Förkyld Tintin
Tintin blev lite förkyld efter parningen. Sedan igår är hon snorig i ena näsborren och ligger mest i puffen i klösträdet och softar. 
Det är säkert någon som varit med om det tidigare. Går det över av sig självt eller behöver jag ta henne till veterinären? Det tar emot lite eftersom hon stressar upp sig så i buren och stress är ju troligen en av bovarna i dramat…
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Jag hade väntat någon dag, det går säkert över.
Blir hon inte bättre till på fredag, så åk då. Kan ju hända hon behöver lite antibiotica.
Fast har hon feber hade jag nog åkt tidigare, hypokondriker som jag är..
Är själv lite nojjig att lämna bort min lilla Skata när hon löper nästa gång. Det är ju en annan bakterieflora hos hanen. Men samtidigt är det ju en risk man får ta..
Hoppas Tintin är piggare i morgon.
/Elisa
Det är säkerligen en reaktion på bakteriefloran hos hanen, som hon inte är van vid. Hon kanske har lite temp?
Se till att hon dricker och ge henne probiotika. Är det virus, är det bara att vänta ut det. Läs "snuvtråden".
Tre av mina katter reagerade på lille Isaac, när han kom hem i november. Men nu är han "en i gänget" och bär vår egen flora.
Har jag varit hos en annan uppfödare, så tar jag av mig alla kläder i hallen när jag kommer hem, kliver in i underkläder och går rakt till tvättmaskinen med min klädhög. Man kan aldrig vara nog försiktig.
Vid parning får man nog räkna med att en förkylning/snuva kan komma på köpet. Våra katter har ju inte världens bästa immunförsvar när de bara lever inomhus och att de reagerar på varandra, är inga konstigheter. (nu lät jag som en riktig besserwisser, inte alls meningen.
)
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Jo och så förstås, Tintin kan själv ha utlöst en virusinfektion genom den stress en parning innebär. Hoppas att hon kryar på sig snart. 

Hoppas att Tintins förkylning går över snart!
Stackars lilla tjejen…
Kan någon länka till den där "snuvtråden"? Jag hittar den inte…
**Kattungar till salu!
Den ligger på startsidan. 
#7 Ganska mycket, men bara ur ena näsborren. Ska nog ringa vet imorgon om det inte verkar bättre.
**Kattungar till salu!

Du kan stärka henne med att ge extra b-vitaminer, då kan hon lättare bekämpa snuvan själv. Ett tips är att alltid preparera honor extra med b-vitaminer före parning, under dräktighet och digivning, särskilt b-vitaminet folsyra (hjälper till att förhindra missbildningar, precis som hos människan) men alla b-vitaminer är bra för katter. Det är också bra med aloevera och omega 3 (som finns bla i lax).
B-vitaminer är vattenlösliga så man kan inte överdosera. Ger man för mycket blir de något lösa i magen men inga andra biverkningar.
Har man en (speciellt äldre katt) med långsam matsmältningsprocess är det väldigt bra med b-vitaminer, dels för att de blir lösare i avföringen men också för att det stärker immunförsvaret. Det är också bra att ge messmör och mesost som är milt lösande både till den gamla katten och till dräktiga honor innan förlossning då honan behöver tömma sig för att lättare kunna pressa ut ungarna, dessutom innehåller det kalk.
Om hon har en virusinfektion är det smartast att ge hälsostärkande produkter, antibiotika funkar inte. Ger man antibiotika utan egentlig anledning förstör man immunförsvaret. Om hon ändå måste få antibiotika därför att hon har fått en bakteriell infektion är det extra smart att ge probiotika, detta är alltid bra att ge innekatter då och då (även medan de är friska), det hjälper dem att stå emot både virus och dåliga bakterier. Yoghurt med probiotika och blåbär i är en favorit hos mina katter, blåbär är en stark antioxidant.
Ring veterinären du och håll henne varm så länge. Typiskt att hon ska bli sjuk nu… Hoppas det bara är en liten åkomma.
Nu åker vi till veterinären. Håll tummar & tassar!
**Kattungar till salu!
Japp!
berätta hur det går.
har en fråga om det där probeotika, hittade bara en fil med det, våra katter tyckte det var super äcklligt, ät det sjäälv sa dom allihop. Det såg inte så gott ut heller för det var klumigt och äckligt.
Skulle vara tacksam för namn påå produkter som innehåller detta.
, vet inte om detta hör hit i denna tråd men tack i alla fall

