NYTT/ Hemlös Siames KKS.
Ibland bläddrar jag igenom KKS´s stackars katter. Denna gången hittade jag hemlösa Lilleman, en brunmaskad gosse som kastats ut i kylan…
Följande text är hämtad från KKS. Jag tror inte att de misstycker, att vi publicerar text och bild här.
"Lillemans ägare separerade och båda två dumpade helt enkelt honom på trappan när de flyttade från sitt hus!
Lilleman är en renrasig siames, han har inte vinterpäls att klara sig ute och i sin desperation sökte han sig till grannarna som ringde KKS.
KKS omplaceringsavgift för Lilleman är 2200 kr. Lilleman finns i Bräkne-Hoby i Blekinge, transport kan ordnas till vissa delar av Sverige eller efter överenskommelse."
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Vet de vem som är uppfödare till honom? Har själv inte fött upp någon brunmaskad katt, men blir alltid lite orolig när man ser Siameser blivit dumpade.
Min stora skräck är att någon av "mina" katter, plötsligt ska hittas dumpade eller avlämnade någonstans…
/Elisa
Ja, jag vet. Tankarna gick genast till mina två brunmaskade avkommor i Skåne och Blekinge. Men de är ju betydligt yngre än denna katt. Jag tror minsann, att jag ska passa på att maila mina kattungeköpare och be om en uppdatering!
Jag vet inte mer än det som står på KKS sida. Man kanske ska maila jourhemmet och få mer info om honom? Kanske någon känner igen sin uppfödning då… 
Jag har mailat Camilla och begärt mer information om katten. Vi får se om hon svarar…
Jag fick följande svar från Camilla på KKS idag. Infogar hela mailet nedan.
_Hej!
Vad jättebra att ni lagt ut foto och info om honom på forumet, hoppas någon känner igen katten!! Det känns inte så bra att leta nytt hem till honom innan man fått tag i uppfödaren men det ser tyvärr mörkt ut att någonsin få tag i hans uppfödare.
Tyvärr vet jag väldigt lite om honom. Jag har utan att lyckats försökt nå ägaren för att på så sätt få tag i stamtavlan så jag sen kan försöka nå uppfödaren. Ägaren har bara stuckit, gått upp i rök utan att lämna ny adress. Troligen bor han hos ny sambo eller nåt, det har inte lyckats gå att spåra honom i alla fall.
_
_Grannen (som kontaktade oss om katten som då satt och skrek på deras trappa) håller utkik efter ägaren och har lovat prata med denne om han dyker upp i huset igen. Huset är inte sålt än så nån gång borde han ju dyka upp tycker man ju.
_
_Tyvärr ska grannen flytta snart så dyker inte ägaren upp inom det snaraste så mister vi chansen att få tag i ägaren.
Katten är inte id-märkt i örat tyvärr, möjligen har han chip. Pga först
karantänstiden och därefter alla helger så har han ännu inte varit hos veterinären men vi ska beställa tid inom kort nu för hälsokoll samt vaccination.
Grannen visste att katten var 6 år gammal men inte så mycket mer. Hans "riktiga" namn vet jag därför inte tyvärr.
Hoppas innerligen att vi gemensamt kan spåra hans uppfödare, skulle kännas betydligt bättre att först ha pratat med uppfödaren (som kanske t.o.m kan ta honom tillbaka i bästa fall) innan han placeras i nytt hem. Men det ser som sagt mörkt ut och kan ta väldigt lång tid i värsta fall, och katten kan ju inte stanna hur länge som helst i stödhemmet han är i nu. Det är en väldigt
tillfällig plats han har och han trivs inte helt bra, men visst är det bättre än att bo ute i 15 minusgrader förstås. Men helst vill vi ju att han snart ska få ett permanent hem där han får det bra och trivs.
Så snart han varit hos veterinären hör jag av mig igen till dig med info om vad mer vi kanske lyckets få reda på. Stort tack för att ni vill hjälpa till!
Mvh
Camilla_

Alltså ærligt, OM han ær idmærkt så ær det med chip! Att det ska vara så svårt att få vetrinærer, polis och katthem att førstå det!
Men fint att Camilla tar tag och hjælper hemløsa katter, en fin och viktig insatts.
Bara det… att det borde informeras bættre, utåt, att de flesta raskatter, och andra katter, numera ær mærkta med chip och sællan, har ni sett någon?, i øronen…
Grannen måste veta namnet på ägaren När Camilla har namnet ska hon polisanmäla ägaren, det måste gå under djurplågeri. Polisen kanju hitta honom det är deras jobb.

