Vegankattmat???
I dagens Expressen (sid 21) så är det en artikel om en kille som tävlar om att bli " Europas sexigaste vegan"
Det som jag reagerade på och funderar över, är att hans katt även den är vegan, han gav den vegankattmat??? Samt rester från sin egen vegan mat.
Jag har aldrig hört talas om detta, mår verkligen en katt bra av endast denna mat?
Nej, självklart inte. Katter är strikta köttätare och deras matsmältning och tarmar är anpassade därefter.
Att föra över sina egna känslomässiga värderingar ang köttätande till katterna genom att inte låta dem äta artanpassad kost är hälsovådligt för katten och helt förkastligt!

Tydligen ska det inte ens vara bra för katter att äta djur som ligger högre upp i näringskedjan heller. Låter logiskt tycker jag. Mördarsniglar på snöre och möss som jag föder upp i källaren, är mina katters blivande diet.
så fort jag skaffat en källare.

Ja just det, och med det menar jag sklart att det vore helt befängt att försöka ge en katt vegandiet. Undrar om det finns någon vars katt ha överlevt?

Katter är och förblir köttätande djur. Jag har läst nånstans att katter kan bli blinda av endast veganmat…

Hjälp! Undrar om han i artikeln har kollat upp vad det kan få för konsekvenser.
En katt måste få i sig taurin. Detta finns inte i vegetabiler.
/Elisa
Låter dumt och farligt. Precis som att tvinga sitt barn, att blir vegetarien för att man själv är det. Inte sunt för varken barn eller katt.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Visstnok så skal det finnes et katehjem i India som forer kattene med utelukkende vegetarkost, men de har heller ikke holdt på lenge nok til å vite hvilke utslag dette får. Og selv om jeg har vært vegetarianer (demi om an skal være helt spesifikk) hele livet mitt og føler at det er det beste for et menneske å spise er det så absolutt ikke det beste for en katt. En katts tarmer kan ikke tilgodegjøre seg av eller ihvertfall i veldig liten grad tilgodegjøre seg av vegitabilske proteiner og vitaminer. Jeg har faktisk helt sluttet å gi kattene grønnsaker sammen med BARFer, den eneste grunnen jeg ser til å gi en katt grønnsaker (vomfyll) er for å mette en sulten katt. Grønnsaker er ikke bra for katter. Punkt.

Själv ratade jag idag tre sorters kattmat för att det var grönsaker i dem (varför gör Friskies portionspåsar med kyckling och morötter och annat tjafs?). Ja, folk är ju olika… I hundmat så visst, där kan man stoppa i lite grönsaker, men i kattmat?! Konstigt. Jag har inte sett många katter sitta och tugga i sig morot när de är ute.
Nej, man kan inte ge samma mat till katter och människor. Vi mår inte heller bra av att äta samma diet som katterna. Människor är omnivorer (allätare) och kan alltså äta vegankost, men då får vi jobba hårt för att få i oss tillräckligt med proteiner. Katter är carnivorer (köttätare) och borde inte överleva på grönsaker…
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Den där grabben kan prova att leva på kycklingvingar ett tag istället.
Han ser ju på tänderna att djuret är köttätare, om han inte vet det för övrigt.
Det där med att peta i grönsaker i kattmaten kan komma ur resonemanget "vad innehåller en mus". Mössens mage innehåller säkert en hel del frön och spannmål, men lite halvsmälta då antagligen. Och hur stor är en musmage?
Mina katter äter grönsakerna som är i Friskiespåsarna. En liten bit per katt blir det nog. Max. Majs och gurka äts också ibland men det ä rhögst frivilligt.
Och som Kalindas säger; katter måste ha taurin. Dom kan nog få synproblem annars… Då får han köpa glasögon åt katten sen då. Eller en vit käpp och ledarhund?
Stackas katt. Han borde köpa en kanin istället om han är så känslig. Eller helst av allt; låta bli att ha djur.

