Återköp av katt?
Är lite nyfiken på hur ni andra uppfödare gör när det upstår en situation där köparen vill lämna tillbaka katter?

Ja, det beror lite på varför dom vill lämna tillbaka den och hur länge dom har haft den.
Det allra minsta jag själv skulle göra är att hjälpa tilla tt omplacera katten. Jag skulle kunna tänka mig att köpa tillbaka katten men allt beror på omständigheterna.

Har köpt tillbaks katt en gång och det hände nu för bara ett par veckor sedan.
Hade sålt en hankatt till Stockholm och när han kom dit blev han sjuk efter två dagar… Efter mycket åkande fram och tillbaks till veterinär och provtagningar och det ena och det andra så bestämde vi att köpa tillbaks katten…
Veterinären hittade nämligen inget fel på honom och de misstänkte att han helt enkelt inte måde bra psykiskt…
Vi valde att köpa tillbaks honom för hela köpesumman.
(När han kom hem fortsatte vi med provtagningar men inget fel hittades på pissen… Nu mår han bra och söker gärna ett nytt hem, hur det nu ska gå? *leer*)
Jag köpte tillbaka en av mina tabbysar som såldes till S-hom.
Han va i sin nya bostad 1 dygn, de fick inte sova sen drog katten kattsand i sängen,och gubben fick svår ångest attack för att inte fått sovit.
Köparna hadde planerat detta köp så länge och inhandlat massor till sin katt, allt lät så där jättebra. Jag tog tillbaka katten handlöst och köpe summan lämnades tillbaka.
#3 Klena karlar…
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Jag fick tillbaka en för dom ringde efter 3 veckor och sa att hon gömde sig hela tiden. Att hon kom fram på natten och åt god mat och busade själv men vägrade prata med dom.
Hon är den som man snubblar på och som pratar mest, som vill att alla ska vara i samma rum, hon tittar på TV och skuttar omkring.
Jag trodde på dom, för hon blev skrämd av en familj som kom och tittade på kattungar en gång, och efter det så gömmer hon sig för gäster. Dom var så hänsynsfulla och tänkte ju att hon skulle komma fram av sig själv. Men det tänkte inte hon.
Dom var jättegulliga och hade stort hus och trädgård, kattlucka, var hemma jämt för dom var pensionärer och hade haft siames förr. Dom hade också planerat länge, köpt en massa saker och jag körde dit henne, norr om Stockholm. Jag tyckte dom var toppen och att den här katten skulle passa dom för hon förstör inget och är jättegosig.
Men ligga på knä och leta under möbler var ju inget för dom…
Jag ville ha tillbaka henne eftersom hon inte trivdes och dom fick tillbaka alla pengarna. Och oj så glad hon var över komma hem till oss, fast hon fick vara i karantän hos exsambon först.
#5 Behöll du henne? 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Jag har också köpt tillbaka en katt av en väldigt bra och trevlig kattmänniska. I det hemmet var det de andra katterna som inte var snälla mot nykomlingen så det fungerade inte. De katterna var gamla och den ena var halvblind så hon blev stressad och ilsken av en glad filur som studsade omkring. Sedan dess är Kajsa alltid reserverad mot främlingar som kommer på besök, hon vill inte flytta igen. Hon är en väldigt trevlig katt så det var inte det som var problemet men jag är ledsen att hon skulle behöva bli rädd för främlingar, jag känner skuld. När folk stannar ett tag när de är på besök kommer hon fram och kelar förstås. Kajsa har fått en dotter som vi har behållit och den tjejen är inte rädd för någonting, inte ens för dammsugaren, men hon har heller aldrig behövt provflytta. Det är svårt när kattungar känner sig svikna, de glömmer inte. Jag betalade tillbaka hela köpesumman. För min del lärde jag mig att det är bättre att vänta med köpet av en ung katt tills de gamla katterna inte finns längre, gamla honor kan vara särskilt retliga och om de har dålig syn blir det inte alls bra.
#6 Ja, jag kastrerade henne och hon är kvar, men borde inte vara det. Hon ska flytta, men jag har ingen lämplig än. Och så har hon som sagt blivit skrämd också.
Det är "Lilla Blå" och hon är såååå söt och omtänksam 
Jag sålde två katter för en vecka sedan och nu är de tillbaka hemma igen! Efter tre dagar ringde köparen och hade fått psykiska besvär och klarade inte längre av att ha kvar katterna.
Min haka hamnade nere vid knäna då vi har haft kontakt minst en gång i veckan i fyra månaders tid. Hon har haft dessa katter tingade nästan innan de var födda.
Och nu ville hon inte ha dem längre, precis som om det vore en pryl man bara kunde bya in igen och få pengarna tillbaka….man blir så otroligt besviken ibland.
Jag har hållt en av katterna två månader längre för hennes skull så de skulle få flytta samtidigt, kastrerat honom på min bekostnad samt hållt honom försäkrad mm…listan kan göras ännu längre
hon fick inte hela köpesumman tillbaka

