B-vitamin dosering
Jag har använt FRIGGS Öljäst tabletter till Maja under graviditeten, men förstås så hade de slutat med dem när jag skulle förnya förrådet. Då köpte jag FRIGGS B-komplex istället, men hur mycket ska jag ge henne?
Öljästen:15st/dag för människa, då har jag gett 2st/dag till henne.
B-komplex: 2st/dag till människa= ? till katt/dag
När under graviditeten är det viktigast för honkatten att få i sig extra B-vitamin?
Sen har jag alldeles försent upptäckt att öljäst tabletterna endast innehåller 2st B-vitaminer, den viktiga (som jag förstått) Folsyran+ 5st andra B-vitaminer saknas.
Hur gör ni andra uppfödare, ger ni tillskott av B-vitaminer och vilken sort/typ isåfall?

Måste man ge katter vitaminer? Nu menar jag friska katter med bra aptit, päls.m.m och att dom får ett fullvärdigt foder.

#1Det var till för under en graviditet inte annars, lite extra B-vitamin/folsyra precis som rekommenderas till kvinnor som är med barn, goda råd från mer erfarna än mig som jag fått under resornas gång och lyssnat till.
Maja+ Elcan kullen fick Öljästtabletter under hela tiden i magen= 5st välmående friska bebisar:
Andra kullen, inga öljästtabletter som gjorde nytta eftersom de kom upp lika fort (graviditetsillamående/foderproblem? Se tidigare inlägg ang detta), endast 1st överlevande efter 4veckor
Nu vet jag inte om det har ett samband, men eftersom det blev friska bebisar i första kullen kan det ju inte vara farligt iallafall
Köp flytande B + C vitaminer i zoobutik och ge dem det i vattnet eller på burkmaten.
Ren B-vitamin går inte att överdosera. Hur det är med B-komplex och öljäst vet jag inte.
/Elisa