Siames iFokus

Siames

Etikettofftopic
Läst 10658 ggr
Nilla
2009-02-28 19:57
0

Huggorm i sängen?

I natt fick jag ett smärtsamt uppvaknande. Jag sov som bäst, när jag plötsligt vaknade av en stickande, svidande smärta på insidan låret.

"-Aaaaaaj!!!", skrek jag så hela huset vaknade. Två av mina katter hade rykt ihop under mitt täcke…

Jag masserade benet en stund och somnade sedan om. När jag tittade imorse, såg det ut som om jag haft en huggorm i sängen. Det är två små hål efter huggtänder.

Vem var det? Vem ligger under mitt täcke på natten? Jag har funderat hela dagen och kommit fram till, att det måste varit Isaac och Zelda. Bettet tyder på en liten katt med sylvassa små tänder, Isaac.

Zeldas nattplats är i knävecken under mitt täcke och jag antar, att hon av någon anledning blivit irriterad på den lille som plötsligt ville dela hennes natthärbärge. Det blev gruff, Isaac högg i luften efter Zelda…och satte tänder i mitt ben istället.

Jag vet att det är farligt med kattbett. Men jag har faktiskt ingen aning om, ifall detta är djupa bett eller bara ytliga rispor? Det har inte blött någonting och jag har tvättat med sprit idag på jobbet. Det är lite ömt.

Har läst att man lätt får Pasteurella i kattbett. Man insjuknar i såfall inom ett dygn med feber och smärtor. Nä, det var längesedan jag fick stelkrampsspruta, måste varit när jag var 15 år och blev sparkad i ansiktet av min ponny?

Infogar 2 bilder på bettet. Sluta läs, om du är äckelmagad. Tungan ute

Insidan låret.

Huggormsbett?

Brun huggorm?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

BareEssentials
2009-02-28 20:03
0

Håll koll på det men har det gått djupt så man behöver antibiotika brukar det svullna upp rejält på en gång

kalindas
2009-02-28 20:04
0

Ser ganska djupa ut. Är de lika röda i morgon hade jag nog åkt in och kollat upp det.

/Elisa

BareEssentials
2009-02-28 20:04
0

Var för övrigt en väldigt vacker huggvässla du hade där :)

Nilla
2009-02-28 20:06
0

#3 Ja, du ser väl de sylvassa gaddarna! Skrattande

Jag kan ju inte svära på, att det var han…men hade det varit Zelda, hade bettet varit större.

Nilla
2009-02-28 20:08
0

#2 Jag ska jobba imorgon och närmaste sjukhus är Lidköping, 45 minuters bilväg härifrån, nej tack. Kan ju alltid ringa min jourvet och be honom sätta en stelkrampsspruta in my behind… Skrattande

Nej, men överlever jag natten, så är det nog grönt.

SacredSouls
2009-02-28 20:12
0

Ojsann. Ja det må du passe på Nilla. Om du hovner opp og det blir veldig vondt så MÅ du reise å få satt en sprøyte og sikkert antibiotika også.

Jeg tror nok Isaac er en liten vampyr i forkledning jeg Skrattande

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Zandrinos
2009-02-28 20:14
0

Huggormarna sover väl så här årsObestämd Din egen huggorm ser ut att ha fina tänder, håll det bara rent, så går det snart över.

kattkompaniets
2009-02-28 21:32
0

kattbett ät inte att leka med, det har gått hål. så jag tror du skall åka till jouren även om det ser ok ut nu eller ring i alla fall och rådfråga.

Bokskogens
2009-02-28 21:39
0

Aj aj aj… huggorms bett gör ont! Speciellt när bettet antagligen tillhör den ovanliga chokladsnoken. *ler*

Hoppas att det inte blir värre så du behöver äta massa äcklig medicin.

Nayak
2009-02-28 22:09
0

Stämmer hålen i benet med hans tandavstånd då? Han ju vara oskyldig, fast det ser misstänkt ut Skrattande

Tvätta tvätta. Alsolsprita och du kan också lägga ett alsolförband. Blöt in ett par tussar och tejpa fast. (Själv har jag alltid penicillinsalva hemma)

Om det börjar värka eller förändras snabbt så ring rådgivningen.

Nilla
2009-02-28 22:40
0

Tack för era råd. Ja, jag kanske ska ta fram måttbandet och mäta huggormens gap? Kanske visar sig, att det en brun-spott-kobra som är skyldig? Skrattande

Zandrinos
2009-02-28 22:45
0

Du har kanske en tiger i sängenSkrikandes

Sköt om dina bett!!

Nilla
2009-02-28 23:13
0

Näpp, den teorin stämmer inte. Avståndet mellan hålen är 3 cm. Zelda och Isaac har bägge ca 2 cm mellan huggtänderna…vem har varit under mitt täcke inatt? Skrattande

kattkompaniets
2009-02-28 23:36
0

Du får nog jaga den nye som är  skyldig till att leka huggorm mitt i natten.  Du har ju bevis så du får leta efter en som har 3 cm mellan huggtänderna

Hur ser bettet ut nu? är det rött? svullet? värker?

Nilla
2009-02-28 23:45
0

#14 Det är lite rodnande runt omkring, men ömmar inte mer än tidigare. Imorgon vet jag bättre. Det känns inte som om det är någon fara…

Nilla
2009-03-01 09:01
0

Godmorgon! Ingen förändring, lite rodnad kring huggen som igår. Jag har nog klarat mig ändå. Nu bär det iväg till jobbet. Glad

Nilla

HasseH
2009-03-01 09:10
0

Usch, rejält bett! Skönt att det inte verka bli något värre av det.