#9 Jobbig situation!
#10 JA Detta har varit mycket tufft! änå skönt att de är hemma och välbehållna, hade man inte brytt sig om katterna så hade saken vart biff men man gör ju allt för att de ska få det bra.
Det är intressant att veta hur andra gör i kniviga situationer.
#9 Näe fy vad trist!
Jag tycker att det verkar så svårt det där med att hitta bra kattungeköpare att lämna över de små liven till. I ditt fall så lät det ju verkligen som ett bra hem och så slutar det ändå sådär.
Fast jag kanske har en förmåga att minnas de fall där det strular istället för de kattungar som faktiskt får livslånga kärleksfulla hem.

#9 Du får se det som så att: psykiska problem = kanske hade kissarna fått ett rent H-vete, tur de kom därifrån.

Men vad knepigt att det går så snabbt att plötsligt upptäcka att man inte kan ha katterna längre? Utan att vilja vara fördömande, måste jag bara tycka lite försiktigt att det inte borde komma så plötsligt? Fast jag vet som sagt ingenting om hur den här personen har det. Det måste kännas VÄLDIGT besvikande för dig i alla fall. Jobbigt läge.
#9 Tycker du gjorde helt rätt som inte gav tillbaka hela summan. Det ska kännas lite för henne oxå. En katt är ju som sagt inte en jacka eller ett par jeans som du får på öppet köp….
Eftersom jag har personlig erfarenhet av "psykiska problem" så kan jag med gott samvete säga att det knappast är en ursäkt. Om hon inte utvecklat scizofreni eller blivit manodepressiv huxflux (mkt osannolikt) så borde det inte ha varit ett problem. Mycket märkligt tycker jag. Kanske var hon inte helt stabil till att börja med.
Annars är djur världens bästa "psykofarmaka"! Mina missar har hjälpt mig igenom många svåra perioder i mitt liv och jag har ingen aning om hur jag skulle ha klarat mig utan dem. De distraherar, lugnar och ger villkorslös kärlek. Rena endorfinpillren är vad de är!! 
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
tråkigt Namsooks, hoppas det ordnar sig med kissarna
#4 blev full i skratt av din kommentar

#9 Du hade ju gjort allt rätt, kontroll, lång tid från första intresse, många prat med dem och personlig kontakt mm, vad mer kunde du gjort, ingenting! Vad trist, men jag håller med om att det är skönt att de är hemma hos dig igen och inte sitter som en annons på blocket eller måste leva kvar där när de mår dåligt.
Hoppas verkligen att du hittar ett bra och vettigt hem till dem framöver.
Jag kan inte uttala mig om återbetalning mm eftersom jag bara är fodervärd och aldrig gjort affärer, men lite borde det ju svida, kan man inte kalla det omkostnadsutgift eller returavgift det du inte återbetalade, men helt rätt!
Håller med#15 Det finns ju inget som får en så varm om hjärtat när man är ledsen eller mår dålig som när ens katt hoppar upp i famnen och trycker sig hårt emot en just då, inga frågor ställer de och kräver inga svar, de bara är. Nog för att man gråter en extra skvätt till just då, men det är ju lite lyckotårar över ens bundsförvanter som är en så nära och kära
Om en köpare tingar en kattunge så betalar de ju handpenning. Den betalas ju inte tillbaka om de skulle ångra sig innan katten ska levereras. Skulle man av någon anledning behöva köpa tillbaka en såld katt så ska man ju i alla fall kunna dra bort handpenningen från köpesumman. Minst. Sen är ju varje fall unikt och man får väl känna sig för lite. Har tack och lov aldrig varit i denna situationen själv.

