Om inte Skatan varit upptagen....
….. som namn alltså, då skulle raskt Hoffens Inez fått ett nytt.
Hittade en tunn silverkedja på golvet, funderade inte mycket på det då, utan lade bara tillbaka den i den öppna skålen brevid smyckeskrinet. I skålen förvarar jag oäkta kedjor, och enklare silverkedjor, halsband och sådant. För att de inte ska trassla in sig i en enda jätteknut.
Senare på kvällen, när vi lagt oss, hördes ett rasslande läte under sängen. Tittade efter och där stack Inez huvud fram under kanten. Tände lampan och såg att hon hade en lång gulddoublekedja i munnen!
Halvvägs utanför halsbandsskålen låg en annan kedja, ytterligare en kedja låg slängd på en möbel nedanför det lilla bord där skålen står.
Berättade detta för familjen på morgonen, och uppmanade dem hålla ordning på sina nipper. Äldste sonen konstaterade lugnt: "Om vi saknar något så kan vi titta i kattbaljan, för där lägger ju Inez leksakerna när hon tröttnat på dem…."
Så vi har alltså en liten tjuvaktig "skata" hemma.
Såg ju i en annan tråd att Major planerade rymma hemifrån, och packade packsäcken…. Och Pernilla har berättat om hur Gucci gör med sina pälsmöss.
Är det här beteendet vanligt bland kat IV katter?

Freddy- min gamla siames hade en gömma i sängen. Dit drog han saker. bla. exet:s körkort.:)
Imorse hittade jag ej min ena vante, så tydligen är mina nya killar oxå kleptomaner. Men jag måste säga att det är ganska gulligt
Vi vill se bilder på den lilla tjyven! 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
*hehe*
Hon låter verkligen som en äkta Skata..
Svartvit är hon ju också.
Skatan här brukar inte stjäla så mycket. Däremot älskar hon att apportera…
/Elisa
Javisst, dom är påhittiga och det är det som är så kul. Mina tar alla smycken dom kommer åt så jag får inte lämna något framme.
Det är visst jättegott att tugga på guldkedjor och kul att peta omkring ringar också. Det finns en känd tjuvgömma under soffan där allt hamnar till slut.

Hade en katt som kallades Nöten för ett antal år sedan. Hon snodde alltid diskproppen.
Hon fick en egen diskpropp av min mamma i present, men den dög inte och luktade väl inte tillräkligt mycket avlopp för ett den skulle falla henne i smaken…
#5 Finsmakare alltså 

Jaja, det börjar mer och mer gå upp för mig vad jag gett mig in på….
#3: Inez apporterar, hon med. 
Särskilt en natt nyss….. Då vaknade jag av att hon morrade när hon kröp ner under täcket. Jag trodde först hon morrade åt ocicaten Troja, som låg på min andra sida. Men nästan genast kröp Inez ut från täcket och sprang sin väg. Kom tillbaka alldeles efter med en pälsbit (f d pälsmus) i munnen. Då förstod jag; Inez brukar morra när hon håller i en leksak, för att få ha den i fred för ocicaterna! Så lade Inez pälsmusen i min hand! Trots jag var trött - och mot alla uppfostringsprinciper - kunde jag förstås inte motstå henne och kastade iväg musbiten. Hon kom tillbaka med den kanske 20 gånger, och lade den i min hand varenda gång! När jag till slut vägrade leka mer, och sa att jag ville sova, tog hon upp den nu ganska vältuggade musen och lade den rakt i mitt ansikte…. 
Snacka om intelligent katt;
1) Inez kommer att tänka på att hon vill leka (morrar redan när hon funderar på att gå efter musen)
2) visar mig nästan övertydligt vad hon vill att vi ska göra tillsammans, apporterar sedan av hjärtans lust
3) och ger till slut en spydig kommentar till att jag vill sluta den roliga leken innan hon själv tröttnat…
Än en gång, jag kan inte nog tacka Hoffen för att hon lät oss adoptera den här tokiga tjejen. Hon blir mig kärare för varje dag som går.
(Nu leker hon med småsakerna kring datorskärmen och försöker gå över tangentbordet. Bäst jag trycker på SEND knappen innan Inez själv gör det…)