Nå er jeg lei
Berlioz har alltid vært litt mer kjänslig i magen enn Marie, litt oftere diaré og en god del mer spying. Jeg har skjønt at han ikke tåler fisk og derfår skjekker jeg nøye om noe av det jeg gir han som snacks inneholder fisk. Han spiser BARF og har gjort det nå siden han var 12 uker. BARFen er norsk og fri for parasitter og han spiser det opp innen en time etter at jeg har lagt det ned. Jeg gir også store biter sånn at han er nødt til å tygge dem. Hva er det som gjør at han spyr sånn? Jeg blir helt gal av å tørke opp så mye spy, det er ikke hårballer eller planter heller. Spy en gang i blandt regner jeg liksom med, men ikke flere ganger i uken. Jeg blir litt smått irritert, men han kan jo ikke noe for det og jeg er rett og slett litt urolig når jeg ikke ser noen som helst grunn til at han skal spy.
Er det noen som har noen idéer på hva det kan være? Han har vært litt dårlig i bæsjen i det siste også, men ingenting har endret seg og jeg har begynt å gi ham litt zoolac.
Spyr han upp mat eller är det mer galla (gult slem)?
Det kanske är något Barfen han inte tål eller något ämne han får för lite eller för mycket av?
Testa att köpa hem James Wellbeloved (kalkon & ris) ingen katt jag ägt har spytt av detta foder och de blir fina i magen. Bortsett från Spidde som inte tål ris o majs.
Äter de detta så kan du ju ge färsk mat upptill. Vet flera som fått sina känsliga katter må bättre på det viset. Kan ju hända han behöver lite mer fibrer.
/Elisa

Hur gammal är han? Ibland tycker jag mig märka att vissa ungdjur spyr mycket men när de blir äldre lugnar det ner sig. Jag har tolkat det som en sorts "fertilitetsstress" , alltså en hormonell reaktion, samma typ av reaktion som att tonåringar (människor) får finnar, blir irriterade, sover mycket mm. Det är ju stora variationer mellan olika individer, även inom samma kullar och alla syskon reagerar inte på samma vis eller lika starkt. Vissa ungdjur får också ett visst stress-hårbortfall precis i övergången mellan barn och vuxen, det är inte en allergisk reaktion utan också en sorts fertilitetsstress som går över och håret kommer tillbaka. När man säkert vet att det inte är parasiter och man vet att de inte har en bakteriell- eller virusinfektion, ja då kan det vara en hormonell reaktion eller en ren stressreaktion (om de är äldre), det kan de få om de inte riktigt trivs med situationen. Man kan underlätta med probiotika och om man har många katter, dela av dem så att det inte blir så stor konkurrens om allting. Har de ont i magen och verkar vara irriterade av det kan jag verkligen rekommendera Sempers kolikdroppar, finns på apoteket. Däremot tror jag inte att man direkt ska tolka sådana här saker som spyor och hårbortfall som allergier och börja mixtra med kommersiella allergifoder, för då kan de verkligen bli allergiska och få irriterade tarmar och sånt. Ger man Barf baserad på fågel så är det den mest optimala födan. Vill man ändå testa om det beror på allergi kan man byta från kyckling till kalkon för att se om det blir skillnad. Det är också viktigt att köttet är ekologiskt, dvs fritt från gifter och läkemedelsrester.

#1 Håller med dig om att James Wellbeloved är ett bra och snällt komplement till BARF. Däremot skulle jag inte rekommendera Hills eller andra märkens specialfoder, de innehåller för mycket andra tillsatser som inte är bra. Vi ger våra katter Orijen, James Wellbeloved och BARF och annan mjuk mat och kokt kött och vi har inte mycket spyor utom när de tuggar i sig växter och vill rena sig och i samband med hormonomställning (när de blir dräktiga, slutar med p-piller och går i löp)