Jag tycker han påminner om en hane som bor i Bollnäs, Maria Swedens hane E-Type Expression, kanske en släkting till honom? Han ser lika snäll ut också. Hoppas det går att spåra honom genom chip.
Fruktansvärt beteende av dessa människor, ja, jag tycker också att de borde polisanmälas för djurmisshandel. Hoppas det finns någon snäll människa som vill ta till sig honom så han slipper lida.
Det här upprör mig. Jag har skrivit till Camilla igen och frågat om namnet på ägaren.
Har "nålat fast" tråden längst upp i inläggslistan, så att ingen ska missa den. Hoppas att vi tillsammans kan lyckas lista ut vems katt det är, så slå nu ett slag på djungeltrumman! Har vi tur, är katten ID-märkt.
Jag har kontaktar media också. Vi får se om de nappar. 
Jag är jätteupprörd av detta. Tycker det är konstigt, att inte fler skriver i denna tråd. Tur i oturen att jag inte är frisk, för då skulle jag vilja åka ner och ta ägaren till katten och binda honom vid ett träd. Där skulle han få stå en natt i 15 graders kyla så, att han hade förstår vad han har gjort. Det hade kanske kostat mej några månaders semester på pensionatet Hinseberg, men det hade det varit värt.
Klart att grannen vet namnet..och jag tycker INTE att bästa lösningen är att han tar tebax katten,genom att betrakta det förflutna kan vi gissa oss till framtiden-dvs om han redan låtit katten sitta på trappen och skrika i kylan PLUS redan flyttat ska han f*n inte ha katten tebax… ;(
Helt självklart att de inte ska ha tillbaka katten. Ingen är väl så dum att de ger tillbaka katten. Lämnar KKS tillbaka katten till ägaren så är det fel personer som arbetar på KKS.
Jag förstår mig inte på alla dess djuägare som låter sina katter löpa fritt ute och sedan lämna dom utan tillsyn. Det är mycket oseriöst att göra som ägaren till dena katt har gjort.När man köper ett djur så har man ett livslångt ansvar för detta djur.
Hur skall man våga/vilja fortsätta med avel för man vet aldrig när man råkar ut för en köpare som behandlar ens avkommor med sådan respektlöshet som denna katt har råkat ut för.
Polisanmälan vore på sin plats.
Jag hoppas innerligt att denna katt kan omplaceras i ett hem där han får leva sina resterande år med massor av kärlek och omsorg.
Rithwa
#13 Instämmer fullständigt med föregående talare,jag bävar för att sälja kattungar -redan…
#13 jJust därför ska man ha tag i ägaren och han skall polisanmälas och ska ha djurförbud för allframtid. Bönderna som inte skötter sina kor får djurförbud. De som inte skötter sina hundar likaså. Katterna är lika mycket värda som alla andra djur.

