Förstoppning
En av våra katter verkar lite förstoppad. vad gör ni om era katter är förstoppade? Sjäv tänkte jag ta en tesked matolja i deras mat. Se om det kan hjälpa.
Har flytande parrafin hemma så jag bestämte mig för att prova det i stället.
Förstoppning är väl inte så vanligt, man kan lätt blanda ihop det med problem med urinvägarna, samma symtomer,

Paraffinolja fick jag att ge till min förstoppade katt för några år sedan. Vet gav direkt i minnen med medicinspruta.
Köp hem messmör. Hjälper bra mot förstoppning och de flesta katter älskar det…
/Elisa

#4 Håller med, messmör är bra - och gott ;-))

Messmör och b-vitaminer, mesost.
6 ml paraffinolja som rekommenderas har aldrig hjälpt här. Det är svårt att ge också.
Ta bort torrfodret om dom får sånt. Motion och koll på maten för att förebygga.
Fast nu kanske det är akut? Då hjälper Microlax. Det funkar olika på olika individer, så var försiktig och i närheten av lådan om det kommer snabbt. En del sprutar efter en halv tub, andra kan få en hel och hinner ändå gott och väl på toan.
Nu har du lite att göra 
Bella har varit förstoppad en del. Då har jag gett Microlax för att avhjälpa det värsta. Nu får hon laktulos varje dag för att förhindra att det kommer igen.
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Jag brukar ge gammeldags messmör, det är lite grövre i konsistensen och det är de som tokiga i 
tack alla för tips och sån't.
skall fara till affären och inhandla både mes smör och mesost. Lika bra att ta båda sorterna för hon äter säker inte något av det. Det andra bara fulkommligt älskar gillar inte min katt alls.
Men hva er messør på norsk? Navnet minner meg om en slags hjemmelaget oste greie min avdøde farmor lagde da vi var små.Men regner med det ikke er det samme.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
#12 Det är gjort på mjölk och smaksatt med vanilj iallafall. Och jätteläskigt att äta, tycker jag… Som att bre delikatess (extra fet) youghurt med kola/vaniljsmak på smörgåsen.. Små barn brukar också gilla det.
Her er en type av sikkert mange oppskrifter man kan få på den ene av 2 ostetyper min farmor pleide å lage.Jeg syns dem smaker litt karamell,søt og veldig god. Er dette noe som ligner?
http://www.tine.no/page?id=28&key=140159&cat=722
På vårt sted sier de gamle Mysmår,men ellers kaller dem det også Gome.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Men kan også gi lactulose mot forstoppelse.Det skal gjøre susen på 1-2 doser,så er tarmen i super funksjon igjen. En venninne prøvde dette på sin katt,og hun ble så glad det bare måtte et par doser til.Den katten var en voksen hannkatt.
Ca midt på siden finner du doseringen,og det er reseptfritt:
är inte mes smör / ost gjort på getmjölk?
#16 Mesost = brunost
Ja, messmör låter bra mycket bättre än Microlax. Människan blir beroende av Microlax vid regelbunden användning, tarmen slutar helt enkelt att arbeta själv. Det gäller säkerligen djur också, så det ska man nog vara försiktig med. Inte uppmana djurägare, att använda heller tycker jag. Bättre med naturligt laxerande föda. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
#17 Ta det lugnt nu, det katten som är förstoppad, inte människan
och det är bara en enda gång det eventuellt ska användas (för sen eliminerar kattkompaniet orsaken till förstoppningen, för det här vill hon inte vara med om igen).
Microlax, 0,5-1 tub, rekommenderas tex i Apotekets "Hälsoråd för katt", så det är lugnt. Inget "hemmabygge"
Fast den är gammal, från 1997!
2 andra råd som ges i den lilla boken är paraffinoljan, 2-5 ml/kg katt, och kattmalt, vad nu det är…Vid lindrigare förstoppning; "mesost, som ibland fungerar som laxermedel".
problemet är avklarat. Inget microlax användes, så det är lugnt. Lite flytande parafin, 2 ml så var allt ordnat. Kom alldrig i väg till affären så det får bli inhandling av messmör i morgon. tror ni mesost också funkar? Tänkte om det kanske faller damen på läppen bättre an messmör.
Bra, det var bara en lätt förstoppning då. Men dom blir ju så deppiga när dom inte har fart på magen 
ja det är inget vidare vare sig för katt eller matte