Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 2374 ggr
kattkompaniets
0

fatnat i klätterträdet

just hemkommen från veterinären. Hittade min paddfröken med ont i tassen när jag kom hem. efter en närmare undersökning såg jag till min förvivlan att det var något fel med hennes tass. och ve och fasa en av klona var borta. ända in till benet. så otäckt.

Fick tid hos veterinären på stubinen så vi for iväg, och ja det var så hela  klon är väck.

Letade där hemma och hittade blod och klo fast i klätterträdet och då hade hon ändå tämligen nyklippta klor.

Så kväll skall klätterträdet packas ner.

Troligen växer klon ut igen men blir skrovlig lite missbildad. Det gör inget bara min katt inte har ont.

För säkerhetskull fick hon antibiotika som söker sig till ben, och skyddar för eventuella infektioner.

Usch så hemskt. Stackars liten.

Hon har fått lite extra gott att äta här nu och verkar välmånde trotts allt.

marieirene
0

Aj,aj, aj stackarn..  Hoppas det går bra.

kalindas
0

Låter inte roligt..Rynkar på näsan
Vad var det för klösträd? Tänkte mest om det var någon speciell sort där risken är större att de fastnar.

/Elisa

kattkompaniets
0

Det är så hemskt.

Nej det är ett vanlig träd med Siscalrep lindat omkring sådanadär papprör. Vanlig klättrerställning som man köper i djuraffären. inget speciellt.

Nu ligger den på golvet och skall plockas ner i en kartong och åka till soptippen

Quetta
0

Usch vad otäckt! Stackars Izzy!

namsooks
0

Åh, Anna och Izzy!Så otäkt….hoppas hon inte har allt för ont. Vi hälsar och pussar…

Zandrinos
0

Det var inte alls kul…hoppas klon växer fram igen.

Nayak
0

Hu, så ont det måste ha gjort, aj! Rynkar på näsan

Var det i själva repet klon hade fastnat?

Bokskogens
0

Aj aj aj… stackars tösen! Vilken smärta!
Hoppas att klon snart kommer tillbaks.

Liljekatten
0

Jättetråkigt att hon fastnade och gjorde sig illa, men ska du verkligen kasta klösträdet??? Det är ju ren otur att detta hände och katterna har ju verkligen kul med sina klätterträd och de behöver ju ha nåt att kloa på och de gillar ju att ligga högt. En olycka kan ju hända och det är väl ändå ganska liten risk att det händer igen. Hoppas verkligen att det läker fort och att hon inte har så ont.

kattkompaniets
0

Klon satt inkilad i repet.  repet är ju lindat om röret och i "skarven" mellan repet och ligghyllan eller vad man skall kalla det.

Hon är som vanligt verkar inte direkt påverkad men det är nog bra om hon tar det lite lungt en dag eller två tror jag.

tack för alla fina ord och tankar

fy så  illa jag stavar

Labolinas
0

Jag har varit med om något liknade med min hona, dock åkte inte klon av men hon bröt sin tå och fick gå med stödbandage i 2 veckor inte roligt alls.

cerwinvegas
0

Fy vad hemskt..

ge henne många "krya på dej" kramar från oss

hecajon
0

Stackars liten, hoppas hon snart mår bättre.

#9 Håller med, ren otur och katterna har ju så roligt med dessa klätterställningar. Men förstår samtidigt "kattkompaniet" att hennes klätterträd blev nedmonterat bums efter denna olycka, kanske den kommer upp igen senareObestämd

Siameshona
0

Usch. Nu ska man vara orolig för detta oxå. Kanske får bli hemmafru:) vakta killarna. Puss till lilla frökenKyss

Lindus72
0

Usch stackars lite! Rynkar på näsan

Hoppas att hon kryar på sig snabbt nu, man blev allt rädd när man läste detta o har själv god lust att ta ner klösträden, men vet inte vad mina kissar skulle göra då, de verkligen älskar sina klösträd.

Mvh Linda

kalindas
0

Här hemma är jag mest orolig för att de ska bli sjuka av att de äter på träden!
Vovven/ligisten/monstret Nelson har bitit sönder mitt NO1 träd och katterna fördriver tiden med att tugga på de tunna trådarna som blir! Obestämd
Måste köpa heltäckningsmatta och sätta på trädet istället.