Jag håller tummarna för Tintin och hoppas det inte är något allvarligt.
#14 Ett preparat som du kan köpa heter Lactiplus, det finns på hälsokost. Det är kapslar med ett pulver i som innehåller levande goda bakterier = probiotika. Du kan öppna en kapsel och strö över ett fat mjukmat, rör om lite och ge katterna. Vissa katter gillar yoghurt och fil men inte alla men jag har hittills aldrig träffat en katt som inte gillar Lactiplus. Ett enklare liknande preparat är Trevis som finns att köpa på apoteket, säljs mot turistdiarée hos människa.
Vad sa veterinären om Tintin?
/Elisa
Hej svejs
Tintin har en bakteriell infektion. Huruvida det ligger virus bakom är svårt att veta, hon är ju vaccinerad så blodprov är ju ingen idé. Hon har fått antibiotika och näsdroppar och jag har fått i henne en halv tesked Royal Canin Recovery som vet rekommenderade. Hon väger bara 2.9 kg - lika mkt som lilla Yindee
. Jag är tror att måste ha tappat minst 0.5 kg…. Resten av planen är väl att lämna henne ifred… Kanske bäst att ställa in sig på att det inte blir ngr bebisar denna gången.

**Kattungar till salu!
Stackars er. Fast det är kanske inget herpes- eller calcivirus inblandat. Bara bakterier… (Jag hade ringt Inga-Lill och informerat hur som helst)Ta hand om henne nu med varma filtar och vad du nu kan komma på att peta i henne. Vilken otur!
#18 Jo, jag har pratat med Inga-Lill så att hon kan vara xtra uppmärksam på sina i fall de skulle bli snuviga oxå. Dock är jag 90% säker på att det i första hand är stress som utlöst det. Hon fräste när jag lyfte upp henne för att sätta henne i buren och det absolut inte likt henne.
Det är så himla synd om henne att man vill gråta. Hon är så täppt i näsan att hon inte kan jama ordentligt.
**Kattungar till salu!
Uj uj. Jag vet en hane som fick calci och hans nos blev ett enda sår. Kanske av snoret som rann. Han frös, hade ont och kunde inte äta eller röra på sig överhuvudtaget.
Hoppas verkligen Tintin kommer lindrigare undan, för det var ett elände med den katten.

Ge henne b-vitaminer, det stimulerar också aptiten förutom alla andra goda saker. Det finns flytande på vissa djurbutiker och det kan vara lättare att ge än tabletter. Ibland kan man få det av veterinären också. Skaffa dig en spruta från apoteket (om du inte redan har det) och tvångsmata henne försiktigt genom att spruta in små skvättar vätska i mungipan. Det är väldigt farligt om hon blir uttorkad, så se upp med det. Modersmjölksersättning kan också vara väldigt bra att ge till vuxna sjuka katter om de inte äter själva (inte bara till bebisar). Hoppas hon kryar på sig snabbt.
Glass?
Turen i oturen är att det är bakterier. Så förhoppningsvis fungerar antibiotikan bra på den. Brukar hjälpa ganska fort.
Är säkert som du misstänker att det är stressen som utlöst det.
Det kan mycket väl vara bebisar i magen på henne trots förkyldningen. Så ta inte ut något negativt i förskott. Se bara till att hon får i sig mat och att medicinen inte är skadlig mot bebisar. Håll henne varm och pussa på henne mycket!
Tog ni något test för att se vilken sorts bakterier det är?
/Elisa
Man kan ge Verum Hälsofil eller Onaka i en spruta rakt i munnen på den sjuka katten, bra bakterier och vätska i ett. Det är lättare än vatten att få i dem pg a konsistenten.
Nu hoppas vi att Tintin frisknar till och äter upp sig. Hon har säkerligen minskat i vikt av stressen kring parningen. Vi håller tummarna. Inom ett par dagar vänder det.
Håper dette er forbigående,at hun blir fort frisk,og at hun er drektig og at det går bra. *klem*
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Tack för allt stöd! Ska försöka få tag i B-vitamin imorgon. Tur i oturen så hade hon iaf ingen feber när vi var hos vet.
**Kattungar till salu!
Idag ser Tintin ngt fräschare ut. Antibiotikan och näsdropparna verkar göra lite nytta även om nosen hade en tjock hinna av torkat snor i morse. Blinkhinnorna täcker inte halva ögat längre. Har precis lyckats få ut henne från under sängen och upp i puffen i klösträdet. Hoppas hon stannar där för under sängen är det kallt golv…
**Kattungar till salu!
Vad fick din Tintin för antibiotica ? näsdroppar ?
Bara nyfiken.
Hoppas hon frisknar till nu och mullar på sej.
Ja, krya på dig Tintin 
Vilken otur, stackaren! Krya på dig Tintin!
#28 Antibiotikan heter Therios (aktiv substans Cefalexin) och näsdropparna är vanlig Nezeril för små barn 1 månad till 2 år. Droarna är förpackade i små pipetter som gör dem lätta att fe till motvillig paddfröken. 
**Kattungar till salu!
Tintin är iaf pigg nog att morra indignerat åt mig när jag torkar rent runt nosen med en fuktig bomullstuss och droppar näsdroppar i näsborrarna. Dumma tant!! 
**Kattungar till salu!
Stakkars Tintin. God bedring til henne.
Jeg har et tips til næring jeg. Den kan brukes av både drektige,diegivende og kattunger og Messi elsker den her.Den blir nesten som en velling/tynn grøt når den blir blandet ut.
(de blir solgt hos veterinæren)
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Jag har alltid såna påsar hemma, kanonbra. Det är väldigt smakrikt och näringsrikt.
Man blandar en påse i 1,5 dl varmt vatten
Krya på dig Tintin
#33 & 34 Det var bra tips! 
Idag har jag gett upp hoppet om att slippa tvångsmata Tintin. Med hjälp av spruta har jag fått i henne lite yoghurt (det mesta hamnade nog på väggen), lite vatten och lite RC Recovery. Jag är rädd att hon kommer att sky mig som pesten när detta är över.
**Kattungar till salu!
#36 Ja, det är ett helsike, men nödvändigt. Linda in henne i en handduk, om du måste. Bara hon får i sig vätskan.
Om hon varken äter eller dricker självmant, måste du ge henne minst 10 ml/tim. (Jag är inte helt säker på den uppgiften, men då vet du att hon har fått i sig.)
Lyft skinnet i nacken och se om hon är uttorkad. Det bör vända inom de närmaste dagarna, eftersom hon får antibiotika. Håller tummarna för att din flicka snart mår bättre.
#36 Visst är det svårt. Mitt tips är att spruta 1 ml åt gången. Det blir mindre kladdigt men ett heltidspyssel. Stackars er 

