Foderbilen-kattsand?
I min ständiga jakt på "den optimala kattsanden" (som är så dammfri som möjlig, klumpbildande och ekonomisk/dryg) så såg jag att Foderbilen (www.foderbilen.se) har ett par olika sorter som jag inte sett tidigare. Är det någon här som provat tex Tidy Cats, eller någon av de andra kattsandsmärkena som Foderbilen har?
Jag har tidigare använt Extreme Classic Black Label men det var ett par år sen och jag minns inte om den dammade mycket…?

Varför inte använda pee wee och träpellets? Jag har nog testat alla kattsandsmärken på marknaden men inget kan jämföra sig med pellets+tillhörande låda.
Till din fråga
Worlds best är en ganska bra majssand men man måste ha väldigt mycket i för annars blir den lätt sörjig och börjar lukta konstigt. Det små korn så dom följer med kattassarna ut på golvet men den dammar inte.
Toalätt är papperspellets som har en förmåga att lukta efter ett tag så måste bytas ut väldigt ofta.
Tidy cats är en bra sand om man nu måste ha sand, i stil med everclean.

#1 Nei, nei nei. Tidy Cats er jo mye bedre enn EverClean. Tidy Cats er mye drøyere og går veldig lett ann å blande med pussi kompakt (for dere i sverige som er så heldige at de fortsetter å selge det. Jævla drittnorge *mumlemumle*) Tidy Cats støver langt mindre enn "Less Tack" til Everclean, men det lukter litt rart. Jeg prøvde trepellets, men det luktet sånn. Kanskje det funker bedre med Pee-Wee, men det vil ikke mine gå på.
Tidy Cats!
Vi kör också med träpellets. Dessutom är det billigare, än annan kattsand.
betalar 98 kr för 32 kg.
Tidy cats er så bra.Jeg elsker den
Men det må være den røde esken.Ikke den blå. Den blå er mye grovere og med en merkelig lukt.Den røde er bare super.
Jeg sier som Fliris: Tidy Cats! 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

jag anvænder EverClean i brist på en butikk med Tidy cats! Om foderbilen funkar i Norge hade det varit superduper!:)
#5 Usj.. stakkars deg 
Apropos Tidy Cats.De har vært feilpakket nå i et halvt års tid her i Norge iallefall. Leverandøren nektet å innrømme det (det var innholdet fra den blå i begge to)
Men nå sist når vi var å handlet kattesand så fortalte ekspeditøren at leverandøren nå hadde innrømmet feilen og levert nye esker med den riktige sanden i.

#6 Hmm. Kanskje den jeg kjøpte for en stund siden var den blå, for det var en merkelig lukt og var ganske grovt. Det eneste er at det bare er en butikk som selger de svære 18kg eskene og det er så fryktelig tungt å bære :P
Det finns en svensk kattsand som heter CalleCat som man kan få beställd hem till dörren precis som Foderbilen.
Jag hatar normalt all typ av klumpbildande lersand, men denna är helt ok.
/Elisa

Vi kör träpellets från Granngården för 49kr/ 16 kg. Funkar utmärkt. Började med pellets när gamla Kisse började hosta efter att ha stått och tok- grävt i lådorna och jag skulle inte vilja byta tillbaks till sand (fast man kan ju vara smidigare i övergången mellan olika strö än vad jag var. Min gamla oriental Caesar blev väldigt störd över att ha fått träpellets i lådan helt plötsligt och smög upp i sängen tidigt en morgon och pinkade på ryggen på mig när jag låg och sov…)
#7 Var det sånne blå små dingser i den så var det den blå.Det var nå nettopp de fikk inn den riktige igjen (for et par uker siden)
Det som er fint er at man får så mye mer sand for pengene (selvom de er svintunge) Der vi handler er det også rabatt om man kjøper 4 esker.

#8 Den sanden har jag testat och fick kasta den…den är ju fruktansvärd och dammar riktigt duktigt *host, host* det var som ett vitt lager runtom lådan dessutom.
Tycke du att den dammade? Jag var ovanligt nöjd med den. Funkade bra i roboten också.
Själv använder jag helst träpellets i Peewee lådan och i övriga har jag Cats Best, Öko Plus vilken jag tycker är otroligt bra och väldigt dryg.
/Elisa
Vad roligt med så många svar! 
#1 mfl: från och till funderar jag på att prova pellets/peewee men har hört många som nämner just lukten som orsak att det inte funkat. Å andra sidan har jag vänner som är helt "peewee-frälsta" så det beror nog kanske lite på hur känslig man själv är?
# 2 & 4: Aha! Då kanske man ska prova och se om den funkar här? 
Kanske ska prova en låda med pellets och en låda Tidy Cats och se vilken katterna föredrar? ;-)
# 8: Jag tycker också den sanden är helt ok men djuraffären här har slutat ta in den. Men jag har för mig att den började damma mer och mer med tiden? De första påsarna jag köpte dammade inte alls lika mycket som de jag köpte mot slutet?
Ökoplusen är som träpellets som klumpar sig. Den luktar inget överhuvudtaget. Dammar inte och är väldigt dryg. Plus komposterbar. Testa den..
/Elisa

Träpellets lukar inte om man har rätt låda till. Sen måste man rengöra och tömma underlådan gansak ofta. Har man för lit epellets i kan det också börja lukta liet..eller för lite katter.
# 15: Jag har testat den men den funkade inte alls… tyvärr. It´s a djungle out there i kattsandsvärlden! 
Träpellets luktar inte alls om man håller rent. Däremot så känns bajslukten mer. Men då är det bara att snabbt plocka bort det.
/Elisa

hmmm den där klumpande träpelltsten känner jag igen! Den är kanon!!! problemet är att det är ingen djuraffär här hemma i bonnhålan som säljer sådan sand ..vill man ha så måste man åka till den stora staden och då blir det dyrt=(
Men som sagt. Den är hur bra som helst.