/Elisa

kattkompaniets
0

#16 vad är det på träden de äter?

kalindas
0

De äter de små trådarna som blir av detta klösträd.

Bild på massakerat klösträd…

/Elisa

kattkompaniets
0

#18 ok,  skulle inte vilja att mina katter åt då det heller. Så det är nog bara att klä om

SacredSouls
0

Uffamei. God bedring til lille pusen.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

hoffens
0

Kalinda, fixa det snabbt för de trådarna som blir kan fastna i tarmarna.

Liljekatten
0

#18 Jädrans bushundar! Flört Håller med Hoffens, det där kan inte vara bra att få i sig, vare sig för hund eller katt.

kalindas
0

#21 & 22
Jo jag vet att det måste fixas snabbt. Ska se om jag kan fixa några mattor att häfta fast runt stolparna. Åker och kollar detta i morgon.
Sen spraya på fy-spray mot tuggande hundar.

/Elisa

Liljekatten
0

#23 Är det bra stolpar på no 1? Trä? Vanliga "billiga" klösträd består ju av hårt pressade papprullar och jag undrar lite om det går att använda häftpistol i papp. Har själv några som jag skulle behöva klä om. Har du provat förrut? Jag har klätt om med nytt rep några ggr, men det är ett hästgöra så jag skulle gärna försöka med nån matta av nåt slag.

kalindas
0

Tror det är pappstolpar. Tänkte köpa heltäckningsmatta och häfta fast med häftpistol. Katterna gillar att klättra i dem. Gjorde alltid egna klösträd med matta.
Använder de med små öglor. Tänkte kolla om de har nåt billigt på ÖB eller Rusta.

/Elisa

hecajon
0

#16 Vet att Beecat´s har utbytes stolpar till de klätterställningar som de säljer, det kanske går att använda dessa även om man inte har stolpe från demObestämd

kattkompaniets
0

Går det inte att limma fast hltäckningsmatta på papprören?

Ninja
0

Åå ajajaj! Fy vad ont att få klon bortsliten.. Gråter

Nayak
0

#25 Veckans spartips; Köp såna där små platta trista dörrmattor för typ 10 SEK. Jag har en jättestor vid dörren och den älskar dom att kloa på och den tar aldrig slut heller, till skillnad från repen på klöspelaren.

Perfekt kloprodukt och dom kan du nog spika fast ovanpå repen. Flört

kalindas
0

Köpt en lång dörrmatta nu. Ska skruva fast den i stolparna i morgon tänkte jag…

Visst finns de utbytesstolpar. Men de är jättedyra! Så länge Nelson inte låter bli klösträden, köper jag inget sånt.

/Elisa

kattkompaniets
0

Det gjorde  och gör säkert jätteont, men hon är pigg och fräch. Fat hon gillar inte att jsg måste tittas på det minst en gång om dagen. Enligt veterinären så måste jag klämma eller trycka på tassen en gång om dagen så klona fälls ut annars kunde benet växa fast.  Vilket var väldigt smärtsamt.

Jag skall skaffa några sånna där dörrmattor också. har skruvat ner klätterträdet så nu är det en stor  plattform på 3 ben kvar. Men jag blir så trött på alla små fiber från sisalrepen som ligger överallt.

[hakkapelitta]
0

Jag brukar "trimma" klösträdstrådar. Med en sax.

Nilla
0

#32 Ja, det brukar jag också göra.

Jag tror att kokosmatta är bättre än sisalrep. Något som prövar bägge och kan uttala sig om saken? Jag ska snart investera i ett nytt klösträd. Nu är man förstås lite rädd att de ska fastna. Klippte alla katternas klor igår…

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kattkompaniets
0

ja här blir det kloklipp nu oftare än förut

hecajon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan det vara lite olika kvalite på klösträd, köpte denna från BeeCat´s som 1års present till Maja och Moa(jättedyr tyvärrSkäms)

Nu fyller de snart 5år, och den ser nästan ny ut trots allt klösande från dem och bebisar, de älskar att klösa just på en speciell stolpe där men den klarar av det galantFörvånad men lite luggsliten börjar den också bli också men inte några problem med lösa trådar mm

Favorit klösstolpen för alla tre töserna + tre hål i väggen

Men jag har ju inga hundar heller som är där och biterSkrattande