Siames iFokus

Siames

Etikettutställning
Läst 731 ggr
CoralReefs
0

Frågor angående Danmarksresa

Sitter just nu och pratar med en vän angående inresa till Danmark. Då min hona är stoppad i sverige och måste nu fortsätta utomlands så funderar vi på att dra till danmark för en utställning.

Jag vet att katten måste vara rabiesvaccinerad med intyg om tillräcklig hög titerhalt men nu fick jag även höra att katten måste avmaskas mot dvärgbandsmask när den kommer till Danmark.

Hur bär man sig åt tex om man ska dit över dagen bara för en utställnig..kan man avmaska på utställningsplatsen utav utställningsveterinärerna eller måste man uppsöka en klinik och kanske förboka tid innan man en reser till Danmark? Utställningar hålls oftast på helgerna dessutom vilket gör saken svårare då de flesta kliniker inte har öppet på helgerna *suck*

Hur gör ni?

Nayak
0

Kolla du med Jordbruksverket i Danmark vad som krävs härifrån från Sverige specifikt. Det låter konstigt att börja avmaska på en utställning och vi anses nog inte ha dvärgbandmask heller?

Det räckte förr med att katten var vaccinerad mot rabies och hade pass. Reglerna kanske har stramats upp nu.

Nayak
0

Kolla här, men vilken jättelång länk det blev Skrattande

Nilla har gjort länken mindre. ;-))

ramithi
0

Hvorfor ikke ta veien over grensen andre veien dvs Norge her trenger du ikke noe rabis. Bare det vanlige.

CoralReefs
0

Det är inte till danmark som problemet är utan tillbaka till svergie.

På jordbruksverkets hemsida står det att man måste avmaska och har då tio dagar på sig att åka hem men jag tänkte om det var särskilda regler som gällde om man bara åkte och ställde ut då jag aldrig har hört talas om det innan.

Nayak
0

Det här då?

"Särskilda villkor för dem som reser mellan Sverige och Danmark: 4-veckorsintyg

Svenskar
Med ett pass och ett så kallat 4-veckorsintyg kan du resa obegränsat mellan Sverige och Danmark i fyra veckor. Du skaffar intyget hos veterinär i Sverige innan du åker. Veterinären kryssar i ruta 2a eller 2b på intyget, och behöver inte avmaska djuret vid det första besöket. När du fått intyget ifyllt och stämplat kan du resa mellan Sverige och Danmark med djuret så mycket du vill utan avmaskning under de följande fyra veckorna. Observera att du själv också måste fylla i punkt 3 och 4 om djurägarens försäkran för att intyget ska vara giltigt. Och du har givetvis med dig passet för sällskapsdjur tillsammans med ditt 4-veckorsintyg, och visar dem för tullen varje gång du reser in i Sverige. Har du ett giltigt 4-veckorsintyg behövs alltså ingen notis om avmaskning i passet.

Danskar
4-veckorsintyget kan även utfärdas hos veterinär i Danmark. Djuret måste då även avmaskas vid första veterinärbesöket, och ruta 2 c ska fyllas i. I övrigt gäller samma villkor som ovan.

Förnyat 4-veckorsintyg
Innan intyget förlorar sin giltighet måste du uppsöka veterinär igen och få djuret avmaskat. Det får inte gå mer än 28 dagar mellan det första och det andra besöket. Ska du inte resa mer så avmaskar veterinären djuret, och skriver under och stämplar vid punkt 5 på intyget. Ska du fortsätta resa så avmaskar veterinären djuret och ger dig ett nytt intyg med ruta 2d på intyget ikryssad. Förnyat intyg kan utfärdas både i Sverige och i Danmark.

Att skaffa 4-veckorsintyget
Du kan beställa eller skriva ut intyget på www.sjv.se under "Blanketter och intyg" i vänsterspalten på förstasidan, eller i högerspalten ovan. Du kan också beställa per telefon hos Kundtjänst på +46-771 223 223. Intyget måste vara ifyllt av veterinär för att vara giltigt vid gränspassagen."

ossilian
0

Veterinärerna på utställningen kan avmaska din katt. Då får du ett intyg med dig direkt. Tror inte det kostar mycket heller. Smidigt.