FORL igen...
Jag undrar vad ni med katter som har FORL gör åt det?
Går katten konstant på någon medicin?
Vad har ni provat för mediciner? Vad funkade bäst?
Min lilla Pyttan har väldiga besvär med sin mun och vi har provat en del. Har inte alla namn i huvudet just nu på alla tabletter jag stoppat i henne…
Funderar och funderar på vad jag ska göra med fröken…
Har ni märkt någon personlighetsförändring på era katter efter ni upptäckt att de är dåliga i munnen?
Botemedlet som finns är att dra ut de drabbade tänderna på katten. Det är vad jag förstått det som ger katten minst problem.
/Elisa
Kan tänka mig att dålig tandstatus, kan ge beteendeförändringar precis som hos oss människor. Säkerligen depression.
Stackars Pyttis, så besvärligt.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Jag hade en kastrat som jag tror fick beteendeproblem av forl. Drog dock inte alla tänderna på honom så jag vet ju inte om det hade hjälpt.

Veterinären tog bort alla drabbade tänder , tror att han fick penicillinkur efteråt, detta gjordes för ett par år sen. Han äter mjukmat och torrfoder som vanligt. Vet. kollar hans mun varje år och hittils har det gått bra. Han äter inga mediciner. Han kan även äta siamesfoder, som anses vara lite hårdare.

#3 på vilket sätt fick pissen beteende problem?
Själv tycker jag att mitt lilla Pyttefnask har börjat att skygga mer. Springer undan för saker som hon inte tyckt varit läskigt tidigare.
Funderar på om detta hänger ihop med hennes mun. Vet man ju själv när man har ont att man kan bli lite "spattig".
Vi ska snart ta oss en tur till veterinären igen…
Det är riktigt jobbigt…
Yindee har FORL och en kronisk infektion. Hon rosslar när hon andas och hennes alldeles för djupt liggande ögon kladdar igen konstant.
Hon skulle in för tandstansborttagning och check, men min a-kassa har hakat upp sig så det blev inte av. Ska boka en ny tid.
Hennes allmäntillstånd i övrigt är rätt så bra, men ibland kan jag inte låta bli att undra om det inte skulle vara bättre för henne att få somna. 
Hon få antibiotika med jämna mellanrum för att stävja infektionen.
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

#5…han skapade oreda i flocken. Var grinig och sur och kissade och bajsade både här och där. Fick även en av de andra katterna att göra utanför lådan.
Vandrade fram o tillbaka fram och tillbaka (stereotypa beteenden), fast det hade han gjort sen unga år. Men nåt knas var det med honom och jag skyller nog lite på tänderna faktiskt. Han hade bara några få kvar i slutet. Han blev 8 år…
Vi tar bort alla drabbade tänder 2grr/år. Och så äter han mest blötmat, annars inga beteendestörningar och dylikt. Efter varje tandborttagning får han en kur antibiotika och kortison.
Har inte heller observerat beteendestörningar innan vi upptäckte FORL, eller när han haft gingivitis som följd av FORLen.

Ingen katt med FORL, men väl aggressiv gingivit. Beteendestörd är hon inte, men hon kan rygga för beröring i ansiktet. Utgår ifrån att det beror på smärta i tandköttet.