Hur sover du om natten?
Tror du att din katt ligger och sover lugnt bredvid dig nätterna igenom? När man ser den här filmfrekvensen, förstår man varför man är så trött på morgonen…
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Her er det ingen katter på soverommet om natten bare når vi har kattunger får dem være på soverommet. Ellers så er de fleste på et stort bad med dokasser, senger, matfat og drikke kopper. Hankatten vår vil ikke være sammen med de andre så han har hele annen etasje for seg selv. Vi har også ei ho Bluebell som ikke går sammen med de andre så derfor er ho og huapusen som er hennes kattunge på eget rom om natta men om dagen har alle tilgang til hele huset.
Mitt sovehjerte skal mye til å forstyrre. 
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Hjälp! det såg jobbigt ut. Faktum är att med två busiga katt-tonåringar och en tvååring som sover halvtaskigt om natten, så får man helt enkelt prioritera nattsömnen. Tvååringen kan jag ju inte stänga ut, men katterna få faktiskt sova utanför mer än hälften av nätterna. Sova måste man, helt enkelt…

Jag är otroligt lättväckt och vaknar varje gång Öya hoppar ned från sängen och upp igen. Den senaste tiden har hon börjat göra allt för att få min uppmärksamhet på nätterna. Hon gör "rivstarter" i sängen och biter mig i tårna, när hon anser att hon sovit tillräckligt länge och vill leka. Kan hända att man vaknat ett antal gånger under en natt. Man är som en zombie när det är dags att gå upp 
Filmen stämmer på Smilla under natten. Sen är det Saga som på morgonen (ca 7,30) ställer sig på min rygg och högljytt talar om att "nu är det morgon mamma och du har försovit dej!"
Hon är ju van att jag går upp 05,40 annars.
/Elisa

Oj vad jag känner igen mig!! Men då har jag ett helt gäng som håller på så=) Inte ovanligt att dom får för sig att även busa ovanpå mig.
Sphynxen ligger gärna under täcket, dom andra ovanpå! Paradise gärana på mig, Happpi jämte mig, Kida vid fötterna och Leo spinnandes jämte mitt ansikte hehe
Jo tack, även jag har mina 6 i sängen. Bassie ligger på mig, Kajsa i armhålan, Isaac under täcket vid magen, Gucci och Mathilda utanpå täcket vid magen och Zelda i knävecket….

Katterna har fortfarande inte riktigt kommit över att vi skaffat hundar… Så nu har vi två hundar och två katter i sängen vilket nog inte ger bästa sömnen… men skulle aldrig stänga ut dem så får skylla mej själv! *leer*
Briza och Gloria sover nere och kommer hellre upp på morgonen och väcker oss!
Sover? Med ett gäng som tränar hinderlöpning i hela bostaden omväxlat med krypafortövningar under min säng…
Nej, det är dags för en facelift här 
Här är det sov-gott för hela familjen. Nietzsche placerar sig på min kudde (börjar förstå varför jag känner mig så sned), Nemesis kryper ner under täcket och Kiku ska ligga på armen. Det var längesen jag fick röra mig mer än ett par millimeter under en natt!

Klockrent!
Så är min sovtid!
Man kan være glad man sover godt om natta…for jeg har nok sengen full av katter.. Og PiaMia er mest intens…for hun skal ligge helt inntil meg…Så når jeg flytter på meg, så gjør hun det med..:)

Vi har också katter i sängen på natten men vi sover gott och ostört, vi har två 120 cm sängar bredvid varandra för att alla ska få ordentlig plats och det funkar bra. På morgonen kan de dock vara i farten tidigt och väcka oss men det är ok.

Jag har en katt i varje armhåla under täcket, i allafall när jag somnar. På morgonen så har jag av nån anledning endast ca 40 cm till godo att ligga på medans pojkarna tagit upp resten av utrymmet (120 cm säng) med sina huvuden på kuddarna. Tack och lov väcker dom mig inte på morgnarna i allafall. En av mina gamla siameser krävde läggning kl 22 varje kväll, då gick hon fram och tillbaks och tutade i en halvtimme för att sen upprepa proceduren framför sängen kl 7 när det var uppstigning och dags för frukost. Slav under siamesväldet som jag är, gick jag alltid upp och la upp mat även om det var lediga dagar. Det skulle vara ordning och reda hemma hos oss!
Det där med läggning klockan 22 känner jag till..
Eftersom jag normalt lägger mig då, när jag ska till jobbet på morgonen. Så har jag ca en halvtimme innan dess, fem katter som sitter runt mig och intensivt stirrar ut mig!
Odin brukar köra varianten "jag sitter och sover, så ser hon hur trött jag är!". Smilla kan ibland välja att stå i sängen och kalla på mig, som en mamma kallar på sin bebis…. 
/Elisa

