Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1832 ggr
Nilla
0

Den "ultimata" Siamesen?

För ett tag sedan fick vi som är medlemmar i RC Breeders Club hem denna informationsfolder om det nya fodret till Siameser. Mitt inlägg handlar inte om fodret, utan om katten på bilden.

Om jag inte är alldeles ute och cyklar…är väl detta en amerikansk typ? Jag tycker den är vacker.

Den "ultimata Siamesen", vad är det? Är denna exteriör den ultimata typen av Siames för dig? Kanske föredrar du en annan typ av katt? Ämnet kan aldrig diskuteras för mycket…

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[hakkapelitta]
0

Den är fin, men den är pinchad och jag tycker den har för dominanta ögon.

Nilla
0

Ja, ögonen är lite för stora och runda. Vad betyder "pinchad"? Obestämd

nelliots
0

Jo, den är pinchad, men annars mkt vacker i mina ögon. (Pinchad betyder att den har har en nos som ser inklämd ut på sidorna. Svårt att förklara… Skäms). Dominanta ögon skyr jag inte så mkt. Jag lever ju som ni kanske hört förut i lite skräck för för djupt liggande ögon och då föredrar jag ögon som dessa. De är hälsosamma. Sen hoppas jag naturligtvis på en gyllene medelväg. Flört Mycket fin profil! Jag hör ju till dem som inte vill att katterna ska se ut som bedlingtonterriers (bågprofil)… Fin haka, lagom stora öron. Glad

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

ElisaCosmos
0

Den var jättevacker men om man skulle forma själv så hade nog det varit lite rakare 3kant för min del o snedare ögon,lite mer kulle mellan öronen..Kroppen o profilen samt masken ser jättefin ut..runt ögonen liksom mejslas ansiktet,jag gillar när linjena e raka o inte mejslade..Men katten var jättefin..MVH

Nilla
0

Aha, jag tror jag förstår vad "pinchad" betyder. Pinch =inklämd, intryckt. Jag håller med om att profilen är fin.

EvelynKatt
0

jag tycker den kissen ser lite snäll ut.och ja, jo - pinchad.

Nilla
0

Är "pinchad" ett ord man ofta använder sig av för att beskriva exteriör? Eller är det ett slanguttryck?

Det verkar bara vara jag som missat det. Men jag har ju inte hållit på med mina katter i mer än några år.

Nilla

[hakkapelitta]
0

#7 Nej, pinchad - knipt bakom nospartiet är det ord som domare använder.

Jag hade velat ha bättre mandelform på ögonen, de är så runda. Att det finns katter med för små ögon med "ledsna" överkanter  - de är ju inte heller korrekta enligt mig.

SacredSouls
0

JA !! Skrattande Helt klart.Enkelt og greit svar fra meg.Den der var vakker.

Men det var vel ingen overraskelse at jeg synes det Tungan ute

Neida jeg skulle vel forandret bittelitt om det skulle vært 100% men i bunn og grunn så elsker jeg denne amerikanske typen.Noen av de synes jeg har for dårlig plassering på ørene og noen ganger for dominante øyne. Men jeg syntes denne på bildet i innlegg #0 var veldig vakker.Profilen var også nydelig.

Siden Nilla,den nysgjerrige Skrattandehar rotet i mitt innlegg så får jeg legge inn at dette er et bilde av min kjære Lizzie,amerikansk pappa og svensk/finsk/amerikansk første fem generasjoner på morsiden.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nilla
0

#9 Tog mig friheten att lägga in bilden i ditt inlägg. Vilken otroligt vacker katt, Line! Wow! Tungan ute

SacredSouls
0

#10 Hahaha! Har du vært å snoket i mitt innlegg nå da SkrattandeTungan ute

Det er Lizzie på bildet,Messi's mammaKyss Jeg skulle skrive litt om hvor godt det amerikanske kan passe sammen med de engelske litt mer kompakte siameserene og en lang avhandling om min personlige smak,men så ombestemte jeg meg å fjernet det Skrattande I innlegget mitt over så snakker jeg altså om katten på #0

[hakkapelitta]
0

Jag tycker Lizzie är en mer korrekt siames än vad katten på RC-bladet är :D

MijmuPix
0

# 12: jag håller med! :-)

yahtzeecats
0

Ingen tycks ställa den självklara frågan i detta sammanhanget - vem är Royal Canin-katten? Glad Hade varit roligt att veta.

nelliots
0

#9 Lizzie är snäppet vackrare. T ex är hon inte så pinchad och undrar om jag inte ser de ögon jag strävar efter. Inte för djupa och inte för runda. Hm….