Tror ikke det er mulig å få tak i JW her i Norge, og tørrfor spyr han definitivt av. Han glefser det i seg så fort. Han har hatt en lang periode nå med det samme foret og ikk før nå nylig har han begynt å spy sånn. Stress er nok ikke iogmed at jeg bare har to katter og ingenting har forandres i leiligheten. Han virker ellers helt frisk og fin, er blank i pelsen og har "god" katteånde. Jeg gir mest svin nå ettersom det er lettere å håndtere i biter. Da jeg kvernet maten var den basert på kylling og det spydde han mer av. Angående det å blande for har jeg aldri egentlig aldri vært noe for iogmed at de er vandt med å bare få fersk for. Lam liker de ikke, men skulle det kanskje funke å koke det (bare som skånsom mat). Tror heller ikke at det skulle tyde på noe mangler - de får et nøye utregnet diett iløpet av en uke og begge spiser det de skal. Kanskje fiber skulle funke, er det ikke fiber i linfrø?
#2 Ofte så spyr han bare galle, men det hender at det er galle med litt mat eller mat med litt galle - men da pleier han å spise det opp igjen.

#4 Du skulle kunna prova att ge honom extra B-vitaminer för att stimulera tarmfunktionen. Hans tarmar kanske inte jobbar så snabbt med maten. B-vitaminer kan inte överdoseras då de är vattenlösliga så det är ofarligt, ger man för mycket kan de få de diarré så man bör ändå hålla sig till normala doser.
Gris kan vissa katter tåla dåligt, man får vara försiktig med det så de inte äter något som stått framme länge eftersom griskött härsknar snabbt. Det är också viktigt att det är ekologiskt eftersom grisar oftast föds upp med mycket antibiotika i vanlig uppfödning, detta för att de ska överleva ett starkt smittryck med mycket stress. Antibiotikan stannar kvar i köttet och fettet, det kan också finnas spår av andra läkemedel i griskött som katterna mår dåligt av (detsamma gäller för människan också förstås, vi bör också helst äta ekologiskt kött, särskilt när det gäller gris).
En av mina kräktes mycket i höstas och efter alla undersökningar och provtagningar, som visade att han bara hade en irriterad mage, så fick jag 2 burkar med hem.
En med något vitt som var himla bra men jag kan inte se vad det står på burken. Ser ut som " Amdoprim" och han fick 2 ml en timme innan maten. Jag kan fråga veterinären vad det står om du är intresserad, men det är säkert något vanligt.
Jag kunde också ge Pepcid, vanlig magtablett för människor och dela den i 4 om jag inte minns fel, plus paraffinolja 6 ml 2 ggr/dag. Han slutade kräkas av det vita, så jag gav aldrig något annat.
Nu får han ingen medicin alls. Han blev bra snabbt och håller själv en bra diet och smakar bara sånt han mår bra av nu. Han kräks bara när han vill, dvs när han har ätit gräs.
Det är något, eller någon kombination, han får magbesvär av och han känner visst direkt vad han kan äta. Smart katt 

Oj missade at noen hadde svart. Fikk tips om å gi han linfrø for å stimulere magen litt og for å tilføre mer fiber og han spiser det direkt. Hadde jeg aldri trodd!
#5 Med b-vitaminer mener du ølgjær? Har hatt planer om gi det lenge iallfall, men ikke kommet så langt. Økologisk er dessverre utelukket for meg ettersom det allerede er så fryktelig dyrt for kjøtt i Norge, er man student så er man. Desverre, skulle gjerne gitt dem økologisk både med hensyn til smitte etc, men også av hensyn til dyrene.
#6 Det låt lurt! Tror kanskje han bare trenger litt tid på å fordøye ting, eller ikke vet jeg. Skal til vetrinæren 15.2 for å sette rabies kan jo spørre om det legemidlet når jeg er der. Om du kunne finne ut av hva den het så hadde jeg virkelig satt pris på det.
Ja, det var verkligen effektivt och det heter "Andapsin". Vetten sa att när magen krånglar så där så kan det bero på gaser.
Fast min pruttade inte, bara kräktes och hade lös mage så jag trodde ju att han var sjuk och han låg inne en hel dag för undersökningarna och blev ordentligt utredd. Men, lite Andapsin var alt han behövde och det var jätteskönt.