Om det inte alls funkar måste du låta vätska upp henne hos en veterinär. Då får hon vätska under skinnet i nacken. Utan vätska så dör hon. Prova allt möjligt som hon kan dricka. Grönt te med honung i, avsvalnat förstås, kan också vara ett alternativ, då får hon lite energi också från sockret. Har du provat med KRM (modersmjölksersättning), det är många vuxna katter som dricker det frivilligt. Glass var det någon som föreslog, och jag säger bara: prova allt drickbart! Hon kanske har sår i munnen och nosen och det är därför hon inte vill dricka eller äta frivilligt men det finns en smärtstillande salva att smörja på, även att använda på nos och i munnen, fråga vet eller om någon annan här kanske vet vad den heter. Det kan hjälpa väsentligt.
#39 Xylocainsalva (Lidocain) är receptfritt också. Finns som nos- och munvatten.

Usch, vad jobbigt för er. Förstår att det måste kännas stressande för dig. Jag hade nog också provat KMR, min extremt kräsna hona fullkomligt älskar det.
Annars är det som Rövardotters skriver, uppvätskning hos veterinär som gäller.
Jag har gett henne vatten ikväll. Gör nyptest så fort jag kommer åt. Det ser ok ut än så länge. Har ställt en vattenskål under sängen där hon gömmer sig ibland. Kanske dricker hon när jag inte ser?
Hon har nog inget luktsinne kvar stackarn så att mat inte är skoj kan man ju förstå…
Hon är iaf pigg om man ser till omständigheterna. Nu får hon vara ifred och vila inatt, så börjar vi på ny kula imorgon med både mat och vatten.
**Kattungar till salu!

Jag såg att jag slängde om bokstäverna: KMR ska det vara, precis som #41 skriver.
Jag hoppas allt blir bra med din lilla Tintin, det är synd om er båda. Det är väldigt svårt att tvångsmata en vuxen katt så det är mycket tryggare att söka uppvätskningshjälp hos veterinär, de kan också ge henne en b-vitaminspruta så hon får lite mer kraft. De kan ge henne vätska och näring genom dropp också om det behövs.

Förlåt att jag lägger mig i er tråd, men när min ena siames blev förkyld, för många år sen, så tappade hon luktsinnet helt, eftersom näsan täpptes igen och allt snor kladdade. Men i alla fall så ville hon inte äta alls, så jag provade att ge människo-tonfisk och sardiner i tomatsås, det luktade lite starkare, så det kände hon av liite mer än kattmaten. Så faktiskt… Det åt hon lite grand av. Så kanske din också. 