Roliga ormbilder du hittat förresten!!

Jag har också en chokladsnok som hugger under täcket, men den ger sig mest på tår och sällan lår. Som tur är.

Nayak
2009-03-01 09:19
0

Vilken söt kobra Skrattande

Bokskogens
2009-03-01 09:45
0

Skönt att bettet ser bättre ut!

Har ingen chokladsnok hemma men en fruktansvärt ilsk vampyr-vavva! Han envisat med att krypa under täcket nere vid fötterna och blir flyförbannad om man råkar nudda honom! Både på människor och katter.

kattkompaniets
2009-03-01 09:57
0

Skönt då att det inte blivit värre. hitttade du den skylldige?

Liljekatten
2009-03-01 11:41
0

#11 En sån orm skulle till och med jag kunna acceptera! Skrattande

Skönt att dina sår läker som de ska. Verkar ju inte vara en giftig "orm" du haft i sängen iaf.Flört

hecajon
2009-03-01 11:47
0

Hoppas att det inte blir värre, ringer du sjukvårdrådgivningen så får du veta omgående om du behöver stelkrampsspruta, om det bultar och värker så måste du nog till läkaren och få antibiotika trots allt, de tar inte lätt på kattbett, sen kan du som hemmakur lägga på kompresser med asolsprit för att dra ut vätska och torka ut bettet så länge, jag har råkat ut för det själv. Underbara bilder!!!

[lisme]
2009-03-01 15:48
0

Man skal få stivkrampevaksine om man blir bitt spesielt om det er mer enn 10 år siden siste vaksine….. I tillegg skal det gis antibiotika når tennene på katten er gått gjennom skinnet, selv om det ikke finnes tegn til infeksjon. Jeg har vært gjennom en tøff runde for noen år siden pga av kattebitt, og da fikk jeg beskjed på sykehuset om hva man skal gjøre om man blir bitt av katt. I følge legene på sykehuset er kattebitt det aller farligste bittet man kan få her i nord. Jeg ble bitt i håndleddet  og endte på sykehuset med intravenøs antibiotika i over en uke, holdt på å miste tommelen, måtte gå på 6 ukers antibiotikakur etterpå og trene hos ergoterapeut i 3 mndr etterpå for å få tommelen til å fungere normalt igjen. Så kattebitt er ingen spøk!

Avions
2009-03-01 17:00
0

Hahaha…herregud vart hittar du alla bilder du lägger in!Skrattande

Hyacint1
2009-03-01 20:38
0

En sådan huggorm vill Dosan ha, hon säger att hon ska ha den till att  hota matte med så att hon får allt hon vill , för min matte är så himla rädd för ormar så det vore bra att ha en sådan här hemma tycker Dosan …. jag vet vad hon menar, hon tror att hon ska ha den att hota med så att hon kan komma och gå här som hon vill och få hur mycket mat hon vill, men där tar hon fel det kommer ingen orm in i vårt hem inte så länge jag bor här i allafal så det så lilla Dosan.SkrattandeFlört Nilla badda såret med alsolsprit eller stryk på alsolgel, jag tror inte heller att du behöver gå till vårdcentralenSkrattande

Nilla
2009-03-01 21:00
0

Jag har jobbat hela dagen och bettet ser likadant ut. Det börjar läka, men ömmar lite. Jag tänker inte gå till doktorn, så det så. Skrattande

Nayak
2009-03-01 21:04
0

Du märker om det blir varbildning och då kan du publicera en ny bild. Skrattande(Sen ramlar benet av)

Nilla
2009-03-01 21:06
0

#27 Ja, precis! Då kommer det nya smaskiga bilder…Tungan ute

Zandrinos
2009-03-01 21:06
0

#27FörvånadSkrikandes

kattkompaniets
2009-03-01 21:07
0

vill oxå veta var du hitar bilderna?

Nilla
2009-03-01 21:17
0

#30 De bilder jag använder här inne, hämtar jag alla från samma ställe. Det är en guldgruva, för en "gif-galning" som Nilla…Tungan ute

http://www.glitter-graphics.com/gallery.php?categoryID=122

Dessutom får man låna bilderna, om man sparar dem i sin dator. Jag har lusläst reglerna.

Nayak
2009-03-01 21:24
0

# Ska man "copy-paste" från de man laddat ner för att få in dom i texten, eller hur gör du?

Kul är det iallafall Skrattande

Nilla
2009-03-01 21:27
0

Man infogar dem som en vanliga bilder och klistar sedan in dem.

Nayak
2009-03-01 21:32
0

#33 Jahaaaa är det så man gör Glad

kattguld
2009-03-02 18:24
0

Hur ser det ut nu?

Jag har blivit biten EN gång - när jag var dum nog att försöka gå emellan ett par katter som flög på varann - det blev BÅDE stelkrampsspruta och penicillinkur. Hand med tillhörande arm hann ändå bli DUBBLA tjockleken mot den andra.

SacredSouls
2009-03-02 19:49
0

Ja man skal virkelig være forsiktig med kattebitt.

Så skam på deg som ikke har gått til doktoren Nilla og tenk på hva du kan ha gått glipp av FlörtSkrattande

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nilla
2009-03-02 20:52
0

#36 Hmmmm…tåls att tänkas på. Skrattande 

Jag har överlevt helgen och det ser ut som det har börjat läka på ytan. Har jag tur, är det ingen infektion i betten. Annars lovar jag att bjuda på lite finafina kallbrandsbilder. (koldbrann…)