Siames iFokus

Siames

Etikettofftopic
Läst 3011 ggr
Luddesmatte
2009-02-15 18:32
0

Lite frågor om siames.

Finns det något speciellt man bör tänka på när det kommer till Siameser?

Hur stora är dem dvs vikt osv?

Vilka färgvarianter finns dem i?

Hur är deras temperament?

Vad ska jag tänka på vid köp av en för att veta att uppfödaren säkerligen är seriös?

Har siameser några kända sjukdomar?

Har bara vanan vid enormt stora kattraser. Så ni som har Siameser kan väll berätta lite hur det är att ha en och gärna svara på frågorna.

CoralReefs
2009-02-15 18:55
0

Det första enligt mig som är viktigt är faktiskt själva uppfödaren. Litar du på denne, känner du at den är seriös och att ni kommer överens? Känner du att du kan ställa de frågor du vill utan att känna dig dum? Det är uppfödaren som kommer vara ditt stöd i många år och därför är det viktigt att köpa av en sådan som du själv känner dig bekväm med.

Tänk efter ocks åvad du värdesätter hos en uppfödare..knskap? erfarenhet? avelsmål och dennes resonemang?

Vikten kan variera melaln olika linjer men framförallt mellan hona och hane. Runt 3kg för en hona och något mer för hane tycker jag är ganska lagom.

Angående färger så finns dom i en massa färger. Brunt, choklad, kanel, blått, lila, rött och creme. Med och utan tabby och honorna kan vara sköldpaddsmaskade(hoppas jag inte missat någon färg). De finns också med vitfläck och kallas då för seychellois.

Siamesen är en livlig och sällskaplig katt som alltid vill vara med i allt du gör.

Se till att föräldradjuren är fiv och felv testade och att du får stamtavla på kattungen.

Angeånde kända sjukdomar så är siamesen en ganska frisk ras men kan ha problem med tänder och njurar.

Nayak
2009-02-15 18:57
1

En hona kanske 3-4 kg, en hane 4-7 kg. Det är lite olika.

Finns i många färger, kolla på www.sogrupp.se

Generellt sett så tycker jag dom är särskilt älskvärda och vakna. En del påhittigare än andra. Mycket intelligenta och lär sig gärna och lätt.

Seriös ja. Det är inte roligt att få hem en katt som blir sjuk, där uppfödaren vet/borde veta att det finns i linjerna och inte borde ha avlat så. Eller att det är ohygieniskt och produceras katter för produktionens skull. Du kan ju inte gärna vända i dörren när du rest så långt…

De flesta uppfödare är bra.

Det finns en del allvarliga ärftliga sjukdomar som hjärtfel och cystor på njurarna, men jag vet inte om det är särskilt vanligt. Det poppar inte bara upp hos vilken katt som helst, menar jag.

Lycka till!Glad

Luddesmatte
2009-02-15 19:52
0

Brunmaskade Siameser är så vackra. Har sätt att det finns kritvita siameser också, är det en godkänd färg? Tycker vita siameser är underbart fina. Funderar nästan på att skaffa en brunmaskad och en vit någon gång.

Nayak
2009-02-15 20:23
0

Foreign White, w67 tror jag, är godkänd, men i Sverige med en del avelsrestriktioner för deras maskade avkomma.

kalindas
2009-02-15 20:36
0

Ang. restrektioner så beror det lite på vilken klubb man är medlem i. Vissa klubbar i IDP har hårdare regler än Sverak har. Andra har inte alls de kraven.

/Elisa

Luddesmatte
2009-02-16 14:28
0

#4 & 5 Jag bryr mig inte så mycket om restrektionerna från klubbarna. Har inte till syfte att ställa ut när jag skaffar en siamese. Vita siameser är så fina och drömmen om att äga en siamese har funnits i många år och jag har alltid letat efter den rätta kissen. Nu när jag vet att Siamese iFokus finns så kanske den rätta kissen dyker upp.

Nayak
2009-02-16 14:34
0

S* Edo i Enköping hade vita. Fast det är ju nedåt landet.

CoralReefs
2009-02-16 16:39
0

Vita siameser är ovanliga då det är bara några uppfödare som föder upp dom. S*Edo och Zentrys i Stockholm har för mig föder upp sådana.

orvaren
2009-02-16 16:46
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En annan sjukdom,som en av våra har utvecklat är HCM.

