Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1223 ggr
SacredSouls
0

Tidlig kastrering

Vi bestemte oss for å kastrere lille Blue Eyes (13 uker og  1,6 kilo) før han flyttet til sitt nye kosehjem.

Jeg visste ikke om veterinæren vår utførte tidlig Kastrering men han fortalte at de nettopp hadde vært på et seminar og at nå var anbefalingen å kastrere kattunger  helt ned i 10 ukers alderen.

Jeg var så spent på hvor omfattende dette skulle bli på en så liten en men ble så veldig positivt overrasket.

Først fikk han en avslappende sprøyte så han sovnet og det ble ikke gitt narkose men kun brukt maske. I løpet av 15 minutter var han tilbake med han uten kulerGlad Da fikk han en oppvåknings sprøyte og våknet i løpet at tre-fire minutter.

Han satt lys våken hele veien hjem i buret og pratet som bare det. Da vi kom hjem så vasket han seg en gang,og kastet opp bittelitt fordi det første han gjorde var å løpe til matfatet..

Etter det så var det full fart resten av dagen og han lekte helt som vanlig kun en time etter kastreringen.Dette var noe helt annet enn da Tassen ble kastrert og lå groggy en hel dag før han våknet opp og egentlig ikke var seg selv før neste dag.

Dette var en super erfaring iallefall og de neste gutter som skal til kos skal jeg levere ferdig kastrert Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

tuska
0

neeeej inte din brunmaskade killeGråter

SacredSouls
0

Uffamei tuska.Jeg har rent dårlig samvittighet jeg.Gråter

Men jeg er sikker på at du finner drømme gutten med stor D snart.

Attacks
0

Så bra du fikk en sånn positiv erfaring med tidligkastrering. Jeg kommer til å gjøre det samme,med dem som kun skal til kos. Tenk så mye mindre smerter dem opplever når dem tas unge.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

SacredSouls
0

Ja det var en veldig positiv opplevelse og så skjønt at han løp rundt å lekte som bare det så kort tid etter.

Han var heller aldri noe opptatt av det som var borte og vasket seg noen få ganger for å sjekke litt de neste dagene men det var det.Ingen blødning og bare et bittelite snitt i den ene pungen.

oscarsine
0

Jeg kastererte også de to guttene som skulle til kos før de ble levert. De var da 14 uker og de var også veldig pigge fort, så det kommer jeg til å gjøre heretter også.

Værre med han jeg skal kasterere imorgen, han er nesten 5 år……. Gruer meg;-)

Pernille.

SacredSouls
0

#5 Næmmen skal godgutten bli kastrert ? Gråter

oscarsine
0

#6 Jepp, imorgen blir han kasterat, og det fortjener han nå, selv om det blir litt rartGråter

Pernille.

SacredSouls
0

Ja det blir nok et litt trist syn når det bare er tomme hengeposer igjen Gråter Lykke til i morgen Pernille.

Du får jo en super kosegutt kastrat da og det er jo det finnes jo ingenting herligere.

oscarsine
0

Takk skal du ha, Line;-) Men han blir en super kastrat, gleder meg til det.

Pernille.

Avenacattery
0

Jag blir glatt øverrasskad av att norka vet. sæger ja till en tidig Kastrering. Jag jag talade med min vetrinærklinik om detta førra våren var svaret barskt:NEJ! så gør vi ikke i Norge. utan ngn vidare diskution.

Tror också att lidandet før katten blir, om møjligt, mindre om det utførs på en ung katt.

SacredSouls
0

#10 Kanskje din veterinær sov seg gjennom seminaret Skrattande

Neida..dette var tydeligvis et seminar de nettopp hadde vært på og ettersom jeg forstod så var "min" lille Blue Eyes den første som ble kastrert såpass tidlig der vi går.

Sånn er det når man bor litt utenfor byen ;-)

Veldig positivt at de begynner å se fordelen ved tidlig Kastrering for slik har det jo ikke vært før.

