du verkligen bryr dig om dina kommande katters bästa.Jag,personligen,skulle inte ha två katter på en sådan liten yta.Dom behöver springa, och sträcka ut ,som deras kroppar är byggda för-men det är min åsikt.Hoppas du får det att funka på ngt vis.lycka till

Nilla
0

När jag var runt 20 bodde jag med min sambo i en etta på 42 kvm. Vi hade dock ett riktigt kök och stor hall. Vi hade Schäfer och det gick alldeles utmärkt. På 20 kvm hade jag klubbat sambon. Skrattande

kalindas
0

När jag hade mina 3 gamlingar så flyttade jag väldigt ofta. Fick det till 13 ggr på 10år, när jag räknade.
Bodde på allt från 24 - 100kvm. Sista åren av min flytttokighet hade jag de 3 katterna och 2 stora hundar.
Hundarna var inget problem pga att de var stilla inomhus.
Katterna trivdes bäst på liten yta. Speciellt Holly. När jag bodde stort så letade hon efter mig och ropade.
Då jag trängde ihop mig på 25kvm så var hon nöjd då hon visste var jag var..Glad
Man få helt enkelt leka med katterna och bygga saker de kan klättra på.
Blir det från första början vana vid liten yta så fungerar det bra.
Det man däremot bör tänka på är att man, precis som ni tänkt, väljer raser som gillar att vara nära sina ägare.
För att skaffa två huskatter eller andra mer aktiva eller egensinninga katter. Kan göra att djuren mår dåligt av trängsel.

/Elisa

Nilla
0

Grejen när man bor i en liten etta, är att man inte kan stänga sovrumsdörren om sambon stör sig på katterna. Det finns sambor som vaknar vid minsta ljud och stör ihjäl sig på katter som leker mitt i natten och knaprar torrfoder i arla morgontimma. Det kan knäcka karln totalt…tro mig, jag talar av egen erfarenhet.

Själv sover jag mig igenom både hulkande, parningsrop och nattlek.

Nilla
0

Glöm inte besöka vår paddtråd, ifall du går i kattankar. Det finns fler färger än brunmaskat! Oskyldig

LÄNK PADDTRÅD

Hanna-B
0

Självklart vill jag att katterna ska trivas! Skrattande

Jag tar åt mig allt ni säger, och har satt som minimikrav 35 kvadrat, beroende på planlösningen osv. Men jag hoppas förstås att vi kan hitta något större..

Angående att kunna stänga in sig utan katterna så har jag sagt det till killen också. Att antingen måste det vara en tvåa så att man kan stänga sovrummet, eller så måste man kunna stänga in sig i köket (om man vill plugga t.ex.)

Nilla: Jag har "turen" att ha en pojkvän som knappt vaknar om man skriker på honom. Nej, inte riktigt, men han bor med ett energiknippe till schäfer som gnäller högt varje morgon när hans mamma ska gå ut med henne. Gnällandet i sin tur triggar igång grannhunden som låter som jag-vet-inte-vad. Så ljud på natten/morgonen är han vad vid. Däremot har jag varnat honom om att jag inte kommer kunna hålla katterna borta från en loftsäng, ifall de vill sova där. Skrattande

Och paddtråden har jag redan kikat i, flera gånger. ;) Tycker det är jättefint med paddor. Egentligen är brunmaskat (förutom brunpadda) den enda färgen jag inte kan tänka mig. Oskyldig Favvofärgerna är blått och rött!

hoffens
0

316 bäst att vara själv, (bara besökare som gnäller) och man får ha hur många katter man vill.

Nilla
0

#17 Det låter positivt! Det kommer säkert gå jättebra. Glad

Hanna-B
0

#18 Menar du att jag ska strunta i pojkvännen? :P Nejmen, han gnäller faktiskt inte om katterna. Han vill bara bo i stan..

#19 Tack! Jag hoppas det..

SacredSouls
0

Jeg synes det høres supert ut jeg og det kommer nok til å gå så fint så.Om de ikke har så all verdens plass å springe på så kan man gjøre så mye annet også for å aktivisere dem.

Men to rom er jo å foretrekke fremfor ett.. for forholdets skyld Flört

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

hoffens
0

#20 Nej det missuppfattade du.

hecajon
0

#20 tror kanske Hoffens bara missade "Skrattande" på slutet, det var nog inget illa menat.

Lycka till, det kommer nog gå jättebra hur ni än gör eftersom ni redan nu tänker och funderar på det bästa för katten och er framöver/MVH Helena

hoffens
0

#20 Ja, hade för brått. Bara glad att jag gör som jag vill. Men mina barn tycker att tre katter är för mycket. De tycker att det räcker med en. De skulle bara veta, att det i framtiden kommer två till. Vad vet man, rätt som det är så kanske jag har 7? Men då säger de väl helt upp släktskapet.

Hanna-B
0

Jag kanske också missade en smiley, menade inte heller att det skulle låta så. :)
För övrigt är har jag inte råd att flytta öht om vi inte är två. Flört

Line: Ja, jag hoppas vi hittar något som passar både katterna och killen. :) Hur går det för Josefine, inget löp än?

SacredSouls
0

#25 Neida, hun bestemte jo seg for å være mamma for dette kullet vi har her nå også og har melk som bare det Skrattande

Men det kommer vel forhåpentlig i gang sånn etterhvert når disse har flyttet.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Hanna-B
0

Dom har det bra de där små bebisarna, dubbelmammor :)