(det är en hjärtsjukdom)

Nayak
2009-02-16 17:55
0

#9 Jag har tyvärr hört fler och det är hemskt tråkigt. Samma sak med njursjukdomen PKD. Båda går att DNA-testa nu; http://www.animalsdna.com/feline/

PKD följer med himalaya. Det fanns på birma också.

Jag vet inte hur vanligt det är nu. Utrotat kanske. Men en del som köpt en sjuk katt vill inte kontakta uppfödaren och berätta vad som hänt. Man vill väl bara glömma och gå vidare kan jag tänka. Fullt förståeligt.

ossilian
2009-02-16 19:33
0

#10 Är PKD och HCM vanligt på just siames?? Vilka är dina källor?

ElisaCosmos
2009-02-16 21:33
0

Håller med..det e nåt speciellt med helvita..det som e speciellt för dem e att de oftare är döva än maskade katter..Så vad jag vet ska väl föräldrar vara testade..storleken tycker jag ofta beror på olika släkten.Sen tycker jag att tempramentet e olika eller liknande hur ska man säga att samma färg på mask =Flera gemensamma personlighetsdrag..Ja jag e fast för siames!!Dom e helt underbara!!Jag tycker alla raser har väl sina olika sjukdommar,men oftast tycker jag jämnfört me andra raser så e de ganska friska..Om du skaffar siames framöver så lär du inte ångra dig i alla fall..Se till att du har en uppfödare som du litar på o andra kan rekomendera..Är en siames barn o hundvan dessutom så e de heltuffa..!!:):)

Wikrita
2009-02-16 22:14
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du har også et par oppdrettere av hvite siamesere i Norge, Hailstorms og Wikrita's

Nayak
2009-02-16 22:17
0

#11 Jag vet inte om det är vanligt, båda sjukdomarna, men det förekommer hos siameser bland andra raser. Källor; jag har fått veta det av en del som drabbats. Men det är synd om dom inte låter uppfödaren få veta det också. Eller hur?

När jag hade birma så fanns det en uppfödare i klubben som sa att hennes "birmor bara dog". Det var njursvikt och hon bytte till Norsk skogskatt. Samma sak fick jag höra för ett par år sedan av en som föder upp siames; "dom bara dog".

Det som är bra med PKD är att man kan testa, och att friska föräldrar inte kan få sjuk avkomma. Det kan inte ligga dolt för att plötsligt poppa upp. HCM vet jag inte hur det ligger till med. Bara att det kan gå väldigt snabbt.

kalindas
2009-02-16 23:28
0

Vill tillägga att vita siameser sällan eller aldrig är döva. Däremot riskerar vita grönögda, vita blåögda (ej maskade) och oddeye orientaler att födas döva.

PKD har jag aldrig hört en Kategori 4 katt haft så det måste vara extremt ovanligt. Fast samtidigt vet jag inte vad för problem som orsakat njursvikt hos katterna. För njurproblem har en del katter, men om detta är PKD är en annan sak.
Det bästa är väl att be SVA om statestik för just detta.

Samma gäller HCM.
Känner personligen till enbart två katt som fått diganos HCM. Det ena var en ung katt och det andra var en äldre FW som blev utsatt för stark trauma och utvecklade sjukdomen.

Kan vara lite farligt att skrämma upp människor att tro att detta är något vanligt på våra raser.
Men visst är det bra att vara uppmärksam på att dessa sjukdomar finns. Fast "vanliga" är de knappast…

/Elisa

Rovardotters
2009-02-16 23:49
0

Dåliga tänder och njurar kan ibland hänga ihop men jag har heller aldrig hört talas om PKD inom kat IV. Jag har hört talas om fyra fall av HCM, där ett av dessa fall ligger ca 10 år tillbaka i tiden, den informationen fick jag då vi genomförde vår enkätundersökning bland uppfödare inom siames och orientalgruppen. Troligen känner jag därmed till de två fall som du refererar till Kalindas och de är troligen inkluderade i den information som jag har fått. Det kan säkert finnas flera enstaka fall men sannolikt är de inte många.

Jag deltog för några år sedan med en fertil hankatt i ett forskningsprojekt om just HCM, min katt deltog som en representant för en frisk katt i en referensgrupp. Den veterinär som genomförde studien berättade att hon aldrig hade hört talas om någon siames med HCM.