Ett tag försökte jag komma förbi dom här "väckarklockorna" på helgmorgnarna. Köpte en automatisk foderskål och ställde in den på kl 7. Alla tre stack dit när den surrande öppnade sig. Men när det var färdigätet så hoppade dom upp i sängen och gick på mig. Om jag inte hade reagerat då så hade jag en liten brunmaskad hona som kommit på att om man slickade mig på/ i munnen när jag låg där och trynade så utlöste det en makalös reaktion. Matte var helt plötsligt upp på fem röda sekunder, på väg till badrummet för att skölja munnen och simsalabim var alla uppe och allt i sin ordning! Den automatiska foderskålen hamnade ganska snart längst in i ett skåp där jag tror att den står än idag. Det var bara att finna sig i 17 års siamesstyre!

Apropå dominans, vad säger ni om katter framför TV:n och framför dataskärmen då? De är ju så underbara de här katterna, eller hur? Svårt ibland bara när man vill titta på något tv-program med svensk text…
#17 Förstår inte vad du menar? Mina katter väljer faktiskt kanal här hemma, det är naturprogram som gäller!! Och trots att vi har en 42" tv så lyckas de stå framför skärmen alla tre.. ack ack, underbara helt enkelt!

dags för mat matte!!!!!, nu är klockan 05:16, lugnast att ge dem lite sen får man sova länge på söndag morgon

Då var vi uppe samtidigt!!!
Hade fem katter framför fötterna till köket och den hungrigaste av alla djuren - våran labrador
Alla sover hos oss i sängen, utom hunden, hon har sin sovdyna på golvet
Ja, det där med datorn…jag får aldrig ensamtid framför datorn. Startknappen är en signal till samtliga; -saaaamling!!!
De sitter och ligger runt datorn, i knät och någon sitter bredvid tangentbordet och följer varje stavelse jag skriver. När jag reser mig, sätter sig Isaac eller Kajsa på tangentbordet och "redigerar". Man hör hur datorn tjuter när de sitter med baken på samma knapp i flera minuter. Då får man rusa, för vem vet om Kajsa lyckas skicka iväg det där kryptiska meddelandet?
Det gäller ju att vara noggrann med stavningen, då man är Sajtvärd. 
Nilla

