Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1072 ggr
Attacks
2009-01-29 00:02
0

Fargegenetikk

Er det noen som orker å legge ut steg for steg innen fargegenetikk? Eller har gode sider og linker?

Også en god forklaring på dette med rødt og padder tror jeg kan være kjekt for noen å ha sort på hvitt.Glad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

SacredSouls
2009-01-29 00:09
0

Ja dette er et spennende tema. Jeg skal lete opp mine favoritt linker jeg.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Mockfjardingen
2009-01-29 12:45
0

Är ingen stjärna på färggenetik men jag vet att om en röd/creme hane får kattungar så blir alla honor paddor och hanarna kan inte bli röda. (Om inta mamma-katt är röd eller padda)

Paddor kan få röda hanar och paddor men även andra färger.

[hakkapelitta]
2009-01-29 14:08
0

Men Veena, menar du att jag ska gå igenom hela vitfläcksgenetiken nu? Blä på dig Tungan ute
Jag vill att Lina går igenom mönster här också, så blir det en bra samlingstråd!

Bicolour 03 - ett anlag för vitfläck. Genotyp och fenotyp stämmer relativt bra överens.

Harlequin 02 - fenotyp/genotyp kan vara 03-01, två anlag för vitfläck. Kräver att båda föräldrarna är vitfläck i någon grad. Annars blir det en fenotypisk 02 men genotyp 03, dvs. en bicolour som ser ut att vara en harlequin men inte är det genetiskt.

Van - 01 Här kan du i princip inte ta fel och få en van efter bara en vitfläcksförälder, så mkt vitt ska i regel inte en 03 lämna. Du behöver två vitfläcksföräldrar för att komma upp i 01. En van är jättevärdefull i aveln, eftersom den blir en homozygot vitfläck, dvs den kommer bara att lämna bicolour efter sig. Oftast lämnar en 01 mkt bra bicolours också.

Nonimonos
2009-01-29 14:30
0

Nej hua i mig det har jag tjatat nog om

hela nätet är fullt av info.

Ett tips för uppfödare som vill lära sig mer är att gå med i Fifes genetikmailing listá.

[hakkapelitta]
2009-01-29 15:10
0

Ha ha ha!

Attacks
2009-01-29 20:38
0

Ha ha ha,Lina da.

Jeg syns det er deilig å kunne lete tilbake til en samletråd med det man kunne trenge å friske opp i blandt. Enten man er ny eller mer dreven,så kan man alltids lære litt,om enkelt har gått i glemmeboken.

Sol lærte meg masse genetikk,og det er jeg evig takknemlig for,for da fikk jeg lært det riktig første gangen også.

Ja du Jenny,sett i gang å skriv ALT du vet om hvitflekk genetikk,det tror jeg også er fint for mange å lære mere om. Godt jeg kjenner deg så godt privat,så kan jeg mase på deg når jeg lurer på noe he he heOskyldigSkrattande

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

[hakkapelitta]
2009-01-29 21:21
0

#6 Inte tycker jag att jag är så haj på det, men jag har haft bra mentorer kring vitfläck och nedärvning Skrattande