Några fall finns det alltså ändå av HCM men än så länge verkar de vara väldigt få inom kat IV om man jämför med andra raser. Ärftligheten är komplicerad att utreda då många gener kan vara inblandade. På människa har man hittat en särskild norrländsk variant tex med en speciell DNA komposition som inte finns någon annanstans. Mest känd är Maine Coonens HCM och för dem har man utvecklat ett DNA test men detta första test man skapade baserade sig på information utifrån en speciell kattpopulation där alla katter visade sig vara släkt med varandra (kraftigt inavlade), så den är inte representativ för alla katter. Det vanligaste sättet att hålla koll på HCM är att ultraljuda katternas hjärtan. Försök pågår hela tiden att utveckla ett DNA test men det är inte 100% tillförlitligt, vad jag hörde senast i alla fall.

Luddesmatte
2009-02-17 09:26
0

Antar att rasrena katter är mycket som resrena hundar. Det finns sjukdommar i alla raser i grund och botten men det behöver ju inte betyda att varje katt blir sjuk. Kan dock tänka mig att Siamese är friskare än Perser. Vi har just nu bara två blandraser som är friska och krya och en siamese skulle ju inte sitta fel. Blir så bedövat kär i alla bilder på siameser som finns här inne.

Nayak
2009-02-17 14:24
0

#17 Just precis Skrattande

cleo
2009-02-18 10:19
0

alla katter kan tyvärr drabbas av sjukdom. det finns inga garantier och man kan drabbas när man minst anar det utan att man för dens skull skulle vara en oseriös uppfödare. Upptäcks det innan katten säljs så säljs den/omplaceras den ju inte utan information, men saker kan faktiskt hända flera år fram i tiden.jag tror inte någon medvetet skulle avla på en katt för att bara sälja kattungar som de vet blir sjuka. Uppfödning av katter är en mycket dyr hobby och kostnaden för själva uppfödningen uppgår långt över de summor vi någonsin får tillbaka på sålda kattungar.

Pkd är inget problem på kat 4 och har inte hört en enda som blivit drabbad av denna sjukdom.
jag hade en katt vars mamma dog i HCM när den var 11 år gammal.. men detta är dock en mycket ovanlig sjukdom på vår ras

som rövardotter skriver finns det ingen tillförlitlig testmetod idag för HCM på kat 4 dock har de genom obducerade katter visat sig vara lågrisk tillsammans med Burma. dvs. mycket ovanligt.. men detta är trots detta en sjukdom som kan drabba alla kattraser och inte ens människan eller huskatten är förskonad från denna sjukdom.

en katt är sammansatt av så många delar mer än bara genom gener tex miljö, livsstil mm alla sjukdomar får man inte dra över samma kam som att de skulle vara samma som att de är ärftliga och att det är ett resultat av oseriös uppfödning. Man måste här vara medveten på att det är levande individer. En stor del av kattens hälsa är att vårda sin katt väl, stoppa i den rätt och riktig föda och se till kattens behov. sköta tänder och regelbundna hälsokontroller för att hitta problem innan de blir för stora.

men tråkigt om de som köpt katt inte hör av sig för jag förutsätter att katten var frisk vid leverans och att detta hände längre fram i tiden vilket kan vara en viktig del i avelsarbetet för de som föder upp att få information och kanske få ta del av journalkopior mm Svårt när man har sorg men när sorgen lagt sig något så kanske denna information kan göra kommande kattungar friskare genom att vi alla hjälps åt.. Här har vi alla ett ansvar mot katten  som individ, inte bara mot uppfödaren

ossilian
2009-02-18 11:21
0

#14 Källor; jag har fått veta det av en del som drabbats. Men det är synd om dom inte låter uppfödaren få veta det också. Eller hur?

Jag förstår inte ens hur det kan komma sig att man inte kontaktar sin uppfödare vid något så allvarligt som att katten har insjuknat i HCM!? Vet du med säkerhet att de katter su hört talas om, verkligen dött i HCM eller PKD? Jag gillar inte riktigt den typen av källor som heter "jag har hört" eller "jag vet flera som" eller "en bekants faster" osv.