Men den här Camilla vet ju vem ägaren är, varför gör hon inte en polisanmälan?
Jag vet inte riktigt hur det är med chip. Tror att man bara kan spåra ägaren, men tyvärr inte vem som låtit chippa katten. Eller?
I vilket fall, fullständigt vidrigt beteende att bara lämna sin katt till dess öde på det här viset. 
Chip fungerar bara om kattens ägare har registrerat chippet i SKK eller Sveraks databaser.
Tyvärr kan man inte spåra veterinärkliniken som chippat katten. Vilket hade varit mycket bättre.
Men vad jag fattade så har de inte ens kollat om katten har ett chip!!
Även om ägaren inte får tillbaka katten (vilket han inte ska få på några vilkor), så kanske uppfödaren är intresserad av att veta var katten finns…
Detta får mig mer bestämd att jag ska chippa ALLA mina kattungar och se till att de blir ägarregistrerade!
Jag fattar inte detta med att slänga ut och lämna sin katt. Lika lite som jag fattar de som skaffar sommarkatt.
/Elisa

#17 Nej, det var det jag hade för mig. Tycker nog det hade varit bra om man kunde spåra chipserien till vilken klinik som utfört chippet, kan ju vara en bra ledtråd i fall liknande detta.
Nilla - du som har kontakt med Camilla. Har du frågat henne varför man inte gjort en polisanmälan när man ju vet vem ägaren är? Känner dem kanske att det är lönlöst eftersom polisen sällan bryr sig nämnvärt om hemlösa katter.
Det är så extra ledsamt att läsa att han inte trivs så bra i jourhemmet. Ser framför mig att han är härbärgerad i ett badrum eller så, helt ensam och förtvivlad. Puhu, så sorgligt.

Sorgligt när vissa inte kan ta hand om sina djur
Camilla har varit inne och läst i vår tråd, men då hon inte är medlem kan hon inget skriva och bad mig klistra in följande brev:
Hej allihopa!
_Stort tack för ert engagemang för Lilleman! Jag har läst vad ni
skrivit här inne och kände att jag ville ge en lite tydligare bild av
situationen för att tydliggöra vissa saker som kanske några missförstått.
För det första kan jag lugna er med att Lilleman inte sitter ledsen och
övergiven i ett badrum eller liknande (som någon var orolig för). Han finns på Naturbruksgymnasiet i Blekinge, jag arbetar som stallansvarig och instruktör på smådjursprofilen där och träffar alltså Lilleman varje dag och är ansvarig för hans skötsel. Själva boendet för katterna på skolan ser ut som katthemsboxar ungefär, ni kan se foton och läsa mer om skolans samarbete med KKS här:_
http://www.kks.nu/Naturbruksgymnasiet.html
_Jag är även förmedlare i KKS och är alltså den som har hand om Lillemans
omplacering, och jag kan försäkra er om att jag är ytterst noggrann med vem som kommer att få adoptera honom.
Lilleman gillar inte de andra katterna så han har fått ett eget bås, dock utan tillgång till rastgården men han verkar mer nöjd med detta än att behöva träffa de andra katterna. Självklart skulle han trivas bättre i ett riktigt hem men han far inte illa på något sätt.
Som några missförstått så vet jag inte vem ägaren är. Jag har pratat med grannen men jag vet inte i vilket hus i området Lillemans ägare bott i. Grannen, som förstod att vi tänkt anmäla ägaren, ville inte berätta det heller då han inte ville göra sig ovän med ägaren eller de andra grannarna som kanske tyckte han gjort fel. Vi vet alltså inte vem ägaren är och kan inte anmäla tyvärr, men förhoppningsvis får vi veta så småningom.
Lilleman ska snart till veterinär och självklart ska vi kolla om han är chippad
då. Anledningen till att han inte varit hos veterinär än är att han först suttit
i karantän innan han fick komma in i katthuset, sedan har skolan varit stängd under jul och nyår. Självklart jobbar folk på skolan då också men med mindre personalstyrka så det är bara akutfall som tas till veterinär under denna tiden.
Självklart kommer vi INTE att lämna tillbaka katten till ägaren! Aldrig i livet! Han har gjort sig skyldig till djurplågeri genom att dumpa katten på detta sätt och vi jobbar enbart för att skydda katterna, inte en chans att jag skulle lämna ut katten till ägaren igen. Däremot vill jag naturligtvis gärna komma i kontakt med hans uppfödare, så vi får hålla tummarna att han är chippad och att vi efter veterinärbesöket har bättre möjligheter att spåra uppfödaren.
Mvh
Camilla Andersson, KKS
www.kks.nu_
Vad har vi för uppfödare i Blekinge?
Genom en medlem har jag fått uppgifter om en uppfödare eller fd uppfödare, som haft en brunmaskad hane vid namn Lilleman för flera år sedan. Camilla har fått telefonnummer till denna. Kanske kan det ge något? Hoppas kan man alltid. 

