Kattvänliga blommor ?
Hej på er alla underbara människor som håller denna sajt så levande.
Jag har inte sagt mycket här, om jag sagt något i huvudtaget .
Så håll i er nu börjar prata..
Visste inte vilken grupp jag skulle lägga denna fråga i… Men eftersom missarna kan bli sjuka om de äter fel sorts blommor så tänkte jag att hälsa och beteende kanske blir bra…
Vi har nästan inga blommor hemma… Några ampelliljor som vad jag förstått ska vara ok för katter. Kan ni ge några bra förslag på kattvänliga blommor att ha hemma som är helt ofarliga men inte fullt så attraktiva som ampelliljorna är?
Tackar och bockar på förhand.
Orkidéer är ogiftiga. Mina brukar inte tugga på dem heller, förutom de med långsmala gräs-aktiga blad.
haha, jag var precis på väg att starta den här tråden. Har också funderat mycket på det här med giftiga blommor.
Igår var jag i blomsterhandeln och tittade lite på krukväxter. Jag läste i skötselråden på en fredskalla som jag vet ska vara mycket giftig, och på den stod det ingen varning alls. Jag frågade till och med butiksbiträdet och hon hade noll koll. Jag vågade inte köpa någonting och gick hem tomhänt. Det var lite snopet, intressekombinationen katter och blommor kan ju inte var helt unik…
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bra initiativ att starta den här tråden. Jag är själv nyfiken på vad man kan ha för växter. Hos oss finns bara svärmorstunga, garderobsblomma, fredskalla (som jag inte visste var giftig så den ska placeras om högt upp) och en hel del "plastväxter".
Ampelliljor är ju bra att ha, Vackra och lättskötta, problemet med dem är bara att katterna gillar dem lite för mycket och en söndertuggad ampellilja är ingen vacker syn.
Aloe borde väl inte vara giftig eller?

#1 Orkidéer är ju så fina men är det inte svårt att få dem att trivas..? Inte helt lättskötta vad jag förstått..
#2#3 Bra länk
. Håller verkligen med om att de inte verkar ha så bra koll på blomsteraffären..
Jag pratade för några dagar sen med en dam vars katt vid ett och ett halvt års ålder började vingla kraftigt, hon gick till vet och fick den utdömd, skulle beställa tid för avlivning, men hon ville inte ge upp utan gick till en annan vet som rådde henne att ta bort fredskallan. Katten är nu 6 år gammal och välmående.
#6 O, hjälp!
Min ska bort OMEDELBART!
#0 Så koselig at det var slutt på tausheten
Den padden på avateren din vil jeg gjerne se bilde av.
Jeg har som regel bare orkidéer jeg.
Jeg får de aldri til å blomstre en annen gang,men jeg lever i håpet og de er jo pene så lenge de varer 
Her fant jeg en link til ufarlige planter for katt:
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
#5 Det finns sorter som är väldigt tåliga, vanliga Phaleanopsis står i blom väldigt länge, och behöver bara vattnas varannan vecka 
#9 Får du dine til å blomstre igjen?
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Här är en lista över giftiga växter:
http://www.junglespots.se/Engelsk%20sida/giftigav.htm
Längst ner kan man även läsa om nyttiga växter.
Sidan har jag "snott" från S*Junglespots hemsida.
Precis det här funderade jag på härrom dagen när jag vandrade runt i en blomsteraffär och blev alldeles yr av ha-begär av alla fina blommor (som säkert hade blivit uppätna på nolltid här hemma…!) 
Jag tog en viss liten fröken på bar gärning idag när hon högg in på min nya Aloe Vera-planta, kan den vara farlig?

