Katt som inte "äter" torrfoder
Är det någon som också haft en katt som inte begriper att man kan äta torrfoder ur en skål när de är hungriga?
Molly är sån (Maja och Moa är det inga problem med), det går jättebra att blanda de hårda bitarna i mjukmat nu och hon äter upp allt, från början silade hon torrisarna mellan tänderna och spottade ut dem
. Har haft bebis torrfoder nära henne ända sen hon föddes, då för mamma Majas skull, men hon lärde sig aldrig av henne att det gick att äta av dem på det sättet.
Några tips hur jag går vidare i utbildningen " äta själv", hon är ju snart 5mån
Efter regn kommer solsken, alla katter direkt ut på balkongen för att ta del av det innan nästa regnoväder kommer
Jag hade samma problem med Gaia och det slutade med att jag inte gav henne något annat än torrfoder i ett par dagar och slutligen gav hon upp och började äta och har inte haft några problem sedan dess. Så det du kan göra är att bara ge henne torrfoder så kommer hon slutligen att äta det förr eller senare blir hon ju hungrig och kommer med all säkerhet äta torrfodret, det gäller bara att vara envisare än Molly då kommer du att vinna tillslut, det gjorde jag.

Finns det något överlevnadsläger för orientaler som man skicka henne till på en veckas vistelse med enbart torrfoder att äta, och slippa hennes skrik och uppfodrande blickar själv
?

Du kan ju prova att blöta torrisarna och se om hon äter dem då.
Om hon skulle göra så får hon ju upp smaken för dem och så småningom kan du minska uppblötningen och låta maten bli torrare och torrare.
Annars är det nog hårda linjen som gäller… ;-))

Jag har också haft detta problemet med Ellen när hon var mindre. Men när jag började lägga torrisarna på ett fat istället åt hon gärna!
Jag började med att lägga dit några Bilanx babyfoder (de får inte det som mat utan jag har en påse som jag brukar kasta åt dem som godis ibland) och det var väldigt gott. Sedan blandade jag i det vanliga fodret. Lägg inte upp för mycket åt gången utan hon ska vilja ha mer när det tar slut.

Bra tips från en annan uppfödare - krossa torrfoder och strö över blötmaten så hon vänjer sig vid smaken.
Annars måste jag säga att det är en klok tjej, din Molly, som föredrar blötmat ;-)

Vår Tiger är inte heller så förtjust i torrisar. Vi började blanda Mjau festpaté, bara en tesked, med torrisar. Numera går han och äter torrisar när han är hungrig.
Det pleier nok å gå seg til etterhvert. Jeg er jo ikke vandt med kresene katter,og forrige kullet her i huset nektet plent tørrfor til dem var nesten 3 mnd.Det var jo frustrerende. Men nå er dem altspisere på det som er både sundt og usundt,og blitt ganske så normale matvrak,som jeg er vandt med.
Jeg har jo også en veldig oppfinsom frøken. Lisa blir så fort matlei.Ene uka så smaker det godt med RC,men neste uke er ikke det "in" i hennes matverden,så da går det feks i Hills Natures Best.En annen uke er det kun whiskas porsjons poser våtmat som er tingen. Hun liker faktisk aller best rått,men jeg skal vedde på hun hadde gått lei av det også,etter en uke.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Med Maya fick jag göra som #5 sa - krossa och strö. Nu går även torrfodret ner, men hon gillar inte det, det syns klart på henne.
Vill ändå att katterna äter lite torrfoder oxå, då blir det lättare för mig att lämna dom över natten ibland… Lite OT men finns det någon här som har testat detta? Funderar på att skaffa en sån
Då behöver maten inte vara just torrfoder när jag reser.
Utav mina katter är det tre som inte äter torrfoder. De har tidigare gjort det med vill nu inte ha det alls utan vill bara ha BARF och burkmat. Dock står torrisarna framme hela tiden, men katterna säger att de hellre går hungriga än äter det. De bortskämda små pissarna 
Min Dixie har aldrig ätit torrfoder. Hon har vägrat helt sedan små kattungeben…
Veterinären tyckte att jag skulle neka att servera henne våtfoder, men Dixie är mycket envisare än jag är. 
Så hon äter bara våtmat i olika former. Och är stor och frisk, så det bekymrar inte mig att hon inte äter torrfoder. Tror inte det är så farligt om de inte gör det? Du kan ju späda på den färdigköpta våtmaten med kyckling (Dixie älskar kyckling som är långtidsgrillad på låg värme – då blir köttet extra mört och saftigt), rå nötfärs, lammfärs osv, som inte direkt är BARF, men ganska bra ändå?
Rör i en äggula ibland. Det innehåller mycket bra näring.

