Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 999 ggr
cujo99
0

Skaffa en till katt...

Är det någon som har någon uppfattning när det är bäst att skaffa en ny katt. JAg har en Siames som jag har kastrerat men har sparat en unge som jag tänker para i slutet av april. För katternas skull är det bäst att komma med en kattunge före hon fått eller skall man vänta tills det finns kattungar i huset eller skall jag vänta tills kattungarna har flyttat. Är det en myt eller tror ni raser spelar roll..

kattguld
0

Det är inte någon väldigt speciell och redan påtänkt katt du funderar att skaffa dig?

För att minimera stress för den blivande mamman och möjlig smittorisk: helst ingen ny katt förrän kattungarna flyttat hemifrån.

Och du vet ju inte ännu om där föds någon helt oemotståndlig liten läckerbit i den där blivande kullen. Det kan helt plötsligt blå många katter, det Flört

Raser spelar säkert roll. I alla fall när det är katter som är "långt ute på änden av skalan" humörmässigt sett. Jag har ocicater och en oriental. Båda är livliga raser, och går här hemma - enligt min erfarenhet - mycket bra ihop.

Men en uppfödarkollega som har ocicat och perser tillsammans menade att det ofta blev konflikter mellan hennes båda raser. På grund av att ocicaten var så livlig och persern mer av "soffkudde".

kalindas
0

Skulle vänta tills ungarna har flyttat innan jag hade köpt in en ny katt. Det kan gå bra även med ungar i huset. Men risken är att de kan bli dåliga pga. den nya bakteriefloran som kattungen tar med sig in.

När det gäller kat4 katter så är de ofta utpräglade rasister. En SIA funkar ofta bra med de flesta katter. Men har man fler än en, så jagar de i flock. Fast självklart finns det undantag där också…Glad

/Elisa