Onni-bus
Eftersom jag tidigare skrivit och berättat om Onnis matfixering tänkte jag berätta hur vi har det nu. Oma är också matintresserad men har inte varit lika påflugen. Jag pratade med veterinären som inte trodde det var något fel på honom. Därför tog jag aldrig några prover.Efter att ha funderat flera varv så började jag ge dom burkmat ett mål om dagen. De andra tre gångerna får de torrfoder i vatten. Jag funderade också på om han kunde vara understimulerad. Jag hittade en hemsida med aktiveringsleksaker för katter. Där beställde jag några grejer i hopp om att de skulle falla Onni i smaken. Han lekte inte alls tidigare. Det gör han nu. Hela dagen! De leker båda två så mattorna yr! Jag är jätteglad att jag hittade grejer som han tycker om.
Han har lugnat ner sig avsevärt med maten. Numera kan båda två vara i köket samtidigt som jag lagar mat. Ingen Onni i matpåsarna -för det mesta i alla fall. Ibland blir det för mycket och då sker det ett återfall men det är ganska sällan. Jag tror åldern har betydelse också att de lugnat ner sig lite. Onni är min skugga. Där jag är där är Onni. Han är den mest kelna katt som finns, bara man titta på honom spinner han. Oma är mer flexibel. Han gillar sambon och hundarna också fast han sover hos mig på natten.! Dom är myskatter båda två.
Så skjønt at det går så mye bedre nå.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Vad var det för hemsida?
Skulle behöva skicka med aktiveringsleksaker med Azazello när han flyttar för han är en klart matfixerad kille ;-)
Härligt att han lugnat ner sig. Saga och Tamlin var väldigt matfixerade som unga. Men de har lugnat sig lite mer åren.
Men att älska mat ligger i släkten…
/Elisa

#3 skojar du:) Lilla Otto….jisses, jag får ta bort skålen ibland. Rädd magen ska spricka:) Roligast är när jag stoppar fingrarna i matskålen, han tar tag med småtassarna i kanten, drar den till sig & morrar
Jo han är ett monster och han är inte ens släkt med katterna ovan..
Man får skylla på bicolour anlagen..
/Elisa

#2 SWECAT hette sidan. Jag har ingen adress men det går säkert lätt att hitta den. Där fanns artiklar också om aktivering av katt. En del av grejerna var hundleksaker. Nina Ottosson heter en kvinna som skapar hundleksaker.Det är bl.a. dem hon säljer och roliga plyschleksaker, små foderbollar och annat där katten får jobba för att få fram maten. Foderbollen jag köpte försvann spårlöst. Jag fattar inte vad den tagit vägen. Jag har letat överallt i hela huset och plasten var lite väl tjock för att jag tror hundarna skulle kunna sätta i sig den utan problem. Ingen hund har blivit sjuk i alla fall. Jag har sådana där foderkulor/kuber till hundarna men de är för stora för katterna. Denna var precis lagom. Det blir till att köpa en ny. Onni gillar plyschleksaker och små mjuka bollar.Han gillar också bollen som är i snöre med en pinne. Det är väldigt lätt att leka med den. Man håller i pinnen och rör bollen åt olika håll. Jag har hängt upp den på ett dörrhandtag så han leker ibland med den själv.
Oma gillar KKS-mössen bäst. KKS=kattkommando syd. De säljer också kattleksaker och behöver mycket pengar till sin verksamhet med att placera om hemlösa katter.
#5 Onni är helt svart så där kan man nog inte skylla på bicolouranlagen väl?
Pappa är ju bicolour..
/Elisa

#7 OK, jag ger mig!

#5 Otto åt middag igår + frulle idag- utan att rensa skålen!!! Det ni. Dock försökte Pacino ta en bit av han. Snabb som en vesssla la han den lilla tassen över maten, åt morrandes vidare det han hade i sin skål.
Vad härligt att Onni har lugnat ner sig med sitt matbegär och att du hittat nåt som roar honom. Jag tror säkert att du har rätt när du skriver att åldern har betydelse också. Provade du nånsin med kycklingvingar som vi pratade om?
Nu framåt våren så kommer väl katterna att vara ute mer i sin rastgård och får då annat att sysselsätta sig med.
Våra katter gillar också KKS-mössen/bollarna och jag brukar köpa möss från KKS och skicka med mina kattungar när de flyttar. Rekommenderar verkligen alla här att stödja KKS och samtidigt få hem lite roliga leksaker till sina katter. De finns på www.kks.nu

#5-8 Vad pinsamt!
Det vet jag ju att pojkarnas pappa är röd-vit!

#10 Nej, några kycklingvingar har det inte blivit. Jag är vegan och försöker i görligaste mån undvika sådant. Höns är dessutom livsmedelsindustrins mest plågade djur så helst inte kyckling. Det löste sig utan kyckling.
Ja, så fort värmen kommer vill de nog gå ut igen. Just nu är Felissa ganska ensam om att vilja gå ut.
I morgon ska jag till vetr. med pojkarna för vaccination och hälsokontroll.
Härligt!
Han kanske snart fattar att han inte kommer svälta ihjäl..
När det gäller kyckling och övrigt kött. Kan du inte kolla med grannar och liknade som har egna sällskaps höns. Ofta har ju de hönsen haft ett bra liv och avlivning går inte på löpande band…
Borde vara lättare att köpa den typen av kött.
/Elisa
#12 Jo, jag vet ju att du ogillar kycklinghanteringen (säkert med all rätt), men du sa också att du skulle kolla om det gick att få tag på kravmärkta kycklingvingar. Var bara lite nyfiken på om du hade hittat det. Kalindas förslag är ju annars ett bra alternativ. Det är ju på inget vis nödvändigt med kycklingvingar och om det inte känns bra att ge dem det så ska du ju inte göra det. Katterna mår ju lika bra utan. Onnis besatthet verkar ju ha gett med sig som tur är. Tanken var ju att han skulle få kämpa lite för att få i sig maten eftersom det inte går att sluka vingar på två sek.
Det märks verkligen att du försöker se till att dina (och alla andra) djur har det så bra som möjligt. Du är värd en guldstjärna!

#14 Tack!
Jag försöker göra så mina djur ska må bra. Jag resonerar så att de har ju inte valt att komma hit då är det min skyldighet att se till så de trivs och mår bra.
Jag önskar att alla levande varelser skulle få leva ett bra liv.
Det där med kyckling känns inte bråttom just nu. Onni kämpar lika gärna med en foderboll. Just nu far han omkring med en liten mjuk boll som gömmer sig överallt. Dom är otroliga både Onni och Oma på att klättra och leta när leksaken gömmer sig. Det är jättebra.
Tyvärr har det blivit snöoväder idag så jag väntar med vaccinationen någon vecka. Jag ska till vetr. med hundarna i samma ärende så jag tar nog hela gänget samtidigt.