#8 Tusen takk for det. Jeg skal passe på å spøre vetrinæren om det når vi likevel er inne for å sette vaksine. Han er blitt lit bedre i magen nå etter en intesiv dose med linfrø, og har ikke spydd siden jeg skrev det første innlegget. :D
Skönt, grattis! Det är hopplöst att hitta spyor överallt, eller vakna av dom står och hulkar, och så blir man orolig att det är något allvarligt fel. Mer fibrer alltså, så enkelt!
Jag kollade Andapsin i Fass och det är mot magsår hos människor och det har karamellsmak!
# 9 Hur får du katten att äta intensiv dos med linfrö ?

#11 Ja ga han bare veldig mye :P Jeg kommer nok til å fortsette å gi det to ganger i uka for det ser ut til å fungere ganske bra. Han er ganske sær på alt, men av en eller annen grunn liker han linfrø. Jeg bare la en del frø i bløt og blandet det med litt eggeplomme eller tre biter tørrfor. De to første dagene ga jeg ganske mye, typ to eller tre ganger daglig med en ganske stor dose. Altså, intesiv 
Han visste nog att han behövde det
!
Hur länge blötlade du innan han åt det? Jag ska också prova. Jag brukade ge hästarna och då blötte jag på morgonen och gav på kvällen. (Dom blev så fina i pälsen) Men katter kanske kan äta direkt?

Jeg har lagt i bløt på kvelden og gitt på morgen. Det er jo mye omega-3 i linfrø også, så det er nok derfor de så fine pelsen. I dag ga jeg bare en teskje bløtlagte linfrø sammen med noen biter tørrfor (godis) og begge slukte det i seg. Men hvis du vil at kattene skal få fin pels burde du blande med eggeplomme. Katter får kjempefin pels av eggeplomme og litt linfrø kan sikkert ikke skade. Bare pass på at siden dine katter får tørrfor så trenger de vel neppe like mye linfrø som mine som ikke får tørrfor utenom som godis.
Jag köpte linfrö igår och planterade som kattgräs, tänkte grodda lite också. Det kanske är gott? Jag ger också minimalt med torrfoder… Tycker inte alls om det egentligen. Dyrt och känns onaturligt också.
Det är han som kräktes som har dålig päls också. Inte dålig kanske, men i jämförelse med de andra som alltid är blanka och silkiga, så ser han lite ruggig ut och kräver mer bad. Han har så torr päls, särskilt på vintern.
Vad är eggeplomme
! Vi har en norrman som är ICA handlare här. Han vet säkert, om bara jag törs fråga…
Det är nog äggula det
JA, DET MÅSTE DET JU VARA 

Tänk om jag frågat i affären, då hade han dragit vitsar om det resten av året! Han är helt sanslös nämligen…

#17 Jo det er eggegule. Funker utmerket på "dårlig" pels og smaker tydeligvis kjempegodt også. Evt. Så kan du jo prøve å ha litt olivenolje i tørrforet, om de er villige til å spise det. Hunder får ihvertfall god pels av olivenolje i foret. Berlioz har spist litt på plantene mine så han spøy igjen i går og magen er ikke HELt fin enda, men satser på at den blir bedre. For han er jo ikke dårlig ellers.
Tack tack, för tipset! Dom vill visst inte ha äggula. Typiskt
Vetegroddsolja kan man ju prova för pälsen också, men det kanske inte är bra för magen…
Min hane rensar magen oftare än de andra. Alla äter gräs och tycker det är gott, men det är inte alltid dom spyr av det. Jag har inte tänkt på hur ofta dom kräks faktiskt, men han gör det oftast. De andra nästan aldrig.