#11 Det kanske inte är så mycket grönsaker i Friskiespåsarna som jag fick för mig?
Jag tänkte bara att kräsna klubben här hemma inte skulle peta sig sånt trams som morötter 
Jag hoppades ju på att Pascal skulle bli mindre kräsen när det blev lite konkurens om maten, och gå med på att äta Mjau.
De första dagarna så såg det bra ut, och de smaskade och åt båda två. Men tji fick jag, nu är de i maskopi och tar bara några tuggor när det är Mjau som serveras.
Köpte hem Kit-e-kat's påsar med bitar i gelé istället (äntligen en sorts portionspåsar utan socker!) och det blev omåttligt populärt.
Kvar i skåpet står mattes krossade drömmar, ett par dammiga Mjau-burkar som finsmakarna inte vill äta.
Det finns inget som gör mig så förbannad som veganer/vegeterianer som ska tillämpa deras ideologiska kostvanor till deras djur! Fyf*n vill jag bara säga.
//gammal vegan

Var så fundersam om vem som ev säljer denna sk vegankattmat, så jag googlade på det och hittade denna sida:
http://www.tasse-nisse.se/acatalog/ami_cat.html
Kolla gärna också under fliken: Vegetariankatter
Hjälp mig gärna med deras tankegångar över fodrets innehåll ni som är mer foderexperter än mig
OBS! Är inte vegan själv men skulle aldrig komma på tanken att ge det till mina katter hur jag än åt själv eller hade ideologiska ideér om.
Det oroar mig varje gång jag läser sådana saker och än mer oroad blir jag när vegetariska torrfoder marknadsförs som helfoder till katt. Visst kan man sätta samman ett vegetariskt foder som på papperet ser ut som ett helfoder men det innebär inte att det i praktiken är ett helfoder.
Proteiner ser olika ut, de är uppbyggda av olika aminosyror och vegetabiliska proteiner har inte den aminosyraprofil katten kräver. Taurin är bara en aminosyra katten har ett extra stort behov av så även om man tillsätter taurin riskerar man att ge katten mat med en felaktig aminosyraprofil.
Fett är ett annat problem. Katten kan inte syntetisera EPA och DHA från alfa-linolensyra och vegetabiliskt fett innehåller inte EPA och DHA utan just alfa-linolensyra. Det ser snyggt ut när det på påsen står att maten innehåller Omega 3-fettsyror, men i praktiken kan katten inte använda sig av alfa-linolensyran i fettet.
Även om man skulle tillsätta allt som vegetabilierna saknar på syntetisk väg (bara här fattar man ju hur fel det är, man måste tillsätta ett flertal näringsämnen på syntetisk väg eftersom de faktiskt inte finns i vegetabilier) finns ytterligare ett problem: vi vet inte allt. Det finns antagligen fortfarande näringsämnen och hjälpämnen som vi inte känner till eller vet hur de samverkar med varandra och ju längre ifrån den naturliga kosten man går, ju större risk för fel.
Nej fy tusan för att ge katter vegetarisk mat.
#15 Visst är det olustigt med såna här ideér.
(För övrigt, hur sexigt är det med en idiot?)

Å kära nån.. Vad är detta?! Hämtat från tasse-nisse.se:
"BENEVO DUO, 375 gram
_Benevo Duo är ett högklassigt vegan våtfoder speciellt framtaget för att passa hund OCH katt.
Tillverkat av färsk potatis, morötter, ärtor, tomater, avocado, bär och brunt ris för en smakrik och näringsriktig måltid.
Blåbär, tranbär och askorbinsyra understödjer ett hälsosamt PH-värde i urinen.
Tillsatt vegan-Taurin, A-vitamin och Arakidonisk syra."_
-> Jag får ju bara huvudvärk av detta, jag begriper inte att det kan finnas en marknad för den här sortens foder.
De har inte ens kunskap att översätta korrekt, tvivlar på att de har kunskap att avgöra om det är bra foder.
Återförsäljaren säljer även levande vatten. Det gör bla. cancersjuka människor friskare…
"passa hund och katt". Det låter mer som om det är tillverkat för att passa oförståndiga djurägare.
Varför? För att tasse-nisse ska tjäna pengar på undernärda djur bekostnad. Det är så korkat. Det borde vara förbjudet faktiskt.

Om man bortser från hur otroligt knäppt det låter att tvinga ett djur att leva helt mot sin natur (följer det vegansk ideologi tro???) kan man undra hur man får i en katt sån mat som beskrivs i #14.

#14 Står ej testat på djur i annonsen. kan faan tro. Inga katter el hundar har väl velat äta vegetariskt.
Jag blir så arg att jag inte ens vill gå in på de där vegansidorna. De som utfodrar katter med veganmat borde förbjudas att ens ha katt! Varför kan de inte skaffa en kanin istället? Det stämmer ju bättre ihop med deras ideologi och livsföring.
Jeg måtte inn å lese på siden.
Noe så tullete og dumt.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

#14, hahaha!