Till Luddesmatte: Jag upplever att mina två orientaler är lite mer känsliga för tex foderbyten än mina andra och tidigare katter. Att de har känsligare mag- och tarmsystem helt enkelt. Vidare har jag en katt med väldigt dåliga tänder (eg tandkött), vilket inte alls är ovanligt på katt. Men vad jag förstått av litteratur jag läst och även tre olika veterinärer jag talat med så är siameser något överrepresenterade när det gäller dålig tandhälsa.

Dålig tandhälsa och känsligt mag- och tarmsystem hos katt kan vara lite kämpigt för kattägaren att leva med (även för katten så klart). Det kan innebära en hel del veterinärkostnader, framförallt innan man rett ut var problemen bottnar i. Det är också emotionellt stressigt att se sin älskade katt inte vara vid riktigt full vigör.

Så här gör jag för att förebygga kassa magar och blödande tandkött hos mina katter: ger probiotika (köpt på hälsokost eller Apotek) strött över maten som lugnar och balanserar deras magar. Ger aldrig torrfoder som innhåller mer spannmål än kött utan köper det bästa som finns på marknaden. Utöver torrfoder ger jag tre ggr om dagen blötmat och även rått kött. Rått kött är dessutom den bästa tandborstningen som finns. Den av mina katter som vägrar rått kött (grrr) borstar jag tänderna på dagligen (inte poppis!). Frisk luft och sol på sommaren är också guld för hälsan!

Men det viktigaste för att främja en bra hälsa hos oriental/siames torde ändå vara att aldrig utsätta den för ensamhet. En ensam siames är en olycklig siames, enligt min erfarenhet. De är verkligen sociala varelser.

Lycka till i ditt sökande efter en siames!

Nayak
2009-02-18 11:27
0

(#19 Det finns ett resonemang kring njursvikt som kanske är lite försiktigt; "En vanlig orsak till njursvikt är PKD", är det någon som skriver på sin hemsida. Lite "tassa på tå" för att inte stöta sig med någon eller för att peka ut någon. För det är ju inte alls det det handlar om. Absolut inte. Men man ska heller inte behöva ljuga och förneka för att undvika att någon känner sig stött. Det gynnar inte katten.)

"Har siameser några kända sjukdomar?" är frågan som jag och #1 har svarat på. "Kända" inte "vanliga". Det här är sjukdomar som jag känner till, så då svarade jag. Gingivit hade jag helt glömt, fast jag haft 2 katter som drabbats.

Många som har siames är inte med i varken kattklubb eller SOgruppen. Dom vill ha trevliga sällskapskatter och tänker väl inte så mycket på avelsarbete. 

Sen dör katten och då känner man sig förkrossad, men också lurad och anklagar sig själv för att man borde ha forskat lite noggrannare och inte bara köpt hem en katt. Det är enklare att köpa en ny kattunge och glömma, än att ta kontakt med uppfödaren och berätta och riskera att bli idiotförklarad när man redan skäms.

Ja, det är kanske en geografisk fråga, men det finns dom här sjukdomarna i kat 4 även om SOgruppens medlemmar inte känner till några fall. Finns det ett fall så finns det nog fler, eller kommer katten från yttre rymden?

Det är därför jag har njurscannat, hankatterna hon parat med har också gjort det, på kattungeköparens önskemål. Det var ett villkor. Hon ville ultraljuda för att hitta ev cystor, men jag tog prover också.

Återigen, det verkar inte vanligt. Men det finns lite runt om i stugorna. Även om alltså inte klubbmedlemmar känner till det.

Och kolla #9 här.

Vi är inte många som diskuterar här, men googla på "siames njursjukdom" så kanske det dyker upp något. En länk till ett labb http://www.animalsdna.com/feline/

Finns det HCM och PDK i kat 4? (Inte för att dom är kat 4, men för att dom är himalaya kanske)

Jag tycker att man kan svara "ja" på den frågan.

Rovardotters
2009-02-18 11:53
0

Tandproblem med inflammationer kan leda till nursvikt om man inte behandlar dem. Andra inflammationstillstånd (obehandlade) kan också leda till njursvikt. Därför är det viktigt att hålla koll på munhälsan och andra symptom som i sig inte är så farliga men de bör åtgärdas annars blir de farliga.

Ibland avlivas katter utan en riktig diagnos, där veterinären höftar till med något, då blir den höftningen en sanning för kattägaren naturligtvis oavsett om det är sant eller ej. Vissa veterinärer anser inte att en katt är värd något, de är bara en råttfångare och man lägger inte ner tid och pengar på att undersöka orsaker till olika sjukdomstillstånd så att man kan få rätt behandling.