#17 fel i inlägget, menade ju istället för inte kommentaren om betalnig, Sorry!
Uff så trist situasjon namsooks. Håper du finner et godt hjem til de begge hvor de er ønsket.
Jeg har gudskjelov ikke vært i en slik siuasjon enda men jeg synes du gjorde helt rett i å ikke betale tilbake alt.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Tack alla!Det känns skönt med lite stöttande ord nu. Det ska absolut "svida" för köparen i sånna här situationer.
Jag tycker du gjorde helt rätt som inte gav alla pangarna tillbaka. Du kunde dra av alla extra utgifter, ev handpenning och så värdeminskningen på katterna.
Fast ibland är det bara lättare att ge pengar och glömma.
Jag gav tillbaka pengarna för att det kändes rätt. Katten hade ju inte varit social även om dom kanske också kunde gjort bättre ifrån sig i kontakten. Men jag tyckte synd om dom också.
Jag tycker det är dom som är intensivast i sitt intresse som är minst seriösa. Lite orealistiska sådär. Shoppoholic kanske?
Envisa som ringer och vill komma och hämta direkt för dom har köpt hem kattmat. Eller ska ha en katt för att lära barnet umgås med djur, eller ska ha hämtning vid tåget flera gånger och verkar flytta in hos en och bosätta sig så smått i "pälsbarnaskaran".
Då kan man nästa gissa att det inte kommer att funka. Fast man kan ju ha fel också. Men jag brukar prata lite och känna av vartåt det bär. Jag har haft en tjej hemma som verkade vara som din köpare. Alldeles manisk på kattköp. Hon "försvann" lyckligtvis när jag bad om namnförslag. Hon var jättegullig och 2 blå skulle hon ha, men i efterhand så ser jag ju att det bara var något hon levde i just då. Kattköperiet.
Jag gissar att din köpare ska ha nya katter när hon mår bättre. Och så blir det nya cirkus, tyvärr.

Vad himla trist Naamsooks
Många av er uppfödare som skrivit verkar ha varit med om minst en gång då något sådant här tråkigt har hänt.
Skönt att du fått hem katterna. Man får se det positivt och vara glad att de ändå hör av sig till er uppfödare. För katternas skull 
Jag har både köpt tillbaks katter och hjälpt till att omplacera till nya hem.
I vår första kull såldes två av de tre bröderna ihop, och pappan i familjen utvecklade en allergi ett halvt år efter det att katterna flyttat till dem. Katter, gräs och POTATISSKAL vill jag minnas testerna visade att han blivit allergen mot….
I vår andra kull såldes en bror och en syster ihop, till en familj som ganska nyss behövt ta bort sin gamla ocicat. De hade alltså haft katt nyligen och lik förbaskat fick mannen allergi mot våra kattungar nästan omgående. Jag har hört att kattungar är mer allergiframkallande, men å andra sidan har jag också hört att detta är en myt?
När vi så sålde ungarna i tredje kullen vågade vi knappt tro att det skulle fungera utan att minst en av kissarna skulle komma i retur. Men nu är de ett år gamla just i dagarna, och FAKTISKT fungerar det utmärkt (ta i trä).
O:T allergierfarenheter istället.
#24 Jodå, kattungar är i perioder mer allergiframkallande. Och inte nog med det; man kan bli sjuk av en katt men tåla en annan. Jag vet.
Jag har 3 och är bara allergisk mot en av dom, Lilla Blå som är minst och har minst päls och är kastrerad. Hon kan göra mig jättedålig när hon pussas och gosar, ligger under täcket och är för nära, medan den största och den fertila kan vara hur mycket som helst på mig utan att jag blir dålig. Löpkatter blir jag sjuk av och ungarna är allergiframkallande i 2 perioder.
Jag måste ha katt och det går. Bara hålla en lagom nivå, städa, bada och alltid ha adrenalinsprutor och cortison till hands. Tavegyl och Loratidin kan man ta varje dag.
Det funkar för mig 

# 25 en sann kattälskare!!! jah har oxå testats allergisk, men hade mina gamla ju 16 & 17 år.+ alla andra djur man träffar. Men perser.Tar 10min, så är jag helt igensvälld.
#26 Jag fick åka ambulans till SÖS 2 ggr i höstas
Hade väl städat för lite förstås 
Svenska kennelklubben reglerar återköp av såld valp i sina köpekontrakt med exakta procent-satser vad som skall återbetalas.
Sker återköpet inom 14 dagar räknat från leveransdagen återbetalas 80 %. Om återköpet sker efter 14 dagar men inom 3 mån återbetalas 60 %.
Om återköpet sker senare men inom 12 mån från leverans dagen återbetalas 40 %.
Återköp efter 12 mån men inom 24 mån återbetalas 10 %.
Efter 24 mån återbetalas ingen del av köpeskillningen.
Ganska bra att gå efter tycker jag !
#28 Detta gäller även katt enligt SVERAKS avtal Överlåtelse av katt, dock är det upp till uppfödaren om de vill att köparen skall har rätt till att lämna tillbaka katten