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Nilla
0

Ha ha ha, Line…nu skäms jag! Är det Lizzie! Ja, men då får du bara ta åt dig av berömmet!!!

Lizzie var mycket vackrare än katten på RC´s reklam. (och väl värd att klistras in i inlägget…) Skrattande

HasseH
0

Jag tycker också att Lizzie är vackrare än RC-katten. Hon hade ett "renare" uttryck på något sätt. Och mer orientaliska (och då menar jag inte OSH) ögon…

SacredSouls
0

#14 Da jeg fikk brosjyren i posten så lette jeg om det stod noe navn på fotograf eller katt men det gjorde det ikke desverre. Chanan selger jo sine bilder til reklame så det kan jo også være bilde derfra.Skulle gjerne visst hvem det var jeg også.

#16 haha ja nå kan du skjems på deg nå Skrattande

SergeantHanna
0

Profilenbilden tycker jag är fin, men nja, jag är inte helt tagen med storm av bilden framifrån. Jag gillar ju när de ser lite farligare ut, värdigt överlägsna, lite dryga nästan. Sådär självsäkra i sin utstrålning som ett lejon på savannen. Jag tycker en siames ska se lite "giftig" ut.

RC-katten ser alldeles för tam ut (och såna där klotögon hör väl hemma på en perser Tungan ute)

Det är ju som att lägga en bild på en majssnok på foderpåsen till en pythonorm Skrikandes

Men jag har ju min toppenmisse här hemma, så jag klagar inte.
30 % (vilddjurs)katt, 30 % (knä)hund och 40 % (cirkus)apa… Perfekt!
RC kan låna Pascal som fotomodell när som helst Skrattande

Nilla
0

Ja, när man tittar och jämför de bägge bilderna, RC´katten och Lizzie, så är det ju skillnad som natt och dag. Jag föredrar absolut Lizzie. Men profilen på RC´katten är fin.

#16 Jag har skickat en förfrågan till RC om kattens namn. Men jag tvivlar på att de engagerar sig såpass, att tar reda på stamnamnet åt oss. Men försöka duger. Flört

Labolinas
0

#1 Jag tycker precis som du, och den kunde haft mer slimade ögon.

Nayak
0

Nej, den är inte den ultimata siamesen för mig. Helkroppsbilden är fin men ansiktet; den är knipt, har fel öronform och placering, runda ögon och ser anorektisk ut, stackars katt. Fy så elakt va, den mår säkert alldeles prima! Färgerna är fina, fast säkert manipulerade.

Det är kanske inte samma katt på båda bilderna? En vuxen på helkroppsbilden och en ung på den andra?

Jag gillar grym blick, som sägs komma från England, men den här katten ser bara utsvulten utObestämd

Nilla
0

#22 Ja, det har du rätt i. Bilden kan vara manipulerad också.

Rithwa
0

#14  Håller med dig. Vem är katten?  Någon som vet.

Nilla
0

Jag har fått beskedet att katten är från Frankrike. Men namnet kunde de tyvärr inte hjälpa till med. Det är tydligen många som skriver och frågar om katter i deras reklam och den informationen har de inte, fick jag till svar.

Nilla

Avenacattery
0

#25. Nej det ær klart. Men de har sækert namn på fotografen som tagit bilden. Før av honom, eller henne, har de køpt sina rættigheter.

Nilla
0

#26 Han/hon var artig, men inte speciellt hjälpsam.

Wikrita
0

Den ultimate siamesen bør kunne bevare sin look mesteparten av livet, etter min mening.  Og når jeg ser på amerikanske hjemmesider, vil jeg tro at de fleste kattene er avbildet før de er året. Denne katten er nok også ung. Vis meg bilder av den om 4-5 år, så kan jeg si mer….

Attacks
0

Litt dominerende øyne kanksje,men uansett,jeg syns også den katten var helt i min smakKyss

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Liljekatten
0

Jag måste nog säga att jag gillar inte riktigt RC siamesen. Som andra sagt här så har den för runda och dominerade ögon. Gillar inte heller öronformen riktigt. Då är Lizzie många gånger snyggare! Hon har riktigt fina sneda ögon, inte djupt liggande heller, och superfin öronplacering.

