Arg som ett bi!!
Var ute och slösurfade här på kvällen och kom över den här länken.
Där påstås att en veterinär, en väldigt känd en dessutom gjort följande uttalande:
"Det är många raser som går åt det hållet - orientaliska raser har inte plats för hjärnan längre vilket har gett rasen neurologiska problem …
Om vi tittar på CRX idag så är det även där mindre plats för hjärnan "eggshaped head" så man är i riskzonen helt klart."
Vad säger vi om detta?
Mina katter har mycket bra hjärnkapacitet, säger jag. Eller menar han att hjärnan växer och det blir problem senare i livet för att den då inte får plats. Växande hjärnor, hm…
Neurologiska problem? Varför har jag inte hört det förut? Är det någon som hört talas om neurologiska problem på katIV?
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Nej, ingen tror jag 
Men det förklarar en hel del med min ena kastratkille - där är lyset på men ingen hemma 
Jag tycker att ämnet är mycket intressant. Men jag känner att man skulle vilja läsa läkarens artikel, innan man uttalar sig. Går det inte att få tag på den? 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Tycker också det låter intressant och inget som jag har hört tidigare
I BBC dokumentaren fra England om ekstrem avl hos hund så handler det mye om denne sykdommen hos Cavalier king Charles.
http://www.asterpix.com/v/18781361/pedigree-dogs-exposed-by-eric/
Det ser jo helt forferdelig ut og man blir ganske sint når man hører oppdretteren uttale seg om at alle hunder klør seg (når man ser en hund som helt klart har stor neurologiske problemer)
Filmen varer en times tid og er utrolig,grusom og fæl og veldig verdt å se.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Läste diskussionen på rexringens forum. Intressant men skrämmande. Ska kolla din länk #6 vid tillfälle, tack för tipset!
#7 Ja det er en veldig interessant dokumentar og man får jo ganske så avsmak for engelsk hundeavl /oppdretterne i denne filmen. Den viser godt skalleforandringene som har vært på de forskjellige hunderasene også som gjør at f eks king charles har for liten skalle i forhold til hjerne.
også Bulldog da som nesten aldri kan føde selv lenger
Nei det er så mye der så man må nesten se den.Den hunden som vinner et slikt kjempeshow er bare til å grine av 
Det hadde jo vært veldig spennende å lese den artikkelen som han Lennart Nilsfors har skrevet for å se hva han bygger det på og eventuelle kilder.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

#8 Ja, den dokumentären är helt horribel och viktig. Man skäms över att vara människa verkligen. Jag tror det är nyttigt även för kattuppfödare att se den och kanske tänka till lite. För vi ska nog inte inbilla oss att vi är helt fria från liknande avelsmål som dessa hunduppfödare.
#3 Haha, känner igen fenomenet. Måste erkänna att jag faktiskt direkt tänkte på en av mina katter när jag först läste om Nilfors uttalande :-)))

Det är hemskt när djur lider, det gör ont i hela kroppen på mig när jag ser sånt och tänker på det.
Jag har dock väldigt svårt att koppla ihop våra kat IV katters skallform med neurologiska problem. Det finns ärftliga sjukdomar som ger neurologiska skador men dessa kan drabba alla kattraser oavsett utseende.
Jeg har blitt fortalt av oppdrettere innen andre kategorier at våre orientalske venner er ødelagt av dårlig avl og at det blant annet ikke er plass til hjernen hos mange av de orientalske kattene. Og to av "bevisene" for det er nevrologiske utfall blir mer og mer vanlig hos våre raser, og at aborter, tidligfødsler og kattungedød ofte skyldes at hjernen ikke har plass. Så dette er det slett ikke første gangen jeg har vært borti 
Här är en en svart Oriental, som inte får plats med sin tunga…
1. http://www.youtube.com/watch?v=pIDCJAyytqs&NR=1
2. http://www.youtube.com/watch?v=phiBmgHy9iE&feature=related
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Men… Jag undrar… omdet nu är så vanligt som denne man får det att låta som att det är… Är det inte konstigt att vi inte har hör mer om det? Är det vanligt med neurologiska problem på katIV? Antingen har jag missat något viktigt eller så uttalar sig herr Nilsfors slarvigt.
**Kattungar till salu!
Här är en länk med ärftliga sjukdomar, bl a neurologiska:
http://www.fabcats.org/breeders/inherited_disorders/siamese.php
inget om för små skallar där.
Hittar inget annat… Blir frustrerad, vill lägga vantarna på den artikeln…
**Kattungar till salu!
Jag klarar tyvärr inte att titta på "hundlänken" eftersom jag mår så dåligt av all sorts plågeri av djur- men vill veta mer om detta…låter inte bra om det finns det minsta sanning i detta..
Nu spekulerar snillet igen… Strävar vi inte efter höga toppar och breda skallar? Borde inte det ge plats för hjärnan?
**Kattungar till salu!
Har aldrig hört talas om att hjärnan inte skulle få plats i huvudskålen, det kan väl kanske ha hänt på enstaka exemplar och då varit en missbildning, naturen kan ju också göra fel och inte bara människan, som ju tyvärr har lagt sig i alldeles för mycket av naturens jobb, tycker iallafall jag…..
Där emot har hag har hört talas om att veterinärer och även domare på utställninar har utalat sig om att perserkatter ska ha så kort och högställd nos som möjligt så att tänderna av den anledningen knappt får plats i munnen och det samma kan man säga tyvärr gäller våra siam och orientaler , men dessa katter ska ha så lång och smal nos så att tänderna inte heller här får riktig plats i munnen …. det lär ju faktiskt ha fötts en och annan SIA där tänderna tydligen inte har fått platss i munnen utan dom har legat utanför och katten har fått avlivas…
Om nu detta är sant vet jag inte, det är bara vad jag har hört talas om, och folk "pratar" ju så mycket så jag vet inte vad jag ska tro på…..
Är det möjligtvis någon som vet om detta kan vara sant?????

#17 Jag läste någonstans för flera år sedan att siamesaveln blivit extrem och att katterna fått problem. Men det var både längesedan och inte ett svenskt problem. Jag tror det var i någon bok om kattraser. Säkert en veterinär som gissade eller en författare som spekulerade.
Dom har väl i allmänhet inte små eller deformerade skallar… Neurologiska problem kan ju uppstå av syrebrist i samband med födseln också eller av andra skäl.
Tänk en hona som föder ensam av någon anledning och inte hinner "klä av" dom tillräckligt snabbt så dom tuppar av ett tag. Om hon får liv i den igen så kan man ju tänka sig att den fått syrebrist. Eller så är det deformerade skallar, fast inte i Sverige väl?