HJÄLP MIG SNÄLLA
¨jag visst inte att betfor skulle blöttläggas så länge så jag hade jag bara blöttlagt kanske 2-3 min sen gav, fan!
det var ungefär 3 dl mått med , snälla hjälp mig jag vet inte vad jag ska göra, ellr hur hästen kommer må 
sen var de inte min häst me..
Nu har du nog skrivit på fel forum, här pratar vi om Siameskatter! Men jag kan väl försöka lugna och råda dig ändå, som gammal hästägare…
Ja, betfor ska ligga länge i blöt och svälla, gärna över natten. Men har du bara givit 3 dl så är det nog ingen fara. Det är när hästen äter stora mängder som det blir farligt, exempelvis om den kommer lös och kommer åt stora fodersäckar. Han/hon dricker nog under dagen så att den får vad den behöver.
Är det en fånghäst eller liten ponny, kanske du ska nämna det för ägaren. Sådana hästar ska ju inte ha betfor alls. Jag tror dock inte att du behöver oroa dig, lycka till!
Nilla
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Hästen är 170 cm hög, travare :P
Då är det nog ingen fara. 
är du säker? :/
fast hon har ju stått och ätit hö typ efter de hela tiden hon älskar hö xD
Ja då, 3 dl är ingen fara. Se till att hon har fräscht vatten hela dagen och att hon rör på sig normalt. (alltså inte står inne i en box.)
Du behöver inte oroa dig. 
men det hände igår & hon stod hela dagen trorja igår :/
Mår hon bra idag, är nog faran över. Hade det stoppat upp i hennes mage, hade hon varit sjuk vid det här laget.
Ta det lugnt och oroa dig inte mer för detta. En så stor häst klarar några dl torr betfor utan problem! 
Nilla
#7 Min kompis hade en welshponny på 124cm mankhöjd som käkade säkert ett halvt kg betfor, han överlevde det med bravur för att nästa dag hoppa över staketet och ränna in och äta kraftfoder direkt ur silon på logen 
Vissa raser är känsligare, oftast ponnysorterna, för kraftigt foder, men jag tror betfor är ganska okej, det bryts ned snabbt och ger en energikick. Färskt gräs på våren som är vått av regn är betydligt farligare för en häst som riskerar fång.