Siames iFokus

Siames

Etikettfoder
Läst 2562 ggr
kalindas
2009-02-18 23:04
0

Besviken.. foder...

Har ju varit så glad i flera månader nu. Äntligen har Spiddes mage fungerat med ett foder som även Smilla tål. Det innehåller varken majs eller ris.

Då kommer dråpslaget!

Oliverskattfoder som jag köpt av kommer i april att ändra storleken (och troligtvis innehåll) från 15kg till 9kg!! Inte nog med det! De låter fodret kosta lika mycket per säck!Rynkar på näsan

Självklart kan jag inte fortsätta att köpa detta foder och de kattuppfödare som jag rekomenderat detta till kommer jag knappast att uppmuntra att köpa detta foder om denna ändring stämmer.

Så när den säck jag nu har oöppnad börjar minska måste jag byta foder IGEN!Rynkar på näsan

Men till vad?

Spidde tål inte majs och ris. Vilket nästan alla foder (bortsett från Orijen) innehåller. Orijen kan jag inte ge då Smilla får utslag av det fodret.
JW fungerar super på alla katter utom Spidde då han får gaser och diarré.

I nuläget verkar det som jag måste köpa något billigt skräpfoder som Kattarina för att undvika det som inte Spidde tål.
Ren BARF fungerar inte och jag vet inget annat foder än Hills d/d för 200kr/kg med innehåll som fungerar för alla.

Så det blir att jaga foder ingen…Gråter

/Elisa

Attacks
2009-02-18 23:09
0

Du kan ikke vurdere porsjons foring da? Om ikke jobben gjør det vanskelig for deg? Jeg liker ikke porsjonsforing,men om jeg hadde et reelt problem med katter som har ulikt behov,så kanskje det er verd et forsøk? Så kan Spidde spise det hans mage tåler.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

HasseH
2009-02-18 23:09
0

NÄÄÄ, vad trist. Har läst om hur du haft det tidigare, fattar att detta måste kännas superjobbigt. Ingen liten prishöjning precis!!! Hur motiverar de den??

Kan inte precis ge något tips, bara lite sympati…

kalindas
2009-02-18 23:15
0

Det är svårt att ge 5 katter och 3 hundar mat i olika skålar. Annars är det väl sista utvägen. Men det bästa hade varit att hitta ett annat foder i bra kvalitet. Alla verkar tyvärr innehålla ris…

/Elisa

Nilla
2009-02-18 23:24
0

Nej, byt inte foder igen. Att ständigt byta och experimentera, är inte snällt mot katterna. Diarré och oroliga magar kommer som ett brev på posten. Inga billiga skräpfoder, Kalindas. Du bör hålla fast vid Oliver, även om priset ändrats, för dina katters skull. Du får dra in på något annat till dig själv.

Jag har 6 katter och de äter som hästar. Jag köper 10 kg säck RC. (Anses som skräpfoder av vissa, men mina katter mår väldigt bra av fodret. De har glansiga pälsar, fina magar och är runda och välmående.)

Jag har kört med samma foder i 5 år. Hur många gånger har du bytt foder på en 5 års-period? Tänk nu, innan du hastar iväg till Granngården och handlar "Kattarinas".

Mitt inlägg är i all välmening. Jag vill dig och dina katter väl. Glad

Kram Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2009-02-18 23:29
0

Hade fodret varit samma så hade jag inte bytt till Spidde. Men vad jag förstått så är det även ett helt "nytt" foder. Dvs. inte samma innehåll.
Vill absolut inte byta foder. Men betala över 600kr säcken för 9kg (stod så i min kompis nya prislista) det har jag inte råd med…Gråter

Har mejlat dem och hoppas nu på att det bara blivit ett missförstånd.

Nu ska jag sova…*gäspar*

/Elisa

Bokskogens
2009-02-19 08:55
0

Har du haft Kattarina förr till dina katter?
Provade att köpa en säck en gång och det pajjade magen på mina fyra katter, mammas fem katter och min brors tre katter.
Men dina katter tål det kanske…? *ler*

Mjau finns ju också på Lantmännen.

Zandrinos
2009-02-19 11:27
0

#5 du får ju testa först om Spidde tål det "nya " fodret innan du börjar byta igen. Tycker du  det är för dyrt, så får du ha olika skålar till katterna.

Jag har haft RC till mina i många år och jag tänker inte byta, fast jag tycker det är dyrt. Hunden får RC Labrador..

kalindas
2009-02-19 12:00
0

Nej har inte haft Kattarina och kommer aldrig köpa det. Var väl mer ironiskt menat än allvar.
Ska kolla Mjau tänkte jag. Men är väldigt osäker om Spidde tål spannmål som finns i det fodret.

Fick mejl från Olivers nu. De har bytt innehåll, men han sa att det inte finns ris och majs i det, vilket är bra. Kruxet är ju att även en liten förändring fodret kan få Spiddes mage att rasa igen.

