Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1402 ggr
hannele44
2009-02-10 13:33
0

MJÄLL?

Har märkt att Varga har fått ngt som liknar mjäll?Har ni ngn erfarenhet av detta och vad gör man åt det?

Fliris
2009-02-10 13:46
0

Det kan være katte acne eller skjeggsopp. Hannkatten min har det. Prøv i såfall å smøre på med Klorhexodyn (staves?) antiseptisk som man får på apoteket. Det finnes mange forskjellige måte å bli kvitt det på, men Berlioz har det ganske ekstremt.

Nayak
2009-02-10 13:57
0

Jag har ett jättebra schampo som mjället i pälsen försvinner av direkt. En schamponering räcker länge.

"Sebocalm", "milt mjukgörande schampo för normal och torr hud/päls". Inköpt hos veterinären, men det finns kanske i djuraffärer också.

Det kommer visst gärna mjäll på vintern när luften är torr.

kattkompaniets
2009-02-10 14:01
0

Tror ocksså det är för det är torrt i luften innomhus nu så de har torr hud

Rovardotters
2009-02-10 14:19
0

Mjäll kan de också få av stress.

Man kan använda aloevera (ren juice utan tillsatser) mot mjäll, fungerar bra och ger fin lyster i pälsen. De kan dricka den och man kan använda den utvärtes som rengöring utan bad. Jag badar aldrig mina korthårskatter, de håller sig rena och fina själva men när jag putsar dem med min plastkarda och tar bort döda hår brukar jag gnida in hårbotten med aloevera också, det är både skönt och luktar gott och motverkar mjäll.

nelliots
2009-02-10 14:34
0

Ett schampotips till: PCL Dog & Cat mjällschampo. Fungerar som magi på min huskatt som har mkt mjäll. Badar henne med det ungefär 1 gång per kvartal. Som trolleri, puff borta! Flört Fungerar lika bra på voffar f ö.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

[hakkapelitta]
2009-02-10 15:07
0

#4 Precis min tanke. jag har en katt som får mjäll så fort han blir stressad.

hannele44
2009-02-10 15:12
0

Då kan det kanske vara stress,hon är världens coolaste katt-men vi har just flyttat 40 mil uppåt i landet och det kan ha varit stressigt för dom.Jag badar inte heller min korthår,hon vill dock ha en strykning med våta händer varje kväll och morgon ;) Ska prova aloe vera först,annars får jag ta till shampo..ska bli intressant å se vad lilla fröken säger om ett badRynkar på näsan

hannele44
2009-02-10 15:13
0

#1# Vad är skäggsopp?

HasseH
2009-02-10 19:29
0

Tänkte också på stress direkt. Det låter ju troligt. Jag hade en hankatt förut som kom hem helt nersnöad efter Kastrering! Det gick över efter några dagar. Han var en riktigt nervös liten kisse.

kattkompaniets
2009-02-10 20:39
0

Är det av stress så försvinner det aav sig själv när hon lugnat sig och känner sig harmonisk.

tror nästan alla katter streemjällar när de utsätts fför okändmiljöer eller ååka till veterinären eller så.