#8# Jag har provat callecat men tyckte den var dålig. Den rullade runt överallt, även fast jag hade mkt sand i fastnade det stenhårt i botten o efter bara några dagar så tyckte jag att den började lukta. Ändå tömmer jag min låda 2-3 ggr/dag
Nyfiken på det här med träpellets? Vad exakt heter den man köper på Granngården? Hört talas om brännpellets?
Använder nu Everclean o är nöjd med allt utom priset. Fast jag måste ändå säga att de är rätt generösa till uppfödarna när man får var femte gratis
#13 Träpelletsen lujr inte mer är trä, inget annat. håller man rent i lådan är det ingen lukt

Pelletsen på Granngården heter Agrol, det är vita plastsäckar med turkosa sidor. Vid några tillfällen har jag köpt pellets på Statoil också men dom är dyrare. Jag använder vanliga lådor och rejält lager pellets. Har aldrig upplevt att det luktar.

#22# Tack för svaret-då ska jag prova det
Tror jag börjar med att ställa en extra låda brevid med pellets så kan de få välja till en början
Vi använder också träpellets här hemma, men måste också ha en låda med vanlig kattsand eftersom ingen av våra katter gillar att bajsa i pelletsen. Men vi sparar ändå mycket på att de ofta kissar i de andra lådorna. Vi köpte på Granngården innan, men sist provade jag en säck på Bauhaus och jag tycker att den är bättre. Den ser fräschare ut också eftersom den är helt ljus. Samma pris som den på Granngården ungefär.
dere som bruker pellets og sier at det ikke lukter, har dere fertile hannkatter da? Jeg har vært inne hos noen katteeiere som bruker pellets, og jeg må bare si at jeg syntes det stinka hos dem
Blir man kanskje vant til lukta etterhvert?
#23 tag din vanliga sand och häll lite pellets ovanpå när du börjar med pelletsen annrs fattar inte katterna vad man skall ha det där till och går av gammal vana på gammla lådan. Öka mängden pellets och minska kattsanden och efter ett tag så kan du slopa sanden

nej jag har aldrig provat pellets ihop med fertila katter MEN jag har varit hos uppfödare med pellets och fertila katter och det luktade ändå bättre än fertil hankatt+ sand=) Trälukten tog bort lite av hanlukten.
#25 Vi har ju en fertil hane, men hans urin luktar väldigt lite tack och lov. Vi använder ju peewee-lådor och då faller ju sågspånen ner i den understa lådan och om man inte tömmer den ganska ofta (2-3 ggr/vecka) så börjar det lukta urin. Annars luktar det inget annat än svag trädoft.

Jeg syns det stinket den korte perioden jeg hadde trepellets og Berlioz fortsatt var fertil. Og da BARFer jeg i tillegg kattene som gjør at det lukter enda mindre konsentrert enn katter som for det meste får tørrfor.
Line: Jeg kjøpte Tidy Cats i dag og nevnte det med at det har vært feil forpakninger etc, men hun i butikken hadde ikke hørt noe som helst om det og spurte bra "nei, hvorfor skulle det være det?" og så dumt på meg. Det er ihvertfall blå kuler i den røde boksen jeg kjøpte med hjem i dag. Jaja, den funker jo greit den også. og "billig" er den, "bare" 220kr for 18kg, bedre enn Everclean hvertfall.
Jag hittade en riktigt billig sandsort på Willys en gång när det var akut. Sanden slut och klockan nästan 21.00. Vad gör man? Jo, man måste ju köpa något elände och jag vet att Miss Cat och Katty stinker förfärligt, så jag tog det billigaste, eftersom dom ändå är så dåliga, och kom undan med 20 sek för 5 kg klumpsand i en liten gråblå påse. Nödlösning.
Det var helt OK! Den suger upp snabbt och stinker inte alls. Den dammar lite, men mina är inte känsliga så det funkar jättebra. När jag hade fertil hankatt så lade jag lite eldningspellets ovanpå för det luktar gott.
Så; good bye Ever Clean. Nu köper jag Eldorado, 5 kg för 20.90 

Å! Jeg misunner dere svensker som får tak i sånt billig. Her selges det ikke klumpesand i butikken 

Åhå, 5 kg för 20.90 säger du? Intressant.
Här kör vi Pussy Compakt, trivdes bra med EverClean men den är ju så attans dyr! Eldoradosanden låter ju värd att pröva. Är den riktigt finkornig som Pussy-sanden?
Bajslukt är ju det absolut värsta, burkmaten tycker jag gör så att det luktar död och förintelse i hela lägenheten så fort någon har varit och lagt en korv i lådan. Huu.. Då gäller det att kunna greppa spaden snabbt! (Utryckningstiden här hemma är på 10 röda!)
#32 Japp, det är finkornig sand. Hoppas den passar 
(Den där pruttlukten ja, det blir värre av burkmat, eller hur? Rått kött är bäst och av kycklingvingar blir dom så gott som luktfria)
#29 Haha ja da kan du be henne ringe leverandøren
Æsj så synd da for da har du jo fått den feilpakkede. De har sikkert ikke solgt ut de gamle eskene enda. Den røde "riktige" er så utrolig mye bedre med mye finere sand og uten de kulene som lukter. Dessuten så klumper den så utrolig bra mens den blå istedet har en tendens til å bli leirete.
Men uansett så er den jo bedre enn Everclean iallefall.Helt enig.