Siames iFokus

Siames

Etikettomplacering
Läst 1291 ggr
Rovardotters
0

OSH hane upphittad!

Jag fick ett mail som jag nu vidarebefodrar till er alla:

Hej!

Jag fick ett telefonsamtal från Christer Luthman från Djurskyddet i Eskilstuna i dag på kvällen 090210. Christer berättar att man har sett en orientalhane springandes i Odlaren i Eskilstuna ett tag nu. Den hanen är nu omhändertagen av djurskyddet.

Det går ej att spåra ägaren så Christer önskar få all hjälp som kan fås att finna ägaren. Hanen är okastrerad, är chipmärkt tyvärr finns han inte i SKK register. Hanen är troligen blå tabby eller spottad. Jag har inte sett honom men hoppas åka till djurskyddet för att se honom och ta en bild.

Vet någon om det finns någon ägare som saknar en katt med denna beskrivning så kan man kontakta Christer på telefonnummer: 070 874 50 79.

Med vänliga hälsningar Pernilla Lerkeus, S*Esteem i Torshälla

Avenacattery
0

Usch så tråkigt.!

Och fast han ær Chippad vet ingen mer. Det ær ju tyværr detta som ofta ær fallet med Chip, det finns ingen central enhet som reggar data. Tænk om det ær någon stackars familj som førlorat sin ælskade och fast de tror att hans Chip ska hjælpa dem så hjælper det inget. Chip systemet verkar ju inte direkt fungera om man sæger så…

Hoppas verkligen han finner sin familj och ægare!

Fliris
0

#1 I Norge så funker det. Ihvertfall om det er samme system som hos min vetrinær i hele Norge. Da betaler man for både chippen og registrering og vetrinæren fikser alt. Kjempegreit iogmed at det er såpass dyrt her også.

Rovardotters
0

Ja, tyvärr är det väl någon oerfaren ägare som inte förstår att fertila hanar kan ge sig iväg på jakt efter honor om de inte hålls under ständig uppsikt.

Nilla
0

Jag fäster tråden så att den syns hela tiden. Och tro inte att vi har glömt bort "Lilleman", bara för att inlägget försvunnit. Jag har fortfarande kontakt med Camilla på KKS och kommer lämna info så fort jag vet något mer.

Rövardotter, jag har justerat rubriken lite så att den passar in. Bra initiativ, att publicera detta. Tur att han är omhändertagen och inte ute i kylan nu. Gråter

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Rovardotters
0

#4 Tack!

Liltith
0

Hoppas någon saknar honom. Hoppas de ringer runt till olika djurkliniker. De har ju register de med. Håller tummarna för den lille.

Rovardotters
0

# 6 Jag svarade Pernilla att hon kan återkomma med bilder och att de kan börja i Eskilstuna med att ringa runt till de veterinärer som finns där och stämma av chipnumret, det är ju inte en oöverkomlig uppgift och ibland har man tur. Om vi får bilder kan det kanske gå ännu snabbare att identifiera honom.

kattkompaniets
0

Hoppas han hittr hem eller at hans familj hittar honom

#2 Det var smart att veterinären ombesörjer reg. av chip

Nayak
0

Jag har mailat vidare och lämpligt nog sitter jag bara hemma f.n så jag plöjde igenom lite annonser också. Hittade bara en i november borttappad SIA n hane i Vagnhärad.

http://www.bortalistan.se/objektInfo.asp?id=10891

Nilla
0

Eftersom vi på kort tid haft två hemlösa kat IV-katter i trådar på forumet, har jag fixat en ny Kategori som heter: omplacering/hemlös katt. Flört

Nilla
0

Har dom kollat chipnumret med SVERAK? Obestämd

Rovardotters
0

Jag har inte hört något mera ännu.

Rovardotters
0

Kattens ägare är nu funnen så slutet gott allting gott!Glad

kalindas
0

Det var ju härligt att det gick bra! Skrattande

/Elisa

Nayak
0

Då blev dom väl glada, allihop!

HasseH
0

Åh så trevligt med ett lyckligt slut! Vad skönt.

Nilla
0

Så skönt att höra! Önskar det gick lika bra för Lilleman. Vi får väl hoppas att han får ett nytt hem. Men vem köper en sjuk katt för 2000kr?

Fliris
0

#17 Hvorfor skal han koste så mye? Jeg trodde man bare betalte en liten sum for omplaseringskatter. Veldig synd, for man kan vel neppe forsikre han. Og om jeg ikke husker feil går vel ikke FORL på forsikring heller?

ossilian
0

Åh, vad skönt att han hittade hem igen. Härligt med solskenshistorier.

#13 Hur fann dem ägarna förresten? Var det via vetrinärer och chip?

#17 Jag tycker också det är onödigt mycket att ta 2000:- för en omplaceringskatt som dessutom kommer att kräva en del veterinärvård.

Nayak
0

#17 Prissättningen är nog inte till Lillemans fördel. Vet man vem uppfödaren är?

På katthemmet här kostar en kastrerad och frisk katt 600:-.

Nilla
0

#20 Ja, bondkatterna för omplacering ligger i den prisklassen. Tyvärr brukar raskatterna kosta betydligt mer på de flesta katthem.

Nayak
0

#20 Ja, fast ett katthem borde ha samma prissättning på alla sina katter. Raskatterna för väl inte med sig högre kostnader för katthemmet än andra katter.

Eller skulle det innebära att folk kan göra "fynd" på katthemmen?

Hoppas han hittar ett hem snart, lilla gubben.

Rovardotters
0

#19 Här kommer svaret från Pernilla om hur de hittade ägaren:

Hej Marie! Det gick inte att spåra ägaren då man inte hade betalat in ägarregistreringen på SKK, SVERAK hade inte heller ngra uppgifter. Ägaren hade satt upp lappar i området där de bodde och av en händelse så hade de som hittat katten varit i det område som katten hörde hemma vilket var en bit ifrån där han blev upphittad. Jag hade ju bestämt att åka ut för att träffa katten men hann ej då Christer från djurskyddet ringa mig innan. Christer som inte hade riktigt koll på hur en oriental ser ut blev förvånad då ägarna sa att det var en Ocicatde hade och inte en oriental.   Hur som så fick jag hjälp från veterinärstationer som kan ha id/chipnummer i journal och på så vis kan ägare hittas. Även försäkringsbolag kan ha dessa uppgifter. Det verkar som att polisen har dålig koll på registrering av anmälningar av djur, och vet inte riktigt var de skall vända sig. Christer på djurskyddet säger att polisen brukar vända sig till djurhemmen för att få hjälp att finna ägare.   Jag och Irene Gunnarson på S* Mac-Razels spånade på att det verkar viktigt att vi som uppfödare ser till att katterna registreras med nya ägaren genom att uppfödaren betalar denna avgift, då vet man att katten finns med i registret, man får väl lägga på den summan på priset av katten då. ja det var en reflektion av det hela i alla fall.   Det var ett riktigt detektivarbete att leta ägare! alla var så hjälpsamma.   ha de gott!   och tack än en gång.   Pernilla