#10 Tror inte det är så farligt om de inte gör det?
Tänk det tror jag! Fullständigt livsfarligt! katten har ju ätit torrfoder sedan tidernas begynnelse och lär döden dö om de intar annan föda 
#11: Haha! Ibland kan det i alla fall verka som om det är livsfarligt för en katt att inte äta torrfoder?
Den ene av veterinärerna på kliniken jag använder, är mycket bombastisk när det gäller kattmat. Det skall vara torrfoder från Eukanuba. Mina katter avskyr det torrfodret, så de får Hill's t/d (godkänt av honom – på grund av tänderna) och Hill's Nature's Best, som inte är godkänt av honom. Han kallar det för "lördagsgott", och frågar mig om jag gav mina barn godis varje dag när de var små… 
Han är ganska fanatisk av sig… 
Fast han har givit upp när det gäller Dixie. Han har slutat tjata om hennes matvanor nu. Men så har hon blivit 5 år också, så han har väl tröttnat?
#12 Jag tycker naturligtvis att torrfoder är praktiskt. Men jag tror inte heller att det på något sätt är dåligt för en katt att inte äta torrfoder. Det är ju trots allt inte naturligt och jag ser hellre att jag har katter som äter blötmat (och BARF) och vägrar torrfoder än tvärtom. Jag föredrar förståss om de äter allt, av den enkla orsaken att det är enklast så för ägaren
.
Bara torrfoder vågar jag inte ge mina katter längre, men för några år sedan gjorde jag det.

Så här mycket vätska behöver en katt få i sig per dygn:
Cat's water requirements
Concerning water consumption, recommendation can be expressed: _ on a bodyweight basis: 55 to 70 ml / kg / day
Så, det betyder att en katt på 3,5 kilo behöver få i sig 245 ml per dag om jag räknar i det övre intervallet. Äter katten blöt mat, får den i sig en stor del av vätskan via maten. Får katten torrfoder, så måste den få i sig vätskan genom att t ex dricka vatten. Handen på hjärtat - hur många av era vuxna 3,5-kiloskatter klunkar i sig över två deciliter vatten per dygn ur vattenskålen? Om jag skulle se en katt dricka så mycket så ofta ur en vattenskål skulle jag nog tänka att det var ngt fel på den… Katter är generellt dåliga på att dricka mycket. De har väl inte hunnit anpassa sig än till den nya kosthållningen i det moderna samhället. Detta skulle nog ske långsamt genom det naturliga urvalet om de fick 'avla fritt' - de katter som inte klarar den nya kosthållningen, dör undan i njur- och leversjukdomar…
Länk: http://www.petngarden.com/cats/cats12.php
Torrfoder - bekvämt för oss men inte så bra för katten om man inte ger en (hel) del blöt mat också…?!

# 11 

Tack för alla tips jag fått, skönt att veta att det är fler som haft samma "problem" och det ordnat sig till slut.
#1 Känner inte riktigt för att testa den hårda vägen just nu när hon är liten och växande, det får bli när hon är större isåfall.
Jag ger blötmat+ annat smått och gott till katterna också
, men det är ju som sagt bekvämt att de äter av torrfodret när man inte är hemma och de blir hungriga. Som det är nu så låter det som Molly är närmare "svält" när jag varit hemifrån ett tag (någon har bestämt att man måste jobba också
), samtidigt finns torrfodret där mitt framför nosen på henne.
#14 Jag gjorde ett experiment här hemma för att se om jag kunde öka intaget av vatten hos katterna - genom att följa dem och studera vilka naturliga "vägar" de tar genom hemmet. Jag har inget vatten i närheten av torrfoderskålarna, det är förorenat enligt kattens tycke. Istället har jag en vattenskål i hallen på våran hallbänk (men inte för nära ytterdörren… en kristallskål, katter föredrar nämligen att dricka ur klart glas!) och en i sovrummet i hörnet mot fönstret, också i klart glas och på en liten höjd. På sommaren har jag haft vattenfontänen nu i skuggan under ett av borden, mycket uppskattad!!
Nu får mina katter blötmat 2grr/dag också, bortskämda smågrisar de är. När det är supervarmt ute brukar jag ge dem en extra gång också :)
Allt vatten är alltså placerat i återvändsgränder som inte kan bli omkullsprunget, det är naturliga små 'stopp' i mina katters vardagliga cirkulation :D