Kat IV är känsliga för stämningar, de är mycket intelligenta katter som man aldrig får nonchalera, de kan bli sjuka av det. Känner de sig älskade och får sina behov tillfredsställda håller de sig vanligen friska. Men det är inte alla människor som vill eller kan få siameser att trivas, de tycker de är för krävande och detta känner katten och blir sjuk av det. Det är en ganska enkel sanning som vissa människor vill förneka därför att den är obekväm. Då är det enklare att skylla på genetiska fel som förmodligen inte finns, de tar heller inte reda på hur det är utan drar slutsatserna för att skydda sig själva.

#20 Du ger dina katter en bra omvårdnad och har tänkt till vad dina katter behöver, det är så man måste göra då dessa katter också är individer.

ossilian
2009-02-18 12:11
0

#22 Ibland avlivas katter utan en riktig diagnos, där veterinären höftar till med något, då blir den höftningen en sanning för kattägaren naturligtvis oavsett om det är sant eller ej. Vissa veterinärer anser inte att en katt är värd något, de är bara en råttfångare och man lägger inte ner tid och pengar på att undersöka orsaker till olika sjukdomstillstånd så att man kan få rätt behandling.

Så sant så sant! Man ska som kattägare våga vara mycket kritisk till en veterinärs utlåtande om ens katt. Alltför ofta har jag hört om katter som fått sin dödsdom baserad på enbart en yttre undersökning. Inga blodprover tagna, ingen röntgen gjord etc. Skandalöst egentligen.

Rovardotters
2009-02-18 12:20
0

Luddesmatte, det är viktigt att du tänker på att kat IV katter är krävande, det är ingen sjukdom utan deras natur. Man får inte bli arg på dem och stöta bort dem, då blir de ohyggligt ledsna, ja rent av deprimerade.  De är väldigt annorlunda mot andra katter.

cleo
2009-02-18 13:14
0

# 21 självklart ska man inte behöva tassa. Här är det nog inte någon som är lättstött på detta forum och det är ju till för diskussionerFlört

Under den tid som jag varit aktiv uppfödare tillsammans med min syster och fött upp i över 12 år med många kattungar är det två katter som drabbats av sjukdomar på njurarna en som blivit drabbad av njursvikt och den andra som jag sålt fick njursten. katten med njursvikt ägde jag själv och självklart obducerades den och katten hade inte PKD dvs cystor på njurarna utan en följdsjukdom av en infektion. Uppfödare känner uppfödare och vi brukar vara ganska ärliga och raka om problem och berätta och jag har inte hört talas om en siames eller oriental med diagnos pkd men därav så finns det säkert. men kan inte tänka mig att det skulle vara så vanligt att man kanhitta det lite här och där

Himalayan som näms i länken från artikeln ska vi ju inte förväxla med maskanlaget som också heter himalaya.. himalayan som ras är en blandning mellan Perser och Siames varpå pkd på dessa katter när de har Perser i rakt nedstigande led ökar och placerar denna rasen bland högriskdjuren. Länk till rasen så att vi inte misstar oss på att det i artikeln inte speciferar att det ligger på en ett färganlag utan att det specifikt står raser som är drabbade

Himalaya

siames och oriental tillhör lågriskkatterna för denna sjukdom och det gäller även HCM där siamesen hamnar långt ner.länk till hur det ligger i riskfaktor för sjukdomen

AD-PKD - the potential risk in various breeds

Däremot tillhör den en högre riskgrupp gällande cancer än många andra raser

Med hänsyn till den översta frågeställningen som gjordes av trådskaparen så uppfattade jag här att denne är intresserad av mer vanliga åkommor som utmärker sig för rasen som man kanske bör beakta innan när man skaffar en ny familjemedlem och väga för/emot annars har ju katter en liten risk att drabbas av alla möjliga sjukdomar oavsett ras eller härstammning. och jag håller med att det värsta som kan hända en siames är att den känner sig ensam, en lycklig katt är en friskare katt