#44 Det kan säkert fungera om hon inte har fått sår i munnen (vissa virus ger sår i munnen och på nosen, tråkigt nog). Det är absolut värt att pröva. Man kan prova med allt möjligt som luktar starkt och som hon kan tänkas tycka om.
Stackars dej å Tintin.
Åk in och vätska upp henne om du inte ser en förbättring. Du kanske behöver göra det några gånger, dom kan ju kolla hur munhålan ser ut oxå.
Håller tummarna att det snart vänder på henne!
Tog ni några prover för att se vad för typ av bakterier det är?
Det är otroligt viktigt att hon får i sig näring. Då katter kan dö av svält ganska fort. En hund klarar sig länge, precis som människan. Katter är känsligare…
Hur går det med övriga katter och även Porshe ingen av de som är sjuka?
/Elisa
Hvordan går det med henne i dag?
Jeg kom på et tips til.Nå har du jo fått mange da men jeg slenger det med fordet. Når du gir sprøyte med vann så bland ut litt druesukker i vannet. De gir så god energi.
Tyckte hon verkade lite piggare idag. Såg inte så "raggig" ut och var mer alert. Fortsätter med vätska och mat under dagen och hoppas det vänder nu.
Porsche och de andra är ännu friska och krya. 
Min sambo tog lite bilder på oss igår. Tintin sväljer vatten som en duktig flicka.
Tittut ur mammas väst!
Dumma tant!! 
Chili undrar vad som händer… 
**Kattungar till salu!
Åh, så söt hon är…stackars lilla gumma. Hoppas att det vänder nu.
Ja, stackars lilla sjuklingen! (Det finns mindre sprutor om det är för svårt med den där)

Du kan också försöka med Hills AD foder på burk..man kan blanda ut den med lite vatten och spruta i henne , om hon inte äter själv.
Lycka till med den lilla sjuklingen
#51 Det går faktiskt riktigt bra. 
#52 Jag har Royal Canin Recovery som vet rekommenderade. Det är ungefär samma sak som Hills AD.
**Kattungar till salu!

Åh, vilka fina bilder! Vad duktiga ni är båda två.
Nu är du kängurumamma då
Skippy.

Stakkars Tintin;-) Håper hun snart blir bra igjen
Stor god bedringsklem fra Oscar og meg.
Pernille.
Stackars lilla Tintin. Hoppas att hon blir bättre snart. Det är ett elände när man har en katt som inte vill äta eller dricka själv. Kämpa på!
I natt har Tino sovit på täcket mellan mina knän. I morse hoppade hon ner och försvann ut i lägenheten på hemligt ärende. Sedan kom hon tillbaka och slog sig ned för att grundligt tvätta sig om nosen (under ljudligt nysande) för första gången sedan hon blev sjuk. Ett gott tecken?
**Kattungar till salu!

Det var ett gott tecken..Krya på dej Tintin..

Hoppas hon blir helt frisk snart, skönt att det går åt rätt håll.

Nu kan det bara bli bättre…och vilken söt hund du har

Vad skönt att höra att det går åt rätt håll! Pussa på Tintin!
Så roligt att hon är piggare. Och kanske blir det någon miniporsche ändå 

Det är inte alltid så lätt. Gamla Mysen som "flyttade" fick tabletter för sin sköldkörtel 2gg/dag i 3år!!!
Hoppas Tintin piggar på sig & är med barn & vi får se en massa mer underbara ungar här.
Vad härligt att höra att hon är piggare. 

Hade hon varit och tjuvätit? :-) Toppen!!
Så bra der er fremgang.Det ble jeg glad for å lese 
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
så skönt
YES!! Tintin äter mjukmat för egen maskin!!! 
HURRA!!!
**Kattungar till salu!
Härligt! 
Då blir hon snart pigg och frisk igen.
Nu väntar vi bara på rosa tuttar också.
/Elisa
Helt superdupert

Håller tummarna för att allt fungerar med henne nu!
HURRA!!! 
Det var inte mkt hon åt, men att hon ens smakar är en jätteseger. 
**Kattungar till salu!
Hon snorar knappt heller längre. 
**Kattungar till salu!

Det var skönt att höra att allt blir bättre och bättre.

Åh vad härligt att höra! Heja Tintin!! 
Men så skönt! Då tycker jag det gick snabbt, men så fick hon ju så bra omvårdnad också 
Idag har hon ätit en knapp matsked RC Kitten (hon är ju egentligen en torrfoderkatt). Jag ska ge henne mer sen, men jag är lite rädd att hon ska kräkas upp det igen om hon äter för mkt på en gång…
**Kattungar till salu!
Ja det er sikkert lurt at du heller prøver å gi henne ofte og lite av det hun liker aller best.Det tar jo sikkert litt tid å få matlysten sånn helt på topp igjen også.
så skönt att hon pigggar på sig.