RC Siames fettinnehåll?
Såg i ett annat inlägg att någon sa att de hade ökat fettinnehållet i RC Siamesfodret, när gjorde de detta?
Gick in på deras hemsida och såg att fettinnehållet är 16% nu, har för mig att det var 15% innan, rätt eller fel?
Jag hade ju problem med min Maja förra våren (när hon var gravid) med att hon kräktes väldigt mycket, frågan jag hade då var om hon kunde ha graviditetsillamående. Men i efterhand så kopplade jag ihop det med att jag gav henne fetare RC under den tiden (Outdoor mm), RC Siames och Oral fungerade utan problem innan.
Efter detta gick jag över till JamesWellBeloved istället, inga problem vare sig med vuxenfodret( 18%fett) eller kattungefodret(20% fett) när Molly var liten. Har även nu testat med att blanda i RC Exigent utan problem (16% fetthalt enl hemsidan) Men direkt när jag jag prövade med RC Siames åter så började Maja kräkas igen!!!Ingen av de andra katterna har denna överkänslighet av fodret och jag har blandat i lite åt gången till att börja med, inga tvära foderbyten till något nytt, men självklart har jag slutat med det som Maja mått illa av ganska omgående.
Någon som har några funderingar om vad Maja kan ha reagerat på mer förutom fettinnehållet eller är det detta som är boven i dramat?
Ingen aning, men jag vet kattungeköpare vars katter inte klarat just RC Siames. De kräktes väldigt.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Det är nog inte fetthalten de kräkts över. Snarare att det är något de inte tål i fodret. Kan även vara att det är mer svårsmält pga de stora bitarna.
/Elisa
mina siameser äter inte RC Siames, av någon anledning gillar dom inte det.
Rithwa

#2 Ta i trä, fortfarande så kan hon äta RC Oral=stora bitar, Exigent =samma storlek som outdoor mm, så tyvärr så föll den teorin
Men jag tror även jag att det är något annat som hennes mage inte fixar, men vad?
Ska kanske tillägga att min Maja är som en Labrador, ingenting smakar så illa att det inte går att äta
Jag fick för några veckor sedan reklam om ändringen, så det kanske är väldigt nytt. Jag provade igen, utan att ha några förhoppningar om att märka någon skillnad, för att det var gratis.
Nya receptet fungerar bra, men jag vet ju inte varför

Jag fick reklam om RC Siames härom veckan. Dom har höjt fetthalten. Fick en kupong om en fyra kg säck gratis. Har en liten skål framme, annars använder jag Exigent och Kitten.Jag tror alla äter av Siamesfodret
#4 Skönt med labrador- dom äter allt
Det tidigare siames fodret hade en fetthalt på 12%, andledningen till att de gjode en ny version var för att de flesta sia/osh gick ner för mycket och blev riktigt tunna av det tidigare siamesfodret där vilket gjode att det inte sålde så himmla bra därav ökningen av fettet. Denna information fick jag av en försäljare på RC. Själv så började jag nydligen blanda upp mitt andra foder ( RC Sensibel) med siames fodret då min hane har en tendens att bli rund om magen trots att han är fertil.
#7, Oj, är det bara mina som hetsåt och blev feta av det? Utom en känslig som fick diarré. För mycket kolhydrater då? Fett mättar ju. Jag kunde absolut inte låta dom ha en skål framme, som jag vill, för den åts upp och dom ville bara ha mer och mer, fast det fanns annat dom kunde ta av. Dom fick inte nog liksom.
#6, Jag fick också 4 kg! Visst är det generöst
! Och nu när det fungerar så fortsätter jag väl. Dom blir mätta och ingen blir dålig i magen eller hetsäter.
Tack, Tack!
Jag tro alla som är reg som kat.4 uppfödare hos RC fick 4 kg. gratis då jag vet många som har fått det och det tackar vi för då det inte är billigt att ha massa matvrak hemma.

RC Siamese i Norge :
Forsterking med L-lysin
Proteiner: 38% - Fett: 20% - Råfiber: 2% - Kostfiber:
6.1% - Stivelse: 33.3% - Omega 6: 3.3% - Omega 3: 0.8% - EPA + DHA: 0.4%
- Mineraler og oligo elementer: Kalsium: 0.7% - Fosfor: 0.6% - Magnesium:
0.08% - Natrium: 0.4% - Jern: 185mg/kg - Kobber: 22mg/kg - Sink: 250mg/kg
- Selen: 0.14mg/kg • Vitaminer: Vitamin A: 27000IE/kg - Vitamin D3: 800IE/kg
- Vitamin E: 600mg/kg - Vitamin C: 300mg/kg • Andre næringsstoffer:
Hydolysat fra krepsdyr og brusk : 1000mg/kg - L-karnitin: 150mg/kg -
Polyfenoler fra grønn te og drue: 150mg/kg • Energi: ME NRC 74 (Atwater):
4376kcal/kg - ME NRC 85 (Atwater): 3954kcal/kg - ME (målt av Royal Canin
R&D): 4200kcal/kg
Karitzy(。❤‿❤。)

Jag vet andra vars katter också kräkts av RC Siames, men mina har ätit det i flera år och det har funkat jättebra. Vet inte vad det kan bero på att vissa inte riktigt verkar tåla det… 
Vi diskuterar kräkningar i en annan tråd. Kräkningar och diarré kan bero på gaser i magen. Kanske Royal är/var gasbildande för vissa katter?