MalinL
0

Jag har erfarenheter av tidig Kastrering både på honor och hanar och det har funkat jättebra.

Särskilt på honan såg man en tydlig skillnad jämfört med de vuxna honor som jag har fått kastrerade. Läkningstiden blev mkt lindrigare och lekfullheten hon hade som kattunge är kvar. Ibland upplever jag att kastrerade honor kan bli lite surigare mot andra katter om de kastreras sent, men så upplevde jag det inte alls vid denna tidiga Kastrering.

kattguld
0

Kastrerade en honkatt - med litet navelbråck - innan hon levererades. Hon var drygt 14 veckor när ingreppet gjordes. Hos min favoritveterinär, han gör ett mycket litet fint snitt. Tjejen återhämtade sig väldigt snabbt, blev alls inte så påverkad som en vuxen katt.

ossilian
0

Jag var tidigare väldigt kritisk till tidig Kastrering och uttryckte saker som "stympning på bebisar" och dylikt. Ehrm… Skäms Men nu när jag både läst på och även sett unga katter kastreras, så har jag ändrat uppfattning.

Härligt att det gick så smidigt med din lille, SacredSouls!

Nilla
0

#14 Jag är "tyvärr" fortfarande av den åsikten…SkämsSkrattande

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

ossilian
0

Ska kanske tillägga att det är hanar jag tycker kan kastreras så tidigt som vid tolv veckor. Det är ju bara ett par ballar liksom ;-))) En hona skulle jag inte våga låta kastreras så tidigt. Men jag kanske ändrar uppfattning om det också.

kalindas
0

Har för mig att Smilla läkte gaska fort och inte hade några större men, efter att hon fick utstå leverprov vid 13veckor. Då var hon ändå inte 100% frisk.
Det enda men hon har är att hon hatar veterinären som utförde ingreppet…Obestämd

/Elisa

CoralReefs
0

Efter att ha diskuterat frågan med ett par veterinärer (mycker erfarna sådana) så tycker jag precis som innan att har man inget skäl till att kastrera så tidigt så finns det ingen anledning.

Visst att det kanske läker fint MEN hanar får ingen chans att växa till sig utan blir oftast små och taniga. Dom får inte chansen att bli vuxna. Hanarna kan också få problem med urinsten som vuxna eftersom könsorganen inte växer till sig ordentligt och småstenar som annars skulle gått igenom fastnar.

Jag har också väldigt svårt att förstå varför man skulle vilja kastrera massa kattugnar? Varför kan det inte göras när dom blir äldre?

SacredSouls
0

Nja, nå lagde ikke jeg denne tråden for å starte en diskusjon egentlig. Var mest for å fortelle om min erfaring med tidligkastrering for første gang.

Man trenger jo bare å søke på siames på blocket så skjønner man hvorfor det kan være lurt å kastrere tidlig.

Nå har jo vi stamtavle 2 her i Norge så sånt sett er vi jo litt sikrere Men altså denne gangen valgte jeg å kastrere han tidlig fordi jeg følte at pga dette med benet så hadde jeg lyst til å levere han uten at han skulle være nødt til å ha en operasjon om noen få mnd.Rett og slett et personlig valg jeg tok som jeg føler var riktig.

Jeg orker ikke diskutere så jeg bare henviser til disse linkene nedenfor angående størrelse ,urinsten og slikt Glad

(Her står det veldig godt om tidligkastrering og en undersøkelse på tidligkastrerte 7 uker/ kastrert 7mnd/etter 12 mnd)

av Susan Little

http://catvet.homestead.com/earlyalter.html

http://www.winnfelinehealth.org/Health/spay-neuter.html

Oversatt til Norsk:

http://www.birmanett.no/hverdagspleie/tidlig%20kastrering.htm

MalinL
0

De kattungar från mig som kastrerats tidigt har inte haft några problem med storleken. Tvärtom har de hela tiden varit väldigt rejäla särskilt om man jämför med många andra kat 4 katter generellt sett.Flört Men detta beror nog ofta på linjerna (stora katter bakom). Min älskade BAL hona Vinga är ett exempel på att tidig Kastrering inte gör dem små och taniga. Glad

cleo
0

Tidig kastering eller inte??

