Siames iFokus

Siames

Etikettutställning
Läst 1742 ggr
kalindas
0

Gemensam utställning?

Skulle det inte kunna vara kul om SO-gruppen kunde ordna en gemensam utställning för IDP & Sverak?
Självklart kan man då inte ta cert eller använda någon av Fifes eller IDPs sätt att ställa.
Men det finns väl någon typ av "ring" utställning där man väljer de 5-10 finaste katterna i varje klass?

Är själv inte med i SOG nu. Men skulle något av detta bli av i Göteborgstrakterna/halland så hade jag ställt upp direkt. Både blivit medlem, hjälpt till och ställt ut…Skrattande

Vad tycker ni? Hade inte detta varit en kul sak?

/Elisa

nelliots
0

Som ett KM då! Ja, det tycker jag hade arit kul! Kan absolut tänka mig att engagera mig i ett sånt arrangemang om det blir här i Götet m omnejd. :)

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

kalindas
0

Bra!
Då fixar vi väl ett då? Flört

/Elisa

Rithwa
0

I helgen var det en stor Ragdoll utställning i Nyköping vilket jag vet var mycket uppskattat av alla ägare och ragdollfans, Jag tror det var mellan 170-200 ragdoll med. Det var ragdolls med  från hela vårt avlånga land med. Jag tror att Skandiviska Ragdollklubben och en Sverak ansluten klubb hade samarbete med varandra för att kunna genomföra en internationell utställning

Tänka sig om det gick att ordna något liknande med kat IV katter. .

nelliots
0

#3 Jag tror kanske att vi ska börja med ett inofficiellt KM utan cert. Det brukar bli väldigt trevligt och avslappnat. Väldigt bra tillfälle för att prova-på om man inte ställt förut. Det blir inte heller så mkt administration och sånt.

**Kattungar till salu!

Bokskogens
0

Hade varit jätte kul! Gärna i gbg trakten som sagt. *ler*
Mina katter vill nog helst stanna hemma, har lovat dem att inte ställa mer, så jag kan bygga burar och springa med kaffe! Skrattande

Fliris
0

Det høres kjempehyggelig ut. Dere burde ha det nærme grensa så kan vi nordmenn også få bli med Flört Jeg kommer riktignok ikke "vinne" noen ting med en pottesur hannkastrat med pigmentfeil på halen, men han kan jo bare holde Marie selskap. Eller noe.

Liljekatten
0

Ja, vi får väl bege oss till andra sidan landet då, för det är ingen idé att försöka få ihop nåt här på ostkusten. Känner mej väldigt ensam här faktiskt….Gråter

Skämt åt sido, visst skulle det vara kul med en kat 4-utställning.Glad

Rithwa
0

#4 har man långt att köra som jag exempelvis som bor i Umeå ner till Stockholm är det cirka 67 mil då åker man inte på en utställnign utan att ha möjlighet att få cert. Lite valuta för pengarna vill man ha om man åker långt.

Se möjligheterna kanske till och med våra vänner i Norge och Danmark kanske t o m Finland skulle komma.

kalindas
0

Dags att flytta Lotta! Flört
Nu blir det ju ingen SMK uställning heller tyvärr…

Tycker det hade varit kul med en utställning för både IDP och Sverak. Vad jag vet så har det varit sådana förr i SOGs regi. Ett KM måste det bli, för annars är vi som inte är med i Sverak inte välkomna.Rynkar på näsan
Skogkattslingan hade en "riktig" utställning där IDP katterna dömdes för sig och Sverak för sig. Sen tog de ut den bästa skogisen.
Kruxet är att kat4 inom IDP inte är lika stort som Sverak, så det går inte att göra på det viset.

/Elisa

Lindus72
0

Jag håller helt meee!!!

Tycker det skulle vara jätteroligt, men jag är verkligen nybörjare inom utställning men är givetvis med på detta förslag och ställer gärna upp och hjälper till om det behövs, alltid kan man hjälpa till med ngt….. Skrattande

Mvh Linda

nelliots
0

#8 Tänkte mest att man ska göra det lätt för sig till att börja med, och som Kalindas skriver, om det är i SVERAKs regi får inte IDP vara med. Inte OK i min bok då SOG innefattar alla.

Tänkte oxå att om Region Väst står som värd för denna så kanske någon annan region kan tänka sig att göra samma.

