Njutning eller instinkt?
Fråga:
Varför köar samtliga katter till lådan, när man rengjort och fyllt på ny sand? Ibland bemödar de sig inte ens att köa…utan samkissar 3-4 st på en gång.
Handlar det om att märka sanden eller är det fråga om ren njutning? Vad är din teori?
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Antagøigen bara nyfikenhet.
Lite som att, ojsan ska husse sova? så varfør inte prova hans huvudkudde 2 hundradelar innan han lægger huvudet på den. Eller varfør inte sætta sig på stolen just innan husse ska sætta sig, ans so on…

Ingen aning! Hade faktiskt funderat på att fråga en liknande sak: När jag rensar i lådan kommer Krister springande och ska kolla. Nu har han börjat med att medan jag håller på, sätta sig och kissa. Vad är grejen, liksom?

Jeg tror at de må veeeeeldig på toalettet når de hører skrapelyden når vi bruker spadene.
Akkurat som om vi må høre på rennende vann kanskje?

Her har vi doer i 2 etasjer og alle kattungene våre løper etter hver gang jeg rengjør dem og alle sammen gjør alltid NOE i hver eneste do - nesten så de gjørs på å klemme ut en liten dråpe bare fordi doen er heeeelt ren. Hehe 
Tror att de tyckeer om när det är rent i baljan och det är ny ren sand.
Jo när man rensar lådan, brukar det komma någon katt och titta. Gucci brukar då gå i och kissa innan jag ens är färdig, vilket är mycket irriterande när man har bråttom…
Men just när man byter ut all sanden i lådan, när man skär hål i påsen och häller upp det nya lasset sand…då kommer samtliga och visar en väldig glädje!
"-Ooooh, vi får ny sand!!! Akta på dig, JAG ska kissa först!"
Jag kan ge mig den på, att de förstår redan då jag baxar in den nya sandsäcken från bilen och ställer den i hallen. De syns liksom på dem.
"-Det här är till oss! Halleluja!"
Och då undrar man…är det glädje eller instinkt, tro? 

Tänk er själva…man vill inte gå på en toalett där nån glömt att spola efter sig
Våra katter är renliga av sig
kattlådan måste vara ren och fin!!
#7 Ja, men mina lådor är alltid rena och fina. De städas 2 ggr/dag och där emellan tar jag bort bajs. Det är just fenomenet med den nya fina sanden…
Mammas katt drar det steget längre. Så fort mamma rensar lådan står Kiboko-bus och krafsar och krafsar i lådan för att hjälpa till 
Vet inte varför de står på kö när man rensat/fyllt på ny sand. Ibland ser jag verkligen hur de krystar för att få fram en stackars kissdroppe 
Ja det er veldig merkelig det der.Selvom man etterfyller sand og renser bort alt flere ganger om dagen så blir det aldri samme effekt som når man har en helt nyvasket do og ny pose med sand oppi.
Er tydeligvis litt halleluja følelse over det
Jeg innbiller meg at det har noe med gleden å kunne grave i helt ren sand å gjøre,altså njutning fremfor å markere sanden.For de graver jo ofte så ekstra lenge og dypt før de presser frem en dråpe eller to. Da er det nestemann sin tur og førstemann stiller seg gjerne i køen en gang til for å presse ut en liten nr 2 også.
Morsomt å se på køen som dannes og så irriterende når man står der og plukker klumper i evigheter før alle er ferdige.
Det går aldri så mange hundeposer ellers, som det gjør i den halvtimen etter man har rengjørt do kasse

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Mina verkar också bli inspirerade av att vi pysslar i lådan. Dom hoppar i och grejar lite, kissar eventuellt eller bara tittar på.
Ibland, ganska ofta faktiskt, får vi toasällskap av en som då hoppar i badkaret och kissar i avloppet. Hon prickar alltid rätt också.
Det verkar vara så att man ska uträtta toabesök i grupp här. Kanske för att bara lämna ett spår efter sig åt fi, istället för många? Eller är det en social handling kanske…