Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 861 ggr
Labolina_73
0

Ang Tonkanesefärg?

Hej. Jag undrar lite över denna färg/mönster?

Hittade detta på google:    Tonkinese. cs. Siamesfärg. cscs. Recessiv. Pälsfärg med mask, dvs öron, ansikte, ben & svans är färgade. Ljus kroppsfärg med blå ögon.

Men Jag har oxå hittat bilder på katter med detta färg eller egentligen är det väl inte färgen utan mera mönster väl? men aja ni hajjar, men jag har hittat bilder på katter som inte har blå ögon men där det står att dom är tonkanese?! hur kommer det sej?

Är alla tonkaneser blåögda eller behövber det inte vara så?

tex en n 03 32, kan den både ha och inte ha blå ögon? Eller är det olika på olika reser?

Om man skulle papa 2 st 32 or tex, blir alla bebisar då 32? eller hur funkar det då?

Mycket tacksam för svar..

mvh Linda

EvelynKatt
0

Jag har för mig att tonkanes den maskvariant man får om man parar en burma-maskad + en sia-maskad (eller ja, katter som bär dessa anlag och de kommer i kombinationen SIA x burma). Ögonfärgen är då aqua. Men alla ögonfärger kommer ju i olika nyanser…

Sen är det väl lite olika hur det ser ut på olika raser, kanske. Det finns ju sia-maskat på rex-raserna, men de är ju inte alls lika våra maskade katter. Inte ögonfärgsmässigt i varje fall, och färgen upplever jag inte alls blir samma på rex som SIA, vilket inte alls är konstigt om man tänker på päls och så.

I min fina bok om kattraser står det att tonkines som ras inte kan renavlas, då det handlar om två olika anlag som måste finnas och typ… samarbeta? En tonk x en tonk ger, om jag har förstått det hela rätt, möjlighet att få sia-, tonk- och burmamaskade ungar i samma kull.

Någon annan har garanterat bättre koll än jag har och jag har redan snurrat bort mig själv, så…

Labolina_73
0

aha oki,,, tack så jättemycket för ditt svar. :-)

((Linda

BareEssentials
0

#1 Tyckte du förklarade det helt bra :) Inom sphynxvärlden har vi stora problem med felregistreringar på katter och det gäller främst maskningarna burma och tonkanes (samt chokladkatter).

Alla tonkaneser har aquafärgade ögon i teorin, i praktiken varierar dessa mellan helblå och gröna, en riktigt bra tonkanesögonfärg hittar du vanligare på omaskade katter, iaf i mina raser än du gör på en "äkta" tonk.

Det är oftast lättare att gå på kroppsfärgen om man har en blandad kull, både när de är helt färdigutmaskade men speciellt hur fort de maskar ut.