Blodgivande katt?
Jag kollade på Djursjukhuset idag, himla roligt program nu när Anders är programledare ("Anders & Måns"-Anders).
Dagens program (repris) var de bland annat på Helsingborgs djursjukhus och pratade om blodgivning.
Om man har en frisk innekatt på över 5 kg så kan den bli blodgivare. Tre gånger om året får den lämna, 1/2 dl per gång.
Hundar ska väga över 26 kg, och den lämnar förstås lite mer.
Är det någon här som har en misse som lämnar blod?
nej tyvärr får jag väl säga! det är en jätte viktig uppgift, kan säkert rädda många sjuka katter!Viktigt…viktigt
Låter mycket med en halv liter varje gång?
En halv liter kan inte stämma. En katt på 5 kg har inte ens så mycket blod. En katt har ungefär 60 ml blod per kg vilket för en katt på 5 kg blir 0,3 l. Skulle tro att det kanske snare handlar om en halv deciliter blod de tar.
Jag skulle lätt låta mina katter donera blod, jag bor väldigt nära Blå Stjärnan, men mina katter kommer aldrig upp i den viktklassen (om de inte blir feta).

Oj, förlåt mig, halv deciliter ska det vara så klart! (Ska se om jag kan ändra i ursprungsinlägget)
Annars blir det inte mycket kvar i kattstackaren 
Programmet finns här: (hoppas att det är okej att länka)

Nähepp, det gick inte att ändra nu i efterhand.
Nåväl, det ska alltså vara en halv deciliter och inget annat..
Det är tyvärr inte så många Siameser och Orientaler som väger över 5kg och är i bra hull.
Spidde gör det, men han är lite lönnfet och sen skulle jag inte vilja stressa honom med detta.
Hade jag haft en coolare katt över 5kg, så hade jag nog kunna tänkt mig att låta den ge blod.
/Elisa
Nej, även om jag har en som kvalar in viktmässigt. Men han blir så enormt olycklig hos veterinären, "määäääää", så jag vill inte.

Hundarna som är blodgivare är snälla nog att vara stilla själva. Katterna söver de ner innan de tar blod.
Jag tänkte samma sak, kat. IV missarna är ju inga bamsingar.
Vi får kanske lämna över blodgiveriet till såna som har Maine Coon eller någon annan tungviktarkatt