foderfråga RC siames/indoor
Den eviga foderfrågan…
Idag måste jag åka och inhandla käk till katterna. Hittills har de fått RC kitten blandat med Orijen och mått finfint på det. Nu är båda kastrerade och 8 månader gamla. Vet sa att jag inte skulle fortsätta med kittenfoder. Frågan är då: ska jag köpa rc siames eller rc indoor? Siames fodret hade mina förra katter, men de kräktes en hel del också.
Nån som har nåt förslag? Jag är tacksam för synpunkter.
Byta foder helt är inte aktuellt, det är för lite kvar för att göra en varsam övergång.
Jag kör med RC Outdoor. Det är fetare, luktar otroligt gott och passar aktiva katter som mina. Katterna är slanka, fina och har glansiga pälsar. Jag tror inte att det skiljer så mycket på RC´s sorterna och jag tror att det fungerar att pröva sorterna utan att katterna far illa av det.
RC Exigent gillar inte mina katter alls och Siamesfodret har jag bara hört dåligt om, att katterna kräks. Torrfodret står framme jämt och det serveras Mjau blötmat på morgonen och färs eller kyckling till kvällsmat.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Är ju emot i det närmaste allt RC foder.
Titta på foder av högre kvalitet. Såsom ANF eller Precept. Eller varför inte fortsätta med Orijen om du tycker det funkar bra?
/Elisa
Ja, har du blandat med Orijen, är det väl ett bra alternativ att gå över till det helt.
Ja, inte är RC det optimala fodret inte, men så länge katterna mår bra av det, vill jag inte exprimentera och förändra något. Bättre att tillsätta mer blötfoder och rå mat.

Det är det jag tänker, att det är dumt att ändra på ett vinnande koncept.
Så det jag funderar över är väl huvudsakligen vilken RC-variant jag ska ersätta kitten mot. Outdoor är väl rätt energirik? Jag skulle helst vilja slippa fundera över bantning senare…
Ja, jag har ju fertila katter. När jag tänker efter, är det kanske inte så bra för kastrater som har lätt att lägga på sig. Du kan be och få provpåsar och testa några olika sorter. Exigent t e x.
Men varför blanda med RC överhuvudtaget? Det räcker ju att ge Orijen. Orijen är ju ett fullfoder. Faran med att blanda två olika sorter kan göra att det bli fel i mineralmängden och katterna kan få i sig för mycket av ämnen de inte ska äta mycket av.
Mitt tips är att ge enbart Orijen och blanda inte in annat torrfoder. Sen gör som Nilla och ge lite gott upptill.
/Elisa

Det här kan jag ju egentligen räkna ut själv, men lat som jag är frågar jag om ni vet om det är stor skillnad ekonomiskt. Jag broukar köpa 10 kg-säck med RC och blanda ut med bara lite grann orijen. Vad kostar en stor säck orijen?
Gå in på Foderbilen eller Swecat och kolla. De brukar ha 20kg säckar. Men det är kanske lite mycket för 2 katter. Tror det även finns 7kg. Tror inte den är dyrare än RC.
/Elisa

I så fall kan det vara intressanr. Får kolla, jag och dottern ska åka till Bromma zoo och kolla på alla akvarier de har där. Lagom aktivitet för en som är sjuk men inte så sjuk längre.
Jag skulle vilja ge Orijen men dom äter det inte. Inte en chans.
Men Royal har ändrat innehållet i Siamese nyligen. Förr fick min ena diarré av det och de andra blev tjocka, men nu kan dom ha en skål framme och småät aav och ingen mår dåligt.
Jag tycker det verkar vara stor skillnad i smak/lukt på de olika sorterna R.C. Ta provpåsar om du ska ha Royal.

Just ja. De har ju ändrat innehållet i siamese. Fasen, det glömde jag. Det blev så att jag köpte indoor, med tveksamhet eftersom majs kommer först i innehållslistan. Borde kanske ha testat siamese istället. Orijen blev det inte, för 7-kg-påsarna var slut. Suck. Håller nu tummarna för att kattmagarna håller sig fina på indoor.
Tackar för er hjälp!
Vad är det i orijen som gör att det är bra?
Den ska innehålla mer kött än övrigt foder. Men att det är 100% bra för det, kan man inte garantera.
Hört flera katter som blivit njursjuka, där Orijen misstänks vara orsaken.
Flera katter inkl. min Smilla fick utslag av maten.
Är lite från katt till katt om det fungerar bra eller ej.
/Elisa
Mina orientaler får Exigent och tycker väldigt mycket om det,färs eller fisk/kyckling till kvällen..någon näve Bilanx ibland-det tycker dom om väldigt mycket..