tandborstning?
Brukar ni borsta tänderna på era katter? Vad använder ni isåfall att borsta med? Jag borstar tänderna på mina hundar och katter. Sista tiden har jag använt Hexadent som jag köper på apoteket i flaska. Jag funderar på om det finns något annat som är lika bra?
Jag har sån tur att jag inte behöver! Dom tuggar sega kycklingskinn och ben och seg högrev och har jättefina tänder och luktar sällan illa i munnen ens.
Även femåringen är jättefin i gapet.
Men jag hade gingivitkatter förut och det var ju hopplöst med tandborsten. Jag tog något liknande Hexadent med fingret för att klara tandköttet. Tandsten tog veterinären, men det var ju tandköttet som var största problemet.

Inte behöver?
Ja, dom är 100% fräscha i munnen, deras små gaddar 
Jag tror det beror på maten som gör rent, men gingivit är ärftligt också tror jag.
Jag använder gasbinda och gnuggar lite försiktigt och sedan får dom buca cat efteråt…

#3 jaha men jag tror att det är bra att borsta tänderna med något bakteriedödande medel också förutom att de tuggar. Det är också bra. Tuggandet får bort fula beläggningar hos hundarna.

Jag tycker att det är jättesvårt att borsta tänderna på katterna, dom har ju så små tänder.
Har som Nayak börjat ge dom rått kött emellanåt.
Hunden har ju mycket större tänder, så hennes (labrador) borstar jag varje dag. Jag köper hennes tandkräm (leversmak) i djuraffären. Hon tycker det är smaskigt, kommer direkt när jag viasr tandborsten.
Du gör säkert rätt, som även borstar katternas tänder.

Mina killar har små bissingar, men det gäller ju att börja i tid, och vänja dem. jag har köpt Aloe Vera tandkräm som jag satte på gasbinda jag lindade runt fingret. dock ingen större succè. men utan tandkrämen funkade det bra. Detat i samband med rått kött att slita i borde vara finfint för dem.
Gingivit, eller kanske är det risken att få det, är ärftligt. FORL är ärftligt.
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

#7 vad är det för aloe vera-tandkräm du köper? Är den för katter eller människor? Var finns den att köpa?

# 9 Den heter Forever Bright toothgel och är utan flour. Detta tips har jag fått här på sidan. Beställde den från en återförsäljare jag hittade på nätet.Forever heter företaget. jag fick tel.nr hos dem till en återförsäljare i Sthlm.

#10 Tack! Tandkräm till katter och hundar kanske ska vara utan fluor? Vad tror ni?

Man ska inte använda fluor till hund och katt. Dom sväljer ju i stället för att skölja och spotta.

#12 det är därför jag köpt utan flour :)
Jag blir litet spooked när jag läste någonstans att runt 25% av kat IV har FORL. Stämmer denna i mitt tyckte gräsligt höga siffra?

Här hemma borstar vi också, men eftersom Pascal håller på att tappa sina bebiständer så vi har tagit en liten paus.
Hittills har tandborstningen varit mer som en rolig lek som matte har hittat på att vi ska göra på kvällarna, så jag vill inte att han ska förknippa det med att det gör ont. Han har ju varit lite öm i munnen med nya tänder som bryter igenom, så vi väntar tills alla nya tänder har kommit ner innan vi börjar igen. Då har vi ju en liten dam som det ska borstas på också.
Jag har en väldigt snygg Bamse-tandborste med Katten Jansson på till lille herrn, så det får väl bli en med Lille-Skutt på sen till tjejen