Siames iFokus

Siames

Etikettfoder
Läst 2780 ggr
Liljekatten
0

Royal canin mjukmat

Vi utfodrar våra katter till största del med RC. Nu i dagarna har RC kommit med mjukmat som komplement till torrfoder. Detta tyckte jag var bra då jag först hörde talas om det. Mest med tanke på små kattungar som ska börja äta vanlig mat. Var i djuraffären idag och såg att den nya maten kommit och bestämde mej för att prova. Men nu undrar jag hur de tänker. Jag köpte en paket Babycat Instinctive och den kostar normalt 44kr (33kr nu under introduktionen). Den innehåller 4 st små burkar a´100g. Vem tusan har råd att föda upp en kull med 5-6 kattungar på detta??? Jag trodde i min enfald att det skulle säljas i lite större burkar, typ normala 400g, men där fick jag tji.

Sedan läser jag innehållsförteckningen.

Kött och animaliskt derivat, spannmål, vegetabiliskt proteinextrakt, derivat av vegetabiliskt ursprung, mjölk och mjölkprodukter, oljor och fetter, mineraler, jäst.

Jag är lite skeptisk till mjukmat som innehåller animaliska biprodukter eftersom det kan vara fiskmjöl och andra konstigheter. Väljer bara mat som innehåller köttbiprodukter. Jag köper heller inte mjukmat som innehåller spannmål.

Jag visste heller inte vad ordet derivat betydde så jag kollade på Wikipedia och där står det:

Derivat i allmän mening är något som är bildat eller härlett ur något annat.

Inom kemin är derivat ett ämne som bildas ur ett annat, eller som kan teoretiskt härledas ur ett annat genom mindre förändringar i den kemiska strukturen. Den sistnämnda betydelsen är vanligt inom den organiska kemin, medan man inom biokemin oftast avser molekyler som reellt bildas i biologiska processer.

Njä, jag måste säga att jag blev besviken på detta foder. Känns inte riktigt som kvalitetsmat tycker jag. Mina små åttlingar får nog fortsätta äta kokt kyckling, nötfärs och Mjau burkmat.

nelliots
0

Ja, inte var det värt 11 kr / 100g i alla fall… Ibland känns det som om märkestillverkare (och då inte bara på kattmat) provar att sätta högre priser på nya produkter för att se om vi går på det… Obestämd

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Liljekatten
0

#1 Ja och det gör vi ju många gånger.Flört

Silvestris
0

Snacka om överpris… Det känns ju som att Whiskas och Friskies är betydligt mer prisvärt. För 110 kr/kg borde de kunna ha ett foder utan spannmål och med rena köttvaror.

hannele44
0

Va bra att du har kollat upp den maten-fick ett prov från "min" djuraffär och mina catz gillade den,men är det sånt där skit i den ska jag absolut inte köpa!

Liljekatten
0

#3 Ja, jag håller med dej absolut om att med det priset borde det vara rent kött i burkarna.

#4 Jag provade nyss att ge mina kattungar av maten och de gillade den också. Smaklig är den ju i vilket fall, men jag vill inte köpa den ändå.

kattkompaniets
0

Det funkar ju inte att köpa den maten om man har  en kull de äter ju flera burkar om dagen

Liljekatten
0

#6 Nej det gör det verkligen inte. Har man en kull så går det ju åt flera vanliga 400g-burkar om dagen + torrfoder! Jag kokar en del mat själv till mina kattungar, men som huvudfoder får de torrisar för kattungar (RC Kitten) och Mjau och ICA:s burkar. En burk Mjau 635g kostar 9.90 och ICA 400g kostar ca 7.90 och jag har svårt att tänka mej att RC skulle vara så mycket bättre med tanke på innehållsförteckningen. Känns snarare tvärtom. Både Mjau och ICA är svensktillverkade och innehåller bara kött och köttbiprodukter. Inget spannmål eller annan utfyllnad.

SergeantHanna
0

Dålig stil av RC att sälja skräp dyrt under ett respekterat varumärke!
Jag ska försöka dryga ut vår RC med Mjau:s torrisar, för så mycket sämre kan det väl omöjligen vara. Då får man ju ner kilopriset lite på maten. 26 kr/kilo för Mjau, jämfört med 57 kr/kg för RC.
Kör man 50-50 så blir det 41,50 kr/kg.