Där finns ju alltid argument som är för och emot. det gäller ju allt inte bara Kastrering.

Jag som är emot tidig Kastrering är det för att jag har aldrig haft problem med Kastrering vid normal ålder 6 mån-1 års ålder (ja inte annars heller på mina avelskatter som pensionerats och varit äldre än så) så för mig innebär det ett riskmoment att kastrera en sådan ung katt med ej fullt utvecklat imunförsvar och anser att om man gör detta så bör man ha en veterinärmedecinsk orsak till det.

Har aldrig upplevt något negativt med Kastrering som är senarelagd så kan inte förstå varför tidig Kastrering skulle vara bätter för mina katter annat än att försöka hindra andra att avla vidrae på mina djur.

För att om jag ska ändra på mina rutiner så ska det vara bättre för katten i fråga och jag kan inte se några fördelar då alla mina kastreringar varit problemfria..

Har jag katter som jag inte vill föra vidare i aveln så säljer jag till folk som är medvetna om att det inte är en optimal avelskatt och det brukar respekteras.

Då den totala forskningen på tidig kastering på lång sikt behöver utredas mer så väljer jag att låta mina kissar avstå från detta då åsikterna från olika rapporter går isär och det även i rapporter som är för tidig Kastrering påpekar dessa risker. Så ja jag är gammeldags och väljer den gamla metoden och låter mina katter växa till sig först innan de får genomgå kiurgiska ingrepp med annat än om det skulle vara akuta sjukdomar.

MalinL
0

Jag vill inflika att jag inte regelbundet kastrerar kattungar utan det har varit hanar som jag sålt som kastrerats tidigt, bla har jag rekomenderat det när jag sålt syskon av olika kön ihop och jag inte är för att ge p-piller till unga honor utan tycker det är bättre att kastrera hanen då, eftersom det finns kattungar som blir könsmogan redan vid 5 månader och ännu tidigare.

När jag kastrerade en hona tidigt (15 v) var det för att hon hade navelbråck och jag kastrerade och opererade det samtidigt.

Utan det jag läst mig och av de erfarenheter jag har så ser jag inga nackdelar med att kastrera tidigt alls utan tvärtemot tycker jag att det finns fördelar jämfört med att kastrera senare när katten är könsmogen eftersom katten då slipper gå in i "puberteten" och sedan "klimakteriet" om man säger så.Flört

cleo
0

#22 Håller med. helt klart är det bättre att kastrera den ena av syskonen men här handlar det om veterinärmedecinskt val då det är antingen det eller stoppa i hormoner i en annan katt (men man kanske kan vänta lite tills man ser att intresse uppstår då en ung hankatt brukar ta tid på sig att få upp intresse och få till det då kan de ju vänta tills närmare fem månader som ger katten ytterligare tid). självklart om en katt ska opereras är det smidigare att slå två flugor i en smäll. narkos är ju ett risktagande i sig och det gynnar katten att göra båda samtidigt.

det är väl också det jag är ute efter lite här att försöka se det ut kattens synpunkt vad som gynnar den eller inte. som sagt katten skadas inte på något sätt av att få växa till sig lite även om studier visar att tidig Kastrering kan göras.

Jag dömer ingen även om man föredrar tidig Kastrering eller ej för det är upp till var och en, jag bara pratar för min egen och mina katters del. Det finns det för många outredda frågetecken i forskningen för att jag skulle vilja göra detta på någon av dem helt utan veterenärmedecinsk orsak.

