Siames iFokus

Siames

Etikett: sjukdomar
Läst 2229 ggr
kattkompaniets
0

repotage från expressen om Tritrichomonas foetus

Elak kattparasit upptäckt i Sverige
En elak parasit som kan orsaka svåra och långvariga diarréer hos katter har för första gången påvisats i Sverige. Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) ska nu försöka ta reda på hur utbredd parasiten är.

Det rör sig om den encelliga parasiten Tritrichomonas foetus. Den har tidigare upptäckts hos katter i bland annat USA, Schweiz och Norge, och finns nu också i Sverige. Katterna infekteras via smittad avföring, ofta när många djur samlas på en liten yta.
- Ju fler katter per yta och ju sämre sanitära förhållanden, desto större risk för smitta. Den smittar dock inte till människor vad vi vet, säger Ulrika Forshell, veterinär vid SVA.
Ger diarré

Parasiten kan ge katterna långvariga och svårbotade diarréer i från ett halvår till två år, och många kan bli kroniska bärare av smittan. Den tros också kunna bana väg för inflammatoriska tarmsjukdomar.
- Det är ett bekymmer eftersom det inte finns någon vettig behandling i dag. Om en katthona är smittad bör man inte låta henne få ungar innan sjukdomen läkt ut, för då bli kattungarna också smittade, säger Ulrika Forshell.
SVA startar nu ett pilotprojekt för att få grepp om hur utbredd sjukdomen är i landet. Tre smådjurskliniker i Stockholm och Uppsala ska samla in prover på katter som misstänks vara infekterade.
- Vi vill också att veterinärer i andra delar av landet är observanta och har i bakhuvudet att den här parasiten finns, säger Ulrika Forshell.

kalindas
0

Ok…
Ännu fler magproblem på katterna då…Rynkar på näsan

/Elisa

kattkompaniets
0

ja, så tråkigt.  desutom verkar denna parasit svår att bli av med.

Solsol
0

när släpptes artikeln, och kan man läsa om det så kallade fallet som de upptäckt nu!? eftersom jag pratade med SVA i måndags om detta så känns det som ett konstigt sammanträffande att det dyker upp en sådan artikel nu!!

Nonimonos
0

Vad kul att det sätter fart. Jag tror att detta är ganska väl utbrett redan så jag hoppas att det kommer ut till alla veterinärer om hur man testar mot detta. Min veterinär har nyligen varit på en föreläsning om det iallafall så det händer saker. Det finns testmedier som man kan beställa från SVA - som privat eller som veterinär. 

Jag tror vi skulle tjäna på att testa mot detta mer framöver.

Avenacattery
0

Skulle också tro att detta problem redan ær vældigt utbrett. Och ja, varfør inte testa mot detta oftare som #4 skriver. Det tycker jag låter som en vettig tanke. :)

#1 Kanske detta ær svaret, dærmed børjan på en løsnig, før många katter med magproblem!

kattkompaniets
0

Publicerat 12 mars 2009 alltså idag

Nilla
0

Line skrev en jättebra artikel om det för ett tag sedan. Här kan man läsa den: Flört

LÄNK

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kattkompaniets
0

jag har sett artikeln som Line skrev. tänkte  det var bra att få ut att det kanske är mer aktuellt än vad man trodde

Nilla
0

#8 Jag förstår. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Rovardotters
0

Jag utgår ifrån att de som har denna smitta sätter sig själva i karantän, eller hur är det med den saken egentligen? Det handlar väl inte bara om att en hona inte bör paras?