Siames iFokus

Siames

Etikettkattungeprat
Läst 1710 ggr
Himmeltinden
2009-01-25 14:27
0

Himmelsmåttingene

Nå er dem blitt 2 uker gamle våre småttinger. Tiden går kjempefort når man har småttinger… Men tiden går utrolig sakte når man venter på dem. Venter på ett kull til nå..:)

Quetta
2009-01-25 14:34
0

Vilka små sötisar!

kattkompaniets
2009-01-25 14:39
0

å sån'a godingar. Håller med dig Himmeltinden. Vi har ju också kattungar nu och väntar en kull. Det väntas och väntas.

Den första mamman är smal som en pinne redan efter 3 veckors ammande och den blivande mamman är så tjock nu så hon knappt kan gå. MAgen vaggar fram och tillbaka så mycket när hon går så man tror hon skall välta.

kattkompaniets
2009-01-25 14:39
0

Vilken färg har den förste lille / lilla?

Himmeltinden
2009-01-25 14:43
0

#3 - den blir nok brun…den er enda mørkere på nesen sin allerede i dag…bildene ble tatt i går ;)

kalindas
2009-01-25 15:06
0

Supersöta! Kyss

/Elisa

HeidiK
2009-01-25 15:18
0

Om siameseren blir brun så må jo en av foreldrene være feilregistrerte?

Siden 2 sjokoladeforeldre kun kan gi sjokolade og lilla i en slik kombinasjon.

Da er det sikkert en veldig mørk sjokolade siameser mens den andre nok da er lilla.

Lilla er kjempeflott på siam Cool

Himmeltinden
2009-01-25 16:18
0

Jepp.. lilla har jeg nesten skjønt at jeg har fått og er enig i at det er lekkert på både siam og spesielt orientaler for min del;)

--om jeg sa brunt, så sier jeg det om havannaen og for tiden. For jeg er i ammetåka diluxe…disse småttingene har jeg vært nødt til å støttemate døgnet rundt, siden mammapus ikke har hatt melk. Men som det ser ut til at har rettet på seg nå, de siste dagene. Og jeg bestilte egentlig et rent sjokoladekull…min ynglingsfarge.

Holder på å fundere ut navn på de små… så i løpet av dagen har jeg vel fått til en liten barnedåp også. Så begynner jeg å vente på neste kull. Som har termin i morgen :o)

Et bilde av en Havannagutt.

HeidiK
2009-01-25 17:12
0

Ja da så - så bare at du hadde skrevet SIA n på hjemmesiden din før idag og skrev brun her - så derfor jeg nevnte jeg det Flört

Ziamizzimo
2009-01-25 18:27
0

De er blitt utrolig vakre alle tre. Det blir spennende og se hvordan de utvikler seg videre. Glad

Det er kansje litt tidlig og si noe sikkert om farvene ennå på siamen. Men det kan helt klart være en brun du har fått. Ut fra hvordan jeg kjenner stamtavlen på disse kattene.

HeidiK
2009-01-25 18:45
0

#9 - Jeg regner med du vet om fargegenetikken og at det kan ikke være brunt i en slik kombinasjon med 2 havanna foreldre (med mindre en av de er feilregget og er brun/blå eller samme i skilpadde/rød).

Da spiller ikke stamtavlene bak noen rolle, siden man ikke får brunt ut av 2 havanna parret sammen - det vil nok de fleste "farge-generatorer" fortelle deg. Utfallet vil også være det samme om de er homozygot eller hetrozygot for sjokolade, siden begge foreldrene er dillusjon.

Titt gjerne her og se hva en sjokolade hannkatt kan gi med en sjokolade hunnkatt (fargegenetikk er jo likt uansett Glad )

http://www.birmanett.no/genetikk/fargetabell.html

Ziamizzimo
2009-01-25 19:11
0

Det du sier her, stemmer nok i mange tilfeller. Men aldri en regel uten unntak. Jeg har mer en gang opplevd at farvegeneratoren tar helt feil. Jeg har drevet som oppdrettter i en del år. Så jeg tror nok jeg kan en del om dette jeg også.

Et lite eksempel; Se hva to brune katter gir sammen, når du trykker på generatoren. Da fikk jeg bare brunt. Min erfaring i det virkelige liv ga brunt, blått og lilla. Uten at forlederne var feilregistrerte. Glad

SacredSouls
2009-01-25 19:25
0

Kyss Så utrolige skjønne. Den lilla var jo bare nydelig da.

#11 I det eksempelet du gir er foreldrene bærere av dillusjon. Det er nettopp derfor fargeutfallet blir som det blir.Glad

Om to brune begge bærer dillusjonsfarger så kan utfallet bli både brunt,blått,lilla og sjokolade.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Caroline22
2009-01-25 19:31
0

#11 Dette er er helt enkel farge gentik. Dette skal du kunne etter så mange år som oppdretter.

Flotte babiser.

