Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 2912 ggr
CoralReefs
0

Skillnad på tabby och tabby?

Jag har några tabbyungar i denna kulllen varav 3 är blåtabby tror jag. Först trodde jag 2 av dessa var chokladtabby men sen blåtabby och nu är jag osäker igen!

Jämför man färg på öron , mask och svans är den lika på alla tre, även trampsynornas färg är lika.

Två av dessa har dock mycket ljusa nosspegalr medan den tredje har en klart blå nos med något ljusare parti i mitten. Dom två övriga kan man inte säga att dom är blå på nosen alls! Alla tre är 9 veckor gamla.

Varför sådan skillnad…? Är dom verkligen blåtabby alla tre? Vad tror n?

denna tex är ljus

medans denna mörk

nelliots
0

Min Yindee är mycket ljusare än sin kullsyster - båda blåmaskade.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Liljekatten
0

Kan inte hjälpa dej, blev bara så glad att det inte bara är jag som är osäker på tabbyfärgerna.Flört

CoralReefs
0

#2 haha nästan som skade glad?Flört

Hyacint1
0

Kan den ljusa vara lila och den mörkare blå ??? Bara en funderingSkrattande

CoralReefs
0

ojinte ens tänk på det! Men borde inte färgen också skilja sig..och tassfärgen?

Omman tittar på min lilatbby från förra kullen så är hon också mörkare om nosen

Liljekatten
0

#3 Nej då, inte skadeglad, bara glad. Hehe….Tungan ute

Om en novis får komma med ett uttalande så tycker jag att den är lite för utmaskad redan för att vara lilatabby. Min som jag tror är lilatabby har knappt nån färg alls på nosen. Nu är hon ju bara sex veckor på bilden och din verkar ju äldre, men ändå.

Liljekatten
0

Om man jämför en solid lilamaskad med en solid blåmaskad så ser man ju så tydligt skillnad på tonen i färgen. Inte bara att den lila är ljusare utan den är mer varm i färgen än den blå. Svårare att se på tabby kanske.

kalindas
0

Din lila ser väldigt choklad ut..Flört

/Elisa

Rovardotters
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Jag instämmer, ser ut som chokladtabby.

Jag bifogar en bild på den enda paddan jag har fött upp, en lilasköldpaddstabby, hon är sju veckor på bilden. Lägger in en vuxenbild på henne nedan. Kan kanske vara intressant att jämföra med.

Liljekatten
0

Då har jag en mörk choklad och en ljus. För denna tjejen är chokladtabby och hon har mer färg på nosen än syrran.

Ursäkta om jag stjäler din tråd lite Coral reefs.Skäms

Rovardotters
0

Här kommer en vuxenbild på lilasköldpaddstabbyn.

Liljekatten
0

Om man jämför min katt på #6 och din #9 så håller jag absolut med om att min ser mer ut som choklad. Jag har ju sagt att jag är novis på dessa färger. Jag avvaktar nån vecka till innan jag skickar efter stamtavlor tror jag.Glad

Nonimonos
0

# 6 jag tycker som andra att det ser väldigt choklad ut. Och att ha olika chokladtoner i en och samma kull är ju inte ovanligt.

Lägger in en bild på min ena chokladtabby i ungefär samma ålder.

Sen åter till tråden…

blått tycker jag är mycket svårt att se som små, det kan vara mycket rufism i den färgen och man kan tycka att dom växlar färg hela tiden. Men skulle jag gissa på bilderna i första inlägget så skulle jag säga lilatabby och blåtabby - men det är väldigt svårt att se på bara en bild.

Rovardotters
0

Här kommer en bild på en chokladtabbypojke och en chokladpojke, båda tio veckor gamla.

Rovardotters
0

En till på samma pojkar i samma ålder.

Nonimonos
0

#15 Vilka söta killar!

Rovardotters
0

#16 Pappa är Choco, bror till din Ozzy (eller Strixen som jag kallar honom för). Pojkarna flyttade tillsammans till en pensionerad dam som ofta har sina barnbarn boende hos sig, de blev väldigt trevliga och är mycket älskade.

CoralReefs
0

#6 men hon har en helt färgad nos ju. Mina två har helt kjusa nosspegalar för det är det jag menar=)

Angående om de skulle vara lila borde det inte synas på trampdynorna och även färgen på öron. kropp osv. Hade en lilatabby i förra kulle och hade inga problem att se det utan misstänkte det redan när hon var riktigt liten. Choklad har jag aldrig haft så därför är det kanske svårare?

Tabby överhuvudtaget är inte lätt alls *suck*

Hyacint1
0

GladJag håller med ljuvliga små killar, och Dosan är här och tycker detsamma, nej fy Dosan inte dreggla ner mitt tangent bord, du får gå någon annastans med ditt dräggel…..Flört

Liljekatten
0

#18 Nej , båda katterna i inlägg #6 och #10 har "tabbynosspegel" fast det ser inte riktigt ut så på bilderna. Fast de två som jag trodde var lilatabby har betydligt ljusare nosspegel än den chokladtabbyn i #10. Nej, tabby är inte lätt, men skoj. Glad

#19 Skrattande