ÄNTLIGEN!!!
Nu i förrgår, vid nästan 1års ålder, så började Molly att äta ur skålen med torrisar helt plötsligt!!! Att man kan bli så glad över att höra ett knaprande i köket och samtidigt inse att Maja och Moa är bredvid mig
Så skönt att mötas av en ej vrålhungrig, skrikig utan gossugen kisse när man kommer hem från jobbet
.

Mina killar har ätit typ 20kulor sen de kom till mig. jag antar det beror på att de fattar att om de ej äter detta, så kommer allt det där andra: Sej,Kylling,köttfärs,grytbitar,kyllinghjärtan,fläskfilè. Ska testa det där med att strö över blötmaten. Det konstiga är ju att de åt hos sina "gammel mammor"
#19 Smarta grabbar 
Å hjelpes,jeg skal ikke klage,om det går 3 mnd med anti tørrfor protesteringer hehe.
Grattis med en altspiser
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

#20 ja, så sägs det i en annan tråd att Orientaler har små hjärnor. Tror inte det:)

Det kan väl inte vara så att killarna är lite bortskämda

I höstas hittade mina syskon en utsvulten katt sittandes i ett träd.
Katten släpades med hem, de annonserade, men ingen saknade katten. Lilla Börje (ehm, min bror valde namn..) var en riktig slasktratt från första dagen.
Hushållets övriga katter är lata herrar, överviktiga, och pensionärer.
det blev lite väl mycket av det roliga att ha en kattunge springandes som ville leka dygnet runt. Mammas lösning var enkel - de hämtade hem en kattunge till
(så nu har de 7).
Lilla Vargön däremot (ehe, den här gången valde pappa namn, och katten hämtades just från Vargön utanför Vänersborg) var en ynklig liten krake som inte åt torrisar. Han hade stor uppvisning hur svårt det var att tugga på de torra bitarna, för han hade så små tänder.
Så den här lilla plutten fick sitta i mattes knä och bli matad med burkmat.
Men HA, den lilla räkan hade iscensatt en kupp! En dryg vecka senare blir han tagen på bar gärning när han sitter och GLUFSAR i sig torrisar helt obehindrat i skålen. Och inte fasen hade tänderna växt på en vecka!
Lite bortskämda de där två…
Fast det är bara härligt att de får vara det!
En sak du bör tänka på är att kolla så de får i sig alla näringämnen. Du får testa om du hittar någon burkmat Otto tål eller lägga till lite benmjöl och pyttelite lever i kosten, tror jag…
Men min kunskap i hur mycket katterna ska ha av olika vitaminer och mineraler är begränsat…
Själv är jag en äkta latmask när det gäller att ge färskfoder. Mycket av orsaken är att det inte finns 100% fryst BARF mat, som bara är att tina upp, att köpa. Sen har jag ett par katter som är slavar under torrfodret.
/Elisa

#25 benmjöl. Och vart köper man det? Hur mkt? hur ofta? Har ingen aning om detta?
Tror man får tag i det i vissa butiker på nätet. Kan ju inte det där med BARF.
Gå in på BARF forumet, adressen du fick av mig. Skriv vad killarna äter nu och att de knappt rör torrfodret. Se vad för tips de kan ge dej.
Har för mig att benmjöl är det enda kalk som inte fär farligt att överdosera. Sen måste man även vara försiktig med mängden lever.
/Elisa

#26 Bare send mail om du lurer på noe rundt BARF. Jeg kan ikke alt, men jeg har prøvd meg fram en del det siste året og funnet det som passer meg og kattene best. Det er jo bare en fordel at de ikke er så glad i tørrfor :D Om jeg bare hadde sånne katter selv.