#7 ICA:s mat är tillverkad i Frankrike faktiskt, det tycker jag är lite konstigt. ICA har ju både egna korvar och allt möjligt i sitt sortiment (och dessa är väl av svenskt kött om jag inte minns fel?), så man tycker att de borde kunna göra kattmat av svenska råvaror också.
Men men, franska delikatesser är väl bra det med Flört

Det är bra att ICA:s burkmat är lite mindre, det är lite svårt att hinna trycka 635 gram mat på två dagar i två katter tycker jag.
De gillar inte riktigt att det inte finns någon smarrig sås i Mjau, så det äter väldigt lite åt gången. 

Det finns ännu större Mjau burkar också, 900-nånting-gram, men de säljs inte i vanliga mataffärer, vad jag har sett. Finns på Granngården här i stan i alla fall. De har haft jättebra erbjudanden att man fick köpa ett helt flak till kanonpris, men med bara två missar hemma så är det lite i mesta laget.

Nayak
0

Oj, vilket pris! För dom pengarna köper man ju hellre en köttbit.

Liljekatten
0

#8 På ICA:s burkar står det Producerad i sverige för ICA AB. Var har du hört att den ska vara tillverkad i Frankrike?

Jag har sett att de har större burkar Mjau på Granngården, men kilopriset blir ändå högre där än vad man betalar för 635g-burkar i vanlig matbutik. Dessutom tycker jag att det är en rätt bra storlek. Gillar inte att servera kylskåpskall mat till katterna (nej då, de är inte bortskämda alls Oskyldig)

SergeantHanna
0

Oj oj, fel av mig, det är ICA:s "Bitar i sås", och "Bitar i gelé" som är tillverkade i Frankrike. Jag trodde det var samma tillverkare som även gjorde burkmaten, men jag dök in i kökskåpet och kollade på en burk "Färs med kyckling". Tillverkad i Solna närmare bestämt Glad

Det var väl konstigt att de har högre kilopris på de stora burkarna!
När de hade kampanj här hemma kunde man köpa en 900 grams burk för 15 kr har jag för mig.

Hehe, nej usch och fy, kylskåpskall mat kan man ju inte äta Skrikandes

nelliots
0

#8 Mjaus torrfoder är faktiskt riktigt bra. Det är svenskt kött, tillverkat i Sverige och har bra näringsinnehåll. Ger faktiskt det hemma nu och inte ens min FORL-misse har kräkts på över en vecka. Magiskt! Fundering: Den bästa maten är väl den som stannar i magen, eller? Flört *glimten i ögat*

**Kattungar till salu!

Nayak
0

Royal kan verkligen ta betalt. 5 ggr så dyrt som Mjau och likvärdigt innehåll. Eler hur?

Synd att inte Mjau gör 100 grams förpackningar med mjukmat för det gillar vi här. Inga konservburkar godtas och tetran är för stor för det är bara gott när den är helt nyöppnad. Tungan ute

Siameshona
0

#7 Ica:s burkmat, är det ngt du rekomenderar? Har aldrig köpt denna. Lilla Otto får diarrè av Mjau, så jag måste hitta på ngt annat. Köpte faktist RC:s nya blötmat, men som ni andra säger:Dyrt! Även om de bara är 2.

Labolinas
0

Jag tycker ni är lite väl kritiska jag kommer i alla fall fortsätta att köpa RC:s blötmat då min hona som precis har fått kull har gått ner en hel del & det ända hon vill äta är RC & AD så jag är väldigt nöjd med den nya maten.

Silvestris
0

Ja, allt är ju relativt. Jag tycker att de tar ett vansinnigt överpris för maten men för andra kan priset vara rimligt.

Rithwa
0

# 15 Jag har också prövat på RC  nya blöt mat både för kattungarna och för vuxna  och är mycket nöjd över den och baby moussen älskar mina småkillar, Ok visst är det dyrt men det är dom värda.

Liljekatten
0

#14 Ja, jag rekomenderar gärna ICA:s kattmat. Den funkar jättebra här hemma och jag tycker att det verkar vara ett bra foder till ett bra pris. Lax och tonfisk i gelé är den stora favoriten.Glad

#15 & 17 Självklart ska ni fortsätta med den om ni är nöjda. Det jag ifrågasätter här är varför ett väldigt dyrt kvalitetsfoder innehåller både spannmål och animaliska biprodukter. Det känns som att detta dyra foder är sämre än de man kan köpa i matvarubutiken för en betydligt mindre peng. Blir vi lurade att tro att fodret är bättre bara för att det är så dyrt?

Nayak
0

#18 Jag tror ju det. Att vi inbillar oss att det dyra är bättre.Guld i mun

Jag har iallafall varit och köpt högrev från Scan för 59 sek/kg. Blodigt och gott Skrattande

nelliots
0

#18 Högrev alltså? Inte helt koll på vad det är, men fråga kan jag ändåSkrattande: Hur ger du det till katterna?