#21 Det är det som är det största problemet för mig när jag ska skriva här, alla hoppar upp framför skärmen och särskilt Zilla, hon betraktar datastunderna som hennes speciella "titta i ögonen-kontakt, spinna, småprata och sätta sig rakt framför skärmen". Ibland när hon är särskilt intensiv får jag radera allt för jag vet inte längre vad jag har skrivit. Zilla är en stor hona och täcker mer än halva skärmen…
Jag har en sten i sängen om nätterna, men det är en sådan sten som men lätt puttar till så rullar den åt sidan eller så rullar den med en duns ner på golvet.
Stenen har ett namn och det Jonas, han är min Cornish Rex hane, och jag förstår inte att han inte har tröttnat på att sova hos mej om nätterna, som jag puffar och sparkar på honom men han ligger där som en sten i sängen varje natt…….
Men vi är inte själva nehej då vi har sällskap av Mimmi som gärna ligger på min rygg eller på uppe på höfterna och svajar ( hon tycker nog det är lite kul, hon tror nog att hon är ute på en båt och det är lite sjögång) sedan har vi Dosan som har en egen kudde att tryna och snarka på , vi har även lilla Malva (Exoten) som och ska ligga på en egen kudde, så det är lite trångt om nätterna i sängen.
Men jag har vant mej, vid att ha ont lite var stans i kroppen, för att vissa fyrenta personer inte har fattat att huset är på 147 kvm och att man faktiskt inte behöver trängas på 120 cm, bara för att man måste ha koll på vad matte gör…….
Förrästen köpte jag en ny säng för ett par månader sedan och då fick dom lite problem kan jag säga, först tittade dom misstänktsamt på den nya fina sängen, sedan nosade dom ännu mer misstänksamt på sängbenen, och tittade skeptiskt på den, men hoppade upp i sängen nehej då det vågde de små fegisarna inte.
Inte ens när jag hade gått och lagt mej så kom dom, och då tänkte jag " guuuuud vad skönt var det detta som behövdes för att jag ska få sova själv i sängen en hel natt" nu ska ingen tro att jag fick sova ensam i min nya fina säng hela natten, nehej då jag vaknade efter ett par timmar hade åter stenbumlingarna rullat upp isängen .
Dom tänkte väl som så att " vågar hon så vågar väl vi…..
Spidde är en sådan stenbumling..
Fem kilo katt som man knuffar undan så fort man vill flytta sig på natten. Sen ramlar den tillbaka i samma läge igen..
/Elisa
Hm, och det där var ändå bara EN katt.
Inte konstigt kanske, de där mornarna när jag är tröttare på morgonen än när jag gick och lade mig…
Både ocicaten Troja och Inez sover under täcket hos mig. Medans ocicaterna Cayenne och Mithril är mer otrogna, sover nästan alltid på täcket, både hos mig, hos maken eller hos någon av våra söner.
Ingen virkelige katter i vår seng, men katte-wannabe Ellie, vår lille skjønne hund som tror hun er en katt. Med en allergisk samboer er det en fordel å holde soverommet mest mulig kattefritt
4 katter och jag samsas i en säng, när det blir för jäkligt varmt rullar jag över i gubbens säng

Härlig läsning,man riktigt såg alla framför sig. Och så många ni alla har i era sängar. Jag har ju "bara" 2 men det är ändå full rulle. Men grejen är den att om de ej är där, så sover jag inte heller. Då saknas det ngt, så frågan är vilket är bättre?? :)

Jag brukade ha alla våra tre katter i sängen, Augusta vid bröstet/armhålan och Rufus och Edda i en hög vid magen. Men när jag var gravid så tröttnade Rufus och Edda på platsbristen och snarkandet. Så de flyttade över till Husses säng istället. Augusta förblev dock sin älskade, tjocka Matte trogen och väntade tålmodigt på att jag skulle komma tillbaka från mina många nattliga toalettbesök.
Nu har jag Augusta på ena sidan och bebis på andra sidan om mig när jag sover. Rufus ch Edda tycker att det är säkrast att stanna i Husses säng.
Men mina kära fyrbentingar är inne i en period när de roar sig med nattliga streetracelopp högt och lågt i hela lägenheten, självklart med elefantskorna på. Så trots att vi har en treveckorsbebis så är det framförallt katterna som stör vår (och förmodligen grannarnas) nattsömn. Bebisen sover oftast som en stock :)
Jeg trekker mitt gode sovehjerte tilbake. Det gjelder utenom Major i sengen ha ha ha. Han er helt ADHD for tiden,og skal kose og susse og "kvele" deg når du prøver å sove. Så nei,Felix må nok få lært han opp,for om natten skal man jo sove?
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

emmm hummmmm he he.. jag har 15 hos mig när jag sover..
tre ligger på bröstkorgen två på varje sida huvudet, Afredo ligger ovanför och håller mig i huvudet så att det ligger still. 5 sphynxar under täcket mellan benen två i armhålan och resten vid fötterna.
Om jag sover gott undrar ni kanske.. JA som en stock och vet när hoffens var här och sov över. då gick hon upp mitt i natten då ett par av katterna lagt sig över ansiktet så hon ville bara kolla om jag andades så att de inte kvävt mig
Enda gången man vaknar är när de börjar sparkas under täcket men det är inte så ofta..
Ja jag vet när jag är och reser så kan jag tänka JIPPI nu ska jag få sova själv.. men det tar tre dagar innan jag sover ordentligt för något saknas..
men men jag håller faktiskt på att renovera och då kommer inte så många att få tillträde till sängen när det är klart, de får turas om.. Min man ska ju också få plats när han väl kommer till Sverige så det får bli lite mer lagom i framtiden är det jag som beslutat..
Usch, så jobbigt. Skulle va dödstrött på morgonen efter en så'n natt.