Håller tummarna för att det blir bra för Lilleman! Heja alla ni som engagerar er i detta, ni är guld värda!
Vill Camilla så går det att få reda på vems som bott på adressen. Den som lämnat in katten har väl lämnat sitt namn och adress. Finns väl inte så många tomma villor i området.
Tittade på KKS hemsida. Det var länge sedan jag var inne där nu. Man blir beklämd att läsa om alla dumpade katter.
Uppfödaren kan förmodligen SJÄLV inte ta katten. En sex år gammal katt som inte gillar vara med andra katter…, (gissningsvis har uppfödaren själv katter hemma).

Stackars Lilleman! Håller tummarna för att det löser sig för honom.

Camilla - jag gick in på sidan du länkade till. Vilket superbra initiativ att Naturbruksgymnasiet samarbetar med KKS!! Förstår nu bättre hur Lilleman har det just nu och inte ser det ut som att han är i ett mögligt badrum inte ;-))
Finns det något sätt man kan hjälpa till på? Skulle gärna vilja sponsra er, men helst direkt till just detta projekt på Naturbruksgymnasiet. Skicka mat? Pengar? Berätta mer!
Lycka till med Lilleman. Han är säkert sur för att han inte känner igen sin egen art - ingen av de andra har ju fiiiin maskning ju ;-)))

Skulle gärna vilja sponsra er, men helst direkt till just detta projekt på Naturbruksgymnasiet.
Ja, alltså, sponsra katthemmet, inte bara Lilleman ;-)))
Jag sponsrade aukutgruppen S-Holm före jul, med några lappar. Det räckte till kastreringar vaccination och id märkning av tre härliga hittekatter som jag även sett bilder av, de bor nu i jourhem.
Jag gjorde så istället för att köpa julklappar, tror nog många fick lång näsa när det inte blev några julklappar från mej, men jag tyckte alla har allt.
#28 Vilket bra initiativ! Jag köpte almanackor från KKS och stoppade även in ett litet bidrag till Djurens Rätt.
Media är tydligen inte intresserade av en en utslängd katt, Siames eller ej. Jag har ingenting hört. Det är mer intressant att skriva om Madonnas nya dejt.
Nilla
Jag gjorde samma sak,inga julklappar men bidrag till Djurens rätt WSAPoch PETA ;)

Noe nytt om den stakkars siameseren?

