Nöt eller fläsk?
Är det någon skillnad på näringsvärdet i nöt eller fläskfärs/kött? Eller är till o med blandfärs att föredra? I min affär fanns även vildsvinsfärs till bra pris- kan det vara något? Har blivit väldigt intresserad nu på senare tid att fixa eget "färskfoder" så alla tips är välkomna. Nu varvar jag kycklinghjärta/mage/vingar, nötfärs och fisk. Turkisk yougurt står brevid som tilltugg 
Fläskkött ger jag aldrig rått pga smittorisken. Griskött ska man alltid laga till väl. I Danmark har man visst mycket salmonella hos grisarna också.
En del katter äter lammkött, men jag har inte provat.

Jag vet inte skillnad på näringsvärdet mellan de två. Men många säger att man inte ska ge rå blandfärs eller fläskfärs till katterna, då de kan innehålla skadliga ämnen när det är rått.

#1 Det er feil. I Norge og Sverige kan man gi svinekjøtt uten problemer.
#0 Mine får bare svin og kyllingkjøtt for det er det de liker og jeg orker ikke mase for mye med det foreløpig. Derimot når jeg flytter til Tyskland kan det vel bli et problem, men den tid den sorg. Svin regnes forøvrig som rødt kjøtt og inneholder derfor ca det samme som storfe, elg etc. Villsvin vet jeg ingenting om, men helt spontant hørtes det bra ut (både for katten og for grisen). Har du prøvd tunge til kattene enda? Det er fint og seigt og ofte veldig billig.
#2 Det är nog mest den där parasiten man tänker på i rått griskött?Trikiner.

#4 Ja just det. Det stämmer det.

Jeg gir ikke rått svinekjøtt til mine katter. De får karbonadeig (nöt) og rå kylling t-ex :o)

När jag höll på att laga egen barnmat lärde jag mig att nöt innehåller mycket mer järn än fläsk. Ingen aning om det är 100% korrekt eller om det har någon betydelse för katter. Ursäkta ett meningslöst inlägg! 

Glemte forresten å si at du må passe på å fryse svinekjøtt, så går det fint.

Vuxna friska katter klarar av en släng av trikider och salmonella bra, så jag ger mina både fläsk och kyckling. Kattungar däremot kan bli rejält (!) sjuka av att smittas av dessa och även av campylobacter som finns i rå kyckling.
#8 Att frysa köttet hjälper inte mot vare sig campylobacter eller salmonella.