Sen kostar 9 kg över 600kr, vilket 15 kg kostade innan. Har tid på mig att kolla då jag har ca 20kg mat kvar. Men måste välja noga…

/Elisa

Nayak
2009-02-19 12:12
0

Mjau finns i 1-kilospåsar och många sorter. Dom svarar på mail samma dag, så du kan ju maila om innehållet.

Ja, annars får du väl ut på snigeljakt som vi andra SkrattandeSkrattandeSkrattande

kalindas
2009-02-19 12:15
0

Har ju bara fina vita skogsniglar och någa svarta här. Synd att mata katten med dem…Oskyldig

Ska kolla upp Mjau. Det fodret "bör" det ju inte ändra så ofta.

/Elisa

Nayak
2009-02-19 12:22
0

Mina gillar ett par sorters Mjau, illgrön påse med babymatoch blå med fisk,  och vägrar de andra. En påse kostar 14-15 :-

(Jag förstår att du vill ha sniglarna för dig själv, mums, jag är ju likadan. ääääckligt, nu mår jag iiiillaaaaaaaaaaaa)

Zandrinos
2009-02-19 12:23
0

Får du ingen uppfödarrabatt på oliver?

kalindas
2009-02-19 14:51
0

Uppfödarrabatten är (om man betalar i förskott)
20% och köper 4 säckar
30% och köper 12 säckar
40% och köper 24 säckar

Altså väldigt bra rabatt. Men de har forfarande minskat storlekarna med 6kg, höjt priset (från 43kr/kg - ca 70kr/kg) och bytt innehåll i fodret…

/Elisa

kattkompaniets
2009-02-19 16:48
0

Trist kalindas. Varför förstöra något som var bra.

Vi hade en kattunge som var lite lös i magen för det mesta men köparen var beredd att försöka hitta något bra foder till honom som funkade. Fick ett brev för ett tag sedan där de kommitt fram till att han inte tålde spannmål och hittat ett foder som han funkade perfekt på ingen lös mage längre.

Skall försöka hitta brevet så jag hör av mig igen…..

kattkompaniets
2009-02-19 16:58
0

Hittade brevet, de ger Orijen.

Mycket protein

Fritt från spannmål

Lite kolhydrater

Frukt & grönt Örter

Vi hade det ett kort tag och det fanns en återfösäljare på behörigt avsånd. men han har slutat sälja det. så vi kunde inte hålla på med det så länge så vi såg någon skillnaad på våra katter.  Jag själv tycker att jag måste ha ett foder som jag kan åka och köpa utan att fara land och rike runt för att hitta en påse.

ossilian
2009-02-19 18:06
0

Fasiken att de inte kunde hålla sig till gamla priset och innehållet.

Har du hört att Acana kattfoder nu finns i Sverige? Lamm är största ingrediens och jag tror det ska vara likvärdigt med Orijen. Tyvärr vet jag inte pris, men det borde väl finnas uppfödarrabatt?

Orijen mådde E super på, men Blondie blev förstoppad… alltid är det nåt :-)) Sen gick de upp väldigt i vikt också.

kalindas
2009-02-19 19:49
0

Orijen tål inte Smilla så det kan jag inte ge tyvärr.

Fick ett positivt besked via mejl precis och jag hoppas att jag kan fortsätta med Olivers…Skrattande

Citat/Hej igen!
Har lite nyheter som är rykande färska. Det kommer att finnas en "BREEDER/BUSINESS" påse på 13,5 kg i samtliga varianter också! Till samma pris som för 9 kg varianterna och det säkrar möjligheten att man som uppfödare kan välja SIGNATURE till ett fördelaktigt pris.

/Martin Oliverspetfood /Slut Citat

Så håll nu tummarna att Spidde kommer tåla det nya fodret. För får jag 13,5kg säckar och de bra rabatterna. Så kan det ju klara sig trots allt…

/Elisa

HasseH
2009-02-19 19:58
0

Det låter ju bra. Hoppas det funkar då!

Zandrinos
2009-02-19 21:30
0

Håller tummar och tassar, att Spidde tål fodretSkrattande

SacredSouls
2009-02-19 22:21
0

#17 Så bra kalindas.Glad Jeg var inne å tittet på sidene dems i dag og syntes foret så så bra ut.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kattkompaniets
2009-02-19 22:26
0

Va bra

Nilla
2009-02-19 22:32
0

Låter jättebra! Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2009-02-19 23:18
0

Deras sida är inte uppdaterad och det är fortfarande det "gamla" fodret som står där.
Det nya ska visst innehålla mer kyckling, vilket är bra.

/Elisa

hecajon
2009-02-20 13:23
0

Håller tummarna att den nya kommer att fungera lika bra

Liljekatten
2009-02-20 16:11
0

Det är så typiskt att när du äntligen hittat nåt som funkar både för din plånbok OCH Spiddes mage så ska det ändras. Hoppas verkligen att han tål ändringen de gjort. Kan du inte tigga dej till nån provpåse av det nya uppdaterade fodret? Så du slipper köpa en megasäck som sedan kanske inte funkar.

kalindas
2009-02-20 16:41
0

Jo, jag har bett om provpåsar. Glad

/Elisa