Angående pubertet/klimakterie fick det mig att söka lite vidare då jag själv inte upplevt dessa problem heller på mina katter även om jag väntat tills 6 månaders ålder. Visst har en hona kunnat hinna med att löpa en gång men inte har hon haft några problem med övergången till kastratFlört

Hittade en artikel på nätet som jag fördjupade mig iSkrattande

Den är för tidig kastrering för att göra det lättare för tex.djurföreningar att omplacera unga hittekatter samt att begränsa kattungefödandet bland huskatter som går ute. dvs ungefär samma problem som införde tidig Kastrering i USA med sina många miljoner hemlösa katter.

I sverige har vi ca:1.2 miljoner katter varav 40 000 hemlösa som måste hitta nya hem varje år

artiklen sammanfattade all forskning som ligger till underlag just för tidig Kastrering och kommer från USA

här klipper jag in hej vilt då jag tycker det finns många frågetecken trots att den förespråkar tidig Kastrering för de som önskar dock påpekar den också att det varken är nödvändigt eller önskvärt men de vill öppna möjligheten för det.

Vilket i slutändan underlättar för hemlösa och utegående katter att föröka sig och få nya hem, men vi som har våra katter under kontrolerade former behövs verkligen det här??

artikeln innehåller mycket som troligt, förmodligen, sannolikt mm i texten, det får mig att känna att jag valt rätt till mina katter att vänta med Kastrering.

Vissa utdrag ur texten som får mig att undra följer nedan

Huruvida immunförsvarets utveckling kan störas vid tidiga ingrepp är dock fortfarande okänt och kräver vidare studier.

(en ganska viktig del för kattens liv så detta räcker för mig för att säga nej tills vidare.. studier borde väl undersökas på en så viktig faktor?)

Det är ännu okänt om tidig kastration kan ge beteendestörningar men stress och obehag i samband med ingreppet bör förstås minimeras (2). (ja många kastrerar ju för att slippa dessa men kan få andra problem då?

**TILLVÄXT
**Det har länge ansetts att kastration av prepubertala djur skulle hämma tillväxten. Flera studier har dock visat att detta med stor sannolikhet är felaktigt. Broskmognaden i benens tillväxtplattor är beroende av könshormon och det är visat att tidig kastration försenar slutningen av de långa rörbenens tillväxtzoner. Detta leder till förlängd tillväxtperiod av, och viss ökad längd på, rörbenen. Det är oklart om förhållandet har någon klinisk signifikans men försenad
epifysslutning kan eventuellt predisponera för frakturer i tillväxtplattan, så kallade Salter-Harrisfrakturer.  (hur kan dess frakturer påverka min katt om de uppstår??)

URINVÄGSINFEKTION OCH OBSTRUKTION

Vid jämförande mätningar in vitro av urethras diameter hos tidigt kastrerade hankatter, steriliserade hankatter, kastrerade och testosteronbehandlade hankatter samt helt intakta hankatter sågs ingen skillnad

Vid mätningar på honkatter har dock minskad diameter visats hos tidigt kastrerade djur. Då risken att honkatter drabbas av urinvägsobstruktion är liten saknar detta
förhållande troligen betydelse (troligen ja men och om den har betydelse då?

Fullständig utskaftning av penis kan vara svårt att uppnå hos tidigt kastrerade hankatter. Separation av penis och preputium är hormonrelaterat och sker vid runt 22 veckors ålder hos intakta huskatter. Flera studier visar att katter kastrerade före eller under puberteten ofta får ofullständig sådan förhudsseparation, men i andra studier har inga sådana problem setts (8, 23). Om detta har någon klinisk signifikans är okänt, men det torde öka svårigheten att kateterisera urethra hos en tidigt kastrerad hankatt. Ökad risk för förhudsinflammation eller ascenderande urinvägsinfektion när debris fastnar i håligheten mellan penis och preputium har diskuterats men inte kunnat konstateras kliniskt (23). Ja det låter ju toppen och inte särskillt trevligt. hur vanligt är detta då med förhudsinflammation. det poängteras också att det gäller undersökning på huskatter! menas detta att vissa raser utvecklas ännu senare inom vissa områden? men det finns det kanske inga studier på?