Himmeltinden
2009-01-25 19:37
0

Hei, hei…hei

Nå skulle jeg som den stolte oppdretter vise frem mine småtroll. Og bare få kommentaren "så fine" ol. Fordi jeg er veldig, veldig stolt over dem. Og som jeg har dillet og dullet med natt og dag….fordi dem trenger ekstra omsorg. Og jeg er trøtt og veldig, veldig sliten. Så dette var jeg ikke forberett på, en fargediskusjon på mine kattunger:/  I mine øyner er dem bare 2 uker, og jeg bruker sjelden å fastsette fargene på et så tidlig tidspunkt. Og jeg hadde ikke tenkt tanken på fargene på disse, da jeg la ut bildene. Men som jeg i utgangspunktet, trodde alle kom til å bli sjokolade.. håpet på det…men er selvfølgelig veldig glad for ett lilla innslag.. 

Glad for hver en gang man har et orikull….så slipper man å vente på fargene i det minste….Genetikk gidder jeg rett og slett ikke tenke på, før jeg har sovet en hel natt igjennom. Og det kan bli en stund til, siden jeg venter ett kull til. Og i mellomtiden koser jeg med småttingene mine enten dem er rosa eller grønne.

Hilsen en oversliten nordlenning!!!

MalinL
2009-01-25 19:38
0

Söta ungar!

Att två bruna (svarta) fått ungar som är lila och choklad och blått är inget konstigt, det betyder ju bara att föräldrarna bär på anlag för dilution och choklad. Flört

Två blå, två lila eller två choklad föräldrar kan inte få brunt (svart) genetiskt sett.

Däremot kan en blå och en choklad få brunt.

Såg nu ditt föregående inlägg. Foten i munnen Hoppas du inte tog illa upp det var absolut inte meningen i så fall.

Himmeltinden
2009-01-25 19:50
0

Tar det ikke ille opp i det heletatt;)

Men er bare littegranne sliten, har sovet minimalt i 2 uker. Og så mistet jeg og den ene havannaen…så jeg er virkelig nedfor for tiden, bare…

Det er så fryktelig trist å miste kattunger. Gråter

karitzy
2009-01-25 20:04
0

De er så søteKyss 
Fagdiskusjoner er lærerikt for oss alleFlört …så ta det helt med ro.

# 15 riktig … ellers er foreldrene feil registrerte;)

Eks.vis må sølv-, rød -og cremeavkom ha foreldre med ditto farge:))

Karitzy(。❤‿❤。)

karitzy
2009-01-25 20:06
0

#16 Det var veldig trist å høre.  Prioriter litt søvn mellom matingen.

Karitzy(。❤‿❤。)

Himmeltinden
2009-01-25 20:32
0

#18. Takker…. -jo man får bli flinkere til å prioritere søvn. Men jeg er vel for redd for at flere skal dø fra meg. Så da sitter man her, ved siden av fødekassa i stedet for å sove ;)

karitzy
2009-01-25 20:40
0

Lykke til ihvertfall!

Karitzy(。❤‿❤。)

SacredSouls
2009-01-25 21:16
0

#16 Gråter Uff det var trist.Beklager så mye.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Himmeltinden
2009-01-25 21:34
0

#21  Flört  kjempe leit…men man kommer i bedre mot etterhvert. Har vært igjennom sånne triste ting før. Og vet at tiden leger alle sår..

Tusen takk iallefall til alle som har svart…blir så glad for at noen syns dem er fine lillegullene mine :)

oscarsine
2009-01-25 22:07
0

#17 Og hvitflekker må også ha hvitflekk foreldre….

Skal hilse fra Oscar og si at han syntes oldebarna hans er søte, samme hvilken farge de harSkrattande

MijmuPix
2009-01-25 23:20
0

Vad fina de är alla tre! Kyss
Så ledsamt att ni miste den ena havannabebben :-(

[lisme]
2009-01-28 12:36
0

Søtingene til onkel SOY!

Når det gjelder farger, og fargediskusjoner, er det vel flere som har tatt feil - opptil flere ganger også av erfarne oppdrettere så vidt jeg har kunnet observere i min korte tid her på bl a siames. Og når det gjelder fargegeneratorer er de ikke til å stole på, spesielt den på birmanett. I følge den kunne vi ikke få annet enn brune og sjokolade (jentene skilpadder) i våre to første kull. Men tenk - vi fikk både blått og lilla! Jeg glemmer heller ikke den blå skilpaddejenta vår fra vårt første kull som faktisk ble sagt var alt fra lilla til blå, sjokolade og brun - med eller uten tabby. Og det var mange forståsegpåere som uttalte seg. Ikke alltid at disse bedreviterne har så veldig rett. Pussig nok var det ingen av disse som "kan" farger og genetikk som tippet korrekt farge………Förvånad men en amatør traff rett. Litt morsomt! En smule ydmykhet til tider når man skal uttale seg på et forum kan vel ikke skade en…….Obestämd