Jag kan tänka mig att börja spinna på ett KM, men en officiell utst är jag inte säker på att jag orkar med.

**Kattungar till salu!

kalindas
0

KM är roligare då man träffas på mer vänskaplig plan och inte slåss om cert. Man kan ju bjuda in "riktiga" domare och ta ut BIR, BIV, BIG osv…
Sen ta ut BIS/BOB

Hör av dej till mig om det skulle kunna bli av. Tycker planerandet är det roligaste! Glad

Tror SOG kan få in en del nygamla medlemmar om de gör ett sådant KM.

Nu ska jag sova…

/Elisa

nelliots
0

Tänkte så här:

Man anmäler i följande klasser:

Vuxen hona
Vuxen hane
Kastrat hona
Kastrat hane
Junior
Ungdjur
Senior
Veteran

En BIS per klass + 1 BOB

Sedan kan man ha sidoklasser oxå (alla tävlar mot alla), t ex :

Största öronen
Längsta svansen
Bästa pälsen
Snyggaste kroppen
Fräckaste färgen/teckningen

Snillet spekulerar… IGEN! Skrattande

**Kattungar till salu!

kalindas
0

Låter jättebra. Ta upp det på årsmötet om du åker upp…Skrattande

Kör man lite mer åt IDP varianten så tar man junior hane, junior hona, ungdjur hane och undjur hona.
De tre bästa i varje klass vinner pris och ettorna tävlar om BOB.

Ska skrapu ihop lite pengar så jag kommer med i SOG igen.

/Elisa

[hakkapelitta]
0

Ja, alltså, tänk på oss stackars Norrlänningar, att fara ner till GBG för en utställning som egentligen bara är skoj är nog inget jag skulle göra, oavsett hur roligt det skulle vara.

kalindas
0

Ni får fixa en likada högre upp i landet. Kan väl vara kul med KM på flera ställen.
Finns IDP och Sverak där också.

/Elisa

hecajon
0

Kul ide, skulle själv tycka att det vore roligt med en sån utställning.

nelliots
0

#15 Jag förstår hur du känner. Jag hade inte kunnat åka till Norrland på utställning, med eller utan cert, men är det egentligen ett skäl att inte göra det alls? Och, som kalindas skriver, visst kan Norrland ha sin egen! Skrattande Då kan inte jag komma…

Om man får flera bebisar kan man ju köra hona/hane på junior och ungdjur. Fast är det bara 2-3 st el t o m mindre av varje så spelar det ju knappast ngn allan…

Tänk oxå på att ett KM kan vi ev få ihop under året. En officiell utställning med cert? Not so much…

**Kattungar till salu!

Rithwa
0

#15 Håller med  fullständigt med dig.

#16  Ska vi även dela in siames i fokus i förr oss i norr och en för er i söder.!!!!!!!!!!!!  

åka på en utställning för att ta ut största öron Största öronen Längsta svansen Bästa pälsen Snyggaste kroppen Fräckaste färgen/teckning är väl i och för sig kul, men att kanske åka 100 mil för ¨ingenting¨ inte ett cert det gör man inte, tänk på hotellvad det kostar, resa, semester m m det blir väldans dyrt. 

Jag tycker inte ni skall hasta på utan fundera lite mera hur man skall ordna en utställning så att så många som möjligt kommer

Bokskogens
0

Tycker att ni spinner på en jätte bra ide´.
Var i landet man än skulle lägga en utställning så kan ju inte alla komma… Att det pratas om just västra Sverige just nu är ju för att både Kalindas och Nelliots bor här nere och verkar brinna mycket för detta.

Som sagt, försöker gärna hjälpa till!

nelliots
0

#19 Men det handalar väl inte om det! Och ta det nu lugnt med utropstecknen. Flört

Om vi är några här nere som är intresserade av att anordna ett litet KM så är väl det inte riktat MOT någon annan. Det är HELT frivilligt att åka på eller inte.  Blir det i Gbg så beror det BARA på att jag och Kalindas mfl som vill jobba med det råkar bo här. Vi kan inte anordna ett KM 100 mil bort.

JAG kan tänka mig att ta tag i att anordna ett KM, men INTE en certifikatutställning. Dubbelt så dyrt, dubbelt så omständigt och tre ggr så mkt stress.

Varför är det FEL att anordna ett KM?

