Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 957 ggr
Quetta
0

En hög kastrater

Var på utställningen i Örebro i helgen. Där pratade jag med en tjej i min klubb som föder upp en annan ras. Berättade att jag ska kastrera min hankatt imorgon. (Han blev kvar i förra kullen och sen bestämde vi oss för att han skulle få bo kvar)
Och då säger hon: "Jaha, men då säljer du honom nu då?"
"NEJ, absolut inte" säger jag
"Men du kan ju inte ha en hög med kastrater hemma bara" svarar hon.

Jag blev så irriterad. Vi bestämde ju oss för att behålla honom och då gäller ju det även som kastrerad. Han är ju våran gosegris!

Hur många kastrater har ni, respektive fertila katter?

Nayak
0

2 kastrater och en fertil men snart kastrat. En behöver flytta, men inte alls för att hon är kastrat, utan för att hon terroriserar sin mamma och det funkar inte längre.

tuska
0

snart 7 kastrater   å de ska bo här tills dödagar ej till salu.

2 fertila flickor varav en på foder

kalindas
0

Har 4 kastrater och 1 fertil. Finns inte i min tanke att placera om någon i nuläget. Skulle Skatan bli kastrat också. Så sitter jag här med mina fem gosekatter. Max en katt till kommer få bo här. Förhoppningsvis en dotter till Skatan.
Var ju tvungen att placera om två och det känns i hjärtat fortfarande…

/Elisa

Nilla
0

Jag har fem fertila katter och en kastrat. Att omplacera för att kastraten inte skulle ha någon uppgift längre, är för mig otänkbart. Jag har snart flera kastrater och de stannar allihop.

Den dag jag sitter med "en hög kastrater", får uppfödningen läggas på is tills en naturlig lucka uppstår. Då kan jag ta in en ny fertil katt.

Någon "storuppfödare" blir jag alltså aldrig. Jag har inte förmågan, att vara "affärsinriktad" när det gäller familjemedlemmar.

Den enda anledningen att omplacera en kastrat, är om katten blir utmobbad ur gruppen. Kattens väl och ve måste gå först. Men då jag köper en katt, är det för livet.

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kattkompaniets
0

Vi har 4 kastrater och 2 fertila OSH honor + 2 ungdjur OSH alla stannar här för de bor här

Labolinas
0

För tillfälligt så har jag ingen kastrat då min birma nydligen flyttade hem till min svägerska då min fertila hane och han absolut inte kom överens. Framåt sommaren så kommer jag dock ha två kastrater, en hona och en hane men jag skulle ALDRIG komma på tanken att omplacera dem bara för att de blir kastrater , de är ju faktikst mina älsklingar och inte någon förbrukningsvara. Om man är tvungen att omplacera en katt oavsätt om den är fertil eller kastrat för att de inte gå ihop med de andra katterna i hemmet så tycker jag det dock är helt ok för man vill ju att alla katterna skall må bra och de gör de oftast inte om det är osämja i flocken, men som sagt omplacera en katt bara för den har blivit kastrat är inte ok för mig.

Quetta
0

Vad skönt att det är så många fler som resonerar likadant.

Det kändes ju nästan, ur hennes perspektivt sett, att bara för att man har skaffat en stamnamn och tagit en kull, så kan man inte bara ha sällskapskatter.

Att omplacera någon som inte fungerar i gruppen är ju en helt annan sak. Det är ju för att katterna ska må så bra som möjligt.

Bokskogens
0

Har fyra goa kastrater hemma! Kyss

Nonimonos
0

Jag har tre kastrater och 3 1/2 (Nari är så liten än) fertila hemma hos mig.

Det är huskatten Zelda och så Ozzy(EP & EC SW`06 Marilljos Super Stripe Strix JW,DSM) och Penny (IP SW`06 San-T-Ree Pretty Woman JW) som är kastraterna och jag skulle ha mycket svårt för att skicka iväg dom bara för att kunna ha fler fertila…
Kastrater är bra att ha när man kattungar tycker jag -oftast är dom en lugn stabil punkt för ungarna när tex mamma börjar löpa igen osv.

Men jag vet att det ibland kan vara så att måste tänka på kattens bästa om man tex kastrerar en avelshane man har haft och han då får problem att hitta sin plats i gruppen igen, och samma med alfahonor som kastreras tex. Ibland blir det kaos i kattgänget och då kan det bästa vara att flytta på kastraten för oftast är det just den som blir hackkycklingen.

Liljekatten
0

Vi har fyra kastrater och två fertila. Vi placerar inte om kastrater om det inte är så att det blivit nån osämja eller dylikt. Våra katter är först och främst sällskapskatter och i andra hand till avel och utställning. Kastrater är ju dessutom (generellt) lugnare och gosigare.

nelliots
0

Jag har två kastrater (huskatten SKitty och siamesen Yindee) hemma hos mig och 1 fertil (Tintin). Hos min mamma bor huskatten Eliot och siamesen Bella - båda kastrater.

Min missar är i första hand familjemedlemmar och mina gossetroll. Det är de även som kastrater. Jag är tacksam för min mamma som har "pensionärshem" för mina missar, men längre än så flyttar de inte om det inte är absolut nödvändigt för att de mår dåligt i gruppen.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Annestoa
0

Har bare kastrater jeg og er kjempeglade i de alle 4.

Mye koseligere å ha i hus selv om det er litt vanskeligere å holde de slanke hehe.

Kunne aldri tenke meg å plasere bort noen av de med unntak om det blir krig mellom kattene.

Pga den holdningen så må jeg begrense inntaket i nye katter også. Kanskje like greit:-)

HasseH
0

Ursäkta en nybörjare… Men är det inte så att kastrater är himla mycket lugnare i humöret? Kanske lite OT, men det är bl a därför jag kastrerade min hon som ju inte ska gå i avel.

kalindas
0

Jo de blir mycket lugnare och tryggare om de slipper den hormonella stressen.
Du ska väl kastrera din hane också? Eller han kanske redan är det?

/Elisa

HasseH
0

#14 Japp, han åkte först, vid 5 månaders ålder, så det inte skulle bli barn (de är ju syskon). Han har HELT fantastiskt temperament - inte vet jag om det beror på kastreringen eller inte!

nelliots
0

#15 Katterna kan vara väldigt trevliga som fertila med, men ska de inte gå i avel så mår de bättre som kastrater eftersom katter har så stark drift. Honorna löper ibland väldigt ofta också på våra raser (Tintin löper ungefär varannan vecka) och det sliter även rent fysiskt.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Annestoa
0

Kastrater er best:-) ingen tvil om det!

Ingen spraying og mas etter damer. Ingen løpetid. Ingen uplanlagte kattunger….Så deilig det er!!!

Hilsen

Anne-May som har 4 kastrater.

Labolinas
0

Min fertila hane är den goaste katten man kan tänka sig och hade det inte varit för att han är så supersugen på tjejerna här hemma samt att han strilar (lite) så hade han fått gå fertil längre då han är helt underbar, har fått frågan många gånger på utställningar om han verkligen är fertil och inte en kastrat då de är så imponerande av honom, tom. domarna är väldigt imponerade av hans temprament. Förutom hans underbara temprament så är han i väldigt bra kondition då  han inte alls har gått ner sig fast att han är fertil dessutom så går han tillsammans med tjejerna hela tiden.