SÄRSKILDA BEAKTANDEN FÖR UNGA DJUR
Den unga individens fysiologiska förutsättningar skiljer sig i flera avseenden från den vuxnes och anestesi och kirurgi av prepubertala katter kräver att en del försiktighetsåtgärder vidtas. Först vid tolv veckors ålder är kattens cirkulation, respiration, temperaturreglering samt lever- och njurfunktion fullt utvecklad och av normal (vuxen) kapacitet (4). Innan dess är stora delar av kroppsprocesserna ofullständigt utvecklade.
Unga djur har t ex lägre hematokrit och mindre mängd blod än vuxna. Även en liten faktisk blodförlust kan innebära en stor relativ minskning av den totala blodvolymen hos unga djur (6). Vidare är temperaturregleringen sämre och de unga djuren är känsligare för temperaturförluster (1, 5). Risken är också förhöjd för både hyper- och hypotension (2).
Pediatriska djur har två till tre gånger högre syrebehov och därmed högre andningsfrekvens (6). Dessutom är bröstkorgen mer eftergivlig och andningsmuskulaturen dåligt utvecklad varför andningsarbetet är tyngre (5).
Neonatala djur har sämre proteinbindningsgrad av läkemedel på grund av lägre blodkoncentration av serumalbumin, mindre mängd kroppsfett samt högre koncentration av vatten i kroppen. Känsligheten för vissa läkemedel är därmed högre (2).
Enzymsystemen i levern ännu inte fullt utvecklade vilket också ger sämre metabolisering av läkemedel. Detta kan leda till längre duration av anestesin hos neonatala djur (2).
Njurfunktionen kan vara suboptimal med sämre glomerulifiltration och tubulär sekretion vilket kan leda till långsammare renal utsöndring av läkemedel (1).
Glykogenlagren i lever och muskulatur är lägre vilket ökar risken för hypoglykemi (1). Slutligen är den pediatriska vävnaden ömtålig och kan lätt skadas av hårdhänt hantering (8

här gäller forskningen en fullt normal huskatt på 12 veckor. kan vi med säkerhet säga att våra siameser utvecklas i samma takt som dessa? ska verkligen alla kliniker kunna erbjuda tidig Kastrering? mina kattungar ser då varken ut som en 12 veckors huskatt i stomme och storlek  eller verkar lika utvecklad?? kan man med säkerhet säga att alla katter utvecklas lika fort? finns där studier på det att hitta?

PREOPERATIVA HÄNSYNSTAGANDEN
Vid anestesi och kirurgi av pediatriska djur bör den preoperativa stressen minimeras och patientövervakningen ökas. Veterinären måste känna till det unga djurets förutsättningar men också anestetikans farmakokinetiska egenskaper. Tidig kastration av kattungar är förhållandevis riskfritt förutsatt att vissa riktlinjer följs.
Kattungarna bör vara avmaskade och vaccinerade flera dagar före operationstillfället (2). För att undvika hypoglykemi skall pediatriska katter inte fasta mer än högst fyra timmar före kirurgi. För katter runt tolv veckors ålder bör fastan inte överstiga åtta timmar. Dessutom bör utfodring ske inom en timme efter uppvaknandet (6). Vatten bör inte undanhållas alls (18).
Naturligtvis skall en fullständig klinisk undersökning genomföras preoperativt. En sådan bör innefatta kontroll av allmäntillstånd, beteende och aktivitetsnivå men genomföras lugnt och försiktigt. Djuret vägs noggrant och kongenitala missbildningar som till exempel kryptorkism, gomspalt och bråck bör uteslutas. En noggrann klinisk undersökning visar om katten är frisk och riskfritt kan sövas och opereras. Om så inte är fallet bör ingreppet senareläggas (6).
Preoperativ stress minimeras genom att djuret hålls i en tyst, varm och lugn omgivning samt hanteras så lite som möjligt. Stress och upphetsning leder till försvårad hantering och sämre narkosdjup (2).

dvs om du har en tid kl 10.00 så måste du ge katten mat mitt i natten då det är farligt att fasta den för lång tid. samt att den ska börja äta redan en timme efter. har aldrig haft en katt som velat äta så fort och då måste man alltså tvångsmata den?