Om ni vill anordna en certifikatutställning så är det bara att kavla upp ärmarna och sätta igång. Tänk bara på att den måste vara öppen för BÅDE IDP och SVERAK och att det krävs en sponsorklubb i SVERAK för att göra detta.

Till sist vill jag bara påpeka att inget av detta ännu är förankrat i SOG. Vi bara spånar.

**Kattungar till salu!

kalindas
0

Detta är bara en kul idé delvis för att det är enda chansen för att både IDP och Sverak kan vara med.
Kan mycket väl förstå att ingen vill åka 100 mil för ett KM. Men skulle det finnas ett intresse att ha ett här i Göteborgstrakten. Så varför inte??
Klart det hade varit bättre med en utställning då man tar cert. Men då blir det ju samma sak som du skriver om norr och söder. För då blir SOG delad i IDP & Sverak. SOG är en oberoende förening.

Tanken är ju att om detta skulle bli av och uppskattat. Finns det ju möjlighet att göra detsamma i norr. Då kanske inte vi från västkusten kan komma.
I slutändan kanske det bara hade kommit 20 katter på detta KM och då är det ju inget man fortstätter med.
Men om det kommer folk från Norge, Skåne, Halland och Bohuslän osv. Så kanske vi får ihop ett roligt gäng på omkring 100 katter.
Plus helar sprickan som finns mellan IDP och Sverak.

Som sagt i nuläget en kul idé. Sen får man se om den blir av…

/Elisa

kalindas
0

Där svarade du snabbare än jag…Skrattande

Man skulle kunna göra det som en certutställning. Men då är det IDPs regler som gäller. För att alla ska få lov att ställa ut.
Vilket innebär att Sverak inte får tillgodogöra sig certet (löjligt men sant).
IDPs utsällningar är billigare, då vi varken betalar domare eller assistenter. Domarna får resa, mat och hotell betalt. Övrigt gör de gratis.

Man kan även om intresse finns göra som "Bara katter" gjorde och ha ett KM på en IDP utställning.
De betalade veterinären och var tvugna att även ställa ut på vår utställning. Sen fick de "låna" en domare som tog ut de bästa katterna. Ett sätt att hålla ner kostnaden.

/Elisa

nelliots
0

#23 Så har det gjorts på SVERAKsidan oxå. Då kallas det rasspecial. Det är oxå en variant, men som sagt, det är svårt att fixa så att ALLA kan ta cert oavsett förbundstillhörighet.

**Kattungar till salu!

[hakkapelitta]
0

Jag håller fortfarande med Rithwa. Ska det anordnas en utställning gemensamt så borde det väl anordnas en i Sthlm dit alla har samma förhållanden att ta sig… Och där vi har flest medlemmar?

Siameslinjen och SOG har haft riktiga Kat. IV specialer förut, ihop. Med certrätt och gemensamt KM på det som pricken över i:et.

Beige
0

Kategori IV special med certrätt i Stockholm, nu börjar det låta riktigt intressant Tungan ute

Vad kul det vore om det kunde bli något sådant igen. Är det länge sedan Siameslinjen och SOG hade en sådan special ihop?

Jag skulle gärna vara med på någon slags utställning med bara kat. IV men jag får nog erkänna att jag önskar mig certmöjlighet om det är en bit att resa.

Men, toppenbra initiativ Nelliotts och Kalindas Glad

kalindas
0

Siameslinjen = sverak
Sverak = IDP får inte lov att ställa ut

Förr kunde man ordna certutställningar men detta går inte längre. Sen förstår jag inte varför man tvunget måste ta cert på en utställning? Kan det inte bara vara kul att tävla för skoj skull och träffa trevliga människor? Varför denna extrema tävlan?

Finns många uppfödare i Göteborgsområdet. Precis som det finns många i Stockholmsområdet. OM man nu skulle vilja ha ett KM så kvittar det väl var det är? Det viktigaste är väl trots allt att intresse att arbeta med det finns?

Kostnaden för ett KM på t.ex. en av Hallandskattens uställningar hade varit minimal. Max 2000kr för ev veterinär och samtidigt fått tillgång till en domare. Möjligheten att göra samma på en SNRF utställning i Uppsala hade säkert varit lika stor och lika välkommen.

Visst, certen får inte räknas för Sverak. Men där är alla i alla fall välkomna.