**Kattungar till salu!

Nayak
0

#20 Jag klipper i små bitar och så smaskar dom Skrattande Det säljs alltid jättebitar så jag delar av i ca 100 grams bitar och fryser in.

HeidiK
0

Hill's sine 156g bokser med våtfôr koster ca 16 NOK pr burk her i Norge til sammenligning.

Har ikke sett dette fôret på bildet ennå i noen av butikkene her, men jeg får holde øynene oppe :)

Nayak
0

#22 Mina katter äter inte Hill´s och Iáms. Totalvägrar. Samma sak med deras företrädare.

#20 Jo, jag glömde ju säga att du kan ta vilket nötkött som helst. Bara det är nöt. Högrev brukar vara lite melerat och fettet innehåller vitaminer. Om man köper tex fransyska så finns det inget fett.

Om man klipper små bitar och lägger det lite glest så lufttorkar det på tallriken om man inte tar bort det.

ossilian
0

#23 Låter mums med lite högrev i stället för den där sk-ten som RC försöker lura på oss stackars kattälskare att köpa. :-)

Håller helt med dig, Liljekatten! Dyrt och med kasst innehåll - varför ska vi köpa det?

Liljekatten
0

Högrev är ett väldigt bra kött eftersom det är lite segare och katterna får ju tugga och använda sina tänder lite mer.

#21 Bra att köpa en stor bit och skära i småbitar och styckfrysa. Högrev har ju dessutom betydligt billigare kilopris än RC mjukmat som ju kostar 110kr/kilo.

nelliots
0

#21 Högrev it is then! (Bara a-kassan släpper till ngn j-la gång *lång harrang med svordomar som helst inte ska ses i text*)

**Kattungar till salu!

Nayak
0

#26 Samma svordomar härifrån Skrattande. Fast jag är sjukskriven för ett diskbråck. Men det är också usel ersättning. Bara att gilla läget och vänta på bättre tider Guld i munGuld i munGuld i mun

Rithwa
0

Viss billig mat som jag köper på Coop eller ICA spyr mina katter upp ett tag efter det har kommit i magen det händer aldrig när jag köper dyrare foder. Undrar varför?

nelliots
0

#28 Undrar också varför viss mat kommer upp igen oftare än annan. Mjukmat kommer i princip aldrig upp om katten inte ätit för mkt för fort. Torrfoder däremot, fast där är det ju det billigare fodret (Mjau) som stannar i magen. Har ännu inte hittat vad som skiljer dem åt och kan vara orsak. ALL billig mat är naturligtvis inte bra, precis som ALL dyr mat inte är bra. Man får prova sig fram. Vissa katter är kräsna och äter bara en sort, har man otur är det den dyra varianten. Vissa katter är extra känsliga och tål inte vissa märken. Jag har en siames som är hyperallergisk mot alla RCs torrfoder och BARA mot det. Go figure… Obestämd

Här är en test från GP som testat näringsinnehåll på olika märken. Det är visserligen hundfoder, men märkena är ju de samma.

**Kattungar till salu!

alltidsiames
0

Jag har en bonnkattsdam som jag fått av polisen, gissningsvis är hon 5 år, hon är steriliserad och för tjock. Ska bygga klätterträdspark så hon kan röra på sig mer. Sen har jag siameshonan som väger 2,85 kg vid 11 mån ålder. Hemma hos oss har vi två skålar med olika sorters torrfoder, RC och Whiskas oxkött med grönsaker. Bonnkatten äter bara fisk, rått oxkött, kyckling och räkor från vår mat men siamesen äter nog det mesta. I julas åt hon t.o.m. lite pepparkaka.

Bonnkatten dricker makalöst mycket vatten och ibland undrar jag över detta. Man har ju hört ordet DIABETES i snart sagt varenda tv-program. De har dock aldrig magproblem. När de äter fisk luktar bonnkattens avföring gräsligt, fränt och otrevligt. Det gör att jag undrar om hon mår bra av det.

Väger min siames lite?

Har någon erfarenhet av diabetes hos katt? Symptom?

Hur gör ni som måste dela på katters mathållning?

Jag tycker att siamesen luktar illa ur munnen av RC. Som gammalt fiskrens. Någon mer som reagerat på detta?

Labolinas
0

Jag tycker inte att din siames väger för lite, har en hona som väger 3 kg och är snart 1 år gammal.

När jag är tvungen att dela på katternas mathållning så "matar" jag dem, låter inte någon mat stå framme utan ställer fram deras mat så de kan äta under uppsikt, inte den lättaste uppgiften men allt går bara man vill.