PERIOPERATIVA HÄNSYNSTAGANDEN
Hypotermi minskar metabolismen av injektionsanestetika, förlänger återhämtningen och försenar uppvaknandet. Det kan undvikas genom några enkla åtgärder:
- Rakningen av operationsområdet bör vara minimal.
- Tvättlösningen bör värmas och användas sparsamt för att bibehålla en torr päls och ett torrt underlag. Alkohol och jod har nedkylande effekt på kroppen. Klorhexidinlösning kan istället vara att föredra (2).
- Värmesupplement såsom elektrisk värmedyna eller varmvattenflaska måste användas under ingreppet. Rektaltemperaturen kan gärna kontrolleras omedelbart efter avslutad kirurgi (1).
- Operationstiden bör minimeras och organpresentationen likaså (8).

Under operationen är det mycket viktigt att god hemostas uppnås, vilket underlättas av att blodkärlen är små och mängden bukfett minimal (8). Kattens andningsvägar måste hållas öppna under anestesin. Många studier rekommenderar intubering och noggrann kontroll av andningen (14).

ja jag kan riktigt se min veterinär värma flaskor, ta fram värmedynor och värma upp tvättlösning.. njaeeeeee det får jag nog inte honom till

ANESTESI
Den unga kattens fysiologi kräver en anpassning av anestesin. Även om inga narkosmedel är kontraindicerade enbart av hänsyn till ung ålder måste dosering och administrering anpassas (5), se Tabell 1. Andningsdeprimerande läkemedel bör undvikas och hos katter yngre än tolv veckor bör inte heller narkosmedel som huvudsakligen bryts ned i levern eller utsöndras via njurarna användas (19).
**I den amerikanska litteraturen anses inte injektionsanestesi vara tillräckligt som enda narkosmedel för katter under sex månaders ålder, varför inhalationsnarkos rekommenderas för underhåll av anestesin.
**Induktion med ketamin torde ge tillräckligt god och långvarig narkos för en kastration även utan isofluran på pediatriska djur. För kastration av pediatriska hankatter bör låga mängder xylokain kunna användas för lokalbedövning av testiklarna vid otillräcklig analgesi (Görel Nyman, SLU, personligt meddelande, 2002). Då ingen studie ännu finns som kan bekräfta detta kan det dock inte rekommenderas att utan tillgång till isoflurannarkos utföra kastration på katter i denna ålderskategori

ja det låter ju inte som ett synneligen enkelt ingrepp man bör göra på rutin?? och inhalationsnarkos har inte alla kliniker så varför kommer det en rekomendation om att vilken klinik som helst skulle kunna utföra tidig Kastrering. informerar verkligen alla veterinärer sina kattägare som vill kastrera sina kattungar om vad som gäller angående avmaskning, vaccination och vikten att katten börjar äta redan en timme efter och vikten av detta mm alla riktlinjer och rekomendationer angående detta verkar ju vara hårdare och mer allvarliga än vid vanlig kastrering

HANKATT
Tidig kastration av hankatt utförs på samma sätt som på vuxen katt, under iakttagande av försiktighet för att förhindra slitskador (8). Skrotum behöver oftast inte rakas och de små testiklarna på unga djur bör noggrant palperas innan sårtvätt (5). Funikeln bör ligeras eftersom vävnaden är mycket skör på pediatriska djur (1). I en studie har dock använts metoderna att knyta funikeln om sig själv samt att knyta ihop sädesledaren med testikelartären, utan att uppleva några operativa eller postoperativa problem. Tunt, absorberbart ligaturmaterial rekommenderas (6).