/Elisa

Liljekatten
0

Jag tycker detta är en jättebra idé och ett gyllene tillfälle att få visa upp våra raser. Man kan ju låta bli att kalla det KM och istället kalla det propagandautställning. Det finns ju inget som hindrar att det ordnas på fler ställen i landet. En utställning i Sthm, en i Gbg, en i norrland och kanske till och med en i Kalmar. Då kommer i alla fall nån av mina siameser bli BOB eftersom det antagligen bara blir de som kommer. Flört

nelliots
0

#27 Det är ju just det att certen inte räknas i SVERAK. Då har vi ju samma problem igen egentligen. Därmed inte sagt att jag inte skulle kunna tänka mig att ställa ändå. Certet är inte det viktigaste för mig i det här fallet.

#28 Propagandautställning? Hm… *smakar på ordet* Tja…varför inte?

De som kan tänka sig att fila på en sådan kan väl PMa mig så kan vi sätta ihop ett förslag?

#25 Finns det folk i Sthlm som vill fixa så gärna för mig. Jag ordnar ingen utställning i Sthlm. Har inte ens råd att åka dit för att ställa ut.

Jag vill fortfarande veta varför det är FEL om Region Väst anordnar ett KM/en propagandautställning. Borde vi förbjudas av SOG att göra det? Ska allt koncentreras till Sthlm ist? Är det bättre? Help me out here! Jag förstår inte vad som skulle vara så hemskt med detta…

**Kattungar till salu!

kalindas
0

Precis. När det gäller ev. certutställning så funkar det helt enkelt inte.
Därför är det ju roligare att göra nåt annat av det.

Propagandautställning tycker jag låter bra att kalla det. Säger även samma som dej. Planerar och hjälper gärna till att fixa något i Göteborgstrakten om intresse finns.

Men precis lika lite som de i norr vill åka till Göteborg lika lite har jag råd eller möjlighet att åka och fixa nåt i Stockholm.

/Elisa

Beige
0

Jag tror inte att någon tycker att det är fel att region Väst skulle ordna en utställning, av vilket slag det än blir.

Argumentet för att ha den i Stockholm är väl kanske bara för att fler har hyfsade avstånd och möjlighet att ta sig dit. (Jag har inte koll på hur många intresserade/medlemmar i Sverak respektive IDP som bor var i landet)

Angående cert så för min egen del så tycker jag att det är kul om mina katter kan ta någon titel och till det behövs det ju cert, och för mig är det Sverak cert. Sedan kan jag visst tänka mig att åka på utställningar av den typen som ni föreslår, och även IDP med för den delen även om det inte har blivit någon sådan ännu. Det skulle ju dessutom ge mig tillfälle att få se katter och träffa trevliga kattmänniskor som vanligtvis inte är på utställningar i mina trakter.

Men för mig precis som för er så är det ju också en kostnadsfråga hur långt man kan/vill resa.

Fortsätt gärna jobba på er idé.

Zandrinos
0

SOG är ju uppdelat i regioner och då ska väl styrelsen i SOG uppmuntra nya initiativtagare, att fixa nåt som gör reklam för katterna och rasklubben.

Om Stockholm vill göra en rasspecial med cert, så är det väl ingen som hindar dom…

Region Väst kan väl ha en rasspecial för alla Kat 4 katter oberoende vilken klubb man tillhör. Detta  kan göras i samarbete med SOG, så kan det komma nya medlemmar…För att vi inom IDP ska få delta, så måste det vara på en IDP utställning.

Tänk om alla hade kunnat ställa ut hos varandra oberoende av klubbtillhörighet, så enkelt allt hade varit. Det är ju en hobby vi håller på med.

nelliots
0

#32 Glad Ja, visst hade det varit enklare så… Jaja, vad jag vill är att skapa ett arrangemang där vi kan träffas och visa upp våra vackra missar oavsett förbundstillhörighet.

Alla i region väst som vill hjälpa till kan väl maila mig? mia@nelliots.se

Det är många saker som ska klaffa så vi måste vara några stycken om vi ska ha en sportmössa att fixa det.

**Kattungar till salu!

hecajon
0

#32 Håller med om att allt hade varit roligare och enklare om vi kunde ställa på varandras utställningar, oberoende förbund eller klubb. Mycket handlar ju om att träffa sina gelikar som älskar prata katt dagarna långa Skrattande, vinna är inte det viktigaste för mig iallafall.