#8 Ja tack det tycker jag oxå
Paddan är min underbara balines hona. BayLiner av Karitzy
Ska kolla in din länk om ofarliga plantor nogare..
#11 Ja det fanns några nyttiga längst ner men verkade mest vara uteväxter.
#12 I sacredsouls länk stod det :Det er varierende syn og rapporter angående denne planten i forhold til katter, så det er best å være forsiktig.
Jag får ha mina pelargoner ifred 
Dom mumsar ampelliljor och bergspalm men rör inte giftiga gullrankor och fredskalla, så det är jag glad för. Vad det är för fel på pelargonerna vet jag inte, men dom blir inte heller kattmat 

Mine har plutselig begynt å interesse seg for planter. Jeg jobber (edit: jobbet, vi gikk konkurs i forrige uke) jo i blomsterbutikk og har hatt hele balkongen stappfull -virkelig stappfull av blomster og de har ikke brydd seg i det hele tatt. Men plutselig begynte de å interesse seg for løkplantene mine og i dag høg Berlioz i den nye fine jord-orkidèen min (husker ikke hva den heter, men den er liten, søt, elegant og ganske uvanlig med røde blad). Marie nøyer seg med å spise krydderplantene mine oppe på kjøkkenbenken der hun ikke har lov til å være.
Burde kanskje sette inn litt kattegress på badet på nettene, orker bare ikke alt det spyet i tillegg til det Berlioz pleier å spy. Men det er jo bra for dem.
efter att ha läst listan som #11# satt in så inser jag att det BARA blir plast blommor hädan efter 
#11: Klematis! Jisses, jag har ju flera stycken sorters klematis som klänger på nätet i katternas rastgård…
#16 Dom biter kanske i blommorna just för att dom inte har gräs?
Om du låter dom ha sitt kattgräs så kanske du får ha blommorna ifred.
Mina biter i växter bara om dom inte har fräscht gräs. Ibland blir det lite nerbitet och då duger det inte. Då äter man upp en ampellilja istället 
Mina katter nonchalerar kattgräs (bara intressant när det nästan kommit upp och då bara för att gräva upp fröna) palmer och ampeliljor tycker dom om,har aldrig sett ngn indikation på att dom sklle bli dåliga av att äta på blommor..som tur är!
#20 Jag tycker egentligen att ampelliljor är bra som kattgräs. Det går inte att rycka upp dom och kasta omkring, liksom 
Jag planterar kattgräsfröna ovanpå ett tunt lager med klumpande kattsand. Då kan dom inte rycka upp det, för det sitter stenhårt fast i leran, hehe.
#21#
TACK!! För det tipset,ska absolut försöka med det lilla ler- tricket 

#19 Jo, det er det jeg tror også, men det er så irriterende med enda mer spy enn vanlig. Berlioz er litt dårlig i magen konstant og spyr ihvertfall flere ganger i uka. Men jeg kunne kanskje prøve å sette inn på badet på natten. I dag kom jeg derimot hjem til en knust potte :/ Hva er egentlig häftmässe?

# 21 Otroligt smart med ler tricket
Måste jag komma i håg.. Jag tycker nog oxå att ampellilja duger bra.
Snubblade över en sida som kanske kan vara intressant för den som vill kolla upp växter. Växtinformation
Denna sida:Giftinformationcentralen
kan man oxå kolla.

Välkommen hit och säg hur mycket du vill
Enda stället mina katter(lilla tonåringen Molly förstås) äter av blommor var på köksbordet, så det blev en snygg plastblomma där som sista utväg istället
Trött på "liken" och funderingen på hur giftiga de kan vara!
Men hon är ju samtidigt väldigt förtjust att vara bland mina gröna växter och kika ut genom nyputsade fönster, men äta på dem gör hon inte där
Jag tycker att det fungerar bra med pelargoner. Dom finns ju i många olika fina färger och sorter. Mina katter har ätit det mesta i växtväg annars men gillar bäst hibiscus. Inte så bra kanske, så dessa har nu hamnat på ett säkert ställe. Hoppas dom repar sig… Blommorna alltså.
En annan blomma som fungerar ganska bra är Sankt paulior (eller vad de nu heter :)). Katterna noppar av blommorna i rätt tid så de blommar ännu finare
Våreld eller vad de kallas för har också fungerat.

Giftiga KRUKVÄXTER från agrias hemsida
Giftiga
Julros
Oleander
Änglatrumpet
Mindre giftiga
Amaryllis
Azalea
Cyklamen
Hortensia
Korallbär
Liljeväxter