Om vävnaden är mycket skörare än på en äldre katt, tyder inte det på att det inte är färdigt/fullt utvecklat?

HONKATT
På honkatter kan en komplett ovariehysterektomi utföras. Ett 3-4 cm långt snitt läggs 1 cm kaudalt om naveln. Det ventrala fettet separeras och linea alba snittas med skalpell på traditionellt vis. Större mängder peritonealvätska påträffas normalt i bukhålan och kan avlägsnas med dopptyg för god insyn (8). Uterus lokaliseras mellan kolon och urinblåsa. Persisterande urakusrest vid urinblåsans apex ses oftast. På grund av den ömtåliga vävnadsstrukturen och risken för slitskador måste bukorganen hanteras med stor försiktighet. "Kastrationskrok" bör inte användas. Efter avlägsnande av uterus och ovarier på sedvanligt sätt kontrolleras bukhålan noggrant och total hemostas bör uppnås (6).
Löst åtdragna enkla isolerade suturer kan användas för hudsuturering men risken för irritation och avlägsnande är större än hos vuxen katt (6). Istället kan huden förslutas med sub- eller intrakutana, fortlöpande suturer (6, 8).

hmm skört här också vilket uppmanas till stor försiktighet

Katter över tolv veckors ålder kan sövas med samma preparat som svenska veterinärer normalt använder till äldre katter, vilket innebär att ingreppet kan utföras vid i princip alla mindre veterinärkliniker i landet. Vid sövning av katter under tolv veckors ålder bör inhalatorisk anestesi finnas tillgänglig,

Längre upp i samma artikel fanns det rekomendationer på detta till katter under 6 månader.. men det behövs inte några rader ner i texten eller???

En del frågetecken finns dock fortfarande kvar. Det vore önskvärt att riskerna vid injektionsanestesi av mycket unga individer undersöktes, eftersom många svenska kliniker inte har tillgång till inhalationsnarkos. Risken för komplikationer på lång sikt bör utredas vidare, men även påverkan på immunförsvarets utveckling, risken för binjurebarkstumörer och den kliniska relevansen av försenad slutning av rörbenens tillväxtzoner bör klargöras. Omvänt har det heller inte utretts om ingreppet har några positiva effekter. Dessutom är inga studier utförda under svenska förhållanden utan alla studier i ämnet kommer från USA. Undervisning av och information till svenska veterinärstuderande, veterinärer och allmänheten krävs.

Den rekommenderade lägsta åldern för normalkastration av katter i Sverige borde därmed kunna sänkas från sex månader till tre månader. Även om det varken är nödvändigt eller önskvärt att kastration av unga djur sker regelmässigt vore det positivt för alla parter om möjligheten funnes.

En svensk studie av möjligheter och risker vid tidig kastration är önskvärd. Det krävs information och kunskap om ingreppets säkerhet under svenska förhållanden för att skapa tillit hos de svenska veterinärerna

så ja jag kan förstå att detta kan hjälpa de 40 000 hemlösa katterna som måste hitta nya hem varje år i Sverige.

Men vad har det för positiv verkan/effekt för våra katter som har dem under kontrollerade former om vi väljer att kastrera våra katter i tidigt i ålder istället vänta tills katten fyllt 6 månader? 

Baserat på givetvis en frisk och sund kattunge där det inte är veterinärmedecinskt motiverat med en Kastrering

för helt riskfritt verkar det inte då studier och foskning saknas  på en hel del viktiga faktorer…

nej nu är ni trötta på mig.. ja jag blev trött på mig själv också.. men intressant ämne och då är det svårt att slita sig.. och jag har också fått lära mig lite mer om ämnet genom sökandet efter svar, men många frågetecken kvarstår dock för min del så jag får vänta de där månaderna extra..

natti natti (men ni sover väl sen länge zzzzzzz)