Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 694 ggr
hecajon
2009-01-30 15:01
0

Städande katter!

Har sett en stor skillnad på mina orientaler i jämförelse med katter jag haft innan(bondkatter och korsning bondkatt/perser), min vill gärna städa upp och krafsa över det mesta. Det kan gälla kattkompisens kiss som inte är ordentligt täckt i lådan, mattes kaffe/the, mat som de inte gillar, tomma fat som de precis ätit upp allt ifrån själva med god aptit, allt ska bort fort som ögat och döljas genom att krafsa över något, och de använder gärna en mjuk filt till något kladdigtSkrattande

Hur är det hemma hos er?

Är det skillnad på olika raser?

Mamma har ju Rexar också och enligt henne städar inte de hon har på detta vis.

kalindas
2009-01-30 16:16
0

Den som städar här hemma är Skatan. Inget får vara smutsig i hennes omgivning.
Tror städandet har till viss del med dominans att göra. Dvs. gräv över den elaka konkurrentens bajs väl och bajsa själv över..Flört

/Elisa

hecajon
2009-01-30 17:14
0

#1 Ingen har "bajsat" i mitt kaffe iallafallFlört

kalindas
2009-01-30 18:24
0

Inte? Det gör mina katter varje dag..Flört

Allvarligt talat. Då de gräver över mat är det väl snarare att de är mätta och vill gömma resten. Eller så tycker de int om smaken eller lukten och vill dölja det därför…

/Elisa

Labolinas
2009-01-30 20:24
0

Min siames hane är riktigt pendant när det gäller att städa. Så fort han tycker att det är lite "smutsigt" någonstans så kan han stå och krafsa hur länge som helst och värst är det i lådan, när han själv har varit i lådan så kan han vara där i flera minuter och krafsa och inte bara i sanden utan även på vägarna ibland är det så hysteriskt så att taket åker av om jag nu inte har spänt fast det.

Så fort de andra katterna går in i lådan så står han där som värsta städpolisenmed huvudet i öppningen och kollar så att de städar ordentligt efter sig ibland går det till sådan överdrift då han skall ha huvudet uppe i baken på dem för att se om det är nr 1 eller 2 de gör, är han missnöjd med deras städning så går han in och fixar det som han vill ha det.

Ibland går krafsandet till överdrift och då får man säga till honom att sluta. Dock är hans hysteri inte så farlig när det gäller talrikar och kaffemuggar. Hans ena dotter har ärvt hans städmani så det lär bli interssant och se hur "rent" vi kommer att ha det här hemma då det är hon som kommer stanna kvar.

De andra katterna är "normala" i sitt ständande.

SergeantHanna
2009-02-01 23:41
0

Vi har en städare hemma hos oss också!

Det ska vara så ända in in bomben välkrafsat i sandlådan, så ibland kan han ta en extra vända tillbaks ner i lådan för att kontrollera att det verkligen blev rätt krafsat. Kattgruset han har krafsat utanför lådan ska även det krafsat rätt, så det försöker han putta tillbaks mot lådan igen.

Bäst av allt:

Klösmöbeln har ett litet "hus" längst ner, där man kan krypa in.
Jag började använda det för att skicka in kattleksakerna i när jag skulle städa (särskilt om man ska ha gäster som inte är vana vid att man kan råka snubbla på pälsmöss och pingelbollar…)
Det tycker även herrn själv är en bra idé att de ska ligga där. När han har busat klart med sina leksaker på nätterna så bär han faktiskt tillbaks dem och lägger in dem där! Så leksakerna tar han ut på en tur i huset, och sedan lägger han in dem igen när han ska byta till en ny.

Välartat katt man har!

hannele44
2009-02-02 09:30
0

#5  Nu blir jag otroligt avundsjuk på dig,lägger in leksaker på sin plats????Tänk om man hade det såååå lyxigt!Här snavar jag vilt över bollar ,råttor,mjukis djur osv osv-var glad och tacksam för att ha en sån smart och pedantisk katt ;))

SergeantHanna
2009-02-02 16:39
0

#6 Hihi, ja jag tycker det är kanon att han gillar att ha sina leksaker där. Det har blivit som hans lilla gömma, där han smyger in sina grejer. Han tänker nog inte själv på att han är duktig och städar, han är nog bara slug och vill inte dela med sig Skrattande

HasseH
2009-02-02 23:43
0

#5; vad roligt att han städar efter sig!! Tänk om man kunde lyckas få katterna att lära sig det.

Nayak
2009-02-03 11:57
0

Jag har en städkatt hemma. Hon ärvde det av sin far, som också städar som sjutton. I kullen på 4 var det 2 honor som städade redan som små. Och aldrig en plutt eller pöl utanför lådan från någon av dom.

Jag har haft birma och huskatt förutom siames, men ingen har städat.

Är det rasen eller närmare bestämt linjerna? Pappan till städtjejerna är mycket Yatzeecats och han pysslar hemma hela tiden.