HasseH
0

Undrar lite nyfiket: Nu är vi många här som höjer Lizzie till skyarna. Har hon vunnit många titlar på utställningar? Är det hennes utseende man eftersträvar inom siamesavel idag?

Jag kan egentligen inte mycket om rasstandard på sia/osh, vet bara vad jag själv tycker är snyggt, och vad det står i sveraks (eller fife eller något) rasbeskrivning. Men vill gärna lära mig mer!

SacredSouls
0

#31 Nei,hun rakk bare være med på en utstilling og døde i 2007. 18 mnd gammel.Gråter

Lizzie hadde en veldig spesiell historie og alle her inne var så involvert.Hun fikk diagnsosen kreft rett etter en løpetid og var mot alle odds drektig.

(Hele historien kan leses under : privat for medlemmer /styrke immunforsvaret)

Men sånn objektivt sett så syntes jeg at Lizzie var utrolig vakker,i mine øyne perfekt Kyss Men det er som sagt kun min smak da.

kattguld
0

Tycker också RC katten har för runda ögon. Den ser helt enkelt för snäll ut.

Tycker också Lizzie var mycket vackrare.

Amerikanska burmor har väl - vill jag minnas - en helt annan look än de europeiska? Rundare huvud, rundare ögon. Mer "babyaktiga".

Nilla
0

I mina ögon är Lizzie också perfekt. Det här är en kattyp jag gillar. Fina öron utan den där "skopformen" som många extremtypade katter har och underbart sneda ögon utan att vara djupliggande.

Hon hade väldigt delikata drag. Line, du har Messi kvar, vilken lycka! Glad

Nilla

yahtzeecats
0

RC-katten skulle kunna vara en äldre bild på franska Rosa du Parc de Lisledon. Hon är halv-engelsk, dotter till Johpas Kahala…

Har sett en bild på henne tidigare som jag associerar till. Hon är den brunmaskade katten från Elevage du Parc de Lisledon på länken nedan, klicka på helfigurbilden på den brunmaskade - inte helt olikt även om man ser huvudet lite från sidan, eller hur…

http://www.afas-siamois-actu.com/annonce_etalon_011_siamois.htm

Nayak
0

#35 Jag håller med; ögonen, blicken, noskuddarna och öronformen (som ser ut att vilja bilda ett "U" på huvudet) är alla lika. Det kan vara hon i unga dagar. Är det ett franskt ideal? På ansiktsbilden tagen uppifrån, den är inte klickbar, så ser hon mycket ut som min hankatt rakt framifrån. Väldigt likt. Finns foto i mitt album här. Han fick en kullsyster med samma anorektiska ansiktsdrag som RC-katten. Är dom släkt kanske…

Tillbaka till idealet, om Rosa på länken: 

Jag skulle föredra en rakare och längre profil, annan panna och inte de djupt liggande ögon, öppnare öron på både min hane och den förmodade RC-katten. Bort med hennes stora noskuddar, men den grymma blicken är ovärderlig och man kan inte få allt, men drömma går ju Oskyldig Huvudsaken att dom är friska och trevliga.

Jag ställer inte ut, vill ha vackra katter ändå, för min egen skull bara Skrattande…Frosseri?

[hakkapelitta]
0

Jag måste dock säga till kattens försvar att den har superpoints! Tycker jag iaf. Och härlig ögonfärg, hellre stora blå än för små när de är så härligt färgade!

Men det är pinchen som stör mig mest, mer än de dominanta ögonen. Det är den som gör att många i tråden tror att katten är anorektisk och mager.

#35 Du har sån koll så jag blir mörkrädd.. men jag har saknat dig här, välkommen back in business!! Tungan ute

ossilian
0

Hm, jag tycker faktistk hon är rätt läcker, trots eller kanske tack vare sin muslook. Och jag håller med dig om, hakkapelitta, att den ögonfärgen är ju som gjord för att drunkna i Kyss

Jag besökte en kat 4-uppfödare i Danmark vars linjer väl, enligt rasstandarden, har för dominanta ögon. Men, my God, så läckra katter! På bild är deras look inte grym, men IRL dödar dessa brudar dig med ett ögonkast :-) Och vad ville jag ha sagt med detta då? Kanske att den grymma looken inte behöver vara avhängig ett par mandelformade och små till medelstora ögon. Tvärtom tycker jag nog att de "pittögda" grabbarna och tjejerna sällan ser grymma ut, utan mer dumsnälla.