#20 Ja jag tycker också det är sorgligt för katten har kanske kullsyskon med familjer som inte heller är uppfödare, det gynnar alla katter att fåsådan här information och man har ett ansvar som djurägare även om man inte föder upp. att man är ledsen är sin sak men att skämmas för att sin katt dött behöver ju ingen göra om man inte vet med sig att man misskött den då såklart. annars är det en naturlig del att kunna bearbeta sorgarbetet och jag hoppas inte mina köpare känner så här att de inte kan ringa mig oavsett glada eller sorliga nyheter.

jag hade faktiskt en köpare som köpte två katter av mig för ett antal år sedan. det kom ett samtal då och då, ett litet kort om hur katterna hade det. sedan slutade detta och jag tänkte som så att det är inte alla som håller kontakten år efter år.

men så fick jag reda på att en annan uppfödare pratat med henne och hon berättade för henne om att den ena blivit sjuk coh fått FIP och djursjukhuset informerade att denna sjukdom bara kom från oseriösa uppfödare.. Gud vad hemskt för din katt tyckte den andra uppfödaren då har du bara en katt nu då?

nej han blev frisk igen så han mår fin fint Förvånad Vad veterinären här glömde bort att tala om för min kattköpare var att han ställt fel diagnos på katten då FIP är en 100 % dödlig sjukdom. Min kattungeköpare hade alltså gått och tänkt hemska tankar om mig och litat blint på sin veterinär, hon visste ju inte och hade ingen kunskap om vad FIP varSkrikandes suck…

nej nu ska jag pussa på vårt nya mirakel som mammakatt håller på att tvätta ren från hinnor.. en liten havanna men pojke  eller flicka jag är för nyfiken nuKyss

Luddesmatte
2009-02-18 13:54
0

#24 Jag är aldrig arg, den benämningen finns inte i min vardag. Mina vänner kallar mig mer spirituell än normal. Glad
Skulle aldrig stötta bort ett djur. En av mina blandraskatter här hemma blir likadan om han inte får tillräckligt med uppmärksamhet men så mycket som jag älskar honom behöver han aldrig känna sig ensam.

Rovardotters
2009-02-18 14:00
0

#26 Det låter bra, jag menade inte specifikt att just du skulle bli arg på dina katter. Men det hoppas jag att du förstår. Det är dock många människor som blir chockerade när de träffar kat IV katter eftersom de inte alls är vana vid att bli så närgången undersökta av en katt, de blir irriterade när katten vill smaka vid matbordet (socialäta), sova i sängen, vara med på toa mm. Sånt får man vänja sig vid om man ska ha dessa katter. De vill vara fullvärdiga familjemedlemmar och de är mycket nyfikna.

tuska
2009-02-18 14:10
0

# 27 Skrattande   Går jag upp mitt i natten för att gå på toa så har jag ALLA katterna på rad efter mej,  Oftast kissar dom oxå, sen bär det av till varma sängen igen, där det ska gossas några minuter innan de snällt spinnande somnar på sina bestämda platser som dom utsett själva.   Härliga djur

kalindas
2009-02-18 15:05
0

Det där att veterinärer skriker FIP i tid och otid är väldigt vanligt. Man kan ju undra hur många som fått avliva sina katter, pga att det skriks om just FIP, som sedan visar sig vara något annat…

/Elisa

Luddesmatte
2009-02-18 15:56
0

#27 Låter som våran storkille här hemma. Han SKA sova i sängen, följa med överallt, äta allt, gosa hela tiden och får han inte det ja då ställer han sig och jamar samt börjar kraffsa på någon dörr. Går man sen till honom åker svansen upp i vädret, han börjar kurra, jamar åt en och stryker sig. Han är översocial men så ska en katt vara tycker jag, hur mysigt som helst. Glad

Våran andra hane får damp ifall man går in på toa utan honom och där inne ska han givetvis kela med en när man sitter på toan annars ligger han bara och sover.

hecajon
2009-02-18 18:14
0

# 27 Låter som att en Siames/Oriental platsar bra in i ditt hemSkrattande

Kan tipsa om Siames och Orientalgruppens hemsida om du vill läsa mer om hur de är och ser ut:

http://www.sogrupp.se/

Klicka på rasinfo där.

Där kan du även hitta uppfödare, kattungar mm

Nayak
2009-02-19 12:08
0

#25 Oj , finns det en egen ras. Det visste jag inte, som du ju redan förstått Skrattande 

#24 Spirituell kan man nog kalla siameserna också. Dom har antenner!