Har någon hittat uppfödaren ännu? Jag hoppas att Lilleman snart kommer till ett bra hem.
Jag kan inte erbjuda ett hem utan katter annars har jag inte långt till Bräkne-Hoby. Jag har redan en KKS-katt som inte heller uppskattar andra katter. Det kräver en del arrangemang då jag har två orientaler och tre hundar också. Därför går det inte med en ensamvarg till.
Mamma har också två KKS-katter som jag köpte en gång när jag gjorde rep. hos distr.-vetr. som vetr.-bitr. Mamma var fö KKS första fadder och jag var med när KKS bildades i egenskap av lokalavd. ordf. i Djurens Rätt. Jag stöder KKS ekonomiskt när jag får tillfälle. Jag har köpt t-shirts till klart överpris bl.a.
Birgitta Carlsson som startade KKS har gjort mer än de flesta för djuren. Hon får definitivt inte den uppskattning hon är värd.
KKS avlivar inte heller katter som är svåra att placera om. De behöver allt stöd som de kan få. Blekinge läns tidning skriver ibland om KKS. Tyvärr har det väl mest varit tråkigheter på senare tid då en person som hyser agg till BC/KKS gör sitt bästa för att förstöra för dem. Mycket tråkigt och enormt onödigt!
Jag letade siamesuppfödare i Blekinge innan jag köpte orientalerna. Jag fann väl inte direkt någon i något förbund. De som ägde Lilleman kan ju köpt honom någon annanstans.
Jag har inte hört något från Camilla. Har jobbat så mycket och inte haft tid att engagerar mig i det.
Nilla
Nu har jag äntligen lite ledigt och har fått tid att skriva till Camilla. Här kommer svaret:
2009-01-28
_"I fredags var Lilleman hos veterinär. Tyvärr saknar han chip. Vi tog blodprover på honom, alla värden är bra. Dock har han en tandsjukdom (som heter FORL, vanlig bland katter) som han nu är under behandling för. Tyvärr kommer flertalet av hans baktänder att dras ut, detta kommer att göras i två omgångar framöver. I tisdags var han hos veterinären igen för sitt första operativa ingrepp, han sövdes ner och drog ut två tänder samt rensade upp munnen. Han hade bara
måttligt med tandsten, som togs bort samtidigt. Han går nu på antibiotika och om ca tre veckor ska han på återbesök.
Detta ställer till det lite för Lilleman. Vi hade hoppats på att hitta ett nytt
hem till honom eftersom han inte trivs i nuvarande stödhem, han gillar inte andra katter. Men detta med tandsjukdomen gör ju att han inte kan placeras i permanent hem än på ett bra tag. Helst hade jag velat hitta ett bra stödhem till honom i närheten av Karlskrona där han ju ska fortsätta behandlingen, ett mysigt hem där han kan trivas och ha det bra, all veterinärvård samt mediciner står föreningen för. När han senare är friskförklarad av veterinären kan han placeras permanent, förhoppningsvis i det stödhem han då haft så han slipper flytta igen.
Någon som vet någon som kan vara stödhem åt Lilleman, kontakta mig på mail."_
Mvh Camilla Andersson, KKS
Har kattungeköpare någonstans i Karlskrona. Men det verkar inte som deras mejl fungerar, eller är de bara urdåliga på att svara…
Funderade på att de kanske kände någon som kunde ta honom…
Ska se om jag kan luska fram en mejladress till dem.
/Elisa
Men herregud, FORL har ju var 4e katt, det är väl inget hinder till att omplacera stackaren?! Och FORL är en kronisk sjukdom, det är inte något som går att behandla bort.
Man drar ut de tänder som är angripna, och går på återbesök 2grr/år. Ev. kan man sätta in kortison men det är inte nödvändigt.
Hejsan! Vill bara uppdatera er med att Lilleman nu är placerad i ett bra hem :) Har träffat honom flera ggr där han bodde på naturbruksskolan och det är den mest underbara katt ni kan tänka er, så därav har han ju självklart fått ett hem. Tänkte bara meddela det eftersom det fanns engagemang för Lillaman i den här tråden och att det vore skönt att veta.

Nämen vad roligt!!! Tack för att du talade om det!!
Tusen tack för den informationen. Härligt. 
Ohhh så skönt att höra
Rithwa
Dety var roligt att höra! Jag har tänkt på honom och tyckte det var lite orättvist att han skulle ha ett högre pris än de andra katterna och kanske få vänta onödigt länge på att "komma hem".
Jättekul att han får det bra 

Skönt att han har fått ett varaktigt hem!!

Skönt att det slutade lyckligt för honom!
Vad roligt att han har fått ett eget hem. Det är så skönt att läsa om hemlösingar där det slutar väl.

Skönt med ett lyckligt slut för Lilleman

#37 Tack för att du meddelade detta. Jag är jätteglad över att han fått ett hem.

Det var roliga nyheter! Heja, Lilleman! Och heja Naturbruksskolan!
Skönt det ordnade sig för grabben till slut! 
mm väldigt. annars äter man katt i Kina :D
#49 och på Nya Guinea äter en del fortfarande människor!
Hoppas att lilla kissen nu får det fina liv han förtjänar hos människor som bryr sig om honom.